Mamy raport Ministerstwa Przedsiębiorczości nt. Wolnych Niedziel. Lobbyści hipermarketów się zapłaczą
Raport zwraca uwagę na to, że upłynął zbyt krótki okres czasu aby ostatecznie potwierdzić tendencje związane z obowiązywaniem ograniczenia handlu w niedziele, oraz, że potrzebne są kolejne analizy. Tym nie mniej z samej analizy przeprowadzonej przez firmę Nielsen wynika, że nastąpił wzrost sprzedaży produktów FMCG [produkty sprzedawane często i po względnie niskich cenach. Przykładami dóbr z tej branży są artykuły spożywcze, czy środki czystości - Wikipedia] w sektorze małych i średnich sklepów (a szczególnie na stacjach benzynowych) a spadek sprzedaży w hipermarketach- Przyczyn tego należy upatrywać m.in. w rosnących dochodach Polaków, korzystnych zmianach rynku pracy, silnej gospodarce, a także korzystnych warunkach pogodowych. W świetle przeprowadzonych analiz MPiT nie rekomenduje wprowadzania zmian w obecnym modelu dochodzenia do pełnego ograniczenia handlu w niedziele. Niezbędne jest jednak przeprowadzenie pogłębionych badań oddziaływania ograniczenia na małe sklepy oraz na jakość życia Polaków
Nastąpił też wzrost sprzedaży jako takiej w sklepach małoformatowych w stosunku do prognoz
Dzięki Wolnym Niedzielom nastąpiły również pozytywne zmiany społeczne
- Obecnie niedziele niehandlowe to dni spędzane coraz częściej z rodziną, na oglądaniu telewizji lub spędzaniu czasu na świeżym powietrzu, w zależności od pogody. Właśnie takie formy aktywności deklarują zarówno osoby, których sposób spędzania niedzieli uległ znaczącej zmianie, jak i pozostali badani.
(...)
Zamówienia online i dostawy do domu są obecnie prężnie rozwijającym się elementem sektora gastronomicznego i jednocześnie bardzo perspektywicznym, co podkreślają m.in. dane przedstawione przez PortalPizza.pl. Według przedstawicieli portalu w niedziele niehandlowe osiągają oni znaczny wzrost liczby zamówień. Za przykład podają jedną z niedziel niehandlowych (13 stycznia), w której odnotowano 35-procentowy wzrost zamówień w porównaniu do średniej ze wszystkich niedziel handlowych w czwartym kwartale ubiegłego roku. Podobne doświadczenie mają przedstawiciele portalu Pyszne.pl, według których w niedziele niehandlowe klienci składają dwa razy więcej zamówień niż w niedziele handlowe.
(...)
Według danych GUS na dzień 31 lipca 2018 r. sytuacja turystyki w Polsce w I połowie 2018 r. poprawiła się względem analogicznego okresu 2017 r. Wzrosła zarówno baza turystyczna, jak i liczba turystów krajowych.
- czytamy w raporcie
Pracownicy handlu popierają ograniczenie handlu w niedziele:
- Warto również zwrócić uwagę na badania pokazujące stosunek pracowników sektora handlowego do ograniczeń handlu w niedzielę. Wyniki badań zrealizowanych na zlecenie Solidarności pokazują, że wśród ankietowanych pracowników handlu 90% kobiet i 92% mężczyzn pozytywnie ocenia wprowadzenie ograniczenia handlu
Raport rekomenduje:
- Obowiązywanie ograniczenia handlu w 2018 r. przełożyło się na zmianę postaw konsumentów, klienci przyzwyczajają się do tych zmian. Zastosowany okres przejściowy umożliwia wdrożenie zmian w modelach biznesowych przedsiębiorców oraz nawykach konsumentów, co potwierdza zasadność jego wprowadzenia. Umożliwia on także uniknięcie błędów, które wystąpiły na Węgrzech, gdzie zakaz
handlu w niedziele został wprowadzony bez uwzględnienia okresu dostosowawczego.
Konieczne wydaje się jednak dalsze dopracowanie regulacji w kierunku wzmocnienia małych sklepów. Działaniem właściwym w tym kierunku wydaje się być wsparcie i zachęty do poszukiwania rozwiązań sprzyjających poprawie rentowności oraz konsolidacji małego handlu - jak pokazuje przykład szybkiego rozwoju sieci franczyzowych. Na obecnym etapie rozwoju handlu konsolidacja pozwala utrzymać się na rynku i jest zgodna z trendem obserwowanym na całym świecie (efekty skali w zakresie wspólnych zakupów, standardu jakości obsługi, rozpoznawalność marki zwiększająca zaufanie etc.).
Ponadto, koniecznym wydaje się przeprowadzenie kompleksowego badania wpływu wprowadzenia ograniczeń niedzielnego handlu, zarówno na podmioty gospodarcze, jak i na konsumentów. Ocenie należałoby poddać podnoszone powyżej kwestie, tj. wpływ regulacji na obroty sklepów z podziałem na różne kategorie wielkości, ewentualne przesunięcie wydatków na różne formy spędzania wolnego czasu w niedziele niehandlowe (np. wyjazdy weekendowe, korzystanie z lokalnych atrakcji turystycznych, obiektów sportowych, restauracji), a także wpływ na rozwój nowoczesnych form sprzedaży, w tym przede wszystkim e-commerce. Niezbędne są badania oceny jakości życia Polaków, satysfakcji z czasu wolnego, potencjalnego wpływu na zdrowie fizyczne i psychiczne, a także na pozostałe gałęzie gospodarki narodowej.
Całość raportu na stronach Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii
cyk