Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl

 

POLECANE
Drugi sezon potwierdzony. Popularny serial wraca w nowej odsłonie Wiadomości
Drugi sezon potwierdzony. Popularny serial wraca w nowej odsłonie

Fani brytyjskiego serialu "Rywale", dostępnego na Disney+, mają powody do radości. Produkcja, która zdobyła uznanie widzów i krytyków, wraca z drugim sezonem. Jak potwierdzono - ruszyły już zdjęcia do nowych odcinków.

Francuz wygrał na KSW i zaapelował do Polaków przed wyborami z ostatniej chwili
Francuz wygrał na KSW i zaapelował do Polaków przed wyborami

Francuski zawodnik Hugo Deux nie tylko zwyciężył w sobotę na KSW 106, ale wystosował także apel do Polaków przed wyborami prezydenckimi.

Atak na Uniwersytecie Warszawskim. Nowe informacje o sprawcy Wiadomości
Atak na Uniwersytecie Warszawskim. Nowe informacje o sprawcy

Warszawa wciąż żyje wstrząsającą zbrodnią, do której doszło 7 maja na terenie Uniwersytetu Warszawskiego. 22-letni student prawa, Mieszko R., brutalnie zaatakował 53-letnią portierkę Małgorzatę D., używając siekiery. Kobieta zginęła na miejscu, a ranny został także ochroniarz uczelni, który próbował ją ratować. Sprawca został zatrzymany przez policję, a szczegóły jego życia i motywów powoli wychodzą na jaw.

Spore utrudnienia. Komunikat dla mieszkańców Poznania z ostatniej chwili
Spore utrudnienia. Komunikat dla mieszkańców Poznania

Od 12 maja do września na ul. Obornickiej w Poznaniu wprowadzony ruch wahadłowy z objazdami z powodu budowy kanalizacji i wodociągu. Inwestycja jest warta 4,3 mln zł.

Lider CSU: Nasi sąsiedzi zaakceptują zawracanie imigrantów polityka
Lider CSU: Nasi sąsiedzi zaakceptują zawracanie imigrantów

Lider chadeckiej CSU Markus Soeder powiedział w wywiadzie dla "Bild am Sonntag", że nie spodziewa się oporu ze strony krajów sąsiadujących z Niemcami wobec zaostrzenia kontroli granicznych i zawracania migrantów na granicach. "Jestem przekonany, że nasi europejscy sąsiedzi w końcu to zaakceptują" - dodał.

Zagraniczni żołnierze na Ukrainie. Macron podał liczbę z ostatniej chwili
Zagraniczni żołnierze na Ukrainie. Macron podał liczbę

Emmanuel Macron w rozmowie z francuskim dziennikiem mówi o wysłaniu kilku tysięcy zagranicznych żołnierzy na Ukrainę po wojnie dla utrzymania pokoju.

Maleje różnica między kandydatami w II turze. Sondaż pilne
Maleje różnica między kandydatami w II turze. Sondaż

W II turze wyborów prezydenckich kandydat Koalicji Obywatelskiej Rafał Trzaskowski uzyskałby 53 proc. głosów, a popierany przez Prawo i Sprawiedliwość Karol Nawrocki 45 proc. - wynika z najnowszego sondażu dla Newsweeka. Tygodnik ocenił, że "nie jest to przepaść, różnica między Trzaskowskim i Nawrockim bywała większa we wcześniejszych badaniach".

Papież Leon XIV zabrał głos ws. wojny na Ukrainie z ostatniej chwili
Papież Leon XIV zabrał głos ws. wojny na Ukrainie

Papież Leon XIV podczas spotkania z wiernymi na niedzielnej południowej modlitwie Regina Coeli w Watykanie zaapelował o "autentyczny, sprawiedliwy i trwały pokój" na Ukrainie

Tych leków może zabraknąć w aptekach. Ministerstwo Zdrowia opublikowało listę Wiadomości
Tych leków może zabraknąć w aptekach. Ministerstwo Zdrowia opublikowało listę

Ministerstwo Zdrowia opublikowało nową listę leków, których może zabraknąć w aptekach. Wśród nich znalazły się m.in popularne antybiotyki i leki stosowane w leczeniu cukrzycy.

Niemcy nie wierzą w Merza. Sondaż nie pozostawia złudzeń z ostatniej chwili
Niemcy nie wierzą w Merza. Sondaż nie pozostawia złudzeń

Mniej niż 25% Niemców jest zadowolonych z pracy nowego kanclerza Friedricha Merza, a z nowej koalicji CDU/CSU-SPD zadowolonych jest jedynie 29% Niemców – informuje Bild.

REKLAMA

Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl


 

Polecane
Emerytury
Stażowe