Delegowanie i uczciwe regulacje w transporcie
Po raz kolejny spotkali się w Gdańsku przedstawiciele nauki, Państwowej Inspekcji Pracy oraz prawnicy NSZZ „Solidarność” zaangażowani w tematykę delegowania pracowników. Było to ostatnie z 8 regionalnych seminariów w ramach projektu nr VS/2016/0024 pt. „Promocja współpracy międzynarodowej pomiędzy zainteresowanymi stronami oraz rozpowszechnianie najlepszych praktyk w celu wzmocnienia egzekwowania prawodawstwa europejskiego w zakresie problematyki pracowników delegowanych” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Konkluzje z cyklu spotkań tego projektu są ciekawe przede wszystkim w kontekście branży transportowej. Wygląda na to, że transport międzynarodowy jest objęty dyrektywą 96/71/WE z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, choć Polska dokonała jego wyłączenia w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług – mówi Karol Nosal koordynator projektu ze strony NSZZ „Solidarność”. Uczestnicy seminarium zastanawiali się dlaczego tak się stało. Pani Beata Krajewska z GIP potwierdziła, że Inspekcja realizuje przepisy ustawy o delegowaniu w taki sposób jak to zostało w niej zapisane czyli nie uznają pracowników transportu za pracowników delegowanych. Prof. Monika Tomaszewska z Katedry Prawa Pracy Uniwersytetu Gdańskiego odniosła się do wyników swoich badań naukowych podkreślając, że z dyrektywy o delegowaniu wyłączeni zostali jedynie pracownicy transportu morskiego a pracownicy drogowego transportu międzynarodowego jak najbardziej pozostają w zakresie jej stosowania. Dr Ewa Podgórska-Rakiel z KK NSZZ „Solidarność” wyraziła nadzieję, że Polska dokona prawidłowego wdrożenia dyrektywy. Wniosek o wyjaśnienie niezgodności przepisów krajowych z prawem unijnym zgłosiła na ostatnim zespole ds. międzynarodowych RDS i zespół oczekuje wyjaśnień w tym zakresie.
Aktualną sytuację prawną kierowców przedstawiła dr Magdalena Rycak ekspert NSZZ „Solidarność” specjalizująca się w tej tematyce. Przedstawiony referat był okazją do ożywionej dyskusji po której wszyscy zgodnie przyznali, że kwestia wynagradzania w transporcie powinna być uregulowana uczciwie. Jakub Grygutis doktorant z Katedry Prawa Pracy Uniwersytetu Jagiellońskiego zaproponował, aby na wzór dodatku morskiego, pracownikom transportu międzynarodowego wypłacany był dodatek transportowy.
Uczestnicy wysłuchali także informacji ze wspólnej akcji PIP i NSZZ „Solidarność” w kontekście minimalnej stawki godzinowej, które przedstawili dr Karol Łapiński z OIP w Białymstoku oraz Sylwia Szczepańska z KK NSZZ „Solidarność”. Wydaje się, że efekt współpracy jest pozytywny ponieważ udało się zidentyfikować i naprawić wiele nieprawidłowości w wypłacie minimalnej stawki 13 złotych osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych.
er
- Źródło: tysol.pl
- Data: 27.04.2017 14:56
- Tagi: , pracownicy delegowani,