Gdy kupiliśmy kota w worku...

Pani Ania kupiła wadliwy towar w sklepie. Chciała go oddać ale sprzedawca nie chciał uznać zwrotu. Pani Ania postanowiła domagać się sprawiedliwości w sądzie ale, gdy zobaczyła, że zajmie jej to wiele czasu, zrezygnowała. Od stycznia pani Ania będzie mogła próbować dogadać się z producentem wadliwego korzystając usług z mediatora lub koncyliatora.
Aleksiej Podgorny Gdy kupiliśmy kota w worku...
Aleksiej Podgorny / pixabay
10 stycznia weszła w życie ustawa o rozwiązywaniu sporów konsumenckich. W zakresie swych regulacji ustawa wdraża do polskiej rzeczywistości prawnej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 21.05.2013 roku w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Aby doszło do sporu między konsumentem a przedsiębiorcą muszą ze sobą zawrzeć umowę. Taką umową jest chociażby zakup pary butów w sklepie internetowym lub zlecenie naprawy pralki specjaliście. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, ze wszyscy możemy być konsumentami. Pani Ania kupując towar w sklepie oczekiwała, że zakup ją usatysfakcjonuje. Prawdopodobnie również producent liczył, że sprzedaje towar satysfakcjonujący klienta. Jednak, kiedy pani Ania przyszła do domu uznała, że towar wykonany jest nierzetelnie. Przedsiębiorca odmówił uznania reklamacji. Pani Ania chciała wyegzekwować swoje prawa przed sądem ale zdała sobie sprawę, że czeka ją długotrwały i kosztowny proces. Teraz może wezwać przedsiębiorce do polubownego rozwiązania sporu, pod warunkiem jednak, że przedsiębiorca nie umieści na swojej stronie informacji, że nie godzi się na pozasądowe rozwiązywanie sporów z klientami. Brak oświadczenia takiego oświadczenia traktowane będzie jako wyrażenie zgody. Przedsiębiorca może na swojej stronie internetowej lub w umowach, które zawiera z konsumentami podać nazwę podmiotu, do którego klient powinien zwrócić się, by rozwiązać spór. Sprawa powinna zostać rozwiązania w ciągu 90 dni od momentu dostarczenia wszystkich informacji podmiotowi, który będzie zajmował się mediacją. Postępowanie powinno być bezpłatne, jednak podmiot, który będzie rozwiązywał spór, może wprowadzić odpłatność nieznacznej wysokości.

Kto może rozwiązać spór?
W myśl ustawy w Polsce powstaną podmioty, do których będzie mógł się zgłosić konsument, aby rozwiązać spór. Będą to podmioty niepubliczne utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (np. gastronomicznej) lub podmioty publiczne np. URE, UKE, UTK. Gdy dla danego sporu nie zostanie utworzony podmiot o charakterze sektorowym spory będzie rozwiązywać Inspekcja Handlowa. Wykaz podmiotów, które mogą rozwiązywać spory znajduje się na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Andrzej Berezowski

Zobacz również artykuł Pozasądowe rozwiązywanie sporu – ważne informacje
Artykuł ukazał się w najnowszym numerze "TS" (04/2017) dostępnym również w wersji cyfrowej tutaj

 

POLECANE
Wybory prezydenckie w Chorwacji. Podano wyniki exit poll z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie w Chorwacji. Podano wyniki exit poll

W niedzielę w Chorwacji odbyły się wybory prezydenckie. O reelekcję ubiegał się obecny chorwacki przywódca Zoran Milanović. Po godzinie 19:00 podano wyniki exit poll.

Polska gotowa pomóc Ukrainie. Chodzi o groźby Roberta Fico Wiadomości
Polska gotowa pomóc Ukrainie. Chodzi o groźby Roberta Fico

Jak poinformowała w niedzielę agencja Bloomberg, Polska jest gotowa zwiększyć dostawy energii elektrycznej na Ukrainę, jeśli premier Słowacji Robert Fico odetnie dostawy ze swojego kraju.

Kompromitacja neo-TVP. Londyński korespondent nadawał z Kępna? gorące
Kompromitacja neo-TVP. Londyński korespondent nadawał z Kępna?

Od czasu siłowego i pozbawionego podstawy prawnej przejęcia mediów publicznych przez Koalicję 13 grudnia, w TVP absurd goni absurd. Czy tak było i tym razem?

Pilne oświadczenie Zastępców Prokuratora Generalnego Adama Bodnara z ostatniej chwili
Pilne oświadczenie Zastępców Prokuratora Generalnego Adama Bodnara

Prawie od początku swojego istnienia koalicja 13 grudnia łamie konstytucję, ustawy i zasady praworządności. Zastępcy Prokuratora Generalnego Adama Bodnara donoszą o kolejnym takim przypadku.

Miesiąc temu występowali z Moskwie. Na Sylwestra wystąpią z neo-TVP gorące
Miesiąc temu występowali z Moskwie. Na Sylwestra wystąpią z neo-TVP

Na początku grudnia w Moskwie i Sankt Petersburgu wystąpiła grupa Ottawan. Teraz mają oni przybyć do Polski, aby wystąpić w nocy sylwestrowej TVP.

Nie żyje wybitny polski chirurg z ostatniej chwili
Nie żyje wybitny polski chirurg

Jak poinformował prof. Dawid Murawa, w nocy z 28 na 29 grudnia po długiej walce z chorobą zmarł jego ojciec i wybitny polski chirurg prof. dr. hab. n. med. Paweł Murawa.

Lider HTS: przygotowania do wyborów mogą potrwać do czterech lat polityka
Lider HTS: przygotowania do wyborów mogą potrwać do czterech lat

- Przygotowania do przeprowadzenia wyborów w Syrii mogą potrwać do czterech lat - powiedział Ahmed asz-Szara, lider Hajat Tahrir asz-Szam (HTS) i faktyczny przywódca Syrii, cytowany w niedzielę przez agencję Reutera.

Znany socjolog opublikował prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Potężne zaskoczenie z ostatniej chwili
Znany socjolog opublikował prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Potężne zaskoczenie

Znany socjolog Marcin Palade opublikował na swoim profilu na platformie "X" prognozę wyników I tury wyborów prezydenckich. Nie brakuje zaskoczeń.

Prof. Witold Modzelewski: Mamy najdroższą energię elektryczną w historii nowożytnej Wiadomości
Prof. Witold Modzelewski: Mamy najdroższą energię elektryczną w historii nowożytnej

- Mamy chyba najdroższą w historii nowożytnej (…) energię elektryczną - powiedział prof. Witold Modzelewski w programie "Rozmowy niedokończone" w TV Trwam. Dokonał on również analizy i podsumowania ekonomicznego oraz gospodarczego 2024 r. z perspektywy Polski.

Runęła kamienica w Cieszynie. Ratownicy szukają dwóch osób pilne
Runęła kamienica w Cieszynie. Ratownicy szukają dwóch osób

Ratownicy są już na gruzowisku zawalonej w niedzielę kamienicy w Cieszynie. Szukają dwóch osób: kobiety i mężczyzny - poinformował komendant główny PSP nadbryg. Mariusz Feltynowski.

REKLAMA

Gdy kupiliśmy kota w worku...

Pani Ania kupiła wadliwy towar w sklepie. Chciała go oddać ale sprzedawca nie chciał uznać zwrotu. Pani Ania postanowiła domagać się sprawiedliwości w sądzie ale, gdy zobaczyła, że zajmie jej to wiele czasu, zrezygnowała. Od stycznia pani Ania będzie mogła próbować dogadać się z producentem wadliwego korzystając usług z mediatora lub koncyliatora.
Aleksiej Podgorny Gdy kupiliśmy kota w worku...
Aleksiej Podgorny / pixabay
10 stycznia weszła w życie ustawa o rozwiązywaniu sporów konsumenckich. W zakresie swych regulacji ustawa wdraża do polskiej rzeczywistości prawnej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 21.05.2013 roku w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Aby doszło do sporu między konsumentem a przedsiębiorcą muszą ze sobą zawrzeć umowę. Taką umową jest chociażby zakup pary butów w sklepie internetowym lub zlecenie naprawy pralki specjaliście. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, ze wszyscy możemy być konsumentami. Pani Ania kupując towar w sklepie oczekiwała, że zakup ją usatysfakcjonuje. Prawdopodobnie również producent liczył, że sprzedaje towar satysfakcjonujący klienta. Jednak, kiedy pani Ania przyszła do domu uznała, że towar wykonany jest nierzetelnie. Przedsiębiorca odmówił uznania reklamacji. Pani Ania chciała wyegzekwować swoje prawa przed sądem ale zdała sobie sprawę, że czeka ją długotrwały i kosztowny proces. Teraz może wezwać przedsiębiorce do polubownego rozwiązania sporu, pod warunkiem jednak, że przedsiębiorca nie umieści na swojej stronie informacji, że nie godzi się na pozasądowe rozwiązywanie sporów z klientami. Brak oświadczenia takiego oświadczenia traktowane będzie jako wyrażenie zgody. Przedsiębiorca może na swojej stronie internetowej lub w umowach, które zawiera z konsumentami podać nazwę podmiotu, do którego klient powinien zwrócić się, by rozwiązać spór. Sprawa powinna zostać rozwiązania w ciągu 90 dni od momentu dostarczenia wszystkich informacji podmiotowi, który będzie zajmował się mediacją. Postępowanie powinno być bezpłatne, jednak podmiot, który będzie rozwiązywał spór, może wprowadzić odpłatność nieznacznej wysokości.

Kto może rozwiązać spór?
W myśl ustawy w Polsce powstaną podmioty, do których będzie mógł się zgłosić konsument, aby rozwiązać spór. Będą to podmioty niepubliczne utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (np. gastronomicznej) lub podmioty publiczne np. URE, UKE, UTK. Gdy dla danego sporu nie zostanie utworzony podmiot o charakterze sektorowym spory będzie rozwiązywać Inspekcja Handlowa. Wykaz podmiotów, które mogą rozwiązywać spory znajduje się na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Andrzej Berezowski

Zobacz również artykuł Pozasądowe rozwiązywanie sporu – ważne informacje
Artykuł ukazał się w najnowszym numerze "TS" (04/2017) dostępnym również w wersji cyfrowej tutaj


 

Polecane
Emerytury
Stażowe