Podpalenia ołtarzy i odchody w konfesjonałach. Niemiecki Kościół: agresja nasila się od 2015 r.

Co musisz wiedzieć?
- Nasila się agresja wobec niemieckich kościołów – dochodzi m.in. do podpaleń, profanacji ołtarzy i dewastacji figur religijnych.
- Niemiecki Kościół katolicki i ewangelicki określają te akty jako celowe i nacechowane wrogością wobec chrześcijaństwa, apelując o poważniejsze traktowanie takich przestępstw.
- Mimo aktów wandalizmu świątynie nie zostaną zamknięte – duchowni podkreślają ich znaczenie jako otwartych przestrzeni duchowych i społecznych.
Kościół: Wzrost agresji po 2015 r.
Kościół katolicki alarmuje, że skala agresji i celowość ataków uległy znacznemu nasileniu. Rzecznik Niemieckiej Konferencji Biskupów, Matthias Kopp, zwrócił uwagę, że jeszcze dekadę temu przestępstwa ograniczały się głównie do drobnych uszkodzeń mienia – jak wybite skarbonki czy połamane świece.
Od około 2015 roku Kościół obserwuje jednak wyraźne zaostrzenie tego zjawiska. Podkreślił, że działania sprawców nie są przypadkowe, lecz często nacechowane jawną wrogością wobec chrześcijaństwa. Wskazał też, że profanacja takich miejsc jak ołtarz, ambona, tabernakulum czy chrzcielnica powinna być traktowana nie tylko jako zniszczenie mienia, lecz jako atak na symbole wiary.
- Komunikat dla mieszkańców Małopolski
- "Tusk abdykował, ministrowie nie wiedzą co mają robić"
- Nie żyje były trener Lecha Poznań
- Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia
- Posłowie KO na imprezie wiatrakowego koncernu z Belgii
- Komunikat dla mieszkańców Lublina
Szkody nie tylko w budynkach
Także Kościół Ewangelicki w Niemczech potwierdza powagę problemu. Rzeczniczka EKD zaznaczyła, że takie czyny uderzają nie tylko w budynki, ale również w uczucia i poczucie bezpieczeństwa wiernych. Jej zdaniem niszczenie kościołów osłabia zaufanie do przestrzeni otwartych, które mają służyć wszystkim.
Kościoły otwarte mimo wszystko
Pomimo nasilającego się wandalizmu, przedstawiciele Kościołów nie zamierzają zamykać świątyń poza godzinami nabożeństw. Podkreślają, że kościoły są nie tylko miejscami kultu, ale też schronieniem w trudnych chwilach, przestrzenią kulturowej pamięci i lokalnej wspólnoty.