"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 


 

POLECANE
Pomnik polskich ofiar wojny w Berlinie. Bundestag zdecydował z ostatniej chwili
Pomnik polskich ofiar wojny w Berlinie. Bundestag zdecydował

Bundestag przegłosował w środę rezolucję wzywającą rząd federalny do niezwłocznego rozpoczęcia fazy planowania oraz budowy w Berlinie pomnika dla polskich ofiar narodowego socjalizmu i niemieckiej okupacji w Polsce w latach 1939–1945.

Zderzenie tramwajów w Krakowie. Wielu rannych z ostatniej chwili
Zderzenie tramwajów w Krakowie. Wielu rannych

Na rondzie Kocmyrzowskim w Krakowie doszło do zderzenia tramwajów – poinformowała w środę po godz. 18 stacja Radio Kraków oraz RMF FM. W wypadku mogło zostać poszkodowanych nawet 20 osób.

Fałszywy alarm w Szczecinie. Jest komunikat prokuratury z ostatniej chwili
Fałszywy alarm w Szczecinie. Jest komunikat prokuratury

O zatrzymaniu i postawieniu zarzutów dwóm mężczyznom w wieku 19 i 31 lat, którzy wyłączyli dopływ energii elektrycznej do części dworca kolejowego Szczecin Główny, a następnie uruchomili alarm przeciwpożarowy, poinformowała we wtorek prokuratura okręgowa.

Mentzen tłumaczy, dlaczego umieścił podobiznę Tuska w stylu rudego Niemca z ostatniej chwili
Mentzen tłumaczy, dlaczego umieścił podobiznę Tuska w stylu "rudego Niemca"

Sławomir Mentzen opublikował grafikę przedstawiającą Donalda Tuska w stylizacji przypominającej Adolfa Hitlera. Jeden z liderów Konfederacji tłumaczy, że była to odpowiedź na wcześniejsze ataki otoczenia medialnego premiera, wymierzone w jego stronę. Motywem przewodnim grafiki była parafraza kuriozalnych słów Tuska w Berlinie, dotyczących możliwego finansowania przez Polskę zadośćuczynień za niemieckie zbrodnie wojenne.

Ważny komunikat dla mieszkańców Gdyni z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdyni

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gdyni poinformowało w środę, że woda w dzielnicach Cisowa, Pustki Cisowskie-Demptowo i Chylonia jest już zdatna do picia. Sanepid potwierdził, że spełnia ona odpowiednie normy. Wciąż bez zdatnej do spożycia wody jest część mieszkańców gminy Kosakowo.

Rosyjscy deputowani wściekli po słowach prezydenta Nawrockiego. Żądają testu z ostatniej chwili
Rosyjscy deputowani wściekli po słowach prezydenta Nawrockiego. Żądają "testu"

Rosyjscy deputowani ostro zaatakowali prezydenta Karola Nawrockiego za jego słowa o agresji Rosji na Ukrainę, zarzucając mu rusofobię, "antyrosyjską histerię" i wzywając do "testu predyspozycji".

Szef NATO ujawnia plan finansowania Ukrainy: nawet 15 mld dolarów rocznie z ostatniej chwili
Szef NATO ujawnia plan finansowania Ukrainy: nawet 15 mld dolarów rocznie

Dwie trzecie państw członkowskich NATO zadeklarowało udział w finansowaniu uzbrojenia dla Ukrainy w ramach programu PURL. Dotychczasowe zobowiązanie to 4 mld dolarów – poinformował w środę sekretarz generalny Sojuszu Mark Rutte po spotkaniu szefów MSZ NATO w Brukseli.

Zaskakujące prace przy domu Jarosława Kaczyńskiego. Co dzieje się na Żoliborzu? z ostatniej chwili
Zaskakujące prace przy domu Jarosława Kaczyńskiego. Co dzieje się na Żoliborzu?

Połówka bliźniaka sąsiadująca z posesją Jarosława Kaczyńskiego jest obecnie przebudowywana od podstaw – od piwnic, przez wnętrza, aż po dach. Modernizacja zaczęła się 3 listopada 2025 roku i według tablicy informacyjnej potrwa aż do 30 czerwca 2026 roku.

Przełomowa uchwała. Sąd Najwyższy: Nikt nie może uznać orzeczeń SN za niebyłe z ostatniej chwili
Przełomowa uchwała. Sąd Najwyższy: Nikt nie może uznać orzeczeń SN za niebyłe

Żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać orzeczenia Sądu Najwyższego za niebyłe ani pominąć jego skutków, także powołując się na prawo Unii Europejskiej – orzekły w ogłoszonej w środę uchwale połączone izby Sądu Najwyższego: Kontroli Nadzwyczajnej oraz Pracy.

Sumliński: Środowiska żydowskie żądają usunięcia krzyży z dróg prowadzących do obozu w Treblince Wiadomości
Sumliński: Środowiska żydowskie żądają usunięcia krzyży z dróg prowadzących do obozu w Treblince

"Kuria Drohiczyńska otrzymała – za pośrednictwem Ministerstwa Kultury – oficjalne żądanie ze strony środowisk żydowskich, usunąć krzyże przy drogach prowadzących do obozu zagłady w Treblince" - taką informację podał dziennikarz Wojciech Sumliński, a do sprawy odnieśli się polityk Konfederacji Korony Polskiej.

REKLAMA

"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 



 

Polecane