Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.


 

POLECANE
W ostatnich dniach tęczowi aktywiści odnieśli w Europie trzy potężne klęski tylko u nas
W ostatnich dniach tęczowi aktywiści odnieśli w Europie trzy potężne klęski

Ideologia gender, aktywiści woke, skrajna lewica – środowiska przeczące ludzkiej biologii i domagające się dla swoich wyznawców kolejnych przywilejów – poniosły w ostatnich dniach trzy wielkie klęski w Europie. Polski prezydent odmówił bowiem specjalnej ochrony tęczowych tożsamości, Wielka Brytania przyznała, że transseksualiści nie są kobietami, a Węgrzy zakazali metrykalnej zmiany płci.

Nie żyje znana polska poetka Wiadomości
Nie żyje znana polska poetka

W czwartek zmarła Krystyna Miłobędzka, która debiutowała jako poetka w latach 60., ale prawdziwego uznania i zrozumienia doczekała się dopiero w XXI wieku. Jej lapidarne wiersze trafiają na murale. Jeszcze w tym roku ukaże się jej ostatni tomik wierszy - "więcej nic" – zapowiada wydawnictwo Wolno.

Najnowszy komunikat o stanie zdrowia papieża Franciszka Wiadomości
Najnowszy komunikat o stanie zdrowia papieża Franciszka

Papież Franciszek w "zdumiewający" sposób wraca do zdrowia - powiedział w czwartek profesor Sergio Alfieri, który kierował zespołem medycznym opiekującym się papieżem w Poliklnice Gemelli. Franciszek przebywał w szpitalu przez ponad pięć tygodni, do 23 marca, z powodu ciężkiego, zagrażającego życiu zapalenia płuc.

Prezes PiS: Rządy Tuska to zły incydent w polskiej historii. Trzeba wygrać te wybory gorące
Prezes PiS: Rządy Tuska to zły incydent w polskiej historii. Trzeba wygrać te wybory

– Mam nadzieję, że to będzie tylko taki bardzo zły incydent w polskiej historii po 89-roku, później wszystko wróci do normy, ale będziemy musieli się zabezpieczyć przed powrotem tego rodzaju wydarzeń i tutaj są różne pomysły, rozmawiamy o tym, ale jeszcze żadnych decyzji nie ma. Teraz trzeba wygrać te wybory, to jest najważniejsze – mówił na antenie wPolsce24 prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Rekordowo krótki sezon „M jak miłość”. Smutna wiadomość dla fanów Wiadomości
Rekordowo krótki sezon „M jak miłość”. Smutna wiadomość dla fanów

Choć „M jak miłość” gości na antenie już od 25 lat i od lat cieszy się ogromną popularnością, tegoroczna edycja będzie wyjątkowa – ale niekoniecznie z powodów, które ucieszą fanów. Jak podaje serwis Wirtualne Media, ostatni odcinek przed wakacyjną przerwą zostanie wyemitowany już 6 maja.

Potężny pożar w Małopolsce. Trwa akcja służb Wiadomości
Potężny pożar w Małopolsce. Trwa akcja służb

Media obiegła informacja o pożarze lasu w Małopolsce. W akcję gaśniczą zaangażowanych jest kilka zastępów straży pożarnej. 

Umowa USA z Ukrainą. Donald Trump podał datę z ostatniej chwili
Umowa USA z Ukrainą. Donald Trump podał datę

Umowa między Stanami Zjednoczonymi a Ukrainą w sprawie metali ziem rzadkich zostanie podpisana w czwartek 24 kwietnia – poinformował w czwartek prezydent USA Donald Trump.

Niemcy w kłopocie. Problem rośnie z roku na rok Wiadomości
Niemcy w kłopocie. Problem rośnie z roku na rok

Coraz więcej młodych Niemców rezygnuje z prawa jazdy - nie z braku chęci, ale z powodu kosztów. Jak podaje ADAC, cena kursu to dziś od 2500 do 3500 euro, choć bywa, że sięga jeszcze wyżej. Dla wielu studentów czy uczniów to wydatek nie do udźwignięcia.

Szczyt bezczelności. Stanowski ostro o Nitrasie z ostatniej chwili
"Szczyt bezczelności". Stanowski ostro o Nitrasie

Krzysztof Stanowski bez ogródek skomentował ruch Sławomira Nitrasa.

Gigant z głębin uchwycony przez kamery. Niezwykłe nagranie Wiadomości
Gigant z głębin uchwycony przez kamery. Niezwykłe nagranie

Po raz pierwszy w historii naukowcom udało się sfilmować kałamarnicę kolosalną w jej naturalnym środowisku. Nagranie pochodzi z głębokości 600 metrów i zostało zarejestrowane na południowym Atlantyku dzięki zdalnie sterowanemu pojazdowi należącemu do Schmidt Ocean Institute - organizacji non-profit zajmującej się badaniami oceanicznymi.

REKLAMA

Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy

„Teraz także Michelin. Niemiecki przemysł oponiarski znajduje się na skraju upadku” – informuje niemiecki dziennik „Die Welt” w środę.
zdjęcie poglądowe Czołowi producenci opon opuszczają Niemcy
zdjęcie poglądowe / pixabay.com

W publikacji poinformowano, że cztery z dwunastu pozostałych fabryk opon w Niemczech mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Przyczyną są wysokie koszty energii i silna konkurencja; z punktu widzenia firm lokalizacja nie jest już konkurencyjna, a branża znajduje się w spirali spadkowej.

Kłopoty niemieckiego przemysłu oponiarskiego

Szefowa Michelin na Europę Północną Maria Röttger w rozmowie z ƒ„Die Welt” informuje, że przemysłowi oponiarskiemu w Niemczech grozi wyraźne cięcie: w kraju wciąż działa dwanaście fabryk opon, z których cztery mają zostać zamknięte w nadchodzących latach. Po amerykańskiej firmie Goodyear, która planuje zakończyć produkcję w Fuldzie i Fürstenwalde, jej konkurent Michelin również ogłosił masowe cięcia. Francuska grupa stopniowo zamknie swoje fabryki w Karlsruhe i Trewirze do 2025 r. Część produkcji w zakładzie w Homburgu (Saar) również zostanie przerwana. 

Coraz bardziej tracimy udział w rynku na rzecz importowanych opon budżetowych. Spadający popyt powoduje niepełne wykorzystanie naszych zakładów produkcyjnych, co wywiera dodatkową presję na koszty produkcji. Nie ma zatem perspektyw dla tych działań

– mówi Röttger. Łącznie zwolnienia dotkną 1532 pracowników.

W Goodyear zagrożonych jest 1750 miejsc pracy. Jak przekazano, koszty energii są zbyt wysokie, presja konkurencyjna rośnie, a w branży występuje nadwyżka mocy produkcyjnych.

Tanie opony z Azji zalewają rynek

Jedną z przyczyn kryzysu są tanie opony z Azji, które od lat zalewają europejski rynek. Lokalni producenci starają się temu przeciwdziałać za pomocą lepszych produktów. 

Na przykład z mieszankami gumowymi, które są trwalsze i powodują mniejsze ścieranie. Lub z profilami opon, które można zmniejszyć do wymaganej prawem minimalnej głębokości 1,6 milimetra. Jednak w miarę kurczenia się rynku jako całości dane dotyczące sprzedaży spadają we wszystkich obszarach

– czytamy w „Die Welt”. Menedżer Michelin jako przyczyny redukcji zatrudnienia w swojej firmie wymienia całą koncentrację kryzysów od 2020 roku. 

W Europie same koszty energii wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 260 procent. W porównaniu z Ameryką Północną i Chinami całkowity koszt naszej produkcji jest znacznie wyższy

– podkreśliła i dodała, że biorąc pod uwagę prognozy rynkowe na najbliższe lata, „nie ma perspektyw” pomimo zaangażowania pracowników i poczynionych inwestycji. 

Co dalej?

ƒ„Die Welt” wskazuje, że planowane zamknięcia są kolejnym ciosem dla branży po latach migracji fabryk opon do Europy Wschodniej. Ostatni raz dyskusja na temat jej przeniesienia miała miejsce w związku z likwidacją fabryki Continental w Aachen trzy lata temu.

Według Röttger nie pojawia się już pytanie, czy fabryki opon należy przenosić do Europy Wschodniej.

Nie chodzi już o Zachód czy Wschód, ale o utrzymanie konkurencyjności Europy, a zwłaszcza Niemiec. Branża znajduje się obecnie w spirali spadkowej. Niemcy potrzebują kompleksowego programu lokalizacyjnego

– podkreśliła. Dodała, że „nie wystarczy już działać na podstawie oświadczeń woli”.

Potrzebujemy strategii przemysłowej obejmującej średnie i duże przedsiębiorstwa – a za tym muszą iść działania

– podsumowała Maria Röttger.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe