IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.


 

POLECANE
Argentyna już żałuje przyjęcia ideologii gender tylko u nas
Argentyna już żałuje przyjęcia ideologii gender

Argentyna ponad dekadę temu wprowadziła „prawo do samostanowienia” dla transseksualistów. Teraz kraj zaczyna dostrzegać tragiczne konsekwencje promowania ideologii gender: wielokrotny przestępca zgwałcił tam kobietę, z którą przebywał w tej samej celi w więzieniu. Ofiara „trans kobiety” zaszła nawet w ciążę.

Niemieckie służby podały nowe dane nt. podrzuconych Polakom imigrantów z ostatniej chwili
Niemieckie służby podały nowe dane nt. podrzuconych Polakom imigrantów

W ostatnich dniach niemieckie służby odesłały do Polski dwóch migrantów – mężczyznę z Syrii i Turkmenistanu. Informacje na ten temat podała niemiecka policja.

Znany biznesmen i była gwiazda TVN wygrali w sądzie z Facebookiem z ostatniej chwili
Znany biznesmen i była gwiazda TVN wygrali w sądzie z Facebookiem

"Kolejny ważny krok w walce z @Meta o ochronę naszego wizerunku i dobrego imienia! (...) Sąd w pełni przyznał nam rację i udzielił nam zabezpieczenia na maksymalny możliwy czas" – informuje na platformie X założyciel InPost Rafał Brzoska, wraz z żoną Omeną Mensah – polską dziennikarką, prezenterką, byłą gwiazdą telewizji TVN.

Daniel Obajtek o decyzji PKW: Najlepiej udusić partię, która wygrała wybory polityka
Daniel Obajtek o decyzji PKW: Najlepiej udusić partię, która wygrała wybory

W wywiadzie dla Telewizji Republika europoseł Daniel Obajtek skomentował decyzję PKW o odrzuceniu sprawozdania finansowego PiS.

Politico: Wielka Brytania jest gotowa do walki z Putinem we Wschodniej Europie z ostatniej chwili
Politico: Wielka Brytania jest gotowa do walki z Putinem we Wschodniej Europie

Zastępca szefa brytyjskiego sztabu obrony Rob Magowan w wypowiedzi przed komisją obrony w Izbie Gmin stwierdził, że Wielka Brytania jest gotowa do walki z Rosją, gdyby ta zaatakowała kraj Europy Wschodniej.

Zamieszanie wokół kandydata PiS na prezydenta. Rzecznik PiS zabiera głos z ostatniej chwili
Zamieszanie wokół kandydata PiS na prezydenta. Rzecznik PiS zabiera głos

"W związku z wieloma pytaniami dotyczącymi naszego kandydata w nadchodzących wyborach prezydenckich, a także licznymi publikacjami medialnymi pragnę przekazać, iż nie zapadła w tej sprawie ŻADNA decyzja. O tym kto będzie kandydatem PiS kierownictwo formacji poinformuje w najbliższych dniach" – przekazał na platformie X rzecznik PiS Rafał Bochenek. 

wPolityce.pl: PiS nie podjęło decyzji o wystawieniu Karola Nawrockiego jako kandydata na prezydenta z ostatniej chwili
wPolityce.pl: PiS nie podjęło decyzji o wystawieniu Karola Nawrockiego jako kandydata na prezydenta

Zaskakujący zwrot akcji ws. Karola Nawrockiego? Wbrew temu, co podała Telewizja Republika, portal wPolityce.pl twierdzi, że Prawo i Sprawiedliwość nie podjęło decyzji o wystawieniu Karola Nawrockiego jako kandydata partii na prezydenta.

Pierwsze problemy w nowej administracji Trumpa. Chodzi o Matta Gaetza polityka
Pierwsze problemy w nowej administracji Trumpa. Chodzi o Matta Gaetza

Senator Matt Gaetz na pośrednictwem mediów społecznościowych poinformował, że rezygnuje z nominacji na szefa departamentu sprawiedliwości. Decyzję podjął po wcześniejszym spotkaniu z resztą senatorów.

Telewizja Republika: Oto kandydat PiS na prezydenta z ostatniej chwili
Telewizja Republika: Oto kandydat PiS na prezydenta

Telewizja Republika poinformowała powołując się na swoje źródła, że kandydatem PiS na prezydenta będzie prezes IPN Karol Nawrocki.

Putin: Przeciwko tym krajom możemy użyć nowych rakiet z ostatniej chwili
Putin: Przeciwko tym krajom możemy użyć nowych rakiet

Władimir Putin nie wykluczył w czwartek użycia nowych rakiet przeciwko krajom, które pozwoliły Ukrainie atakować swoimi pociskami terytorium Rosji. Oznajmił, że Moskwa jest gotowa na wszystkie scenariusze w tym konflikcie.

REKLAMA

IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe