Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl

 

POLECANE
Kobieta spadła ze ścianki wspinaczkowej w Warszawie. Nie udało się jej uratować z ostatniej chwili
Kobieta spadła ze ścianki wspinaczkowej w Warszawie. Nie udało się jej uratować

72-letnia kobieta poniosła śmierć po upadku z wysokości około 10 metrów podczas wspinaczki. Do tragicznego wypadku doszło w środę przy ul. Palisadowej w Warszawie.

Pilny komunikat inspektoratu sanitarnego dla mieszkańców i turystów Pomorza z ostatniej chwili
Pilny komunikat inspektoratu sanitarnego dla mieszkańców i turystów Pomorza

Cztery nadmorskie kąpieliska w województwie pomorskim zamknął w środę Główny Inspektorat Sanitarny. Powodem jest zakwit sinic.  Czerwona flaga zakazująca wejścia do wody powiewa także na kąpielisku w Trzebieży nad Zalewem Szczecińskim w województwie zachodniopomorskim.

Niemcy dopięli swego. Sąd w Warszawie zawiesił decyzję środowiskową ws. portu kontenerowego w Świnoujściu z ostatniej chwili
"Niemcy dopięli swego". Sąd w Warszawie zawiesił decyzję środowiskową ws. portu kontenerowego w Świnoujściu

Cios dla wielkiego projektu w Świnoujściu. Sąd w Warszawie zawiesił decyzję środowiskową ws. budowy portu kontenerowego w Świnoujściu – poinformował niemiecki Ostsee Zeitung.

Jest komunikat prokuratury ws. Grzegorza Brauna z ostatniej chwili
Jest komunikat prokuratury ws. Grzegorza Brauna

Prokuratura Okręgowa w Warszawie skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko europosłowi Grzegorzowi Braunowi m.in. w związku ze zgaszeniem przez niego świec chanukowych w Sejmie w 2023 r. – poinformował w środę rzecznik tej prokuratury prok. Piotr Antoni Skiba.

Niemcy o polskim odkryciu złóż na Bałtyku: To również niemiecka ropa i gaz. Przychody do podziału Wiadomości
Niemcy o polskim odkryciu złóż na Bałtyku: To również niemiecka ropa i gaz. "Przychody do podziału"

Niemcy po początkowej krytyce i obawach związanych z odkryciem złóż ropy na północ od Świnoujścia, teraz wprowadzają nową narrację i zaczynają się przyznawać do zasobów. Rząd landu Meklemburgii-Pomorza Przedniego stwierdził, że to również niemiecka ropa i gaz. A niemieckie media już rozważają konieczność podziału przychodów z wydobycia. 

Duży pożar w Warszawie. Trwa akcja straży pożarnej z ostatniej chwili
Duży pożar w Warszawie. Trwa akcja straży pożarnej

Paliły się śmieci w sortowni przy ulicy Zawodzie na granicy Mokotowa i Wilanowa. Przed godziną 14.00 strażacy przekazali, że pożar został zlokalizowany i trwa jego dogaszanie.

Bosak o zmianach w rządzie: Wypadli beznadziejni. Zastąpią ich jeszcze gorsi z ostatniej chwili
Bosak o zmianach w rządzie: "Wypadli beznadziejni. Zastąpią ich jeszcze gorsi"

– Rekonstrukcja rządu nie zapowiada zmiany jakościowej, zwiastującej jakikolwiek przełom strategiczny – ocenił w rozmowie z PAP wicemarszałek Sejmu, lider Konfederacji Krzysztof Bosak. Według niego z rządu „wypada kilka beznadziejnych osób”, które są zastępowane przez jeszcze gorszych.

Wzrosła stopa bezrobocia. Zobacz, jak to teraz wygląda w województwach z ostatniej chwili
Wzrosła stopa bezrobocia. Zobacz, jak to teraz wygląda w województwach

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące bezrobocia w czerwcu. Stopa bezrobocia wyniosła 5,2 proc. To więcej niż miesiąc wcześniej – 5,0. To również nieco wyższy wskaźnik od przewidywań resortu rodziny, pracy i polityki społecznej, który szacował, że stopa bezrobocia w czerwcu wyniesie 5,1 proc. Konsensus PAP Biznes wskazywał poziom 4,9 proc.

Niemcy chcą patrolować infrastrukturę krytyczną u wybrzeży Norwegii. Znajdują się tam również polskie instalacje tylko u nas
Niemcy chcą patrolować infrastrukturę krytyczną u wybrzeży Norwegii. Znajdują się tam również "polskie" instalacje

Norweska prasa szeroko komentowała wizytę premiera Jonasa Gahra Støre'a w Niemczech w Berlinie 21 lipca 2025 r., poświęconą przemysłowi zbrojeniowemu i polityce energetycznej. Doniesienia podkreślały wspólne oświadczenie z kanclerzem Friedrichem Merzem o pogłębieniu współpracy norwesko-niemieckiej, zwłaszcza w zakresie wsparcia ukraińskiej obrony powietrznej. Jednak rozmowy niemiecko-norweskie, które mają być kontynuowane jesienią, mogą dotyczyć również żywotnych interesów Polski.

Gorąco na Ukrainie. Po podpisie Zełenskiego ludzie wyszli na ulice z ostatniej chwili
Gorąco na Ukrainie. Po podpisie Zełenskiego ludzie wyszli na ulice

„Ręce precz od NABU”, „Weto dla ustawy” i „Hańba” – to niektóre z haseł, które pojawiły się podczas protestów w Kijowie i kilku innych ukraińskich miastach. Chodzi o podpisaną przez prezydenta Wołodymyra Zełenskiego ustawę ograniczającą niezależność Narodowego Biura Antykorupcyjnego Ukrainy (NABU) oraz Specjalnej Prokuratury Antykorupcyjnej (SAP). Demonstrację zorganizował weteran wojenny Dmytro Koziatyński, który podziękował uczestnikom za solidarność w mediach społecznościowych.

REKLAMA

Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym

We wtorek, 30 kwietnia br. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej odbyła się druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym. Obrady, będące kontynuacją sesji plenarnej zorganizowanej w piątek, 26 kwietnia na Stadionie Narodowy, miały charakter roboczy i koncentrowały się wokół następujących tematów: „Nauczyciel w systemie edukacji”, „Jakość edukacji”, „Nowoczesna szkoła”, „Uczeń w systemie edukacji” oraz „Rodzic w systemie edukacji”.
 Druga tura rozmów przy „Okrągłym stole” edukacyjnym
/ morguefile.com
W pracach 5 podstolików tematycznych uczestniczyli: nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, środowiska akademickiego i instytucji związanych z oświatą, a także eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.  Głos w dyskusji zabrali również parlamentarzyści oraz członkowie związków zawodowych. Łącznie w debacie wzięło udział ponad 100 osób.

Obradom 5 podstolików tematycznych przewodniczyli:

Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć – „Nauczyciel w systemie edukacji”,
Sekretarz Stanu w MEN Marzena Machałek – „Jakość w systemie edukacji”,
Podsekretarz Stanu w MPiT Marcin Ociepa – „Nowoczesna szkoła”,
Sekretarz Stanu w MNiSW Piotr Müller – „Uczeń w systemie edukacji”,
poseł na Sejm RP Teresa Wargocka – „Rodzic w systemie edukacji”.
„Nauczyciel w systemie edukacji”

Puntem wyjścia do rozmów były zmiany dotyczące wynagrodzenia oraz pragmatyki zawodowej nauczycieli, jakie zostały zaproponowane nauczycielom podczas rozmów strony rządowej z reprezentatywnymi związkami zawodowymi. Kwestię tę przybliżył uczestnikom dyskusji wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

W trakcie obrad rozmówcy zgodzili się, że debata na temat nauczyciela w systemie edukacji powinna koncentrować się wokół następujących zagadnień: system kształcenia oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, system wynagradzania, pensum, standaryzacja pracy, budowanie prestiżu zawodowego, awans zawodowy i kryteria oceny oraz odbiurokratyzowanie pracy.

„Jakość edukacji”

– Chcemy dziś porozmawiać, czym jest jakość w edukacji w kontekście egzaminów oraz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Chcemy wspólnie zastanowić się, w jaki sposób podnosić jakość pracy szkół


– powiedziała wiceminister Marzena Machałek, rozpoczynając obrady podstolika „Jakość edukacji”. Jak wskazywała wiceszefowa MEN, obecność na dzisiejszych obradach szerokiego grona rozmówców gwarantuje pogłębioną i merytoryczną dyskusję.

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas obrad w podstoliku były: jakość edukacji w kontekście międzynarodowym, badania jakości a egzaminy, a także jakość edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

„Nowoczesna szkoła”

Celem rozmów w podstoliku „Nowoczesna szkoła” była próba ustalenia, jakie kluczowe umiejętności proinnowacyjne należy obecnie kształtować i jakie metody pracy wykorzystywać w codziennej pracy dydaktycznej z uczniem. Punktem wyjścia do rozmów były rekomendacje z raportu „Szkoła dla innowatora”

Podczas dyskusji mocno wybrzmiał głos, że edukacja przyszłości to edukacja do zmian. Współczesna szkoła powinna kształcić umiejętność sprawnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Podkreślał to m.in. wiceminister Marcin Ociepa, przewodniczący podstolika „Nowoczesna szkoła”.

– Kluczowym wyzwaniem nowoczesnej szkoły jest zarządzanie zmianą. Postęp jest tak szybki, że musimy za nim nadążyć także w szkole


– mówił wiceszef resortu przedsiębiorczości.  Jak wskazywał, ważnymi aspektami nowoczesnej edukacji powinny m.in. robotyzacja oraz sztuczna inteligencja.

Rozmówcy podkreślali także, że proces innowacji w szkole powinien rozpocząć się od właściwego kształcenia nauczycieli i wyposażania ich w odpowiednie kompetencje.

„Uczeń w systemie edukacji”

Tematyka podstolika obejmowała m.in. kwestię budowania właściwych postaw wśród uczniów. Uczestnicy obrad podkreślali, że, proces edukacyjny powinien uwzględniać kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań, w tym postaw patriotycznych. Zaznaczali, że wiedza nie powinna być rozumiana jako zestaw informacji, a celem edukacji jest pobudzanie ciekawości poznawczej młodego człowieka.

Kierunek dyskusji na temat ucznia w systemie edukacji wyznaczył prof. Andrzej Waśko, który na początku obrad postawił pytanie, jak ma wyglądać szkoła za 25 lat i jakiego ucznia chcemy wykształcić.

„Rodzic w systemie edukacji”

Rozmowy w podstoliku „Rodzic w systemie edukacji” koncentrowały się wokół uprawnień rady rodziców. Rozmówcy zgłaszali postulaty, aby kompetencje szkolnych rad zostały rozszerzone. Zarówno sami rodzice, jak i przedstawiciele organizacji zrzeszających rodziców wskazywali, że chcieliby być stroną dla organu prowadzącego. Proponowali m.in. możliwość współtworzenia planu finansowego szkoły przez radę rodziców oraz chęć wpływu na ocenę pracy dyrektora szkoły.

„Okrągły stół” to realizacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego, który zadeklarował podjęcie ogólnonarodowej debaty nad przyszłością edukacji. Celem obrad jest wypracowanie założeń do zmian w systemie edukacji w ramach kolejnego etapu reformy. Pierwsza tura rozmów odbyła się w piątek, 26 kwietnia br. na Stadionie Narodowym. Sesji plenarnej przewodniczył premier Mateusz Morawiecki. W trakcie piątkowej debaty wielu rozmówców zwracało uwagę na kwestię rodziców w procesie kształcenia. Stąd też pomysł premiera Morawieckiego, by do planowanych podstolików dołączyć temat rodziców w systemie edukacji.

Kolejne rozmowy w ramach „Okrągłego stołu” edukacyjnego zostały zaplanowane na 10 maja br.

Źródło: www.gov.pl


 

Polecane
Emerytury
Stażowe