"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 


 

POLECANE
Polacy zapytani o koalicję PiS z Konfederacją. Jest sondaż z ostatniej chwili
Polacy zapytani o koalicję PiS z Konfederacją. Jest sondaż

Pomysł sojuszu PiS z Konfederacją spotyka się z chłodnym odbiorem: 25 proc. Polaków jest "za", 47 proc. "przeciw", a 29 proc. pozostaje niezdecydowanych – wynika z badania zrealizowanego przez Opinia24 na zlecenie RMF FM.

Atak nożownika pod Poznaniem. Nowe informacje z ostatniej chwili
Atak nożownika pod Poznaniem. Nowe informacje

Dramatyczna interwencja w Pobiedziskach – 39-latek nożem ranił policjantkę w głowę i klatkę piersiową. Uratowała ją kamizelka kuloodporna. Jej partner zastrzelił napastnika.

Nie żyje Polak poszukiwany na Maderze. Jest reakcja policji z ostatniej chwili
Nie żyje Polak poszukiwany na Maderze. Jest reakcja policji

Ciało poszukiwanego od 2 listopada na Maderze polskiego turysty Igora Holewińskiego zostało znalezione w niedzielne popołudnie w północnej części portugalskiej wyspy – przekazała lokalna policja.

Kłopoty w kadrze. Kolejna kontuzja w polskiej obronie Wiadomości
Kłopoty w kadrze. Kolejna kontuzja w polskiej obronie

Środkowy obrońca piłkarskiej reprezentacji Polski Jan Bednarek odniósł kontuzję w niedzielnym spotkaniu I ligi portugalskiej pomiędzy Famalicao a FC Porto, którego barw broni wspólnie z innym polskim defensorem Jakubem Kiwiorem.

31-letni turysta nie żyje. Ciało odnaleziono na Maderze Wiadomości
31-letni turysta nie żyje. Ciało odnaleziono na Maderze

Po tygodniu dramatycznych poszukiwań na portugalskiej Maderze odnaleziono ciało 31-letniego Igora Holewińskiego z Poznania. Polak zaginął 2 listopada podczas samotnej wyprawy w góry. Jak informuje serwis This is Madeira Island, ciało znaleziono w sobotę w trudno dostępnym rejonie Ribeira Grande, w gminie Santana.

Ty nie umiesz tańczyć. Mocne słowa w Tańcu z gwiazdami Wiadomości
"Ty nie umiesz tańczyć". Mocne słowa w "Tańcu z gwiazdami"

Już dziś wieczorem widzowie poznają finalistów jubileuszowej edycji programu „Taniec z gwiazdami”. W półfinale wystąpi pięć par, a o awansie do finału zadecydują zarówno jurorzy, jak i publiczność. Wśród uczestników, którzy wciąż walczą o Kryształową Kulę, jest Tomasz Karolak, któremu w tańcu partneruje Izabela Skierska.

Polacy wierzą w powrót PiS. Sondaż nie pozostawia wątpliwości Wiadomości
Polacy wierzą w powrót PiS. Sondaż nie pozostawia wątpliwości

67,5 proc. uczestników opublikowanego w niedzielę sondażu United Surveys by IBRiS dla Wirtualnej Polski uważa, że Prawo i Sprawiedliwość ma szansę wrócić do władzy po wyborach parlamentarnych w 2027 r. Przeciwnego zdania jest ponad 22 proc. respondentów.

Niepokojące wieści dla reprezentacji. Polski bramkarz kontuzjowany Wiadomości
Niepokojące wieści dla reprezentacji. Polski bramkarz kontuzjowany

Podstawowy bramkarz Bolonii oraz reprezentacji Polski Łukasz Skorupski doznał kontuzji na początku meczu 11. kolejki włoskiej ekstraklasy piłkarskiej. Jego zespół wygrał u siebie z broniącym tytułu Napoli 2:0.

Nowe odkrycie na księżycu Saturna. Naukowcy nie kryją zaskoczenia Wiadomości
Nowe odkrycie na księżycu Saturna. Naukowcy nie kryją zaskoczenia

Enceladus, niewielki księżyc Saturna, zaskoczył naukowców. Okazuje się, że pod jego grubą, lodową powierzchnią może od milionów lat istnieć ocean, który nie tylko się nie wychładza, ale wciąż pozostaje ciepły i aktywny.

Ważny komunikat Policji dla mieszkańców Warszawy. MSWiA ostrzega przed surowymi karami Wiadomości
Ważny komunikat Policji dla mieszkańców Warszawy. MSWiA ostrzega przed surowymi karami

W dniu Święta Niepodległości – 11 listopada 2025 r. – nad znaczną częścią Warszawą obowiązywać będzie zakaz lotów dronów. Decyzję o wprowadzeniu czasowych ograniczeń w przestrzeni powietrznej podjęły wspólnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), Komenda Stołeczna Policji (KSP) i Służba Ochrony Państwa (SOP) w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas uroczystości i zgromadzeń publicznych.

REKLAMA

"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe