Co Polska może zawetować w UE? Saryusz-Wolski wskazuje pięć obszarów dot. „Fit for 55”

Nie jest to jednak jedyne, co Polska mogłaby w Unii Europejskiej zawetować. Jednym z kluczowych projektów Komisji Europejskiej jest tzw. Fit for 55. Europoseł Prawa i Sprawiedliwości Jacek Saryusz-Wolski wskazuje na pięć obszarów, które mogłyby podlegać wetu. Dzieli je na trzy grupy.
W oczywisty sposób wpływające znacząco na miks energetyczny, czyli wybór źródeł energii, który jest wyłączną kompetencją państw członkowskich, w tym:
- Wniosek dotyczący dyrektywy rady w sprawie restrukturyzacji unijnych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej
Dotyczące granicznego podatku węglowego CBAM i ETS – również wpływające znacząco na miks energetyczny, ale w sposób kwestionowany przez Brukselę, ich uznanie trzeba by wymóc poprzez presję polityczną i medialną ws. gwałcenia Traktatów, podniesienie na szczycie Rady Europejskiej, Parlament Europejski, interpelacje.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej zmieniający dyrektywę 2003/87/EC ustanawiającą system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii, decyzję (EU) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz rozporządzenie (EU) 2015/757
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej ustanawiający mechanizm dostosowania emisji dwutlenku węgla COM 2021/564
Kwestie trudniejsze do przeprowadzenia, ale możliwe przy zastosowaniu presji politycznej i medialnej.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego zmieniającej dyrektywę (EU) 2018/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej, rozporządzenie (EU) 2018/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej, oraz dyrektywę 98/70/EC Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych i uchylającej dyrektywę Rady (EU) 2015/652
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w sprawie efektywności energetycznej COM/2021/558
Polska pozostaje w ostrym sporze z instytucjami europejskimi, które wykraczając poza traktaty usiłują zmusić Polskę między innymi do zaniechania reformy sądownictwa. W sporze tym wykorzystywane są fundusze unijne, między innymi z tzw. koronafunduszu.
5 kluczowych legislacji klimat Fitfor55
— Jacek Saryusz-Wolski (@JSaryuszWolski) December 14, 2021
dot. JEDNOMYŚLNE głosowanie:
1/ przewidziane przez KE
2/ i 3/ właściwe, nieprzewidziane przez KE, by obejść Traktat,
zmiana możliwa przez Radę, PE i zaskarżenie do TSUE art 263 TFUE
4/ i 5/ j.w. właściwe, trudniejsze do przeprowadzenia pic.twitter.com/wdidI1U4JU