Kard. Pizzaballa na KUL: pokój dla Jerozolimy, to pokój dla całego świata
Łaciński patriarcha Jerozolimy przypomniał, że biblijne wołanie o pokój dla Jeruzalem to apel niezwykle aktualny, w kontekście złożonej i problematycznej sytuacji w Ziemi Świętej. Podkreślił, że pokój czymś więcej, niż tylko jedną z wartości, o którą troszczą się wyznawcy Chrystusa.
Pokój – tożsamością Boga i Kościoła
- Dla nas, chrześcijan, pokój nie jest tylko jednym z aspektów życia Kościoła, ale pokój i działania na rzecz pokoju są konstytutywną cechą tożsamości i misji Kościoła. Pokój, przede wszystkim, zanim staje się działaniem, do którego, zaprasza nas Bóg, mówi nam też coś o tożsamości Boga – mówił hierarcha, przywołując ilustrujące to fragmenty Pisma Świętego – Misją Kościoła jest głoszenie Boga, a oblicze Boga jest przede wszystkim obliczem pokoju.
Czytaj także: Watykański sekretarz stanu o Trumpie: Liczymy na pokój i odprężenie
Jerozolima – świadectwo Bożej obecności
Mówiąc o misji Kościoła w Ziemi Świętej, kard. Pizzaballa odniósł się do dwóch obrazów z Księgi Apokalipsy: namiotu oraz Oblubienicy. - To w pewnym sensie tożsamość Jerozolimy – mówił. Podkreślił, że „zstępujące z Niebios” Jeruzalem jest miastem, Bożej obecności – co symbolizuje namiot, oraz intymnej zażyłości ze Stwórcą – czego obrazem jest Oblubienica. - To mówi nam coś o tym, czym powinno być życie Jerozolimy. Miasto Jerozolima, Kościół Jerozolimy, powinny być miejscem, w którym uwidacznia się obecność Boga, a intymność Boga jest widoczna w naszych działaniach – zachęcał.
Życie w blasku Zmartwychwstałego
Kontynuując refleksję nt. apokaliptycznego obrazu Jerozolimy, kard. Pizzaballa zwrócił uwagę na postać Baranka, będącego dla tego miasta źródłem światłości. - W pewnym sensie, pierwszym sposobem naszego oddawania czci Bogu jest życie w światłości Baranka. Baranek jest dla nas chrześcijan Paschą. Więc nasze relacje muszą trwać w paschalnej światłości. I nasze relacje powinny być oddawaniem chwały Bogu – przekonywał, podkreślając, że to zaledwie niektóre spośród licznych inspiracji, jakie w odniesieniu do Ziemi Świętej można zaczerpnąć z Księgi Apokalipsy.
Czytaj także: S. dr hab. Judyta Pudełko: Idziemy w kierunku Ziemi Obiecanej
Pokój dla Jerozolimy – pokojem dla świata
- Modlitwa o pokój dla Jerozolimy, to również modlitwa o pokój dla wszystkich narodów. Bo w Jerozolimie bije serce wszystkich narodów – mówił hierarcha. Przypomniał, że powołaniem mieszkańców Ziemi Świętej jest świadczenie o życiu w zażyłości z Bogiem i zdolności do niesienia bliźnim życia, dzięki Bożej Miłości. - Modlimy się o to, próbujemy być małym przykładem tego. Wiem, jak ograniczeni jesteśmy, ale mimo to powinniśmy zawsze pamiętać o tym, co jest naszym świadectwem jako mieszkańców Jerozolimy – podsumował.
Konferencja „Proście o pokój dla Jeruzalem (Ps 122,6) z udziałem teologów i biblistów z całego świata, odbyła się w dn. 5-7 listopada na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim z inicjatywy Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela we współpracy z Instytutem Nauk Biblijnych KUL Wśród zaproszonych na nią gości znaleźli się m.in. argentyński rabin, prof. Abraham Skórka, doktor honoris causa KUL i łaciński patriarcha Jerozolimy, kard. Pierbattista Pizzaballa.
Dorota Abdelmoula-Viet – Watykan