Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.


 

POLECANE
Symboliczne zdjęcie liderów Trójmorza zgromadzonych wokół Włóczni św. Maurycego i wizerunku Chrobrego z ostatniej chwili
Symboliczne zdjęcie liderów Trójmorza zgromadzonych wokół Włóczni św. Maurycego i wizerunku Chrobrego

We wtorek po południu na Zamku Królewskim w Warszawie rozpoczęło się spotkanie liderów państw Inicjatywy Trójmorza, podczas którego wykonano niezwykle symboliczną fotografię.

Nowa fala oszustw telefonicznych. Co zrobić, aby nie dać się nabrać? Wiadomości
Nowa fala oszustw telefonicznych. Co zrobić, aby nie dać się nabrać?

Coraz więcej Polaków otrzymuje połączenia z nieznanych, zagranicznych numerów – najczęściej z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii. Choć na pierwszy rzut oka mogą wyglądać jak oferta pracy lub kontakt od znajomego, to w rzeczywistości mamy do czynienia z próbą oszustwa.

Ministerstwo Klimatu tworzy serwis do walki z... dezinformacją klimatyczną z ostatniej chwili
Ministerstwo Klimatu tworzy serwis do walki z... dezinformacją klimatyczną

Ministerstwo klimatu i środowiska tworzy serwis poświęcony walce z dezinformacją klimatyczną – poinformowała we wtorek minister Paulina Hennig-Kloska. Zjawisko dezinformacji klimatycznej było jednym z tematów nieformalnego spotkania ministrów środowiska i klimatu w Warszawie.

To OZE mogą stać za blackoutem w Hiszpanii i Portugalii tylko u nas
To OZE mogą stać za blackoutem w Hiszpanii i Portugalii

Od 12 godzin pod pełną parą pracuja hiszpańscy śledczy i analitycy rynku energii, aby ustalić, co było faktycznym powodem pierwszego tak dużego w Europie blackoutu. Wstępnie wykluczono atak terrorystyczny. Niemal na pewno nie był to sabotaż pracownika lub pracowników spółek energetycznych. Czy za problemem stoi miks energetyczny kraju Cervantesa? Liczby i eksperci sugerują, że to najbardziej prawdopodobne.

Rosja szykuje się do wojny nad Bałtykiem. To realny scenariusz tylko u nas
Rosja szykuje się do wojny nad Bałtykiem. To realny scenariusz

To nie strachy na Lachy, ale bardzo realny scenariusz. Wojnę z NATO – zapewne początkowo na jak najniższym poziomie eskalacji, by dać pretekst USA i „starej Europie” do wstrzymania się od pełnej odpowiedzi – Rosja rozpocznie nad Bałtykiem.

Ujawniono szczegóły zatrzymania księdza, który miał krytykować aborterkę z Oleśnicy z ostatniej chwili
Ujawniono szczegóły zatrzymania księdza, który miał krytykować aborterkę z Oleśnicy

W rozmowie z RatujŻycie.pl siostra zatrzymanego ks. Grzegorza opisała, w jaki sposób jej brat został zatrzymany przez służby w związku z mailem, jakiego wysłał do dr Gizeli Jagielskiej.

Karol Nawrocki: Zwierzchnik sił zbrojnych musi być stabilny emocjonalnie z ostatniej chwili
Karol Nawrocki: Zwierzchnik sił zbrojnych musi być stabilny emocjonalnie

Popierany przez PiS kandydat Karol Nawrocki stwierdził we wtorek w Nowej Dębie, że Polska potrzebuje zwierzchnika sił zbrojnych, "który będzie stabilny emocjonalnie i stabilny pod względem swoich poglądów". Wskazał, że chodzi o osobę, która m.in. zadba o nasz sojusz z USA i o pozycję Polski w NATO.

Bezpieczeństwo energetyczne Polski. Andrzej Duda zwoła Radę Bezpieczeństwa Narodowego z ostatniej chwili
Bezpieczeństwo energetyczne Polski. Andrzej Duda zwoła Radę Bezpieczeństwa Narodowego

Zwołanie Rady Bezpieczeństwa Narodowego ws. bezpieczeństwa energetycznego Polski zapowiedział prezydent Andrzej Duda po spotkaniu liderów Trójmorza. Jak powiedział, wydarzenia w Hiszpanii i Portugalii to "sygnał alarmowy", aby zadbać o stan sieci energetycznych regionu.

Dariusz Matecki wskazuje: Najbardziej obrzydliwy specjalista od kłamstw polityka
Dariusz Matecki wskazuje: "Najbardziej obrzydliwy specjalista od kłamstw"

"Najbardziej obrzydliwy specjalista od kłamstw wyborczych" – pisze na platformie X poseł PiS Dariusz Matecki o parlamentarzyście PO Sławomirze Nitrasie. W opublikowanym komentarzu Matecki opisał sytuację z 2006 roku, gdy Nitras był szefem sztabu wyborczego kandydata PO Piotr Krzystka na prezydenta Szczecina.

Niemcy w tarapatach. Tapinoma magnum sieją spustoszenie z ostatniej chwili
Niemcy w tarapatach. Tapinoma magnum sieją spustoszenie

Inwazyjne mrówki Tapinoma magnum niszczą infrastrukturę w Niemczech i powodują przerwy w prądzie – informuje Frankfurter Rundschau.

REKLAMA

Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe