Boeinga lot w dół. Czy lotniczy gigant się podniesie?

Problemy w Boeingu, spotęgowane trwającym od września strajkiem mechaników, doprowadziły do znaczących opóźnień i przestojów produkcyjnych, w efekcie których w październiku producent dostarczył tylko 14 nowych samolotów pozostając daleko w tyle za Airbusem, pogrążając się tym samym w wizerunkowym kryzysie.
samolot wnętrze Boeinga lot w dół. Czy lotniczy gigant się podniesie?
samolot wnętrze / pixabay

Z powodu problemów finansowych spółka opóźniła premierę swojego samolotu 777X, a jej wyniki sprzedażowe za trzeci kwartał będą prawdopodobnie dużo niższe, niż zakładają prognozy analityków z Wall Street. Boeing ogłosił więc falę zwolnień, która ma objąć ok. 10 proc. personelu, czyli 17 tys. osób. Osoby, którym teraz wręczane są wypowiedzenia, pozostaną na liście płac do stycznia. Zwolnienia mają przynieść Boeingowi ok. 1,7 mld oszczędności.

Boeinga lot w dół. Czy lotniczy gigant się podniesie?

Boeing kolejny etap poważnego kryzysu, tym razem spowodowanego strajkiem mechaników w głównych zakładach firmy. Skutki odczuli nie tylko pracownicy, ale także klienci i cały rynek lotniczy. Kryzys w Boeingu wpłynął bowiem na liczbę wyprodukowanych samolotów, która to diametralnie spadła. W proteście wzięło udział ok. 33 tys. pracowników dwóch kluczowych fabryk z Waszyngtonu, gdzie produkowane są m.in. najlepiej sprzedające się samoloty na świecie boeingi 737, a także 777, 767 oraz realizowanych jest kilka programów wojskowych. Firma zgodziła się ostatecznie na 35-proc. podwyżkę płac rozłożoną na cztery lata. Będzie to kosztować Boeinga ponad miliard dolarów.

Porozumienie z mechanikami

Dojście do porozumienia z tą grupą zawodową pozwoliło na wznowienie pełnej produkcji. Jednak skutki przerwy w pracy odczuwalne są nadal i będą miały swoje konsekwencje w nadchodzących miesiącach.

Kryzys wywołany strajkiem mechaników ma bowiem potężny wpływ na postrzeganie Boeinga w oczach klientów. Wielu z nich, zwłaszcza w branży lotniczej, ceni sobie z oczywistych względów terminowość dostaw i stałą współpracę. Opóźnienia mogą skutkować przesunięciami w harmonogramach linii lotniczych, które oczekują nowych maszyn.

Airbus wygrywa wizerunkowo

W takich sytuacjach wzrasta ryzyko utraty lojalności klientów na rzecz konkurencyjnego Airbusa który w tym okresie nie odnotował takich opóźnień produkcyjnych.

Łączna liczba dostaw Boeinga w całym roku wzrosła do 305 sztuk, jednak producent nadal pozostaje daleko w tyle za Airbusem, który dostarczył o 254 samoloty więcej. Dla Boeinga oznacza to nie tylko problemy z realizacją zamówień, ale także spadek pozycji konkurencyjnej na rynku.

Kluczowym elementem strategii Boeinga musi stać się zwiększenie efektywności produkcji i nadrobienie opóźnień w dostawach, konieczne jest odzyskanie zaufania klientów.


 

POLECANE
Co spadło na dom w Wyrykach? Rz: To nie dron, ale rakieta z polskiego F-16 Wiadomości
Co spadło na dom w Wyrykach? "Rz": To nie dron, ale rakieta z polskiego F-16

Prokuratura Okręgowa w Lublinie prowadzi śledztwo w sprawie „niezidentyfikowanego obiektu latającego”, który spadł na dom w Wyrykach na Lubelszczyźnie. Według oficjalnego komunikatu, obiekt „nie został na chwilę obecną zidentyfikowany ani jako dron, ani jako jego fragmenty”. Z kolei, jak donosi dziennik "Rzeczpospolita", powołując się na swoich informatorów, na dom spadła rakieta wystrzelona z polskiego F-16.  

Radosław Sikorski uderza w Karola Nawrockiego. Jest odpowiedź z ostatniej chwili
Radosław Sikorski uderza w Karola Nawrockiego. Jest odpowiedź

Prezydent RP Karol Nawrocki przybył w poniedziałek po południu do Berlina, gdzie we wtorek przed południem spotkał się z prezydentem Republiki Federalnej Niemiec Frankiem-Walterem Steinmeierem, a następnie z Kanclerzem Friedrichem Merzem. Szef MSZ Radosław Sikorski uznał to za dobrą okazję do twitterowych złośliwości.

Na profilach kanclerza Niemiec Friedricha Merza nie ma ani śladu po spotkaniu z prezydentem RP Karolem Nawrockim gorące
Na profilach kanclerza Niemiec Friedricha Merza nie ma ani śladu po spotkaniu z prezydentem RP Karolem Nawrockim

Prezydent RP Karol Nawrocki przybył w poniedziałek po południu do Berlina, gdzie we wtorek przed południem spotkał się z prezydentem Republiki Federalnej Niemiec Frankiem-Walterem Steinmeierem, a następnie z Kanclerzem Friedrichem Merzem. Co ciekawe, na oficjalnych profilach tego drugiego nie ma śladu po spotkaniu.

Jest oświadczenie niemieckiego rządu po rozmowie Merz-Nawrocki z ostatniej chwili
Jest oświadczenie niemieckiego rządu po rozmowie Merz-Nawrocki

W rozmowie z prezydentem Karolem Nawrockim kanclerz RFN Friedrich Merz zapewnił go, że w obliczu rosyjskiego zagrożenia, Niemcy „mocno i niezachwianie” stoją po stronie Polski – przekazał we wtorek rzecznik niemieckiego rządu Sebastian Hille. Oświadczenie wydał także prezydent RFN, Steinmeier.

Ukraiński wywiad mówi o likwidacji zbrodniarzy wojennych. Akcja we Władywostoku z ostatniej chwili
Ukraiński wywiad mówi o likwidacji zbrodniarzy wojennych. Akcja we Władywostoku

Ukraiński wywiad wojskowy (HUR) poinformował, że w okolicach Władywostoku na Dalekim Wschodzie Rosji przeprowadził operację zlikwidowania rosyjskich żołnierzy odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne w Ukrainie, w tym za egzekucje jeńców – przekazały we wtorek ukraińskie media.

Nowe informacje ws. otwarcia granicy z Białorusią. Jest komunikat MSWiA z ostatniej chwili
Nowe informacje ws. otwarcia granicy z Białorusią. Jest komunikat MSWiA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało, że zamknięcie polsko-białoruskiej granicy będzie obowiązywać do odwołania. Decyzja jest związana z bezpieczeństwem obywateli i nie ogranicza się wyłącznie do czasu manewrów wojskowych Zapad 2025.

Prezydent RP w Berlinie. W niemieckich media o reparacjach: „Wzajemne wyliczanie sobie cierpień nikomu nie służy. Sprawa zamknięta” z ostatniej chwili
Prezydent RP w Berlinie. W niemieckich media o reparacjach: „Wzajemne wyliczanie sobie cierpień nikomu nie służy. Sprawa zamknięta”

W trakcie wizyty prezydenta Nawrockiego w Berlinie portal dw.com przytoczył wypowiedzi niemieckiego polityka Paula Ziemiaka, który przewodniczy polsko-niemieckiej grupie parlamentarnej. W wywiadzie dla podcastu „Berlin Playbook”, magazynu informacyjnego Politico, stwierdził, że „kwestia reparacji została już dla nas wyjaśniona pod względem prawnym”, ale, jak dodał, „jesteśmy świadomi naszej odpowiedzialności”. 

Merz przed rozmową z Nawrockim: Będę dążył do jak najszybszego sfinalizowania umowy z Mercosurem z ostatniej chwili
Merz przed rozmową z Nawrockim: Będę dążył do jak najszybszego sfinalizowania umowy z Mercosurem

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz oświadczył we wtorek, że będzie dążył do jak najszybszego sfinalizowania umowy między Komisją Europejską a blokiem krajów Ameryki Południowej, Mercosurem. Deklaracja ta padła tuż przed spotkaniem z prezydentem RP Karolem Nawrockim, który jest stanowczo przeciwny umowie.

Łukaszenka: Nie mamy złudzeń w sprawie dialogu z Polską z ostatniej chwili
Łukaszenka: Nie mamy złudzeń w sprawie dialogu z Polską

– Białoruś nie ma złudzeń w kwestii szybkiego wznowienia dialogu z Polską – powiedział prezydent Białorusi Alaksandr Łukaszenka w wywiadzie dla rosyjskiego magazynu w odpowiedzi na pytanie o możliwe zmiany w dwustronnych relacjach w związku z objęciem urzędu prezydenta przez Karola Nawrockiego.

Belgijska policja ws. ostrzelania auta polskiego europosła. „Pojazdu nie ma już w kraju” z ostatniej chwili
Belgijska policja ws. ostrzelania auta polskiego europosła. „Pojazdu nie ma już w kraju”

Policja w Brukseli potwierdziła we wtorek, że prowadzi dochodzenie w sprawie uszkodzenia samochodu europosła Waldemara Budy (PiS). Polski polityk poinformował dzień wcześniej, że jego auto zostało ostrzelane w stolicy Belgii z broni pneumatycznej.

REKLAMA

Boeinga lot w dół. Czy lotniczy gigant się podniesie?

Problemy w Boeingu, spotęgowane trwającym od września strajkiem mechaników, doprowadziły do znaczących opóźnień i przestojów produkcyjnych, w efekcie których w październiku producent dostarczył tylko 14 nowych samolotów pozostając daleko w tyle za Airbusem, pogrążając się tym samym w wizerunkowym kryzysie.
samolot wnętrze Boeinga lot w dół. Czy lotniczy gigant się podniesie?
samolot wnętrze / pixabay

Z powodu problemów finansowych spółka opóźniła premierę swojego samolotu 777X, a jej wyniki sprzedażowe za trzeci kwartał będą prawdopodobnie dużo niższe, niż zakładają prognozy analityków z Wall Street. Boeing ogłosił więc falę zwolnień, która ma objąć ok. 10 proc. personelu, czyli 17 tys. osób. Osoby, którym teraz wręczane są wypowiedzenia, pozostaną na liście płac do stycznia. Zwolnienia mają przynieść Boeingowi ok. 1,7 mld oszczędności.

Boeinga lot w dół. Czy lotniczy gigant się podniesie?

Boeing kolejny etap poważnego kryzysu, tym razem spowodowanego strajkiem mechaników w głównych zakładach firmy. Skutki odczuli nie tylko pracownicy, ale także klienci i cały rynek lotniczy. Kryzys w Boeingu wpłynął bowiem na liczbę wyprodukowanych samolotów, która to diametralnie spadła. W proteście wzięło udział ok. 33 tys. pracowników dwóch kluczowych fabryk z Waszyngtonu, gdzie produkowane są m.in. najlepiej sprzedające się samoloty na świecie boeingi 737, a także 777, 767 oraz realizowanych jest kilka programów wojskowych. Firma zgodziła się ostatecznie na 35-proc. podwyżkę płac rozłożoną na cztery lata. Będzie to kosztować Boeinga ponad miliard dolarów.

Porozumienie z mechanikami

Dojście do porozumienia z tą grupą zawodową pozwoliło na wznowienie pełnej produkcji. Jednak skutki przerwy w pracy odczuwalne są nadal i będą miały swoje konsekwencje w nadchodzących miesiącach.

Kryzys wywołany strajkiem mechaników ma bowiem potężny wpływ na postrzeganie Boeinga w oczach klientów. Wielu z nich, zwłaszcza w branży lotniczej, ceni sobie z oczywistych względów terminowość dostaw i stałą współpracę. Opóźnienia mogą skutkować przesunięciami w harmonogramach linii lotniczych, które oczekują nowych maszyn.

Airbus wygrywa wizerunkowo

W takich sytuacjach wzrasta ryzyko utraty lojalności klientów na rzecz konkurencyjnego Airbusa który w tym okresie nie odnotował takich opóźnień produkcyjnych.

Łączna liczba dostaw Boeinga w całym roku wzrosła do 305 sztuk, jednak producent nadal pozostaje daleko w tyle za Airbusem, który dostarczył o 254 samoloty więcej. Dla Boeinga oznacza to nie tylko problemy z realizacją zamówień, ale także spadek pozycji konkurencyjnej na rynku.

Kluczowym elementem strategii Boeinga musi stać się zwiększenie efektywności produkcji i nadrobienie opóźnień w dostawach, konieczne jest odzyskanie zaufania klientów.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe