Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?

Kluczem do zrozumienia odpowiedzi Jezusa na pytanie Piotra o limit przebaczenia jest przypowieść o litościwym królu i nielitościwym dłużniku. Jezus ukazuje zupełnie nowy wymiar podejścia do prawa, rzeczywistość, w której doświadczając bezgranicznego miłosierdzia Boga i naśladując je wobec braci, stajemy się do Niego podobni – pisze ks. Benedetto Di Bitonto z Wikariatu św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 17 września.
zdjęcie poglądowe Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/markzfilter

W niedzielnej Ewangelii Piotr stawia Jezusowi pytanie dotyczące tego, ile razy ma przebaczać. Ta postawa jest podyktowana pragnieniem „ustanowienia granic, jasnej wiedzy o byciu w środku i na zewnątrz, w słusznej sprawie lub w złej”. Jak podkreśla ks. Di Bitonto jest jednocześnie dowodem niedojrzałości Piotra na tym etapie jego duchowej drogi.

Odpowiadając na pytanie Piotra Jezus opowiada przypowieść o królu, który darował słudze cały dług, mimo iż ten prosił jedynie o odroczenie terminu płatności. Obdarzony miłosierdziem dłużnik nie okazał go jednak wobec swojego dłużnika, co głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Chrześcijanie przez chrzest stają się kapłanami, prorokami jak również królami, dlatego „praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę” – zaznacza ks. Di Bitonto.

Ksiądz Benedetto di Bitonto podkreśla, że Jezus odpowiadając na pytanie o przebaczenie, ukazuje swoim uczniom zupełnie nowy wymiar Królestwa Niebieskiego. „Jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, wiedząc, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i nadal potrzebujemy przebaczenia” – pisze Di Bitonto.  

Postawa Jezusa jest zaproszeniem dla wszystkich do Jego naśladowania. „Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego” – podsumowuje o. Benedetto Di Bitonto.
 

Pełna treść komentarza

„Panie, ile razy mam przebaczyć, jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie?” (Mt 18,21) – pyta Piotr. „Powiedz ile i nie będę już więcej tym zobowiązany…”. Oto ryzyko religii, jakiejkolwiek religii – pragnienie ustanawiania granic, jasnej wiedzy o zaangażowaniu lub odejściu, słuszności lub jej braku. Nasz drogi Piotr ma jeszcze długą drogę przed sobą.

W swojej odpowiedzi – „nie siedem, ale siedemdziesiąt siedem razy” – Jezus nie podaje konkretnej liczby, ale ukazuje zupełnie nową postawę, a kluczem do niej jest przypowieść, przez którą naucza.

„Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla, który chciał rozliczyć się ze swymi sługami” (Mt 18,23).

W tradycji biblijnej król powinien dzień i noc medytować nad Bożym Prawem, aby stać się dobrym i sprawiedliwym sędzią i pasterzem swego ludu, zaspokajając jego potrzeby i chroniąc go. Na tym właśnie polega biblijna idea królewskiego panowania. 

W przypowieści król chce się rozliczyć ze swoimi sługami i dowiaduje się, że jeden z nich jest mu winien ogromną sumę pieniędzy. „Ponieważ nie miał z czego ich oddać, pan kazał sprzedać go razem z żoną, dziećmi i całym jego mieniem, aby tak dług odzyskać. Wtedy sługa upadł przed nim i prosił go: +Panie, miej cierpliwość nade mną, a wszystko ci oddam+. Pan ulitował się nad tym sługą, uwolnił go i dług mu darował” (Mt 18,25-27).

Wszyscy wiemy co następuje później – sługa, któremu przebaczono, okazuje się niezdolny do zrobienia tego samego w stosunku do innego współsługi, który był mu winien znacznie mniejszą kwotę. To głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Jezus uczy swoich uczniów, że takie właśnie jest Królestwo Niebieskie – jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, mając świadomość, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i dlatego stale powinniśmy przebaczać. To Królestwo jest zaproszeniem do naśladowania dobrego Boskiego Króla, ukazywania naszego podobieństwa do Niego poprzez naśladowanie Jego zachowania.

Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego.

Chrześcijanie wierzą, że przez chrzest stają się kapłanami, prorokami i królami. Praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę.

O Autorze

Ks. dr Benedetto Di Bitonto na co dzień pracuje w parafii katolików języka hebrajskiego w Jerozolimie w Wikariacie św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu.

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?

Kluczem do zrozumienia odpowiedzi Jezusa na pytanie Piotra o limit przebaczenia jest przypowieść o litościwym królu i nielitościwym dłużniku. Jezus ukazuje zupełnie nowy wymiar podejścia do prawa, rzeczywistość, w której doświadczając bezgranicznego miłosierdzia Boga i naśladując je wobec braci, stajemy się do Niego podobni – pisze ks. Benedetto Di Bitonto z Wikariatu św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 17 września.
zdjęcie poglądowe Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/markzfilter

W niedzielnej Ewangelii Piotr stawia Jezusowi pytanie dotyczące tego, ile razy ma przebaczać. Ta postawa jest podyktowana pragnieniem „ustanowienia granic, jasnej wiedzy o byciu w środku i na zewnątrz, w słusznej sprawie lub w złej”. Jak podkreśla ks. Di Bitonto jest jednocześnie dowodem niedojrzałości Piotra na tym etapie jego duchowej drogi.

Odpowiadając na pytanie Piotra Jezus opowiada przypowieść o królu, który darował słudze cały dług, mimo iż ten prosił jedynie o odroczenie terminu płatności. Obdarzony miłosierdziem dłużnik nie okazał go jednak wobec swojego dłużnika, co głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Chrześcijanie przez chrzest stają się kapłanami, prorokami jak również królami, dlatego „praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę” – zaznacza ks. Di Bitonto.

Ksiądz Benedetto di Bitonto podkreśla, że Jezus odpowiadając na pytanie o przebaczenie, ukazuje swoim uczniom zupełnie nowy wymiar Królestwa Niebieskiego. „Jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, wiedząc, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i nadal potrzebujemy przebaczenia” – pisze Di Bitonto.  

Postawa Jezusa jest zaproszeniem dla wszystkich do Jego naśladowania. „Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego” – podsumowuje o. Benedetto Di Bitonto.
 

Pełna treść komentarza

„Panie, ile razy mam przebaczyć, jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie?” (Mt 18,21) – pyta Piotr. „Powiedz ile i nie będę już więcej tym zobowiązany…”. Oto ryzyko religii, jakiejkolwiek religii – pragnienie ustanawiania granic, jasnej wiedzy o zaangażowaniu lub odejściu, słuszności lub jej braku. Nasz drogi Piotr ma jeszcze długą drogę przed sobą.

W swojej odpowiedzi – „nie siedem, ale siedemdziesiąt siedem razy” – Jezus nie podaje konkretnej liczby, ale ukazuje zupełnie nową postawę, a kluczem do niej jest przypowieść, przez którą naucza.

„Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla, który chciał rozliczyć się ze swymi sługami” (Mt 18,23).

W tradycji biblijnej król powinien dzień i noc medytować nad Bożym Prawem, aby stać się dobrym i sprawiedliwym sędzią i pasterzem swego ludu, zaspokajając jego potrzeby i chroniąc go. Na tym właśnie polega biblijna idea królewskiego panowania. 

W przypowieści król chce się rozliczyć ze swoimi sługami i dowiaduje się, że jeden z nich jest mu winien ogromną sumę pieniędzy. „Ponieważ nie miał z czego ich oddać, pan kazał sprzedać go razem z żoną, dziećmi i całym jego mieniem, aby tak dług odzyskać. Wtedy sługa upadł przed nim i prosił go: +Panie, miej cierpliwość nade mną, a wszystko ci oddam+. Pan ulitował się nad tym sługą, uwolnił go i dług mu darował” (Mt 18,25-27).

Wszyscy wiemy co następuje później – sługa, któremu przebaczono, okazuje się niezdolny do zrobienia tego samego w stosunku do innego współsługi, który był mu winien znacznie mniejszą kwotę. To głęboko zasmuciło króla i wywołało w nim oburzenie, które wyraził w surowej karze.

Jezus uczy swoich uczniów, że takie właśnie jest Królestwo Niebieskie – jest to rzeczywistość, w której ludzie przebaczają sobie nawzajem, mając świadomość, że wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy otrzymaliśmy przebaczenie i dlatego stale powinniśmy przebaczać. To Królestwo jest zaproszeniem do naśladowania dobrego Boskiego Króla, ukazywania naszego podobieństwa do Niego poprzez naśladowanie Jego zachowania.

Każdego dnia możemy uobecnić Królestwo Niebieskie na ziemi za każdym razem, gdy przypominamy sobie o miłosierdziu i miłości Boga do nas oraz o Jego powołaniu, abyśmy byli podobni do Niego.

Chrześcijanie wierzą, że przez chrzest stają się kapłanami, prorokami i królami. Praktykując wzajemne przebaczenie, otwierając swoje serca wobec bliźnich, mogą sprawować nadaną im przez Boga królewską władzę.

O Autorze

Ks. dr Benedetto Di Bitonto na co dzień pracuje w parafii katolików języka hebrajskiego w Jerozolimie w Wikariacie św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu.

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe