Co się stało Kim Sae-ron?

Co musisz wiedzieć?
- Kim Sae-ron została znaleziona martwa w swoim domu 16 lutego 2025 roku.
- Koreańska aktorka była znana z serialu "Bloodhounds" na Netfliksie.
- Przygodę z aktorstwem rozpoczęła już jako mała dziewczynka.
Być może widzieliście ją jako dziewczynkę. Kilka filmów z jej udziałem robiło zagraniczną karierę i jeszcze przed legalnymi platformami streamingowymi przewijały się przez pirackie i półlegalne serwisy wymiany plików. Również te polskie. A może kilka lat później mignęła Wam przed oczami jako atrakcyjna dziewczyna, mająca przykuć wzrok męskiej widowni w komercyjnym, sensacyjnym serialu Netfliksa. Ta historia powinna potoczyć się inaczej, choć nie jest też pierwszą, która potoczyła się właśnie tak. Kim Sae-ron, koreańska aktorka młodego pokolenia, została znaleziona martwa w swoim domu 16 lutego br. Nie miała nawet 25 lat.
Nie ona pierwsza i – możemy mieć pewność – nie ostatnia. Samobójstwa koreańskich celebrytów ściśle wiążą się z lokalną mentalnością, silnym społecznym konformizmem i będącym jego okrutnym dzieckiem, epoki internetu, stadnym potępieniem. W Polsce mamy odwrotny problem – gdy któremuś celebrycie zdarzy się coś społecznie nieakceptowalnego, media traktują go często ze współczuciem, a sądy prawie zawsze z bałwochwalczą wyrozumiałością. W Korei jest inaczej. Pojawia się cień podejrzenia wobec prowadzenia się gwiazdy ekranu lub K-popu? Ktoś z celebrytów nawiąże nieakceptowalny romans lub wpadnie z narkotykami? Aktor lub aktorka wsiądzie po pijaku za kółko? Jeśli nie będzie to koniec kariery, to na pewno przynajmniej jej tymczasowe załamanie. Czasem przybierające groteskowe formy, jak w przypadku złapanego właśnie podczas jazdy po pijaku aktora Bae Song-woo. Bae z ekranów zniknął na trzy lata, co więcej – gdy doszło do tego incydentu, był w trakcie pracy przy serialu „Delayed Justice” (w Korei seriale na ogół kręcone są w trakcie emisji). W ostatnich odcinkach zastąpił go inny aktor. Potem dostał szansę i wrócił w produkcji Netfliksa „The 8 Show”, teraz występuje już regularnie. Kim Sae-ron podobnej szansy nie dostała, choć próbowała wrócić. Czy dlatego, że była dziewczyną? Nie chcę szukać zbyt łatwych wyjaśnień, ale to na pewno Kim nie pomogło.
- Komunikat dla mieszkańców Katowic
- Nadciąga zmiana pogody. IMGW wydał komunikat
- Wyłączenia prądu w Warszawie. Jest komunikat
- "Będziemy bardzo tęsknić". Smutny komunikat warszawskiego zoo
- Morderstwo na kampusie UW. Policja udostępniła nagranie
- Niemcy bezradne wobec Tapinoma magnum
- Groźna substancja w popularnym produkcie. GIS wydał ostrzeżenie
- Tadeusz Płużański: Tak „wyzwalali” nas Rosjanie i Niemcy
- Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Fatalna przejażdżka
Pamiętam, że gdy zaczynałem swoją przygodę z koreańskim kinem, dość szybko zauważyłem, że dziecięce aktorki, straszące widownię jako nawiedzone dzieci w horrorach, na ogół nie kontynuują swoich karier jako nastolatki i osoby dorosłe. Kim Sae-ron była jednym z niewielu przypadków płynnego przejścia od aktorstwa dziecięcego do dorosłego. Jako mała dziewczynka wystąpiła w bardzo popularnym dramacie sensacyjnym „Man from Nowhere”, a jeszcze wcześniej zadebiutowała w nagradzanym na festiwalach „Brand New Life”, opowiadającym o problemie adopcji. Później wystąpiła jeszcze w wielu filmach, wśród których najbardziej cenię sobie kryminał z elementami horroru „The Neighbours” i społeczny dramat „Ordinary People”, opowiadający o szkolnej przemocy. W tym ostatnim była już całkiem dorosłą panną. Były też liczne seriale, w tym dostępne na Netfliksie „Leverage” i „Bloodhounds”, z którego – tak jak Bae Song-woo – była wycinana po tym, jak narosła wokół niej społeczna niechęć.
Wypadek samochodowy z udziałem Kim Sae-ron, do którego doszło 18 maja 2022 roku w dzielnicy Gangnam w Seulu, stał się punktem zwrotnym w jej karierze i życiu osobistym. Wczesnym rankiem, około godziny 8.00, aktorka prowadziła pojazd pod wpływem alkoholu, co doprowadziło do kolizji z kilkoma obiektami, w tym z transformatorem elektrycznym, barierkami ochronnymi i przydrożnym drzewem. W wyniku uderzenia w transformator doszło do przerwy w dostawie prądu trwającej około trzech godzin, która dotknęła 57 pobliskich sklepów i lokali usługowych. Ten aspekt sprawy znacznie pogorszył sytuację dziewczyny, która podjęła się zadośćuczynienia stratom wszystkich poszkodowanych przedsiębiorców, zarówno poprzez przeprosiny, jak i odszkodowania. Olbrzymi wydatek zbiegł się z utratą ról i kontraktów reklamowych oraz nieprzedłużeniem kontraktu z jej dotychczasową agencją. Kim próbowała pracować dorywczo w kawiarni, jednak po namierzeniu jej przez mocno niechętnych internautów również z tego musiała zrezygnować. W 2023 roku, pomimo młodego wieku i wcześniejszej niekaralności, została skazana przez sąd na grzywnę w wysokości 20 milionów wonów (ok. 15 tys. dolarów). Rok później zapowiedziała stopniowy powrót do kariery aktorskiej, tym razem na deskach teatru, finalnie jednak zrezygnowała z uwagi na coraz gorszy stan zdrowia. Zagrała natomiast w niezależnym filmie zatytułowanym „Gitarzysta”, który wciąż czeka na swoją premierę.
Dziwna relacja
Po śmierci aktorki kilka internetowych kanałów zajęło się na nowo jej historią, wskazując, że może być w niej jeszcze drugie dno. Gdy doszło do kryzysu, agencja Golden Medalist, dla której pracowała Kim Sae-ron, nie stanęła po jej stronie, a jedyną formą pomocy było udzielenie pożyczki na spłatę roszczeń części poszkodowanych przedsiębiorców. Po jej śmierci zaczęto podejrzewać, że w relacjach Kim i Golden Medalist coś było bardzo nie w porządku. Pewną podpowiedzią mógł być fakt zamieszczenia w mediach społecznościowych na kilka miesięcy przed samobójstwem aktorki jej wspólnego zdjęcia z aktorem Kim Soo-hyunem, współzałożycielem i główną gwiazdą GM. Choć fotografia zniknęła niemal natychmiast, pojawiły się plotki sugerujące dawny romans Kim Soo-hyuna i Kim Sae-ron. Dla niego byłby to poważny problem, ponieważ związek ten miał rozpocząć się, gdy dziewczyna była nieletnia, i trwać przez kolejnych kilka lat. Firma zaczęła grozić pozwami za komentarze, które według niej były nadinterpretacją zwykłej fotki dwójki pracujących razem aktorów, i sprawa ucichła... by wrócić ze zdwojoną siłą po śmierci Sae-ron. Romansowi nadal zaprzeczał aktor wraz z agencją, potwierdzała go jednak rodzina i ujawniane przez nią do spółki z internautami fakty. Presja opinii publicznej rosła z każdym dniem. Sprawa przybrała niespodziewany obrót 14 marca 2025 r., gdy agencja aktora wydała nowe oświadczenie: Kim Soo-hyun potwierdził, że był w związku z Kim Sae-ron, ale – jak zastrzeżono – „ich relacja romantyczna trwała jedynie od lata 2019 do jesieni 2020”, czyli gdy aktorka miała 19–20 lat (on zaś 31–32). Gold Medalist utrzymywał, że feralne zdjęcie z Instagrama również pochodziło z zimy 2020 roku, a nie z okresu domniemanego romansu z nieletnią. Sprzeczne komunikaty – najpierw zaprzeczenie jakiejkolwiek relacji, potem przyznanie do związku w innym okresie – wywołały jeszcze większe zamieszanie. Pojawiły się zarzuty mataczenia: media wyłapały niespójności w kolejnych wersjach wydarzeń podawanych przez Gold Medalist.
Nie będziemy wchodzić głębiej w te szczegóły – zainteresowanych odsyłam do wiarygodnego w takich sprawach kanału Pyra w Korei na YouTubie. Dodajmy jednak dla pełnego obrazu, że według rodziny i bliskich Soo-hyun nie pojawił się nawet na pogrzebie swej dawnej miłości. I choć temu akurat aktor próbuje zaprzeczać, nie ucieknie od faktu, że bezpośrednio po jej śmierci zamieszczał w swoich mediach społecznościowych wpisy lekkie i pozbawione jakiegokolwiek ładunku emocjonalnego, całkowicie bez odniesień do sytuacji. Dziś Kim Soo-hyun i jego firma zaczynają mierzyć się z podobnymi problemami, z jakimi wcześniej zostawili swoją podopieczną – tracą kontrakty i mają kłopot z wizerunkiem. Zapewne jednak, jako liczący się na rynku gracz, poradzą sobie z tym.
Będą kolejne Sae-ron
Być może nigdy nie dowiemy się, czy Kim była tylko ofiarą swojej lekkomyślności, czy również fatalnego splotu okoliczności, jednak bardzo wiele wskazuje na to drugie. W koreańskim przemyśle rozrywkowym samobójstwa gwiazd zdarzają się tak samo często, jak w całym społeczeństwie, będącym w tej ponurej dziedzinie liderem statystyk (więcej na ten temat pisałem dla „TS” w poprzednich tekstach o problemach społecznych Korei).
Celebryci zabijają się, nie mogąc znieść społecznej presji, wyzysku ze strony agencji, toksycznych fanów. Czasem w tle bywa też kwestia nadużyć seksualnych. W 2009 roku, gdy nikt nie słyszał jeszcze o akcji „Me Too”, samobójstwo popełniła popularna aktorka Jang Ja-yeon, która wcześniej oskarżyła swojego agenta o zmuszanie jej do świadczenia usług seksualnych 31 wpływowym mężczyznom ze świata filmu. Przeprowadzone wówczas badania wskazały, że z molestowaniem spotkała się niemal połowa aktorek. W głośnym procesie nie skazano nikogo. Z kolei w 2019 roku, w krótkim odstępie czasu, życie odebrały sobie dwie aktorki młodego pokolenia, Go-hara i Sulli, mające problemy z akceptacją fanów i wypaleniem zawodowym. Po ich śmierci rozważano zmiany w prawie dotyczące zachowań w sieci, jednak nie zostały one wprowadzone i niewiele się też zmieniło. W zeszłym roku zabił się oskarżony o zażywanie narkotyków aktor znany z filmu „Parasite” – Lee Seon-gyun.
Obawiam się, że nie poznamy w pełni przekonującego wyjaśnienia motywów czynu Sae-ron. Rzuca się jednak w oczy, że jej relacja ze starszym aktorem i szefem agencji jest dość podejrzana. Komentarze pod jej biogramami pełne są żalu i współczucia kierowanych do zmarłej. Obawiam się jednak, że nawet po śmierci nie doczeka się ona sprawiedliwości, a po chwilowym wzburzeniu opinii publicznej wszystko wróci do normy.