PKP Intercity wydał ważny komunikat
Co musisz wiedzieć:
- PKP Intercity podpisało kontrakt wart 6,9 mld zł z firmą Alstom Polska na dostawę 42 nowoczesnych, dwupoziomowych pociągów oraz ich 30-letnie utrzymanie.
- Pierwsze składy mają pojawić się na torach za 3,5 roku.
- Każdy z pociągów pomieści ponad 550 pasażerów, będzie wyposażony w Wi-Fi, klimatyzację, porty USB, strefy ciszy, miejsca dla rodzin, rowerów i osób z niepełnosprawnościami.
- Nowe piętrowe pociągi osiągną prędkość do 200 km/h i obsłużą główne najważniejsze krajowe trasy pomiędzy dużymi miastami.
42 piętrowe pociągi dla PKP Intercity
Podpisana umowa zakłada zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Coradia Max, o prędkości do 200 km/h, wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Spółka zachowała także opcję domówienia kolejnych 30 składów.
Wartość kontraktu to 4,1 mld zł za same pociągi i blisko 2,8 mld zł za ich utrzymanie. Jak poinformowało PKP Intercity, pierwsze składy mają pojawić się na torach za około 3,5 roku, a wszystkie zostaną przekazane przewoźnikowi do początku 2032 roku.
To przełomowa inwestycja dla komfortu podróżnych i polskiego przemysłu kolejowego
– podkreśla przewoźnik w komunikacie.
Produkcja w Chorzowie i Nadarzynie
Nowoczesne piętrusy zostaną wyprodukowane w zakładach Alstom Polska w Chorzowie, które zatrudniają około 2,5 tys. pracowników i należą do najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk producenta w Europie. Zakład w Chorzowie odpowiada m.in. za projektowanie i montaż wagonów metra, tramwajów oraz pociągów dalekobieżnych.
Wózki jezdne powstaną z kolei w fabryce Alstom w Nadarzynie pod Warszawą – pierwszym w Polsce centrum serwisowym wózków do pociągów dużych prędkości.
- Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Pomorza
- Jesteś klientem PGE? Pilny komunikat
- Incydent w Warszawie na lewicowej manifestacji
- Marsz Niepodległości 2025. Tak Krzysztof Bosak przywitał prezydenta Karola Nawrockiego
- Wielka afera korupcyjna w otoczeniu Zełenskiego. Przyjaciel prezydenta Ukrainy uciekł z kraju
- Zapadł wyrok TSUE ws. dyrektywy o adekwatnych minimalnych wynagrodzeniach UE. Piotr Duda: Rząd już się nie wykręci
- Marsz Niepodległości 2025. Ratusz podał frekwencję
Co to oznacza dla pasażerów?
Każdy z pociągów będzie sześcioczłonowy, złożony z czterech wagonów piętrowych i dwóch jednopoziomowych. Łącznie zaoferuje ponad 550 miejsc siedzących, a w razie potrzeby będzie mógł kursować w trakcji podwójnej, co pozwoli przewieźć nawet ponad tysiąc pasażerów.
Wnętrza zostaną zaprojektowane z myślą o różnych grupach podróżnych – znajdą się tam:
- strefy dla rodzin z dziećmi,
- miejsca na rowery i duże bagaże,
- przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami,
- strefy ciszy w obu klasach,
- automaty vendingowe oraz przestrzenie do spożywania posiłków.
Pociągi będą wyposażone w Wi-Fi, klimatyzację, gniazdka i porty USB, indywidualne lampki do czytania, a także system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, diagnostykę pokładową i monitoring.
Gdzie będą jeździły nowe składy?
Nowe piętrowe składy będą obsługiwać najpopularniejsze trasy krajowe, m.in. z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Łodzi, Białegostoku, Olsztyna i Terespola.
Dzięki zastosowaniu technologii dwunapięciowej pojazdy będą mogły kursować także poza granicami Polski – np. w Czechach.
To inwestycja w przyszłość polskiej kolei i w komfort milionów pasażerów
– podsumowuje PKP Intercity.
Pierwsze nowe składy mają trafić na tory za 3,5 roku.




