Niemiecki gigant oszukiwał klientów w Korei Południowej? Jest pozew zbiorowy
Mercedes-Benz Korea ujawnił dostawców baterii do wszystkich swoich samochodów elektrycznych sprzedawanych w Korei na swojej oficjalnej stronie internetowej i ogłosił bezpłatne kontrole dla wszystkich właścicieli pojazdów elektrycznych.
Chińskie tanie baterie?
Model EQE 350+ wyposażone są w baterie firmy Farasis, małego chińskiego producenta. Inne modele z rodziny EQE, takie jak AMG EQE 53 4MATIC+ i EQE 350 4MATIC, również korzystają z Farasis. W gamie EQE, EQE 300 jest jedynym modelem wyposażonym w baterie wielkiej chińskiej firmy CATL, największego na świecie producenta akumulatorów.
Pojazd sportowo-użytkowy EQE 500 4MATIC i sedan EQS 350 również korzystają z akumulatorów Farasis, podczas gdy SUV EQS i SUV Maybach EQS są wyposażone w akumulatory CATL.
Sama bateria to blisko 40% całych kosztów samochodu elektrycznego. Są obawy, ze Mercedes chciał zaoszczędzić na jakości i dlatego wybrał Farasis. Chińskie baterie są o około 30% do 40% tańsze niż baterie produkowane w Korei, głównie ze względu na łatwą dostępność surowców.
— Mercedes musiał wybrać tańsze baterie, ponieważ wydał ogromną ilość pieniędzy na rozwój pojazdów elektrycznych na swojej drodze do elektryfikacji
- powiedział Lee Jung-doo, dyrektor programu baterii w Korea Planning & Evaluation Institute of Industrial Technology (KEIT).
Koreańskie media podają, że baterie niklowo-kobaltowo-manganowe Farasisa zostały wycofane w Chinach w 2021 roku ze względu na ryzyko pożaru.
W odpowiedzi na wydarzenia z 1 sierpnia koreańskie ministerstwo przestrzeni, infrastruktury i transportu zaleciło, aby Mercedes-Benz przeprowadził inspekcje swoich samochodów elektrycznych, w których umieszczone są ogniwa bateryjne Farasis. Mercedes od tego czasu w swoich warsztatach serwisowych w całym kraju oferuje bezpłatne kontrole dla wszystkich właścicieli pojazdów elektrycznych.
Pozew zbiorowy przeciwko niemieckiemu gigantowi
Po wybuchu skandalu wokół elektrycznych Mercedesów w Korei Południowej w gronie klientów tej ekskluzywnej marki zaczął się tworzyć głośny sprzeciwu, który organizuje się obecnie w formie komitetu kryzysowego. Już ponad 300 właścicieli elektrycznych Mercedesów chce występować w pozwie zbiorowym przeciw niemieckiemu koncernowi.
— To zdecydowanie zamiar oszukania klientów. Jak taka luksusowa marka jak Mercedes może korzystać z baterii firmy, o której nikt nie słyszał i nigdy nam o tym nie poinformować? - powiedział Jeon Kang-hwan, który działa w komitecie kryzysowym. — Nigdy nie kupiłbym Mercedesa, gdybym wiedział, że mój samochód jest zasilany bateriami od Farasis (...). Kupiłem samochód tylko dlatego, że był sprzedawany jako wyposażony w akumulatory CATL.