"Symbol determinacji Polski", "cud inżynierii" - tak brytyjskie media piszą o kluczowej polskiej inwestycji
Gazeta nazywa przekop "cudem inżynierii" i porównuje go - z zastrzeżeniem, że projekt ma znacznie mniejszą skalę - do Kanału Sueskiego.
Czytaj także: Hołownia: na dwa tygodnie przed wyborami coś zaczyna iść nie tak
Rosyjski problem
Jak wyjaśnia "Daily Express", przed jego powstaniem polskie statki zmierzające z Elbląga na Morze Bałtyckie były zmuszane do żeglugi przez wody kontrolowane przez Rosję, co przez lata irytowało polskie władze i aby uwolnić się od tego Polska postanowiła przekopać kanał o długości ponad 1 km.
"Jednak Rosja stanowczo sprzeciwiała się projektowi, postrzegając go jako wyzwanie dla swojej dominacji w regionie. Pomimo wysiłków Rosji zmierzających do wstrzymania budowy kanału, Polska wytrwała, powołując się na potrzebę większej autonomii w sprawach morskich"
- pisze "Daily Express".
Czytaj także: Hołownia: na dwa tygodnie przed wyborami coś zaczyna iść nie tak
Kamień milowy dla Polski
Gazeta zauważa, że znaczenie kanałów i ich przepustowości w globalnym handlu uwypukliło zdarzenie z 2021 roku, gdy kontenerowiec Ever Given utknął w Kanale Sueskim, co spowodowało poważne zakłócenia w handlu morskim.
"Dla Polski kanał przez Mierzeję Wiślaną stanowi nie tylko strategiczny projekt infrastrukturalny, ale także symbol suwerenności i niezależności. Zmniejszając swoją zależność od wód kontrolowanych przez Rosję, Polska chce umocnić swoją pozycję kluczowego gracza w regionalnym handlu"
- podkreśla brytyjski dziennik. Dodaje, że jego budowa wymagała skrupulatnego planowania i wykonania, obejmującego wiele wyczynów inżynieryjnych, a projekt pokazał polskie umiejętności inżynieryjne.
"Ukończenie budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną stanowi kamień milowy dla Polski, podkreślając jej zaangażowanie w poprawę łączności i wzmocnienie pozycji na globalnej arenie morskiej. Gdy statki przepływają przez to nowe przejście, przesłanie Polski o niezależności rozbrzmiewa głośno i wyraźnie - jest to świadectwo trwałego dziedzictwa ambitnych projektów infrastrukturalnych w kształtowaniu geopolityki"
- podsumowuje "Daily Express".