Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.


 

POLECANE
Akcja na Kanale Żerańskim. Walka o życie dwóch kobiet z ostatniej chwili
Akcja na Kanale Żerańskim. Walka o życie dwóch kobiet

Dramatyczna akcja ratunkowa na Kanale Żerańskim. W sobotę wieczorem służby otrzymały zgłoszenie o dwóch topiących się kobietach. Po wyciągnięciu z wody obie były nieprzytomne, a ich stan lekarze określają jako bardzo ciężki. Policja bada, jak doszło do tego zdarzenia.

Tragiczne wieści z Żagania. Nie żyje były burmistrz miasta Wiadomości
Tragiczne wieści z Żagania. Nie żyje były burmistrz miasta

W sobotę, 15 listopada, około godziny 22.00 zmarł Daniel Marchewka, były burmistrz miasta i radny kilku kadencji. Informację potwierdził przewodniczący Rady Miasta, Krzysztof Sieńko, podając, że polityk „przegrał walkę z ciężką chorobą”.

Pożar schroniska dla zwierząt. Bohaterem pies Karol Wiadomości
Pożar schroniska dla zwierząt. Bohaterem pies Karol

W jednej chwili stracili wszystko – oprócz zwierząt. Po sobotnim pożarze, który zniszczył główny budynek schroniska „Bubinkowo” w Obłężu, wolontariusze zaczynają od zera. Jak podkreślił założyciel placówki, Radosław Waszkiewicz, dramatyczną akcję ratunkową rozpoczął… pies Karol, który pierwszy wyczuł zagrożenie.

Utrudnienia na kolei. Uszkodzenie szyny poprzez detonację ładunku wybuchowego z ostatniej chwili
Utrudnienia na kolei. "Uszkodzenie szyny poprzez detonację ładunku wybuchowego"

Na linii kolejowej Warszawa Zachodnia–Dęblin doszło w niedzielny poranek do poważnej awarii toru. Po stwierdzeniu ubytku szyny na odcinku Dęblin–Życzyn zamknięto tor nr 1. Trwają prace służb.

Niemcy: rząd Merza poważnie zagrożony Wiadomości
Niemcy: rząd Merza poważnie zagrożony

Rząd Friedricha Merza znajduje się pod coraz większym ciśnieniem ze wszystkich stron. Pomijając naturalne naciski ze strony opozycji, kanclerz odczuwa silne naciski zarówno ze strony własnej koalicji, jak i przedsiębiorców. Pojawiają się głosy, że rząd pod jego przywództwem może nie przetrwać kryzysu.

Handel rzeczami ofiar niemieckich zbrodni. Rzecznik prezydenta wydał komunikat z ostatniej chwili
Handel rzeczami ofiar niemieckich zbrodni. Rzecznik prezydenta wydał komunikat

Szokująca aukcja w Niemczech wywołała gwałtowną reakcję w Polsce: prezydent Karol Nawrocki domaga się, by rząd natychmiast podjął działania na rzecz odzyskania lub wykupu pamiątek po ofiarach niemieckich zbrodni, które niemiecki dom aukcyjny zamierza wystawić na sprzedaż.

Ważne doniesienia ws. granicy. Komunikat MSWiA i Straży Granicznej pilne
Ważne doniesienia ws. granicy. Komunikat MSWiA i Straży Granicznej

Po kilku latach zamknięcia dwa kluczowe przejścia graniczne z Białorusią – w Kuźnicy i Bobrownikach – znów zostaną otwarte.

Wielka Brytania zaostrza kurs wobec migrantów z ostatniej chwili
Wielka Brytania zaostrza kurs wobec migrantów

Brytyjski rząd szykuje największą od II wojny światowej zmianę polityki migracyjnej. Czas oczekiwania na stały pobyt ma wydłużyć się aż czterokrotnie, a status uchodźcy będzie stale weryfikowany. Londyn chce w ten sposób zatrzymać napływ nielegalnych migrantów przekraczających Kanał La Manche.

Ten obowiązek uderzy w miliony Polaków. Sprawdź, bo grozi ci 5 tys. zł kary Wiadomości
Ten obowiązek uderzy w miliony Polaków. Sprawdź, bo grozi ci 5 tys. zł kary

Nowe przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej nakładają na właścicieli domów i mieszkań obowiązek montażu czujników dymu i tlenku węgla. Zmiany obejmą zarówno nowe budynki, jak i te istniejące, a ich niedopełnienie może zakończyć się dotkliwą karą finansową.

Ostrzeżenie dla turystów. W tych krajach szerzy się groźna epidemia Wiadomości
Ostrzeżenie dla turystów. W tych krajach szerzy się groźna epidemia

Ponad 300 tys. przypadków cholery i 7 tys. spowodowanych nią zgonów odnotowano w Afryce w mijającym roku, najwięcej w ciągu 25 lat – poinformowała w sobotę agencja zdrowia publicznego Unii Afrykańskiej, Africa CDC. Turyści podróżujący do Afryki, powinni zachować szczególną ostrożność w kilku krajach

REKLAMA

Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe