Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej

Uczniowie gimnazjów, czyli polskie 15-latki zajęły 22. miejsce na 72 państwa w naukach przyrodniczych w najnowszej edycji międzynarodowego badania PISA, które sprawdza umiejętności uczniów w posługiwaniu się wiedzą. Wyniki są nieco gorsze niż w 2012 r., ale nadal jesteśmy w światowej czołówce.
T. Gutry Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Wśród państw Unii Europejskiej uczniowie zajęli 10. miejsce w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, trzecie w czytaniu i interpretacji, a szóste w państwach Unii Europejskiej w matematyce. Gimnazjaliści tym samym osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD.

W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych (scientific literacy) wynik polskich uczniów wyniósł 501 pkt, (o 24 pkt. mniej niż w  badaniu z  2012 r., był wyższy o  4 pkt. w  porównaniu do roku 2006). Obniżenie wyników pomiędzy latami 2012 i 2015 odnotowano w większości krajów OECD. Wynik polskich uczniów jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Irlandii, Belgii, Danii, Portugalii, Norwegii, USA, Austrii i Szwecji.

W czołówce krajów osiągających najwyższe wyniki w  badaniu kompetencji przyrodniczych znajdują się kraje Dalekiego Wschodu, a  także Finlandia, Estonia i  Kanada. Pierwsze miejsce zajmuje Singapur (556 pkt). Z krajów europejskich przoduje Estonia z wynikiem 534 punktów, a w czołówce znajduje się też Finlandia (531 pkt).

Średni wynik z czytania i interpretacji polskich uczniów wyniósł 506 pkt i jest o 12 pkt niższy od wyniku z 2012 r. W  badaniu umiejętności czytania i  interpretacji (reading literacy) polscy uczniowie znaleźli się na piątym miejscu w  Europie. Lepsze średnie wyniki osiągnęli uczniowie z czterech krajów: Finlandii, Irlandii, Estonii i Norwegii. Wśród krajów świata Polska znalazła się na 13 miejscu.

Jak to się ma do ogólnych i ogólnikowych ale negatywnych opinii minister edukacji Anny Zalewskiej o poziomie kształcenia gimnazjalnego, wygłaszanych ex cathedra, bez powołania się na konkretne badania i bez wymienienia instytutów je przeprowadzających?

Badanie PISA, choć też pozostawia wiele do życzenia jest jednak przeprowadzane regularnie   i dotyczy umiejętności korzystania z wiedzy w naukach przyrodniczych, czytaniu i pisaniu oraz w matematyce.

Z badania wynika też, że wzrósł wskaźnik satysfakcji z nauki przedmiotów przyrodniczych.  Porównując przedmioty przyrodnicze w 2006 r. wiedza faktograficzna dominowała nad umiejętnościami wyjaśniania zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy i planowaniem procedur badawczych. W rozumowaniu pod kontem nauk przyrodniczych zajęliśmy 10. miejsce w UE. W czytaniu i interpretacji Polska znalazła się na 13. miejscu na świecie – w Europie (po uwzględnieniu błędów statystycznych) lepszy wynik osiągnęli uczniowie z pięciu państw: Finlandii, Irlandii, Estonii, Norwegii i Niemiec).

Nasi uczniowie zanotowali spadek w matematyce, ale tylko trzy kraje OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju od 2000 roku bada poziom światowego szkolnictwa, oceniając umiejętności posługiwania się wiedzą –  PISA, czyli Programme for International Student Assesment) Słowenia, Dania i Norwegia – zanotowały istotny statystycznie wzrost. Sprawdza się 15-latków pod kątem ich zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.

W 2000 r. Polska była poniżej średniej OECD w grupie z Rosją, Grecją i Izraelem. W czytaniu i interpretacji byliśmy w 2000 r. na 25. miejscu, ale już w 2006 r. skoczyliśmy na 9. (na 57. badanych wtedy krajów), by w 2009 r. zająć 15. wśród 65 krajów. Znaleźliśmy się na poziomie Norwegii, Islandii, Szwajcarii.

W 2012 r. w matematyce nasi uczniowie zajeli pierwsze miejsce wśród krajów UE, ex aequo z Holandią, Estonią, Finlandią, a 14. na świecie.

Jak informuje MEN, wyniki polskich uczniów w PISA 2015 są wyższe od średniej OECD. W raporcie podkreślono też, że są niższe niż w poprzedniej edycji z 2012 r.

Wiceminister Maciej Kopeć komentując prezentowane wyniki badania PISA 2015 podkreślił, że niepokój budzi to, że nastąpił spadek średnich wyników uczniów między rokiem 2012 i 2015.

– W porównaniu z badaniami z 2012 zwiększył się odsetek uczniów, którzy mieli najsłabsze wyniki i zmniejszył odsetek tych, którzy uzyskali najlepsze wyniki ze wszystkich badanych przedmiotów – powiedział wiceminister Kopeć.

Podsekretarz Stanu w MEN dodał, że badanie pokazuje, że zmniejszyła się liczba uczniów deklarujących chęć podjęcia w przyszłości zatrudnienia w dziedzinach związanych z naukami przyrodniczymi.

Badanie PISA 2015 w Polsce zostało zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz 9 szkół ponadgimnazjalnych. 4,4 tys. uczniów rozwiązywało zadania testowe wyłącznie na komputerach. Czyżby to był przyczyna nieco niższych notowań? W badaniu OECD PISA 2015 uczestniczyło 500 tys. uczniów z 72 krajów i regionów.

ASG

www.solidarnosc.gda.pl

 

 

POLECANE
Niemcy nie są ani krajem pacyfistycznym, ani rozbrojonym. To sprytna legenda tylko u nas
Niemcy nie są ani krajem pacyfistycznym, ani rozbrojonym. To sprytna legenda

Niemcy nie są krajem ani pacyfistycznym, ani rozbrojonym. To jest jedynie sprytna legenda, która w ostatnich dekadach dała Niemcom najlepsze perspektywy, aby na poziomie politycznym osiągać swoje cele.

Immunitet Kaczyńskiego. Jest decyzja komisji Wiadomości
Immunitet Kaczyńskiego. Jest decyzja komisji

Sejmowa komisja regulaminowa spraw poselskich i immunitetowych zarekomendowała w środę w Sejmie przyjęcie wniosku o uchylenie immunitetu posłowi PiS Jarosławowi Kaczyńskiemu.

Najgroźniejszy punkt planu von der Leyen gorące
Najgroźniejszy punkt planu von der Leyen

Najbardziej konkretny i zarazem groźny z punktu widzenia budowy unijnego scentralizowanego nad-państwa, element 5-punktowego planu von der Leyen „PONOWNIE UZBROIĆ EUROPĘ”, w postaci 150 mld € funduszu pożyczkowego na cele wojskowe, stanie 6 marca na czwartkowym nadzwyczajnym szczycie Rady Europejskiej w Brukseli.

Zaskakująca decyzja Trumpa. Część ceł zawieszona polityka
Zaskakująca decyzja Trumpa. Część ceł zawieszona

– Prezydent USA Donald Trump zdecydował o zawieszeniu ceł na auta i inne wyroby przemysłu motoryzacyjnego z Meksyku i Kanady na miesiąc – poinformowała rzeczniczka Białego Domu Karoline Leavitt. Decyzję podjął na wniosek największych producentów aut i po rozmowie z premierem Kanady Justinem Trudeau.

Samuel Pereira: Tusk ma toksyczny prezent dla Putina tylko u nas
Samuel Pereira: Tusk ma toksyczny prezent dla Putina

W polityce można zaakceptować wiele – ostrą retorykę, wyraziste spory, a nawet przesadę w walce o poparcie. Jest jednak jedna granica, której przekroczenie niszczy fundamenty demokratycznego społeczeństwa: prawda. Gdy premier dużego europejskiego kraju, jakim jest Polska, publicznie i ostentacyjnie kłamie, nie jest to jedynie osobista kompromitacja – to cios w zaufanie obywateli do państwa, słowa publicznego i samej demokracji.

Wiceprzewodnicząca KE zapowiada okrągły stół ws. wyborów w Polsce gorące
Wiceprzewodnicząca KE zapowiada "okrągły stół" ws. wyborów w Polsce

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Henna Virkkunen zapowiedziała okrągły stół w sprawie nadchodzących wyborów. – Współpraca z Niemcami przebiegła dobrze i jestem pewna, że będziemy również ściśle współpracować z władzami polskimi – oświadczyła Virkkunen.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Jest stanowisko KE Wiadomości
Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Jest stanowisko KE

Komisja Europejska poinformowała w środę o utrzymaniu w mocy przepisów, zgodnie z którymi od 2035 r. na rynku unijnym dopuszczalna będzie sprzedaż jedynie samochodów o zerowej emisji CO2. Wkrótce KE ma jednak przedstawić zmiany, dające producentom samochodów większą elastyczność we wdrażaniu norm.

Immunitet Mateckiego. Jest decyzja komisji z ostatniej chwili
Immunitet Mateckiego. Jest decyzja komisji

Sejmowa komisja regulaminowa spraw poselskich i immunitetowych zarekomendowała w środę uchylenie immunitetu posłowi Prawa i Sprawiedliwości Dariuszowi Mateckiemu oraz wyrażenie przez Sejm zgody na jego zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie.

Rumunia wydaliła rosyjskich dyplomatów. W tle sprawa wyborów prezydenckich polityka
Rumunia wydaliła rosyjskich dyplomatów. W tle sprawa wyborów prezydenckich

Rumunia wydaliła attache wojskowego ambasady Rosji i jego zastępcę – poinformowało w środę rumuńskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Dyplomaci zostali uznani za personae non gratae dzień po tym, gdy rumuńskie MSZ zarzuciło Moskwie "serię działań hybrydowych".

Były Szef Służby Zagranicznej: UE ma do odrobienia polską lekcję z przeszłości tylko u nas
Były Szef Służby Zagranicznej: UE ma do odrobienia polską lekcję z przeszłości

– Brakuje nam świadomości naszego znaczenia dla naszych sąsiadów. W niektórych czeskich elitach jest przekonanie, że oni niektóre rzeczy przespali i Polska w wielu miejscach ich wyprzedza. Uważają nawet, że nasza polityka zagraniczna jest bardziej spójna i konsekwentna niż ich. Polska wielokrotnie w ostatnich latach grała poniżej swoich możliwości. Mam wrażenie, że nie wykorzystaliśmy wielu sytuacji właśnie poprzez brak świadomości co do roli, jaką odgrywamy w europejskiej polityce – mówi w rozmowie z Jakubem Pacanem prof. Arkady Rzegocki, były Szef Służby Zagranicznej oraz były Ambasador RP w Londynie i Irlandii.

REKLAMA

Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej

Uczniowie gimnazjów, czyli polskie 15-latki zajęły 22. miejsce na 72 państwa w naukach przyrodniczych w najnowszej edycji międzynarodowego badania PISA, które sprawdza umiejętności uczniów w posługiwaniu się wiedzą. Wyniki są nieco gorsze niż w 2012 r., ale nadal jesteśmy w światowej czołówce.
T. Gutry Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Wśród państw Unii Europejskiej uczniowie zajęli 10. miejsce w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, trzecie w czytaniu i interpretacji, a szóste w państwach Unii Europejskiej w matematyce. Gimnazjaliści tym samym osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD.

W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych (scientific literacy) wynik polskich uczniów wyniósł 501 pkt, (o 24 pkt. mniej niż w  badaniu z  2012 r., był wyższy o  4 pkt. w  porównaniu do roku 2006). Obniżenie wyników pomiędzy latami 2012 i 2015 odnotowano w większości krajów OECD. Wynik polskich uczniów jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Irlandii, Belgii, Danii, Portugalii, Norwegii, USA, Austrii i Szwecji.

W czołówce krajów osiągających najwyższe wyniki w  badaniu kompetencji przyrodniczych znajdują się kraje Dalekiego Wschodu, a  także Finlandia, Estonia i  Kanada. Pierwsze miejsce zajmuje Singapur (556 pkt). Z krajów europejskich przoduje Estonia z wynikiem 534 punktów, a w czołówce znajduje się też Finlandia (531 pkt).

Średni wynik z czytania i interpretacji polskich uczniów wyniósł 506 pkt i jest o 12 pkt niższy od wyniku z 2012 r. W  badaniu umiejętności czytania i  interpretacji (reading literacy) polscy uczniowie znaleźli się na piątym miejscu w  Europie. Lepsze średnie wyniki osiągnęli uczniowie z czterech krajów: Finlandii, Irlandii, Estonii i Norwegii. Wśród krajów świata Polska znalazła się na 13 miejscu.

Jak to się ma do ogólnych i ogólnikowych ale negatywnych opinii minister edukacji Anny Zalewskiej o poziomie kształcenia gimnazjalnego, wygłaszanych ex cathedra, bez powołania się na konkretne badania i bez wymienienia instytutów je przeprowadzających?

Badanie PISA, choć też pozostawia wiele do życzenia jest jednak przeprowadzane regularnie   i dotyczy umiejętności korzystania z wiedzy w naukach przyrodniczych, czytaniu i pisaniu oraz w matematyce.

Z badania wynika też, że wzrósł wskaźnik satysfakcji z nauki przedmiotów przyrodniczych.  Porównując przedmioty przyrodnicze w 2006 r. wiedza faktograficzna dominowała nad umiejętnościami wyjaśniania zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy i planowaniem procedur badawczych. W rozumowaniu pod kontem nauk przyrodniczych zajęliśmy 10. miejsce w UE. W czytaniu i interpretacji Polska znalazła się na 13. miejscu na świecie – w Europie (po uwzględnieniu błędów statystycznych) lepszy wynik osiągnęli uczniowie z pięciu państw: Finlandii, Irlandii, Estonii, Norwegii i Niemiec).

Nasi uczniowie zanotowali spadek w matematyce, ale tylko trzy kraje OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju od 2000 roku bada poziom światowego szkolnictwa, oceniając umiejętności posługiwania się wiedzą –  PISA, czyli Programme for International Student Assesment) Słowenia, Dania i Norwegia – zanotowały istotny statystycznie wzrost. Sprawdza się 15-latków pod kątem ich zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.

W 2000 r. Polska była poniżej średniej OECD w grupie z Rosją, Grecją i Izraelem. W czytaniu i interpretacji byliśmy w 2000 r. na 25. miejscu, ale już w 2006 r. skoczyliśmy na 9. (na 57. badanych wtedy krajów), by w 2009 r. zająć 15. wśród 65 krajów. Znaleźliśmy się na poziomie Norwegii, Islandii, Szwajcarii.

W 2012 r. w matematyce nasi uczniowie zajeli pierwsze miejsce wśród krajów UE, ex aequo z Holandią, Estonią, Finlandią, a 14. na świecie.

Jak informuje MEN, wyniki polskich uczniów w PISA 2015 są wyższe od średniej OECD. W raporcie podkreślono też, że są niższe niż w poprzedniej edycji z 2012 r.

Wiceminister Maciej Kopeć komentując prezentowane wyniki badania PISA 2015 podkreślił, że niepokój budzi to, że nastąpił spadek średnich wyników uczniów między rokiem 2012 i 2015.

– W porównaniu z badaniami z 2012 zwiększył się odsetek uczniów, którzy mieli najsłabsze wyniki i zmniejszył odsetek tych, którzy uzyskali najlepsze wyniki ze wszystkich badanych przedmiotów – powiedział wiceminister Kopeć.

Podsekretarz Stanu w MEN dodał, że badanie pokazuje, że zmniejszyła się liczba uczniów deklarujących chęć podjęcia w przyszłości zatrudnienia w dziedzinach związanych z naukami przyrodniczymi.

Badanie PISA 2015 w Polsce zostało zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz 9 szkół ponadgimnazjalnych. 4,4 tys. uczniów rozwiązywało zadania testowe wyłącznie na komputerach. Czyżby to był przyczyna nieco niższych notowań? W badaniu OECD PISA 2015 uczestniczyło 500 tys. uczniów z 72 krajów i regionów.

ASG

www.solidarnosc.gda.pl

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe