Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF

90% towarów na świecie jest transportowanych drogą morską. Każdego dnia ponad 1,6 miliona marynarzy na całym świecie pracuje na pokładzie 70000 statków. Ci mężczyźni i kobiety przewożą ładunki i towary niezbędne dla firm i codziennego życia ludzi, które utrzymują społeczności i pozwalają na przeprowadzenie ich przez pandemię koronawirusa.
 Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF
/ fot.Wikimedia Commons

Statki transportują towary na wschód, zachód, północ i południe – od żywności i artykułów gospodarstwa domowego po surowce takie jak ropa naftowa, żelazo i ruda a także towary przemysłowe, takie jak sprzęt szpitalny czy wentylatory.

Chcemy abyście przez kilka minut zastanowili się nad życiem i dobrem pracowników, marynarzy na pokładach tych statków, którzy są daleko od domu lecz znajdują się na pierwszej linii tego globalnego zagrożenia.

Wyobraźcie sobie, że przebywacie na statku, na ograniczonej przestrzeni, przez 6, 8 lub 10 miesięcy, pracując po 10-12 godzin dziennie przez 7 dni w tygodniu. Wyobraźcie sobie, że przebywacie z dala od rodziny i przyjaciół przez wiele miesięcy, pływając po morzach, łącząc globalne łańcuchy dostaw, niewidoczni dla innych, po to aby zapewnić, że ludzie otrzymają codzienne, niezbędne towary.

A teraz wyobraźcie sobie, że po 10 miesiącach pracy, musicie pozostać na pokładzie przez nieokreślony czas ponieważ rządy zabraniają wam tranzytu przez ich kraj aby dostać się do domu lub zezwalają wam tylko na dostęp do statku pomocniczego. Albo, co gorsza, wyobraźcie sobie, że zostajecie porzuceni w porcie bez pieniędzy i odesłani do domu ponieważ pracodawca wstrzymał wasze zarobki.

Niełatwo to sobie wyobrazić, chyba że jesteś marynarzem.

W środku kryzysu COVID-19 każdego dnia ITF zajmuje się przypadkami i sytuacjami, w których marynarze nie mogą spokojnie się przemieszczać aby bezpiecznie wchodzić i schodzić ze statków z powodu rosnącej liczby ograniczeń nakładanych przez rządy krajowe na przemieszczanie się ludzi w ich krajach i poza nimi.

Ironią tej sytuacji jest to, że rządy zależne od transportu podstawowych towarów drogą morską, które to towary pomagają obywatelom w przetrwaniu tego bezprecedensowego kryzysu, to niektóre z tych samych rządów, które odmawiają marynarzom prawa do powrotu do domu i ograniczają podmiany załóg.

ITF apeluje o uznanie kluczowej roli marynarzy w tym nadzwyczajnym kryzysie oraz o traktowanie ich jako „kluczowych pracowników”, niezależnie od narodowości.

ITF i jej morscy partnerzy wzywają rządy, polityków, władze portowe i państwa bandery, pracodawców i ogół konsumentów aby pamiętali, że nasza zdolność reagowania na tę pandemię zależy od transportu towarów przez marynarzy z całego świata.

Ci marynarze są również ludźmi, ich zdrowie i bezpieczeństwo są tak samo ważne jak zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich innych. Poświęćcie więc chwilę na uświadomienie sobie ich poświęcenia i upewnijcie się, że są traktowani z szacunkiem i godnością na jaki zasługują, tak aby mogli nadal świadczyć usługi niezbędne do utrzymania świata w ruchu.

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 24 marca 2020 roku.

 

POLECANE
Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat

W poniedziałek 7 lipca 2025 r. minister Infrastruktury Dariusz Klimczak odwołał Joannę Kopczyńską ze stanowiska Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Giertych powinien być politycznie skończony tylko u nas
Giertych powinien być politycznie skończony

Na pytanie "Jak oceniasz działania Romana Giertycha w sprawie protestów wyborczych i wyjaśnienia nieprawidłowości w wyborach?" aż o 14.9% więcej ankietowanych odpowiedziało, że "negatywnie" niż że "pozytywnie". Oznacza to, że Roman Giertych nie przekonał do swojego pomysłu i akcji ani Donalda Tuska, ani koalicjantów KO, ani - co najważniejsze - zdecydowanej większości wyborców.

Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert (Nie)zakazane piosenki poprowadził Tomasz Wolny z ostatniej chwili
Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert "(Nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny

Powstańcy Warszawscy apelują do władz Telewizji Polskiej w likwidacji, aby tegoroczny koncert "Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. Napisali w tej sprawie pismo i mają nadzieję, że ich głos nie zostanie pominięty.

Burze uderzyły w Podkarpacie. Strażacy mają ręce pełne roboty z ostatniej chwili
Burze uderzyły w Podkarpacie. Strażacy mają ręce pełne roboty

Sześćset interwencji odnotowali do tej pory podkarpaccy strażacy po przejściu frontu burzowego – poinformował w poniedziałek wieczorem dyżurny Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Rzeszowie Wojciech Czanerle. 26 tys. gospodarstw nie ma prądu.

Fala hejtu wobec córki Karola Nawrockiego. Jest reakcja prokuratury z ostatniej chwili
Fala hejtu wobec córki Karola Nawrockiego. Jest reakcja prokuratury

Mokotowska prokuratura wszczęła sześć postępowań w sprawie znieważania córki prezydenta elekta – poinformował w poniedziałek rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Piotr Antoni Skiba.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Od 7 lipca 2025 r. zostały czasowo przywrócone kontrole graniczne na granicach Polski z Niemcami i Litwą. PKP Intercity wydał komunikat w tej sprawie.

Śmiertelne ugodzenie nożem w Nowem. 29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzuty z ostatniej chwili
Śmiertelne ugodzenie nożem w Nowem. 29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzuty

29-letni Kolumbijczyk usłyszał zarzut zabójstwa 41-latka w Nowem w woj. kujawsko-pomorskim. Grozi mu dożywotnie więzienie.

Rolnicy wsparli Ruch Obrony Granic. Przybyli na granicę z Niemcami z ostatniej chwili
Rolnicy wsparli Ruch Obrony Granic. Przybyli na granicę z Niemcami

Na granicy polsko-niemieckiej pojawili się rolnicy. Dołączyli do członków Ruchu Obrony Granic, by wyrazić solidarność i wspólnie zwrócić uwagę na problem nielegalnej migracji.

Budapeszt: Uszkodzone lotnisko, loty odwołane. Pilny komunikat z ostatniej chwili
Budapeszt: Uszkodzone lotnisko, loty odwołane. Pilny komunikat

Największe międzynarodowe lotnisko Węgier, port lotniczy im. Ferenca Liszta w Budapeszcie, zostało uszkodzone przez przechodzącą przez kraj burzę, co zmusiło władze portu do wstrzymania wszystkich połączeń – poinformował w poniedziałek portal Index, cytując komunikat zarządu lotniska.

7 lipca – liturgiczne wspomnienie błogosławionej Rodziny Ulmów z ostatniej chwili
7 lipca – liturgiczne wspomnienie błogosławionej Rodziny Ulmów

7 lipca Kościół wspomina błogosławioną Rodzinę Ulmów, zamordowaną przez Niemców w 1944 r. za ukrywanie ośmiorga Żydów.

REKLAMA

Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF

90% towarów na świecie jest transportowanych drogą morską. Każdego dnia ponad 1,6 miliona marynarzy na całym świecie pracuje na pokładzie 70000 statków. Ci mężczyźni i kobiety przewożą ładunki i towary niezbędne dla firm i codziennego życia ludzi, które utrzymują społeczności i pozwalają na przeprowadzenie ich przez pandemię koronawirusa.
 Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF
/ fot.Wikimedia Commons

Statki transportują towary na wschód, zachód, północ i południe – od żywności i artykułów gospodarstwa domowego po surowce takie jak ropa naftowa, żelazo i ruda a także towary przemysłowe, takie jak sprzęt szpitalny czy wentylatory.

Chcemy abyście przez kilka minut zastanowili się nad życiem i dobrem pracowników, marynarzy na pokładach tych statków, którzy są daleko od domu lecz znajdują się na pierwszej linii tego globalnego zagrożenia.

Wyobraźcie sobie, że przebywacie na statku, na ograniczonej przestrzeni, przez 6, 8 lub 10 miesięcy, pracując po 10-12 godzin dziennie przez 7 dni w tygodniu. Wyobraźcie sobie, że przebywacie z dala od rodziny i przyjaciół przez wiele miesięcy, pływając po morzach, łącząc globalne łańcuchy dostaw, niewidoczni dla innych, po to aby zapewnić, że ludzie otrzymają codzienne, niezbędne towary.

A teraz wyobraźcie sobie, że po 10 miesiącach pracy, musicie pozostać na pokładzie przez nieokreślony czas ponieważ rządy zabraniają wam tranzytu przez ich kraj aby dostać się do domu lub zezwalają wam tylko na dostęp do statku pomocniczego. Albo, co gorsza, wyobraźcie sobie, że zostajecie porzuceni w porcie bez pieniędzy i odesłani do domu ponieważ pracodawca wstrzymał wasze zarobki.

Niełatwo to sobie wyobrazić, chyba że jesteś marynarzem.

W środku kryzysu COVID-19 każdego dnia ITF zajmuje się przypadkami i sytuacjami, w których marynarze nie mogą spokojnie się przemieszczać aby bezpiecznie wchodzić i schodzić ze statków z powodu rosnącej liczby ograniczeń nakładanych przez rządy krajowe na przemieszczanie się ludzi w ich krajach i poza nimi.

Ironią tej sytuacji jest to, że rządy zależne od transportu podstawowych towarów drogą morską, które to towary pomagają obywatelom w przetrwaniu tego bezprecedensowego kryzysu, to niektóre z tych samych rządów, które odmawiają marynarzom prawa do powrotu do domu i ograniczają podmiany załóg.

ITF apeluje o uznanie kluczowej roli marynarzy w tym nadzwyczajnym kryzysie oraz o traktowanie ich jako „kluczowych pracowników”, niezależnie od narodowości.

ITF i jej morscy partnerzy wzywają rządy, polityków, władze portowe i państwa bandery, pracodawców i ogół konsumentów aby pamiętali, że nasza zdolność reagowania na tę pandemię zależy od transportu towarów przez marynarzy z całego świata.

Ci marynarze są również ludźmi, ich zdrowie i bezpieczeństwo są tak samo ważne jak zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich innych. Poświęćcie więc chwilę na uświadomienie sobie ich poświęcenia i upewnijcie się, że są traktowani z szacunkiem i godnością na jaki zasługują, tak aby mogli nadal świadczyć usługi niezbędne do utrzymania świata w ruchu.

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 24 marca 2020 roku.


 

Polecane
Emerytury
Stażowe