Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.

Kolejarze domagają się, aby kobiety zatrudnione w spółkach kolejowych mogły przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 35 lat a mężczyźni po przepracowaniu 40 lat. Uważają, że byłoby to sprawiedliwe społecznie, ponieważ ze względów bezpieczeństwa w wielu zawodach kolejarskich muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Praca na kolei wykonywana jest często w szczególnie trudnych warunkach i niszczy zdrowie. Jednocześnie wykonywany przez kolejarzy zawód: maszynisty, nastawniczego, kierownika pociągu nie buduje kompetencji zawodowych, które można wykorzystać w pracy poza koleją.
fot. Jerzy Gorecki Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.
fot. Jerzy Gorecki / pixabay.com
Przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" Henryk Grymel wskazuje, że kolejarzom potrzebne jest zabezpieczenie, który pozwoli przejść na emeryturę wtedy, gdy stan zdrowia uniemożliwi pracę jako maszynista, kierownik ruchu, itd.: „niektórym osobom po dwudziestu latach skacze ciśnienie, innym siada wzrok, to zdrowie stracili w pracy na kolei, potrzebny jest zatem bezpiecznik, który nie dopuści, aby poszli na bruk.” Wtóruje mu sekretarz prezydium Stanisław Kokot: „kiedyś na stacjach kolejowych było dużo stanowisk niezwiązanych bezpośrednio z ruchem pociągów; obsadzano je często osobami, które przestały spełniać surowe wymogi dotyczące zdrowia, w wyniku mody na outsourcing stanowiska te zostały zlikwidowane, a prace powierzone firmą zewnętrznym.”
Kolejarzy obowiązuje Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z nowelizacją, czyli Ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wydłużyła wiek emerytalny do sześćdziesięciu siedmiu lat. Niektórzy pracownicy kolei mogą przechodzić na wcześniejsze emerytury pomostowe na podstawie Ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych. Ustawa zakłada, że na wcześniejszą, pomostową emeryturę mogą odejść kobiety w wieku pięćdziesięciu pięciu lat i mężczyźni wieku sześćdziesięciu lat, pod warunkiem przepracowania w szczególnych warunkach lub warunkach o szczególnym charakterze
co najmniej piętnastu lat oraz opłacający składki przez okres odpowiednio dwudziestu i dwudziestu pięciu lat. Aby przejść na emeryturę pomostową osoby te muszą być uprzednio zwolnione z pracy, na przykład z powodu nie dopuszczenia do pracy z przyczyn zdrowotnych.
Ustawa o emeryturach pomostowych obejmuje kilkanaście zawodów kolejowych, wyszczególnionych w załączniku drugim. Trudno nie odnieść wrażenia, że dobór zawodów jest trochę przypadkowy. Na wcześniejszą emeryturę mogą przechodzić kierownicy pociągów ale już nie konduktorzy. Henryk Grymel wskazuje, że o doborze zawodów decydowały czynniki ekonomiczne.
Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" upomina się o prawa kolejarzy w ramach Rady Dialogu Społecznego licząc, że prezydent i partia rządząca spełni wyborcze obietnice dotyczące obniżenia wieku emerytalnego.

Opcja Zero
Stanisław Kokot wskazuje, że w odróżnieniu od innych służb mundurowych wśród pracowników kolei nie została utrzymana tzw opcja zero, czyli nie zachowano praw nabytych na kolei. Ustawa z 1998 roku uchylała Ustawę z 28 kwietnia 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin, która dopuszczała przechodzenia na emeryturę mężczyzn w wieku 60 lat i kobiet w wieku 55 lat. Ustawa z 1998 roku została zaskarżona do trybunału konstytucyjnego. Jednak w 1999 roku Trybunał orzekł (sygn akt.K5/99), że nowa ustawa jest zgodna z Konstytucją.

Jak można wykorzystać badania zdrowotne?
Na wielu kolejowych stanowiskach muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Stan zdrowia jest weryfikowany co roku. Kolejarzy poddaje się badaniom i testom psychotechnicznym. Henryk Grymel twierdzi, że poprzednie zarządy PKP SA wykorzystywały badania do wyrzucania ludzi z pracy: „Na kolei pracowali m. in hydraulicy i inne osoby obsługujące budynki kolejowe. Aby prawidłowo wykonywać pracę posiadali oni przepustki dopuszczające chodzenie po torach. Pewnego dnia zapowiedziano im, że zostaną poddani maksymalnie dokładnym badaniom i jednoczenie zaproponowano im mechanizm “Programu Dobrowolnych Odejść”. Wielu z pracowników odeszło.”

 

 

POLECANE
85 lat temu Witold Pilecki pozwolił się Niemcom aresztować żeby trafić do Auschwitz gorące
85 lat temu Witold Pilecki pozwolił się Niemcom aresztować żeby trafić do Auschwitz

19 września 1940 r. Witold Pilecki, jako współzałożyciel i konspirator Tajnej Armii Polskiej, pozwolił się Niemcom aresztować, aby trafić do KL Auschwitz. Stało się to w mieszkaniu jego kuzynki – Eleonory Ostrowskiej, na warszawskim Żoliborzu przy alei Wojska Polskiego 40 m. 7 (dziś na budynku jest tablica, a nieopodal pomnik Pileckiego).

Nie żyje szef sztabu jednostki dronów z Mirosławca. Jest komunikat MON z ostatniej chwili
Nie żyje szef sztabu jednostki dronów z Mirosławca. Jest komunikat MON

We środę 12. Baza Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu poinformowała o śmierci podpułkownika Konrada Banasia. Teraz Ministerstwo Obrony Narodowej wydało komunikat.

Ważny komunikat dla klientów PKO BP z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla klientów PKO BP

PKO BP zapowiedział przerwę techniczną w niedzielę 21 września. Czasowo niedostępne będą bankowość internetowa i mobilna, natomiast karty płatnicze oraz bankomaty będą działały bez zmian.

Zełenski zabrał głos po naruszeniu przestrzeni powietrznej Estonii z ostatniej chwili
Zełenski zabrał głos po naruszeniu przestrzeni powietrznej Estonii

To nie wypadki, to systematyczna rosyjska kampania wymierzona w Europę, NATO i Zachód - napisał na X prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, odnosząc się do trzech rosyjskich myśliwców, które w piątek wtargnęły w przestrzeń powietrzną Estonii.

Kabaret Hrabi wydał komunikat. Grupa ogłosiła plany na najbliższe miesiące Wiadomości
Kabaret Hrabi wydał komunikat. Grupa ogłosiła plany na najbliższe miesiące

Po śmierci Joanny Kołaczkowskiej, która przez długi czas zmagała się z nowotworem mózgu, fani kabaretu Hrabi zastanawiali się nad przyszłością grupy. Teraz zespół poinformował o swoich planach: jeszcze tej jesieni artyści wystąpią razem na scenie, a w 2026 roku przygotowany zostanie nowy program. Na facebooku grupy pojawił się oficjalny komunikat.

Tȟašúŋke Witkó: Niemieccy zbawcy tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Niemieccy "zbawcy"

Zgodnie ze starą zasadą głoszącą, że „sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą”, czołowi politycy z Berlina pobiegli do wszystkich możliwych tytułów prasowych, stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych, aby obwieścić całemu światu, iż to właśnie Niemcy ratują dziś Europę przed agresją Moskwy!

Martwię się. Nowe doniesienia o księżnej Kate Wiadomości
"Martwię się". Nowe doniesienia o księżnej Kate

Donald Trump i Melania Trump odwiedzili Wielką Brytanię podczas oficjalnej wizyty, a brytyjska rodzina królewska powitała ich w ogrodach zamku Windsor. Spotkanie przyciągnęło uwagę mediów na całym świecie. Niektórych obserwatorów zaniepokoił również wygląd księżnej Kate, która zmaga się z chorobą nowotworową.

Pilny komunikat - rosyjskie myśliwce nad polską platformą Petrobalticu na Bałtyku z ostatniej chwili
Pilny komunikat - rosyjskie myśliwce nad polską platformą Petrobalticu na Bałtyku

Straż Graniczna podała pilny komunikat o rosyjskich myśliwcach nad platformą Petrobalticu.

UE zapowiada wspólną odpowiedź na działania Rosji Wiadomości
UE zapowiada wspólną odpowiedź na działania Rosji

Szef Rady Europejskiej Antonio Costa zapowiedział w piątek, że na szczycie 1 października w Kopenhadze przedstawiona zostanie „wspólna odpowiedź” UE na działania Rosji. Jak dodał, naruszenie estońskiej przestrzeni powietrznej pokazuje po raz kolejny pilną potrzebę wzmocnienia wschodniej flanki Unii.

Rosyjskie myśliwce naruszyły przestrzeń powietrzną Estonii z ostatniej chwili
Rosyjskie myśliwce naruszyły przestrzeń powietrzną Estonii

Trzy rosyjskie myśliwce MiG-31 wleciały w piątek rano w przestrzeń powietrzną Estonii w pobliżu wyspy Vaindloo na Zatoce Fińskiej i pozostawały tam przez około 12 minut; wezwaliśmy do MSZ charge d'affaires Rosji, wręczono mu notę protestacyjną - poinformował resort dyplomacji w Tallinie.

REKLAMA

Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.

Kolejarze domagają się, aby kobiety zatrudnione w spółkach kolejowych mogły przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 35 lat a mężczyźni po przepracowaniu 40 lat. Uważają, że byłoby to sprawiedliwe społecznie, ponieważ ze względów bezpieczeństwa w wielu zawodach kolejarskich muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Praca na kolei wykonywana jest często w szczególnie trudnych warunkach i niszczy zdrowie. Jednocześnie wykonywany przez kolejarzy zawód: maszynisty, nastawniczego, kierownika pociągu nie buduje kompetencji zawodowych, które można wykorzystać w pracy poza koleją.
fot. Jerzy Gorecki Kolejarze domagają się emerytur po przepracowaniu 40 lat.
fot. Jerzy Gorecki / pixabay.com
Przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" Henryk Grymel wskazuje, że kolejarzom potrzebne jest zabezpieczenie, który pozwoli przejść na emeryturę wtedy, gdy stan zdrowia uniemożliwi pracę jako maszynista, kierownik ruchu, itd.: „niektórym osobom po dwudziestu latach skacze ciśnienie, innym siada wzrok, to zdrowie stracili w pracy na kolei, potrzebny jest zatem bezpiecznik, który nie dopuści, aby poszli na bruk.” Wtóruje mu sekretarz prezydium Stanisław Kokot: „kiedyś na stacjach kolejowych było dużo stanowisk niezwiązanych bezpośrednio z ruchem pociągów; obsadzano je często osobami, które przestały spełniać surowe wymogi dotyczące zdrowia, w wyniku mody na outsourcing stanowiska te zostały zlikwidowane, a prace powierzone firmą zewnętrznym.”
Kolejarzy obowiązuje Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z nowelizacją, czyli Ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wydłużyła wiek emerytalny do sześćdziesięciu siedmiu lat. Niektórzy pracownicy kolei mogą przechodzić na wcześniejsze emerytury pomostowe na podstawie Ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych. Ustawa zakłada, że na wcześniejszą, pomostową emeryturę mogą odejść kobiety w wieku pięćdziesięciu pięciu lat i mężczyźni wieku sześćdziesięciu lat, pod warunkiem przepracowania w szczególnych warunkach lub warunkach o szczególnym charakterze
co najmniej piętnastu lat oraz opłacający składki przez okres odpowiednio dwudziestu i dwudziestu pięciu lat. Aby przejść na emeryturę pomostową osoby te muszą być uprzednio zwolnione z pracy, na przykład z powodu nie dopuszczenia do pracy z przyczyn zdrowotnych.
Ustawa o emeryturach pomostowych obejmuje kilkanaście zawodów kolejowych, wyszczególnionych w załączniku drugim. Trudno nie odnieść wrażenia, że dobór zawodów jest trochę przypadkowy. Na wcześniejszą emeryturę mogą przechodzić kierownicy pociągów ale już nie konduktorzy. Henryk Grymel wskazuje, że o doborze zawodów decydowały czynniki ekonomiczne.
Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" upomina się o prawa kolejarzy w ramach Rady Dialogu Społecznego licząc, że prezydent i partia rządząca spełni wyborcze obietnice dotyczące obniżenia wieku emerytalnego.

Opcja Zero
Stanisław Kokot wskazuje, że w odróżnieniu od innych służb mundurowych wśród pracowników kolei nie została utrzymana tzw opcja zero, czyli nie zachowano praw nabytych na kolei. Ustawa z 1998 roku uchylała Ustawę z 28 kwietnia 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin, która dopuszczała przechodzenia na emeryturę mężczyzn w wieku 60 lat i kobiet w wieku 55 lat. Ustawa z 1998 roku została zaskarżona do trybunału konstytucyjnego. Jednak w 1999 roku Trybunał orzekł (sygn akt.K5/99), że nowa ustawa jest zgodna z Konstytucją.

Jak można wykorzystać badania zdrowotne?
Na wielu kolejowych stanowiskach muszą pracować osoby z pierwszą kategorią zdrowia. Stan zdrowia jest weryfikowany co roku. Kolejarzy poddaje się badaniom i testom psychotechnicznym. Henryk Grymel twierdzi, że poprzednie zarządy PKP SA wykorzystywały badania do wyrzucania ludzi z pracy: „Na kolei pracowali m. in hydraulicy i inne osoby obsługujące budynki kolejowe. Aby prawidłowo wykonywać pracę posiadali oni przepustki dopuszczające chodzenie po torach. Pewnego dnia zapowiedziano im, że zostaną poddani maksymalnie dokładnym badaniom i jednoczenie zaproponowano im mechanizm “Programu Dobrowolnych Odejść”. Wielu z pracowników odeszło.”

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe