Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?

Kluczem do zrozumienia odpowiedzi Jezusa na pytanie Piotra o limit przebaczenia jest przypowieść o litościwym królu i nielitościwym dłużniku. Jezus ukazuje zupełnie nowy wymiar podejścia do prawa, rzeczywistość, w której doświadczając bezgranicznego miłosierdzia Boga i naśladując je wobec braci, stajemy się do Niego podobni – pisze ks. Benedetto Di Bitonto z Wikariatu św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 17 września.
zdjęcie poglądowe Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/markzfilter

W niedzielnej Ewangelii Piotr stawia Jezusowi pytanie dotyczące tego, ile razy ma przebaczać. Ta postawa jest podyktowana pragnieniem „ustanowienia granic, jasnej wiedzy o byciu w środku i na zewnątrz, w słusznej sprawie lub w złej”. Jak podkreśla ks. Di Bitonto jest jednocześnie dowodem niedojrzałości Piotra na tym etapie jego duchowej drogi.

Odpowiadając na pytanie Piotra Jezus opowiada przypowieść o królu, który darował słudze cały dług, mimo iż ten prosił jedynie o odroczenie terminu płatności. Obdarzony miłosierdziem dłużnik nie okazał go jednak wobec swojego dłużnika, co głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Chrześcijanie przez chrzest stają się kapłanami, prorokami jak również królami, dlatego „praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę” – zaznacza ks. Di Bitonto.

Ksiądz Benedetto di Bitonto podkreśla, że Jezus odpowiadając na pytanie o przebaczenie, ukazuje swoim uczniom zupełnie nowy wymiar Królestwa Niebieskiego. „Jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, wiedząc, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i nadal potrzebujemy przebaczenia” – pisze Di Bitonto.  

Postawa Jezusa jest zaproszeniem dla wszystkich do Jego naśladowania. „Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego” – podsumowuje o. Benedetto Di Bitonto.
 

Pełna treść komentarza

„Panie, ile razy mam przebaczyć, jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie?” (Mt 18,21) – pyta Piotr. „Powiedz ile i nie będę już więcej tym zobowiązany…”. Oto ryzyko religii, jakiejkolwiek religii – pragnienie ustanawiania granic, jasnej wiedzy o zaangażowaniu lub odejściu, słuszności lub jej braku. Nasz drogi Piotr ma jeszcze długą drogę przed sobą.

W swojej odpowiedzi – „nie siedem, ale siedemdziesiąt siedem razy” – Jezus nie podaje konkretnej liczby, ale ukazuje zupełnie nową postawę, a kluczem do niej jest przypowieść, przez którą naucza.

„Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla, który chciał rozliczyć się ze swymi sługami” (Mt 18,23).

W tradycji biblijnej król powinien dzień i noc medytować nad Bożym Prawem, aby stać się dobrym i sprawiedliwym sędzią i pasterzem swego ludu, zaspokajając jego potrzeby i chroniąc go. Na tym właśnie polega biblijna idea królewskiego panowania. 

W przypowieści król chce się rozliczyć ze swoimi sługami i dowiaduje się, że jeden z nich jest mu winien ogromną sumę pieniędzy. „Ponieważ nie miał z czego ich oddać, pan kazał sprzedać go razem z żoną, dziećmi i całym jego mieniem, aby tak dług odzyskać. Wtedy sługa upadł przed nim i prosił go: +Panie, miej cierpliwość nade mną, a wszystko ci oddam+. Pan ulitował się nad tym sługą, uwolnił go i dług mu darował” (Mt 18,25-27).

Wszyscy wiemy co następuje później – sługa, któremu przebaczono, okazuje się niezdolny do zrobienia tego samego w stosunku do innego współsługi, który był mu winien znacznie mniejszą kwotę. To głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Jezus uczy swoich uczniów, że takie właśnie jest Królestwo Niebieskie – jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, mając świadomość, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i dlatego stale powinniśmy przebaczać. To Królestwo jest zaproszeniem do naśladowania dobrego Boskiego Króla, ukazywania naszego podobieństwa do Niego poprzez naśladowanie Jego zachowania.

Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego.

Chrześcijanie wierzą, że przez chrzest stają się kapłanami, prorokami i królami. Praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę.

O Autorze

Ks. dr Benedetto Di Bitonto na co dzień pracuje w parafii katolików języka hebrajskiego w Jerozolimie w Wikariacie św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu.

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Nie żyje papież Franciszek. Prezydent: Był wielkim apostołem Miłosierdzia z ostatniej chwili
Nie żyje papież Franciszek. Prezydent: Był wielkim apostołem Miłosierdzia

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny. "Był wielkim apostołem Miłosierdzia, w którym upatrywał odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata. Razem z Żoną łączymy się w modlitwie z wiernymi całego Kościoła Katolickiego. Świeć, Panie, nad Jego duszą!" – napisał prezydent Andrzej Duda.

Nie żyje papież Franciszek. Przewodniczący KEP zabrał głos Wiadomości
Nie żyje papież Franciszek. Przewodniczący KEP zabrał głos

– Franciszek wniósł ferment do Kościoła, zmuszając do wyjścia z utartych kolein myślenia o instytucji i jej miejscu we współczesnym świecie – powiedział PAP przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda SAC, wieloletni podsekretarz Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów, który znał osobiście papieża.

Nie żyje papież Franciszek z ostatniej chwili
Nie żyje papież Franciszek

Papież Franciszek nie żyje. Zmarł 21 kwietnia 2025 r. w wieku 88 lat. Jorge Mario Bergoglio stał na czele Kościoła katolickiego od 13 marca 2013 roku.

Tragiczny wypadek w Lubuskiem. Nie żyją trzy osoby Wiadomości
Tragiczny wypadek w Lubuskiem. Nie żyją trzy osoby

W wyniku nocnego zderzenia dwóch samochodów na S3 w Glińsku (woj. lubuskie) w Wielkanoc zginęły trzy osoby, a kolejne trzy doznały poważnych obrażeń.

Szokujący incydent w Szczecinie. Ktoś strzelał do okien, na balkonie wisiał baner wyborczy Karola Nawrockiego Wiadomości
Szokujący incydent w Szczecinie. Ktoś strzelał do okien, na balkonie wisiał baner wyborczy Karola Nawrockiego

W nocy z 19 na 20 kwietnia w Szczecinie ktoś oddał strzały z wiatrówki w okna mieszkania, na balkonie którego wisiał baner wyborczy Karola Nawrockiego. Policja wszczęła śledztwo – informuje Telewizja Republika.

Porozumienie Ukraina-Rosja. Trump zabrał głos z ostatniej chwili
Porozumienie Ukraina-Rosja. Trump zabrał głos

Prezydent USA Donald Trump przekazał w niedzielę, że liczy na dojście do porozumienia między Ukrainą i Rosją w nadchodzącym tygodniu. Wyraził nadzieję, że oba kraje będą robić "duże interesy" ze Stanami Zjednoczonymi.

Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Użyto śmigłowców z ostatniej chwili
Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Użyto śmigłowców

– Ok. 400 ha terenu obejmuje pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym – poinformowała PAP w poniedziałek rano mł. ogn. Justyna Kłusewicz, rzecznik prasowy podlaskiego komendanta wojewódzkiego PSP. W nocy teren był monitorowany przy użyciu dronów, od rana w akcji znowu będą używane śmigłowce i samolot gaśniczy.

Setki strażaków walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. Spłonęło już ponad 60 hektarów [WIDEO] z ostatniej chwili
Setki strażaków walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. Spłonęło już ponad 60 hektarów [WIDEO]

Ponad dwadzieścia zastępów straży pożarnej bierze udział w gaszeniu pożaru suchych trzcinowisk w Biebrzańskim Parku Narodowym. Ogień wybuchł na styku powiatów augustowskiego i monieckiego, w okolicach wsi Kopytkowo. W akcji biorą też udział śmigłowce i samolot gaśniczy.

TVN: Zużyte niemieckie panele fotowoltaiczne, zamiast do recyclingu, trafiają do Polski z ostatniej chwili
TVN: Zużyte niemieckie panele fotowoltaiczne, zamiast do recyclingu, trafiają do Polski

Tysiące ton starych paneli fotowoltaicznych wjeżdża do Polski z Niemiec. Nadają się do utylizacji, ale Polacy je biorą za darmo. Są sprzedawane na rynku wtórnym jako tanie zamienniki, ale szybko trafiają na śmietnik – donoszą dziennikarze „Superwizjera” TVN24.

Wielkanocne zawieszenie broni na Ukrainie. Jest nowy komunikat Kremla z ostatniej chwili
Wielkanocne zawieszenie broni na Ukrainie. Jest nowy komunikat Kremla

Prezydent Rosji Władimir Putin nie wydał rozkazu przedłużenia wielkanocnego zawieszenia broni w Ukrainie – podał w niedzielę Reuters, powołując się na oświadczenie rzecznika Kremla Dmitrija Pieskowa. Rozejm ma obowiązywać do północy (godz. 23 w Polsce) z niedzieli na poniedziałek.

REKLAMA

Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?

Kluczem do zrozumienia odpowiedzi Jezusa na pytanie Piotra o limit przebaczenia jest przypowieść o litościwym królu i nielitościwym dłużniku. Jezus ukazuje zupełnie nowy wymiar podejścia do prawa, rzeczywistość, w której doświadczając bezgranicznego miłosierdzia Boga i naśladując je wobec braci, stajemy się do Niego podobni – pisze ks. Benedetto Di Bitonto z Wikariatu św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 17 września.
zdjęcie poglądowe Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/markzfilter

W niedzielnej Ewangelii Piotr stawia Jezusowi pytanie dotyczące tego, ile razy ma przebaczać. Ta postawa jest podyktowana pragnieniem „ustanowienia granic, jasnej wiedzy o byciu w środku i na zewnątrz, w słusznej sprawie lub w złej”. Jak podkreśla ks. Di Bitonto jest jednocześnie dowodem niedojrzałości Piotra na tym etapie jego duchowej drogi.

Odpowiadając na pytanie Piotra Jezus opowiada przypowieść o królu, który darował słudze cały dług, mimo iż ten prosił jedynie o odroczenie terminu płatności. Obdarzony miłosierdziem dłużnik nie okazał go jednak wobec swojego dłużnika, co głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Chrześcijanie przez chrzest stają się kapłanami, prorokami jak również królami, dlatego „praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę” – zaznacza ks. Di Bitonto.

Ksiądz Benedetto di Bitonto podkreśla, że Jezus odpowiadając na pytanie o przebaczenie, ukazuje swoim uczniom zupełnie nowy wymiar Królestwa Niebieskiego. „Jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, wiedząc, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i nadal potrzebujemy przebaczenia” – pisze Di Bitonto.  

Postawa Jezusa jest zaproszeniem dla wszystkich do Jego naśladowania. „Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego” – podsumowuje o. Benedetto Di Bitonto.
 

Pełna treść komentarza

„Panie, ile razy mam przebaczyć, jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie?” (Mt 18,21) – pyta Piotr. „Powiedz ile i nie będę już więcej tym zobowiązany…”. Oto ryzyko religii, jakiejkolwiek religii – pragnienie ustanawiania granic, jasnej wiedzy o zaangażowaniu lub odejściu, słuszności lub jej braku. Nasz drogi Piotr ma jeszcze długą drogę przed sobą.

W swojej odpowiedzi – „nie siedem, ale siedemdziesiąt siedem razy” – Jezus nie podaje konkretnej liczby, ale ukazuje zupełnie nową postawę, a kluczem do niej jest przypowieść, przez którą naucza.

„Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla, który chciał rozliczyć się ze swymi sługami” (Mt 18,23).

W tradycji biblijnej król powinien dzień i noc medytować nad Bożym Prawem, aby stać się dobrym i sprawiedliwym sędzią i pasterzem swego ludu, zaspokajając jego potrzeby i chroniąc go. Na tym właśnie polega biblijna idea królewskiego panowania. 

W przypowieści król chce się rozliczyć ze swoimi sługami i dowiaduje się, że jeden z nich jest mu winien ogromną sumę pieniędzy. „Ponieważ nie miał z czego ich oddać, pan kazał sprzedać go razem z żoną, dziećmi i całym jego mieniem, aby tak dług odzyskać. Wtedy sługa upadł przed nim i prosił go: +Panie, miej cierpliwość nade mną, a wszystko ci oddam+. Pan ulitował się nad tym sługą, uwolnił go i dług mu darował” (Mt 18,25-27).

Wszyscy wiemy co następuje później – sługa, któremu przebaczono, okazuje się niezdolny do zrobienia tego samego w stosunku do innego współsługi, który był mu winien znacznie mniejszą kwotę. To głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Jezus uczy swoich uczniów, że takie właśnie jest Królestwo Niebieskie – jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, mając świadomość, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i dlatego stale powinniśmy przebaczać. To Królestwo jest zaproszeniem do naśladowania dobrego Boskiego Króla, ukazywania naszego podobieństwa do Niego poprzez naśladowanie Jego zachowania.

Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego.

Chrześcijanie wierzą, że przez chrzest stają się kapłanami, prorokami i królami. Praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę.

O Autorze

Ks. dr Benedetto Di Bitonto na co dzień pracuje w parafii katolików języka hebrajskiego w Jerozolimie w Wikariacie św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu.

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe