Ekspert: jeszcze nigdy nikt tak nie upodlił polskiego wymiaru sprawiedliwości
Ogłoszone urocze projekty ustaw w sprawie weryfikacji sędziów powołanych po 2018 r. są już na pierwszy rzut oka niekonstytucyjne. Pierwszy projekt przewidujący automatyczną utratę status sędziego, z mocy prawa z dniem wejścia w życie ustawy. To nic innego jak „Zemsta Kasty”, nawet Komisja Wenecka stwierdziła, że niedopuszczalny jest automatyzm i pozbawienie statusu sędziego. Drugi zakłada, że postępowania przed Krajową Radą Sądownictwa z dniem wejścia w życie ustawy zostają wznowione . Wykluczenie z weryfikacji grupy tzw. młodych sędziów narusza zasadę równości wobec prawa art.32 Konstytucji.
- Zmiany personalne w krytycznym momencie właściciela TVN Warner Bros. Discovery
- "Jesteśmy głęboko zasmuceni". Pałac Buckingham pogrążony w żałobie
Zasada nieusuwalności sędziów
Niekonstytucyjność polega przede wszystkim na przełamaniu zasady nieusuwalności sędziów art.180 Konstytucji, która jest jednym z fundamentów demokratycznego państwa prawa, którym zgodnie z art.2 Konstytucji chcemy pozostać. Tylko nieusuwalny sędzia może bez nacisków ze strony jakiejkolwiek innej władzy skutecznie sprawować wymiar sprawiedliwości.
Oba projekty pomijają oczywistą kwestię, że Krajowa Rada Sądownictwa nie bierze udziału w powołaniu sędziego, a jedynie inicjuje proces. który należy do organu konstytucyjnego jakim jest Prezydent. W momencie powołania danej osoby prze Prezydenta na konkretne stanowisko sędziowskie uchwała KRS nie ma już kompletnie znaczenia zostaje skonsumowana. Tym bardziej, że przepisy ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa w brzmieniu obowiązującym przed kwestionowaną nowelizacją, kilkakrotnie były uznawane za niekonstytucyjne również przez niekwestionowany skład Trybunału Konstytucyjnego i nigdy nikt nie kwestionował powołań sędziowskich. Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa w obecnym kształcie była badana prze TK i została uznana za zgodną z Konstytucją.
- Roksana Węgiel podzieliła się radosną nowiną. W sieci lawina gratulacji
- Pałac Buckingham. Pilne doniesienia ws. księżnej Kate
Prace przymusowe
Pozbawienie statusu sędziego to za mało, musi być kara. Oba projekty przewidują przymusową delegację na dotychczas zajmowane stanowisko na okres 2 lat z możliwością ustąpienia z delegacji za 12 miesięcznym uprzedzeniem. Praca w Polsce, co jest standardem międzynarodowym jest dobrowolna. Przepis art.11 kodeksu pracy stanowi, że nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika. Ponadto Konstytucja RP (art. 65 ust. 1 i 2) określają zasadę wolności pracy. Pracownik nie może być zmuszony do wykonywania pracy. Pracodawca nie ma roszczenia o faktyczne wykonywanie przez niego pracy.
Pracy przymusowej zabraniają także akty prawa międzynarodowego, w szczególności Konwencja MOP nr 105 o zniesieniu pracy przymusowej, przyjęta w Genewie 25.06.1957 r. przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy (Dz.U. z 1959 r. Nr 39, poz. 240) i art. 4 ust. 2 EKPC.
Mając na względzie wskazane fundamentalne zasady prawa pracy i wynikające z nich prawa człowieka ustawa wprowadza nakaz pracy, który stanowi karę za awans w latach 2018-2025. W obecnym stanie prawnym praca przymusowa jest formą kary ograniczenia wolności, którą można orzec za popełnienie przestępstwa! Oczywiście ten przymus pracy ma zapobiec zawaleniu się systemu sądownictwa.
Twórcy projektu zadbali również o kobiety ciężarne, którym w dniu wejścia w życie ustawy, albo w dniu podjęci uchwał o wznowienia upłynął 3 miesiąc ciąży zachowują prawo do niezmienionego wynagrodzenia do dnia porodu i czasu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Przepis art.177 kodeksu pracy przewiduje szczególną ochronę trwałości i stosunku pracy ciężarnej i polega na ustanowieniu zakazu prowadzenia przygotowań do wypowiedzenia lub rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia oraz zakazu wypowiadania oraz rozwiązywania stosunku pracy bez wypowiedzenia, za wyjątkiem sytuacji, gdy zachodzą okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownicy lub pracownika, a zakładowa organizacja związkowa reprezentująca pracownika lub pracownicę wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy w tym trybie (M.Gersdorf komentarz do kodeksu pracy). Sędziowie są na mocy art. 179 Konstytucji powoływani na czas nieoznaczony, zatem w oczywisty sposób podlegają analogicznej ochronie. Twórcy projektu potraktowali ciężarne jak osoby zatrudnione na czas określony!. Ponadto nie zauważyłam w projekcie wyłączenia dla takich kobiet obowiązku delegacji, co narusza z kolei przepis art. 178 kodeksu pracy.
- Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat
- Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy
- Nowy ruch właściciela TVN. Chodzi o największą stację informacyjną Warner Bros. Discovery
Cuda
Na koniec pierwszej krótkiej analizy projektów najlepsze! UWAGA, w chwili wejścia w życie ustawy oraz ogłoszenia uchwały o wznowieniu wszyscy wspomniani sędziowie w cudowny sposób odzyskują przymiot niezależności i niezawisłości sędziowskiej, bo przez okres kolejnych 2 lat, a nawet dłużej, bo do czasu zakończenia spraw, będą przecież orzekali w sądach do których uzyskali awans, dając już gwarancję rzetelnego procesu.
Jak to mówią cuda Panie cuda……, jestem pod wrażeniem mocy uzdrawiającej projektów.
Na zakończenie małe zastrzeżenie, praca przymusowa jest dopuszczalna w sytuacji ogłoszenia stanu nadzwyczajnego w rozumieniu Konstytucji!
[Autorka - Kamila Borszowska-Moszowska, zastępca Rzecznika Dyscyplinarnego wykładowca KSSiP i Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa]