Francja wycofuje się ze stref czystego transportu, Polska w nie brnie

Mimo sprzeciwu rządu francuskie Zgromadzenie Narodowe przegłosowało dwie poprawki dotyczące skasowania stref niskiej emisji, czyli ograniczenia ruchu dla pojazdów mających najbardziej zanieczyszczać środowisko.
strefa czystego transportu
strefa czystego transportu / screen YT povagowani

Jak informuje Le Monde, mimo sprzeciwu francuskiego rządu, przyjęto dwie poprawki do ustawy dotyczącej wprowadzania stref niskiej emisji (ZFE), będącej kamieniem węgielnym rządowej polityki przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza. 

Francja wycofuje się ze stref czystego transportu, Polska w nie brnie

Podczas dyskusji nad projektem tzw. ustawy upraszczającej w komisji specjalnej zdecydowaną większością głosów (26 głosów za, 11 przeciw i 9 wstrzymujących się) przegłosowano dwie poprawki proponujące wycofanie się z tej inicjatywy. Na ich mocy francuskie miasta będą mogły wycofać się z wprowadzonych zmian, co oznacza, że strefy czystego transportu będą kasowane.

– Strefy te pogłębiają nierówności, zmuszając gospodarstwa domowe o niskich dochodach do wyboru między znacznymi dodatkowymi kosztami zakupu nowego, ekologicznego pojazdu a rezygnacją z podróżowania 

– powiedział Ian Boucard, poseł prawicowej partii Droite républicaine.

– Są one bezużyteczne w kwestii poprawy jakości powietrza i powodują silne rany społeczne, separatyzm terytorialny 

– twierdzi Pierre Meurin, poseł Zjednoczenia Narodowego i jeden z autorów poprawki.

Teraz ustawa będzie rozpatrywana przez parlament 8 kwietnia.

Tymczasem w Polsce kilka miast planuje wprowadzenie tzw. stref czystego transportu – także z powodu obowiązku, jaki nałożył na nie ustawodawca. 

Strefy w Polsce

W Polsce samorządy pracują nad wprowadzaniem Stref Czystego Transportu w większych miastach. Takie strefy wprowadzono już w Warszawie; według przyjętej przez Radę m.st. Warszawy uchwały 7 grudnia 2023 r., warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane, począwszy od 2026 r. co dwa lata. 

Z kolei w Krakowie SCT wchodzi w życie 1 lipca tego roku.


 

POLECANE
Wybrano nowe władze Nowej Lewicy z ostatniej chwili
Wybrano nowe władze Nowej Lewicy

Po zakończeniu kilkumiesięcznej kampanii wewnętrznej Nowa Lewica wybrała nowe kierownictwo. Decyzję podjęli delegaci podczas wyborczego Kongresu Krajowego.

Zełenski przyjedzie do Warszawy. Jest reakcja Pałacu Prezydenckiego z ostatniej chwili
Zełenski przyjedzie do Warszawy. Jest reakcja Pałacu Prezydenckiego

"Kancelaria Prezydenta RP zaproponowała stronie ukraińskiej spotkanie prezydentów Karola Nawrockiego i Wołodymyra Zełenskiego 19 grudnia w Warszawie. Ustalane są szczegóły planowanej wizyty" – poinformował Rafał Leśkiewicz, rzecznik prezydenta Karola Nawrockiego. Wcześniej prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski zapowiedział, że planuje wizytę w Polsce w piątek 19 grudnia.

Nowe informacje o ataku na plaży w Sydney. Napastnika obezwładnił przypadkowy mężczyzna z ostatniej chwili
Nowe informacje o ataku na plaży w Sydney. Napastnika obezwładnił przypadkowy mężczyzna

Władze Australii nie mają wątpliwości - strzelanina na plaży Bondi w Sydney była aktem terroru. Dwaj uzbrojeni napastnicy otworzyli ogień do tłumu liczącego ponad tysiąc osób. Co najmniej 12 osób zginęło, a 29 zostało rannych.

Łukasz Jasina: Dlaczego pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim nie ma Andrzeja Poczobuta tylko u nas
Łukasz Jasina: Dlaczego pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim nie ma Andrzeja Poczobuta

Kolejna fala uwolnień więźniów politycznych z Białorusi przyniosła ulgę wielu rodzinom, ale w Polsce wywołała jedno zasadnicze pytanie: dlaczego wśród wypuszczonych nie ma Andrzeja Poczobuta. Sprawa symbolu prześladowań polskiej mniejszości odsłania brutalną logikę reżimu Łukaszenki i ograniczone pole manewru Zachodu.

Karol Nawrocki postawił na swoim. Wołodymyr Zełenski przyjedzie do Polski z ostatniej chwili
Karol Nawrocki postawił na swoim. Wołodymyr Zełenski przyjedzie do Polski

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przekazał, że planuje wizytę w Polsce 19 grudnia.

Politico: Europa powinna posłuchać Trumpa polityka
Politico: Europa powinna posłuchać Trumpa

Autor publikacji „Politico” Mathias Döpfner przekonuje, że Europa reaguje na krytykę ze strony Stanów Zjednoczonych w sposób emocjonalny i defensywny, zamiast potraktować ją jako impuls do głębokich reform. Jego zdaniem to nie Ameryka oddala się od Europy, lecz sama Europa od rzeczywistości.

Niemieccy rolnicy protestują przeciwko umowie z Mercosur z ostatniej chwili
Niemieccy rolnicy protestują przeciwko umowie z Mercosur

Rolnicy w Niemczech zapowiadają ogólnokrajowe protesty po akceptacji umowy UE-Mercosur.

Protesty rolników w Kosztowie i pod Kołobrzegiem pilne
Protesty rolników w Kosztowie i pod Kołobrzegiem

Protesty rolników w różnych regionach Polski pokazują narastającą skalę kryzysu. Rolnicy sprzeciwiają się niekontrolowanemu importowi, braku opłacalności produkcji i rosnącej biurokracji, ostrzegając przed upadkiem polskich gospodarstw.

Zapytano o skuteczność Tuska. Polacy podzieleni z ostatniej chwili
Zapytano o skuteczność Tuska. Polacy podzieleni

Polacy są niemal równo podzieleni w ocenie skuteczności Donalda Tuska – wynika z badania pracowni IBRiS na zlecenie Radia ZET.

Ambasador Niemiec w Polsce: Reparacje nie są tematem rozmów z Polską polityka
Ambasador Niemiec w Polsce: Reparacje nie są tematem rozmów z Polską

Ambasador Niemiec w Warszawie ponownie odniósł się do kwestii reparacji wojennych. Wprost podkreślił, że Berlin nie prowadzi rozmów na ten temat, mimo uznania odpowiedzialności za zbrodnie II wojny światowej.

REKLAMA

Francja wycofuje się ze stref czystego transportu, Polska w nie brnie

Mimo sprzeciwu rządu francuskie Zgromadzenie Narodowe przegłosowało dwie poprawki dotyczące skasowania stref niskiej emisji, czyli ograniczenia ruchu dla pojazdów mających najbardziej zanieczyszczać środowisko.
strefa czystego transportu
strefa czystego transportu / screen YT povagowani

Jak informuje Le Monde, mimo sprzeciwu francuskiego rządu, przyjęto dwie poprawki do ustawy dotyczącej wprowadzania stref niskiej emisji (ZFE), będącej kamieniem węgielnym rządowej polityki przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza. 

Francja wycofuje się ze stref czystego transportu, Polska w nie brnie

Podczas dyskusji nad projektem tzw. ustawy upraszczającej w komisji specjalnej zdecydowaną większością głosów (26 głosów za, 11 przeciw i 9 wstrzymujących się) przegłosowano dwie poprawki proponujące wycofanie się z tej inicjatywy. Na ich mocy francuskie miasta będą mogły wycofać się z wprowadzonych zmian, co oznacza, że strefy czystego transportu będą kasowane.

– Strefy te pogłębiają nierówności, zmuszając gospodarstwa domowe o niskich dochodach do wyboru między znacznymi dodatkowymi kosztami zakupu nowego, ekologicznego pojazdu a rezygnacją z podróżowania 

– powiedział Ian Boucard, poseł prawicowej partii Droite républicaine.

– Są one bezużyteczne w kwestii poprawy jakości powietrza i powodują silne rany społeczne, separatyzm terytorialny 

– twierdzi Pierre Meurin, poseł Zjednoczenia Narodowego i jeden z autorów poprawki.

Teraz ustawa będzie rozpatrywana przez parlament 8 kwietnia.

Tymczasem w Polsce kilka miast planuje wprowadzenie tzw. stref czystego transportu – także z powodu obowiązku, jaki nałożył na nie ustawodawca. 

Strefy w Polsce

W Polsce samorządy pracują nad wprowadzaniem Stref Czystego Transportu w większych miastach. Takie strefy wprowadzono już w Warszawie; według przyjętej przez Radę m.st. Warszawy uchwały 7 grudnia 2023 r., warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane, począwszy od 2026 r. co dwa lata. 

Z kolei w Krakowie SCT wchodzi w życie 1 lipca tego roku.



 

Polecane