UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao S.A. będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.
Komunikat UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty 
Komunikat / Grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Bank Pekao S.A. naruszył przepisy dotyczące terminów rozpatrywania reklamacji.
  • Opóźnienia miały charakter systemowy, a nie incydentalny.
  • UOKiK zobowiązał bank do wypłaty rekompensat od 300 do 2500 zł.
  • Na świadczenia przeznaczono ok. 100 mln zł.

 

Wielomiesięczne opóźnienia. UOKiK: „Praktyka miała charakter systemowy”

UOKiK ustalił, że bank regularnie przekraczał termin 30 dni, wynikający z ustawy. Co istotne – nie były to pojedyncze przypadki. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wiele reklamacji przeciągano o ponad 60 dni, a rekordowe przekraczały rok opóźnienia. Podobne praktyki, zdaniem urzędu, miały "charakter systemowy". 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że takie praktyki naruszały interesy konsumentów:

– Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne (…) przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała ich sytuację materialną.

 

Szablonowe odpowiedzi i brak wyjaśnień

Zamiast rzetelnej informacji o stanie postępowania, klienci otrzymywali identyczne, ogólnikowe komunikaty o „skomplikowanej sprawie”, bez wskazania rzeczywistych przyczyn opóźnienia.
W wielu przypadkach bank ograniczał się do parafrazy przepisów, co miało jedynie wypełnić formalny obowiązek.

 

Rekompensaty. Kto dostanie i ile?

Świadczenia trafią do osób, które w latach 2019–2023 nie otrzymały odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Wysokość rekompensaty będzie też zależała, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi.

Wysokość rekompensaty:

  • 300 zł lub 600 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, ale po terminie.
  • 1500 zł lub 2500 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie po terminie.

Konsumenci, którzy składali więcej niż jedną reklamację, otrzymają jedną rekompensatę — w najwyższej przysługującej wysokości.

Bank zarezerwował na wypłaty prawie 100 mln zł.

Przykład

Konsument złożył trzy reklamacje:

  •  jedna pozytywna, rozpatrzona po 45 dniach,
  • dwie negatywne, rozpatrzone po 75 dniach.

Otrzyma 2500 zł.

 

Jak otrzymać pieniądze?

Procedura ruszy po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK.

Etapy:

1. Bank ma 3 miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów.

  • obecni klienci – wiadomość w bankowości elektronicznej / aplikacji / e-mail / list
  • byli klienci – list na ostatni znany adres

2. Każdy klient ma 6 miesięcy na:

  • potwierdzenie chęci przyjęcia rekompensaty,
  • podanie danych podatkowych (wymagane do przelewu).

3. Bank wyśle konsumentom PIT-11, który należy rozliczyć w zeznaniu rocznym.

Byli klienci muszą dodatkowo podać numer rachunku, na który ma trafić przelew.

 

Możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy

Konsumenci, których reklamacje wcześniej odrzucono, będą mogli — po otrzymaniu informacji z banku — wystąpić o ponowne rozpatrzenie reklamacji.

Przyjęcie rekompensaty nie wyklucza dalszego dochodzenia roszczeń, także sądowych.


 

POLECANE
TV Republika: Zamówiono konwój dla Zbigniewa Ziobry na 22 grudnia. Jest komentarz polityka pilne
TV Republika: Zamówiono konwój dla Zbigniewa Ziobry na 22 grudnia. Jest komentarz polityka

Z ustaleń TV Republika wynika, że warszawski sąd wystąpił o zabezpieczenie konwoju na 22 grudnia dotyczącego Zbigniewa Ziobry, co wywołało jego natychmiastową reakcję w sieci.

UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty  z ostatniej chwili
UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao S.A. będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.

Awaria kluczowego systemu. Paraliż na lotnisku w Gdańsku z ostatniej chwili
Awaria kluczowego systemu. Paraliż na lotnisku w Gdańsku

Według przekazanych informacji naprawa systemu ILS (lotniczy system wspomagający lądowania) potrwa do godziny 13, a dopiero jego przywrócenie wraz z poprawą widzialności pozwoli stopniowo rozładować opóźnienia w ruchu nad Gdańskiem.

Dywersja na kolei. Jest ruch prokuratury z ostatniej chwili
Dywersja na kolei. Jest ruch prokuratury

Prokurator przedstawił Volodymyrowi B. zarzut pomocnictwa w sprawie aktów dywersji z 15-16 listopada na infrastrukturę kolejową – poinformował w poniedziałek rzecznik Prokuratury Krajowej prok. Przemysław Nowak. To trzecia osoba z zarzutami w tej sprawie. Mężczyzna trafił do aresztu.

ABW wściekła na prokuraturę po wypuszczeniu podejrzanych Ukraińców Wiadomości
ABW wściekła na prokuraturę po wypuszczeniu podejrzanych Ukraińców

Czterech Ukraińców zatrzymanych w związku z wydarzeniami z 15 i 16 listopada — podejrzewanych o pomoc w przygotowaniu dywersji na kolei — zostało zwolnionych przez prokuraturę. Według informacji Onetu wśród nich był mężczyzna, który przewoził sprawców zamachu po Polsce, jednak śledczy uznali, że działał nieświadomie i nie wiedział, kogo przewozi ani w jakim celu. Decyzja ta wzbudziła oburzenie w ABW.

Karol Nawrocki w Czechach. Seria kluczowych spotkań przed szczytem V4 z ostatniej chwili
Karol Nawrocki w Czechach. Seria kluczowych spotkań przed szczytem V4

Oficjalna wizyta polskiej pary prezydenckiej w Czechach wpisuje się w serię rozmów przed grudniowym szczytem V4 na Węgrzech. W Pradze zaplanowano spotkania zarówno na najwyższym szczeblu, jak i dyskusje o relacjach polsko-czeskich oraz współpracy energetycznej.

Kancelaria Premiera opublikowała nagranie z Tuskiem. W sieci zawrzało z ostatniej chwili
Kancelaria Premiera opublikowała nagranie z Tuskiem. W sieci zawrzało

Wizyta Donalda Tuska na szczycie w Angoli zeszła na dalszy plan po opublikowaniu nagrania z przylotu premiera, gdzie uwagę internautów przyciągnął jego strój.

Tyle wynosi średnia płaca. Są nowe dane GUS z ostatniej chwili
Tyle wynosi średnia płaca. Są nowe dane GUS

Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w październiku 2025 r. wzrosło do 8 865,12 zł, czyli o 6,6 proc. rok do roku – podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny.

Nowy plan pokojowy dla Ukrainy. „Poprawiony i ulepszony” z ostatniej chwili
Nowy plan pokojowy dla Ukrainy. „Poprawiony i ulepszony”

Podczas rozmów w Genewie delegacje Ukrainy i Stanów Zjednoczonych osiągnęły wyraźne postępy w opracowywaniu nowego projektu planu pokojowego. Jak poinformowano we wspólnym oświadczeniu opublikowanym równocześnie w Kijowie i Waszyngtonie, rozmowy przyniosły „poprawiony i ulepszony” dokument, który w kolejnych dniach będzie dalej rozwijany we współpracy z europejskimi partnerami.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy ostrzega przed rosnącą liczbą prób wyłudzania danych. Oszuści podszywają się pod urzędy i firmy, wysyłają fałszywe SMS-y, e-maile i proszą o loginy, hasła oraz kody SMS.

REKLAMA

UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao S.A. będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.
Komunikat UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao S.A. Bank musi wypłacić rekompensaty 
Komunikat / Grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Bank Pekao S.A. naruszył przepisy dotyczące terminów rozpatrywania reklamacji.
  • Opóźnienia miały charakter systemowy, a nie incydentalny.
  • UOKiK zobowiązał bank do wypłaty rekompensat od 300 do 2500 zł.
  • Na świadczenia przeznaczono ok. 100 mln zł.

 

Wielomiesięczne opóźnienia. UOKiK: „Praktyka miała charakter systemowy”

UOKiK ustalił, że bank regularnie przekraczał termin 30 dni, wynikający z ustawy. Co istotne – nie były to pojedyncze przypadki. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wiele reklamacji przeciągano o ponad 60 dni, a rekordowe przekraczały rok opóźnienia. Podobne praktyki, zdaniem urzędu, miały "charakter systemowy". 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że takie praktyki naruszały interesy konsumentów:

– Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne (…) przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała ich sytuację materialną.

 

Szablonowe odpowiedzi i brak wyjaśnień

Zamiast rzetelnej informacji o stanie postępowania, klienci otrzymywali identyczne, ogólnikowe komunikaty o „skomplikowanej sprawie”, bez wskazania rzeczywistych przyczyn opóźnienia.
W wielu przypadkach bank ograniczał się do parafrazy przepisów, co miało jedynie wypełnić formalny obowiązek.

 

Rekompensaty. Kto dostanie i ile?

Świadczenia trafią do osób, które w latach 2019–2023 nie otrzymały odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Wysokość rekompensaty będzie też zależała, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi.

Wysokość rekompensaty:

  • 300 zł lub 600 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, ale po terminie.
  • 1500 zł lub 2500 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie po terminie.

Konsumenci, którzy składali więcej niż jedną reklamację, otrzymają jedną rekompensatę — w najwyższej przysługującej wysokości.

Bank zarezerwował na wypłaty prawie 100 mln zł.

Przykład

Konsument złożył trzy reklamacje:

  •  jedna pozytywna, rozpatrzona po 45 dniach,
  • dwie negatywne, rozpatrzone po 75 dniach.

Otrzyma 2500 zł.

 

Jak otrzymać pieniądze?

Procedura ruszy po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK.

Etapy:

1. Bank ma 3 miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów.

  • obecni klienci – wiadomość w bankowości elektronicznej / aplikacji / e-mail / list
  • byli klienci – list na ostatni znany adres

2. Każdy klient ma 6 miesięcy na:

  • potwierdzenie chęci przyjęcia rekompensaty,
  • podanie danych podatkowych (wymagane do przelewu).

3. Bank wyśle konsumentom PIT-11, który należy rozliczyć w zeznaniu rocznym.

Byli klienci muszą dodatkowo podać numer rachunku, na który ma trafić przelew.

 

Możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy

Konsumenci, których reklamacje wcześniej odrzucono, będą mogli — po otrzymaniu informacji z banku — wystąpić o ponowne rozpatrzenie reklamacji.

Przyjęcie rekompensaty nie wyklucza dalszego dochodzenia roszczeń, także sądowych.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe