Reforma edukacji - rodzicielskie za i przeciw

Reforma edukacji wywołała ogromne emocje. Jedni rodzice boją się rewolucji w oświacie, inni z utęsknieniem czekają na zmiany.
/ Fotolia
Podpisanie przez prezydenta Andrzeja Dudę ustaw oświatowych i idące za tym zmiany w szkolnictwie pozostają w centrum zainteresowań wielu, a szczególnie rodziców. W końcu o przyszłość ich dzieci tu chodzi.
Adam Zgoda mieszka w średniej wielkości mieście na Mazowszu. Jest ojcem ośmioletniego Tadzia. Z reformą edukacji wiąże nadzieję na poprawę jakości kształcenia w szkołach.

– To krok w przód do poprawy nauczania. Moim zdaniem to optymalna gwarancja dla dobrej edukacji, poprawa bezpieczeństwa i odbudowanie zniszczonego ciągłymi reformami szkolnictwa. Wrócimy do cyklu nauczania, który już kiedyś był, sprawdził się i który – mam nadzieję – pozwoli zwolnić tempo

– mówi.
Jego zdaniem reforma wraca do tego, co w edukacji jest niezbędne, czyli do stabilizacji.

– Dzieci potrzebują instytucjonalizacji, opanowania, autokontroli i w końcu wsparcia w sprawach najtrudniejszych, jakimi jest dojrzewanie i rozwój dziecka

– podkreśla.

Eduekpress
Wiele wątpliwości w Remigiuszu Zarzyckim wzbudza tempo narzucone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

– Popieram reformę, choć uważam, że jest ona zbyt ekspresowa. Podstawa programowa tworzona była na szybko. Pojawia się szereg krytycznych ocen, w tym tych umotywowanych politycznie, ale mimo to wiele wskazuje, że nie wszystko zostało dopracowane. Nie wiadomo, jak podzielić ludzi i wykorzystać ich potencjał, co będzie ze strukturą materialną i zasobami, jakie posiadają gimnazja. Poza tym obawiam się chaosu, który może w pierwszych latach nastąpić. Minister Anna Zalewska zapewnia, że zabezpieczone są pieniądze na realizację reformy, ale czy wzięto pod uwagę możliwość wystąpienia kosztów związanych z ewentualnym bałaganem? Co z podręcznikami, kto będzie pokrywał ich koszta?

– wylicza.
Jego wątpliwość budzi także sprawa szkolnych psychologów i pedagogów.

– O tym się nie mówi, ale w gimnazjach to oni odgrywali ważną rolę wychowawczą. Należycie wykonując swoje obowiązki, potrafili okiełznać krnąbrność, wulgarność młodych ludzi, czy pohamować podatność młodzieży na różne bodźce. Dzięki ich mozolnej pracy wiele dzieciaków ukierunkowało się i odnalazło siebie w nowym środowisku. To wszystko pozytywnie wpływa na rozwój uczniów. Kwestia psychologów i pedagogów jest wielką niewiadomą, czy dla wszystkich znajdzie się praca, czy przejdą do szkól podstawowych?

– podkreśla.
Uważa jednak, że ośmioletnia nauka w szkole podstawowej pozytywnie wpłynie na uczniów.

– Przedłużona szkoła podstawowa pozwala na lepsze i trwalsze budowanie relacji między uczniami. Przygotowuje do budowania późniejszych dojrzałych relacji, która zawierane są w szkołach średnich i na studiach. Gimnazjum sztucznie tworzyło kolejną grupę rówieśniczą. Poza tym obecnie ciągłość nauczania jest nieco przerwana, np. historia w szkole podstawowej i gimnazjum kończy się w tym samym okresie, czyli do II wojny światowej. Brakuje kontynuacji kształcenia. Te społeczne i programowe cechy systemu nauczania z gimnazjami nie są satysfakcjonujące i pokazują, że zmiany są potrzebne

– dodaje.
Zdaniem Laury idea zmiany systemu oświaty jest w porządku, ale obawy budzi sposób, w jaki jej się dokonuje.

– Program napisany na kolanie, brak odpowiedniej ilości dostosowanych placówek. Wygląda, jakby nie było planu na przyszłość. Uderza szybkość i bylejakość. Niestety, na tym będą cierpieć dzieci. Należy też pamiętać, że to nie jest tylko likwidacja gimnazjów. Reforma kompleksowo zmienia dotychczasowy system. Wywrócenie wszystkiego do góry nogami nigdy nie przyniosło dobrego efektu. Owszem trzeba było coś zmienić, ale nie w takim tempie i nie w taki sposób

– podkreśla.

Zmiany są potrzebne
Syn Anny Olszewskiej z Warszawy jest uczniem pierwszej klasy gimnazjum, czyli ostatnim rocznikiem przed przekształceniem. Kobieta mimo pewnych obaw uważa, że trzeba było zreformować polską oświatę, a zmiany, które idą za reformą edukacji przygotowaną przez PiS, będą korzystne dla uczniów.

– Likwidacja gimnazjów, wydłużenie nauki w szkole podstawowej i średniej polepszą jakość kształcenia i rolę wychowawczą szkoły oraz relacje między uczniami. Obecnie dwunasto- i trzynastoletnie dzieci przerzucane są do nowego środowiska, gdzie nikt ich nie zna i wszystko muszą zacząć od nowa. Dzieje się to w momencie dużych przemian psychicznych i fizycznych. Sprawia, że wielu młodym ludziom woda sodowa uderza do głowy. Przestają się uczyć, ignorują polecenia nauczycieli, skupiając się na swojej wyimaginowanej dorosłości

– dodaje warszawianka.
Problem, na który zwraca uwagę, to kumulacja roczników.

– W klasach pierwszych gimnazjum aktualnie uczą się dzieci z roczników 2003 i 2004. W czasie zrównywania ich z dziećmi uczącymi się według nowej reformy spotkają się z dużą konkurencją, gdy będą wybierać szkołę średnią. To może być kłopotliwe

– zauważa.
Marcin Maj z Krakowa żałuje, że jego dzieci nie zostały objęte reformą.

– Mam dwóch synów. Jeden z nich w tym roku będzie zdawał maturę, a drugi kończy gimnazjum. Przeraża mnie to, czego i jak byli uczeni. Cóż z tego, że mają wiele nauki? Znam gimnazjalistów, którzy nie potrafią określić, czy do ich domu jedzie się na północ, czy na południe. Uczniów, którzy nie znają nazwy rzeki przepływającej przez ich miejscowość, o ile nie sprawdzą w aplikacji. Wiedzę czerpią z internetu, całkowicie zapominając o słownikach i encyklopediach. Uczą się wszystkiego po trochu, więc ledwo lizną konkrety. Jeśli sami nie pracują, to w szkole nie nauczą się za wiele

– mówi.
Mężczyzna podkreśla, że kompleksowa reforma edukacji jest potrzebna, aby powrócić do nauczania podstaw.

– Nie chodzi o przerabianie jedynie materiału, lecz przekazywanie prawdziwej wiedzy, którą w przyszłości dzieci będą wykorzystywać. Wiele zależy od uczniów i ich rodziców, czy potrafią otworzyć dzieci na poznawanie świata. Wiele też zależy od samych nauczycieli, którzy muszą chcieć, muszą kochać to, co robią. W przeciwnym wypadku najlepsza reforma nie pomoże. Nauczyciel z pasją, bez względu na to, czy chodzi o język polski, matematykę, geografię czy muzykę, zarazi nią uczniów. Mam wrażenie, że wielu nauczycieli z obowiązku robi swoje i musi zająć się biurokratyczną stroną nauczania

– dodaje.
Marcin zastanawia się, czy szkoły podołają wszystkiemu także pod kątem wyposażenia pracowni, które przez lata były likwidowane.

– Reakcji chemicznych uczy się, rozwiązując jedynie zadania. Uczniowie nie robią eksperymentów, doświadczeń biologicznych czy chemicznych. Byłem w szoku, kiedy zobaczyłem reakcję uczniów na naukobus, w którym po raz pierwszy mogli zobaczyć, dotknąć i samemu wykonać różne eksperymenty, w niebanalny sposób uczyli się matematyki. Dzięki manekinowi poznali tajniki ludzkiego ciała. To mi pokazało, że dzieci są chłonne wiedzy, ale trzeba do nich dotrzeć. Nie można na każdym etapie kształcenia zaczynać od nowa. Kształcenie powinno być ciągłością i to daje nowa reforma edukacji

– podkreśla.

Komu ta reforma jest potrzebna?
Magdalena jest mamą ucznia drugiej klasy szkoły podstawowej. Jest też zdecydowanym przeciwnikiem reformy.

– Dzieciom zostaje odebrana możliwość szybszego kształcenia w klasach profilowanych, np. sportowych i dwujęzycznych. W rejonowych podstawówkach takiego wyboru nie ma. Siatka godzin i podstawa programowa to katastrofa: minimalna ilość przedmiotów ścisłych, kanon lektur nieadekwatny do wieku odbiorców. Ucierpią oczywiście dzieci, ale o nich nikt nie myśli. Liczy się populistyczne hasło „likwidacji gimnazjów”, jako sprawcy wszelkich problemów obecnej młodzieży

– podkreśla.
Matka trójki dzieci Agnieszka uważa, że z reformą wiążą się: przepełnione szkoły, zwolnienia nauczycieli, zwiększanie różnic w dostępie do edukacji.

– Dla mnie reforma jest bardzo niebezpieczna światopoglądowo. Podstawa programowa napisana została pod PiS, o czym świadczy chociażby kanon lektur szkolnych dobrany pod wizję „prawdziwego Polaka”. Zwiększono godziny historii kosztem informatyki i języków obcych

– twierdzi kobieta.
Jej zdaniem reforma edukacji nie była odpowiednio konsultowana.

– Podparto ją opiniami ekspertów, którzy – w mojej opinii – nie są wystarczający merytorycznie. To reforma uchwalana w pośpiechu, tylko po to, żeby odkreślić kolejną obietnicę wyborczą i zadowolić twardy elektorat. Ci ludzie słyszą hasło „likwidujemy gimnazja” i zadowoleni wracają do swoich kanapek i kapci, nie interesuje ich, co dalej ta ustawa ze sobą niesie

– zaznacza.

Aneta Gąsiorowska, mama uczennic pierwszej klasy gimnazjum i trzeciej klasy szkoły podstawowej. Reprezentuje Piaseczyńskie Porozumienie Rad Rodziców, brała udział w konsultacjach społecznych:

Nowa reforma edukacji budzi wiele zastrzeżeń. Mimo zapewnień minister Zalewskiej nie będzie tak, że liczba miejsc w szkołach średnich się podwoi. Część dzieci nie dostanie się do liceów i techników z braku miejsc i będą musiały kontynuować naukę w szkołach branżowych. W mojej ocenie zmiany oświatowe odbierają uczniom szanse rozwoju. W gminach, w których gimnazjum przypada na kilka małych podstawówek, dzieciaki po szóstej klasie, w ramach realizacji obowiązku szkolnego, musiały się wyrwać ze swojego środowiska i dojeżdżać do gimnazjum – nowoczesnej, dobrze wyposażonej, nierzadko za środki unijne, szkoły, w której uczyli dobrze wykształceni i przygotowani nauczyciele. Teraz obowiązek szkolny będzie się kończył na klasie 8, potem będzie tylko obowiązek nauki, który – według zapisów ustawy – dziecko może realizować poza szkołą, np. w ramach przygotowania zawodowego. Na wsi wiele dzieci zakończy więc edukację na podstawówce.
Minister Zalewska wiele razy podkreślała, że według założeń reformy każde gimnazjum stanie się 8-klasową szkołą podstawową. To miałoby zlikwidować konieczność nauki zmianowej. Ale to niestety nie wróży dobrze tak dostępowi do klas dwujęzycznych, jak i sportowych – bo skąd wziąć nauczycieli przygotowanych do prowadzenia takich klas w większej liczbie szkół?

Na ostatnim posiedzeniu komisji zamykającym pracę nad ustawą obiecano rodzicom, że w rozporządzeniach MEN pojawi się rekomendacja, by dyrektorów, którym w latach 2017-2019 kończy się kadencja, jeśli uzyskają pozytywną opinię kuratorów, pozostawić na stanowiskach do czasu zakończenia wdrażania reformy, żeby nie mnożyć chaosu. Problem w tym, że dla rozporządzeń nie ma ścieżki legislacyjnej. Minister może rozporządzenia zmieniać z dnia na dzień, więc wszystko, czego nie wpisano do ustawy, a obiecano wpisać w rozporządzenia, nie musi w ogóle zaistnieć. W mojej ocenie nie było rzeczywistych konsultacji społecznych. W gruncie rzeczy nikt z nami nie chciał rozmawiać. We wrześniu na stronie MEN zamieszczono projekt ustawy, ale bez przepisów wprowadzających i bez projektów rozporządzeń, których póki co jest kilka, a miało być ich ponad dwadzieścia.


Izabela Kozłowska

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (03/2017) dostępnego też w wersji cyfrowej tutaj


 

POLECANE
Nie żyje druh OSP. Zasłabł podczas wyjazdu do pożaru Wiadomości
Nie żyje druh OSP. Zasłabł podczas wyjazdu do pożaru

Tragiczne wydarzenie rozegrało się w nocy z piątku na sobotę w województwie warmińsko-mazurskim. Podczas wyjazdu do pożaru domku letniskowego zmarł prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w Jerzwałdzie Edward Smagała. Druh miał 69 lat.

Dawid Kubacki na podium w Engelbergu. Austriacy niepokonani z ostatniej chwili
Dawid Kubacki na podium w Engelbergu. Austriacy niepokonani

Dawid Kubacki zajął trzecie miejsce w sobotnim konkursie Pucharu Kontynentalnego w skokach narciarskich w szwajcarskim Engelbergu. Triumfował Austriak Clemens Leitner, a drugi był jego rodak Markus Mueller.

Niesamowite widowisko nad Tatrami. IMGW udostępnił zdjęcia Wiadomości
Niesamowite widowisko nad Tatrami. IMGW udostępnił zdjęcia

W Polsce słupy świetlne to prawdziwa rzadkość, a ich obserwacja jest prawdziwą gratką dla miłośników niezwykłych zjawisk atmosferycznych.

Prezydent Karol Nawrocki: W XXI wieku musimy być jak powstańcy wielkopolscy wideo
Prezydent Karol Nawrocki: W XXI wieku musimy być jak powstańcy wielkopolscy

„Powstanie Wielkopolskie spotyka dwie wspaniałe polskie tradycje: tradycję pozytywistyczną i romantyczną. Tradycję ciężkiej pracy i tradycję gotowości do insurekcji i do walki. Musimy być dzisiaj, w XXI wieku tacy sami, jak oni, gotowi do ciężkiej pracy jeśli tylko to możliwe, jeśli tylko nasze bezpieczeństwo nie jest zagrożone, ale też musimy być gotowi do tego, aby mieć odwagę, gdy przychodzi konflikt, bądź wojna” - mówił prezydent Karol Nawrocki podczas uroczystości w 107. rocznicę Powstania Wielkopolskiego.

Nie żyje znany dziennikarz radiowy i wydawca muzyczny Wiadomości
Nie żyje znany dziennikarz radiowy i wydawca muzyczny

W wieku 74 lat zmarł Andrzej Paweł Wojciechowski - dziennikarz radiowy, lektor i wydawca muzyczny, przez lata związany z Polskim Radiem oraz rynkiem fonograficznym. Informację o jego śmierci przekazali współpracownicy i przyjaciele w mediach społecznościowych. Uroczystości pożegnalne odbędą się we wtorek, 30 grudnia, o godz. 17 w Piasecznie przy ul. Technicznej 2F.

Kłopoty niemieckiego winiarstwa. Rolnicy alarmują Wiadomości
Kłopoty niemieckiego winiarstwa. Rolnicy alarmują

Niemieccy winiarze mają za sobą bardzo dobry rok pod względem jakości winogron, ale jednocześnie mierzą się z poważnymi problemami finansowymi. Nowy raport pokazuje, że sytuacja całej branży jest wyjątkowo trudna.

Jak może wyglądać polityka AfD wobec Polski? Analiza niemieckiego think-tanku tylko u nas
Jak może wyglądać polityka AfD wobec Polski? Analiza niemieckiego think-tanku

Alternatywa dla Niemiec coraz wyraźniej formułuje własną wizję polityki zagranicznej, która może mieć realne znaczenie także dla Polski. Najnowszy raport wpływowego niemieckiego think tanku pokazuje, jak AfD postrzega Warszawę, Unię Europejską i przyszły układ sił w Europie — oraz gdzie mogą pojawić się zarówno punkty styczne, jak i poważne źródła napięć.

Aktywistka obraziła prezydenta. Cięta riposta Pawłowicz: Na sutenerach najlepiej znają się ku...wy polityka
Aktywistka obraziła prezydenta. Cięta riposta Pawłowicz: Na sutenerach najlepiej znają się ku...wy

„Gwałciciel rozmawiał z sutenerem” - napisała na portalu X Klementyna Suchanow komentując świąteczną rozmowę prezydenta Donalda Trumpa z Karolem Nawrockim. Aktywistka doczekała się ciętej riposty ze strony prof. Krystyny Pawłowicz.

Pilny komunikat dla Trójmiasta pilne
Pilny komunikat dla Trójmiasta

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB) ostrzegło w sobotę przed silnym wiatrem w czterech powiatach woj. pomorskiego i w Trójmieście. Policja zaapelowała do mieszkańców Pomorza i turystów o zachowanie szczególnej ostrożności w związku z trudnymi warunkami pogodowymi.

Widzowie mogą być rozczarowani. Zmiany w emisji popularnego serialu TVN Na Wspólnej Wiadomości
Widzowie mogą być rozczarowani. Zmiany w emisji popularnego serialu TVN "Na Wspólnej"

Widzowie „Na Wspólnej” muszą przygotować się na nietypowy początek przełomu roku. Choć serial wraca na antenę TVN jeszcze w grudniu, jego emisja będzie nieregularna i łatwo coś przegapić.

REKLAMA

Reforma edukacji - rodzicielskie za i przeciw

Reforma edukacji wywołała ogromne emocje. Jedni rodzice boją się rewolucji w oświacie, inni z utęsknieniem czekają na zmiany.
/ Fotolia
Podpisanie przez prezydenta Andrzeja Dudę ustaw oświatowych i idące za tym zmiany w szkolnictwie pozostają w centrum zainteresowań wielu, a szczególnie rodziców. W końcu o przyszłość ich dzieci tu chodzi.
Adam Zgoda mieszka w średniej wielkości mieście na Mazowszu. Jest ojcem ośmioletniego Tadzia. Z reformą edukacji wiąże nadzieję na poprawę jakości kształcenia w szkołach.

– To krok w przód do poprawy nauczania. Moim zdaniem to optymalna gwarancja dla dobrej edukacji, poprawa bezpieczeństwa i odbudowanie zniszczonego ciągłymi reformami szkolnictwa. Wrócimy do cyklu nauczania, który już kiedyś był, sprawdził się i który – mam nadzieję – pozwoli zwolnić tempo

– mówi.
Jego zdaniem reforma wraca do tego, co w edukacji jest niezbędne, czyli do stabilizacji.

– Dzieci potrzebują instytucjonalizacji, opanowania, autokontroli i w końcu wsparcia w sprawach najtrudniejszych, jakimi jest dojrzewanie i rozwój dziecka

– podkreśla.

Eduekpress
Wiele wątpliwości w Remigiuszu Zarzyckim wzbudza tempo narzucone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

– Popieram reformę, choć uważam, że jest ona zbyt ekspresowa. Podstawa programowa tworzona była na szybko. Pojawia się szereg krytycznych ocen, w tym tych umotywowanych politycznie, ale mimo to wiele wskazuje, że nie wszystko zostało dopracowane. Nie wiadomo, jak podzielić ludzi i wykorzystać ich potencjał, co będzie ze strukturą materialną i zasobami, jakie posiadają gimnazja. Poza tym obawiam się chaosu, który może w pierwszych latach nastąpić. Minister Anna Zalewska zapewnia, że zabezpieczone są pieniądze na realizację reformy, ale czy wzięto pod uwagę możliwość wystąpienia kosztów związanych z ewentualnym bałaganem? Co z podręcznikami, kto będzie pokrywał ich koszta?

– wylicza.
Jego wątpliwość budzi także sprawa szkolnych psychologów i pedagogów.

– O tym się nie mówi, ale w gimnazjach to oni odgrywali ważną rolę wychowawczą. Należycie wykonując swoje obowiązki, potrafili okiełznać krnąbrność, wulgarność młodych ludzi, czy pohamować podatność młodzieży na różne bodźce. Dzięki ich mozolnej pracy wiele dzieciaków ukierunkowało się i odnalazło siebie w nowym środowisku. To wszystko pozytywnie wpływa na rozwój uczniów. Kwestia psychologów i pedagogów jest wielką niewiadomą, czy dla wszystkich znajdzie się praca, czy przejdą do szkól podstawowych?

– podkreśla.
Uważa jednak, że ośmioletnia nauka w szkole podstawowej pozytywnie wpłynie na uczniów.

– Przedłużona szkoła podstawowa pozwala na lepsze i trwalsze budowanie relacji między uczniami. Przygotowuje do budowania późniejszych dojrzałych relacji, która zawierane są w szkołach średnich i na studiach. Gimnazjum sztucznie tworzyło kolejną grupę rówieśniczą. Poza tym obecnie ciągłość nauczania jest nieco przerwana, np. historia w szkole podstawowej i gimnazjum kończy się w tym samym okresie, czyli do II wojny światowej. Brakuje kontynuacji kształcenia. Te społeczne i programowe cechy systemu nauczania z gimnazjami nie są satysfakcjonujące i pokazują, że zmiany są potrzebne

– dodaje.
Zdaniem Laury idea zmiany systemu oświaty jest w porządku, ale obawy budzi sposób, w jaki jej się dokonuje.

– Program napisany na kolanie, brak odpowiedniej ilości dostosowanych placówek. Wygląda, jakby nie było planu na przyszłość. Uderza szybkość i bylejakość. Niestety, na tym będą cierpieć dzieci. Należy też pamiętać, że to nie jest tylko likwidacja gimnazjów. Reforma kompleksowo zmienia dotychczasowy system. Wywrócenie wszystkiego do góry nogami nigdy nie przyniosło dobrego efektu. Owszem trzeba było coś zmienić, ale nie w takim tempie i nie w taki sposób

– podkreśla.

Zmiany są potrzebne
Syn Anny Olszewskiej z Warszawy jest uczniem pierwszej klasy gimnazjum, czyli ostatnim rocznikiem przed przekształceniem. Kobieta mimo pewnych obaw uważa, że trzeba było zreformować polską oświatę, a zmiany, które idą za reformą edukacji przygotowaną przez PiS, będą korzystne dla uczniów.

– Likwidacja gimnazjów, wydłużenie nauki w szkole podstawowej i średniej polepszą jakość kształcenia i rolę wychowawczą szkoły oraz relacje między uczniami. Obecnie dwunasto- i trzynastoletnie dzieci przerzucane są do nowego środowiska, gdzie nikt ich nie zna i wszystko muszą zacząć od nowa. Dzieje się to w momencie dużych przemian psychicznych i fizycznych. Sprawia, że wielu młodym ludziom woda sodowa uderza do głowy. Przestają się uczyć, ignorują polecenia nauczycieli, skupiając się na swojej wyimaginowanej dorosłości

– dodaje warszawianka.
Problem, na który zwraca uwagę, to kumulacja roczników.

– W klasach pierwszych gimnazjum aktualnie uczą się dzieci z roczników 2003 i 2004. W czasie zrównywania ich z dziećmi uczącymi się według nowej reformy spotkają się z dużą konkurencją, gdy będą wybierać szkołę średnią. To może być kłopotliwe

– zauważa.
Marcin Maj z Krakowa żałuje, że jego dzieci nie zostały objęte reformą.

– Mam dwóch synów. Jeden z nich w tym roku będzie zdawał maturę, a drugi kończy gimnazjum. Przeraża mnie to, czego i jak byli uczeni. Cóż z tego, że mają wiele nauki? Znam gimnazjalistów, którzy nie potrafią określić, czy do ich domu jedzie się na północ, czy na południe. Uczniów, którzy nie znają nazwy rzeki przepływającej przez ich miejscowość, o ile nie sprawdzą w aplikacji. Wiedzę czerpią z internetu, całkowicie zapominając o słownikach i encyklopediach. Uczą się wszystkiego po trochu, więc ledwo lizną konkrety. Jeśli sami nie pracują, to w szkole nie nauczą się za wiele

– mówi.
Mężczyzna podkreśla, że kompleksowa reforma edukacji jest potrzebna, aby powrócić do nauczania podstaw.

– Nie chodzi o przerabianie jedynie materiału, lecz przekazywanie prawdziwej wiedzy, którą w przyszłości dzieci będą wykorzystywać. Wiele zależy od uczniów i ich rodziców, czy potrafią otworzyć dzieci na poznawanie świata. Wiele też zależy od samych nauczycieli, którzy muszą chcieć, muszą kochać to, co robią. W przeciwnym wypadku najlepsza reforma nie pomoże. Nauczyciel z pasją, bez względu na to, czy chodzi o język polski, matematykę, geografię czy muzykę, zarazi nią uczniów. Mam wrażenie, że wielu nauczycieli z obowiązku robi swoje i musi zająć się biurokratyczną stroną nauczania

– dodaje.
Marcin zastanawia się, czy szkoły podołają wszystkiemu także pod kątem wyposażenia pracowni, które przez lata były likwidowane.

– Reakcji chemicznych uczy się, rozwiązując jedynie zadania. Uczniowie nie robią eksperymentów, doświadczeń biologicznych czy chemicznych. Byłem w szoku, kiedy zobaczyłem reakcję uczniów na naukobus, w którym po raz pierwszy mogli zobaczyć, dotknąć i samemu wykonać różne eksperymenty, w niebanalny sposób uczyli się matematyki. Dzięki manekinowi poznali tajniki ludzkiego ciała. To mi pokazało, że dzieci są chłonne wiedzy, ale trzeba do nich dotrzeć. Nie można na każdym etapie kształcenia zaczynać od nowa. Kształcenie powinno być ciągłością i to daje nowa reforma edukacji

– podkreśla.

Komu ta reforma jest potrzebna?
Magdalena jest mamą ucznia drugiej klasy szkoły podstawowej. Jest też zdecydowanym przeciwnikiem reformy.

– Dzieciom zostaje odebrana możliwość szybszego kształcenia w klasach profilowanych, np. sportowych i dwujęzycznych. W rejonowych podstawówkach takiego wyboru nie ma. Siatka godzin i podstawa programowa to katastrofa: minimalna ilość przedmiotów ścisłych, kanon lektur nieadekwatny do wieku odbiorców. Ucierpią oczywiście dzieci, ale o nich nikt nie myśli. Liczy się populistyczne hasło „likwidacji gimnazjów”, jako sprawcy wszelkich problemów obecnej młodzieży

– podkreśla.
Matka trójki dzieci Agnieszka uważa, że z reformą wiążą się: przepełnione szkoły, zwolnienia nauczycieli, zwiększanie różnic w dostępie do edukacji.

– Dla mnie reforma jest bardzo niebezpieczna światopoglądowo. Podstawa programowa napisana została pod PiS, o czym świadczy chociażby kanon lektur szkolnych dobrany pod wizję „prawdziwego Polaka”. Zwiększono godziny historii kosztem informatyki i języków obcych

– twierdzi kobieta.
Jej zdaniem reforma edukacji nie była odpowiednio konsultowana.

– Podparto ją opiniami ekspertów, którzy – w mojej opinii – nie są wystarczający merytorycznie. To reforma uchwalana w pośpiechu, tylko po to, żeby odkreślić kolejną obietnicę wyborczą i zadowolić twardy elektorat. Ci ludzie słyszą hasło „likwidujemy gimnazja” i zadowoleni wracają do swoich kanapek i kapci, nie interesuje ich, co dalej ta ustawa ze sobą niesie

– zaznacza.

Aneta Gąsiorowska, mama uczennic pierwszej klasy gimnazjum i trzeciej klasy szkoły podstawowej. Reprezentuje Piaseczyńskie Porozumienie Rad Rodziców, brała udział w konsultacjach społecznych:

Nowa reforma edukacji budzi wiele zastrzeżeń. Mimo zapewnień minister Zalewskiej nie będzie tak, że liczba miejsc w szkołach średnich się podwoi. Część dzieci nie dostanie się do liceów i techników z braku miejsc i będą musiały kontynuować naukę w szkołach branżowych. W mojej ocenie zmiany oświatowe odbierają uczniom szanse rozwoju. W gminach, w których gimnazjum przypada na kilka małych podstawówek, dzieciaki po szóstej klasie, w ramach realizacji obowiązku szkolnego, musiały się wyrwać ze swojego środowiska i dojeżdżać do gimnazjum – nowoczesnej, dobrze wyposażonej, nierzadko za środki unijne, szkoły, w której uczyli dobrze wykształceni i przygotowani nauczyciele. Teraz obowiązek szkolny będzie się kończył na klasie 8, potem będzie tylko obowiązek nauki, który – według zapisów ustawy – dziecko może realizować poza szkołą, np. w ramach przygotowania zawodowego. Na wsi wiele dzieci zakończy więc edukację na podstawówce.
Minister Zalewska wiele razy podkreślała, że według założeń reformy każde gimnazjum stanie się 8-klasową szkołą podstawową. To miałoby zlikwidować konieczność nauki zmianowej. Ale to niestety nie wróży dobrze tak dostępowi do klas dwujęzycznych, jak i sportowych – bo skąd wziąć nauczycieli przygotowanych do prowadzenia takich klas w większej liczbie szkół?

Na ostatnim posiedzeniu komisji zamykającym pracę nad ustawą obiecano rodzicom, że w rozporządzeniach MEN pojawi się rekomendacja, by dyrektorów, którym w latach 2017-2019 kończy się kadencja, jeśli uzyskają pozytywną opinię kuratorów, pozostawić na stanowiskach do czasu zakończenia wdrażania reformy, żeby nie mnożyć chaosu. Problem w tym, że dla rozporządzeń nie ma ścieżki legislacyjnej. Minister może rozporządzenia zmieniać z dnia na dzień, więc wszystko, czego nie wpisano do ustawy, a obiecano wpisać w rozporządzenia, nie musi w ogóle zaistnieć. W mojej ocenie nie było rzeczywistych konsultacji społecznych. W gruncie rzeczy nikt z nami nie chciał rozmawiać. We wrześniu na stronie MEN zamieszczono projekt ustawy, ale bez przepisów wprowadzających i bez projektów rozporządzeń, których póki co jest kilka, a miało być ich ponad dwadzieścia.


Izabela Kozłowska

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (03/2017) dostępnego też w wersji cyfrowej tutaj



 

Polecane