Niemcy likwidują "Pociąg do Kultury". Kursuje między Berlinem i Wrocławiem
Co musisz wiedzieć?
- „Pociąg do Kultury” ma zakończyć kursy 28 grudnia 2025 r.
- Powód: brak finansowania i wysokie koszty modernizacji taboru
- Połączenie działa od 2016 r. i zdobyło wiele nagród
- Z oferty skorzystało ponad 100 tys. pasażerów i 1200 artystów
Koniec finansowania ze strony Berlina i Brandenburgii
Jak podaje „Berliner Zeitung”, cytowany przez dw.com, „Pociąg do Kultury” (niem. Kulturzug) ma zakończyć działalność 28 grudnia 2025 r.. Rządy Berlina i Brandenburgii nie przewidziały w przyszłorocznym budżecie środków na dalszą realizację projektu.
Powód: wysokie koszty utrzymania połączenia i konieczność modernizacji taboru.
Stołeczne ministerstwo transportu potwierdza, że decyzja wynika z priorytetów finansowych.
- ING Bank Śląski wydal komunikat
- Pilny komunikat IMGW. Zagrożenie dla kilku województw
- Komunikat ZUS dla emerytów
- JSW na krawędzi. Pracownicy trzymają się za kieszenie
- PKO BP wydał komunikat
- Newsweek zaatakował Rymanowskiego. Jest odpowiedź
- Turcja reaguje na sankcje. Więcej ropy spoza Rosji
- Urlop w Chorwacji? Przygotuj się na zmiany
Polsko-niemiecki projekt kulturalny
Media w Niemczech podkreślają, że byłby to „smutny koniec wyjątkowej inicjatywy”, ważnej dla polsko-niemieckich relacji.
Projekt zainaugurowano w 2016 roku, kiedy Wrocław był Europejską Stolicą Kultury.
Jak działa „Pociąg do Kultury”:
- kursy weekendowe między Berlinem a Wrocławiem,
- program artystyczny w wagonach: koncerty, spotkania z twórcami, spektakle, quizy,
- od pewnego czasu dodatkowy przystanek: Chociebuż (Cottbus).
Nagrodzona formuła wydarzeń w podróży przyciągnęła ponad 100 tys. pasażerów oraz 1200 artystów z Polski, Niemiec i innych krajów.
Kto płaci za „Pociąg do Kultury”?
Według ustaleń „Berliner Zeitung”:
- Berlin i Brandenburgia przekazały w ubiegłym roku 2,1 mln euro,
- z czego 180 tys. euro na sam program kulturalny.
Gazeta wskazuje, że Polska nie pokrywa kosztów.
Co dalej z programami kulturalnymi w pociągach?
Brandenburgia i Berlin rozważają przeniesienie oferty artystycznej do regularnych pociągów dalekobieżnych. Test już przeprowadzono — w lutym w pociągu Eurocity Berlin–Warszawa kursowała specjalna wagon-salonka z relacjami wydarzeń.




