"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 


 

POLECANE
Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą tylko u nas
Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą

Przez ponad dwie dekady Siergiej Ławrow był twarzą rosyjskiej polityki zagranicznej i symbolem dyplomatycznego cynizmu Kremla. Dziś coraz częściej pojawiają się sygnały, że jego czas dobiega końca – nie prowadzi już delegacji Rosji na szczytach G20, mówi się o jego odsunięciu. Były rzecznik MSZ Łukasz Jasina wspomina spotkania z Ławrowem i pokazuje, jak naprawdę wyglądała rosyjska dyplomacja „od kuchni”.

Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka Wiadomości
Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka

Elektryczne busy na trasie do Morskiego Oka w połowie listopada przestaną kursować na okres zimowy. Przerwę Tatrzański Park Narodowy (TPN) wykorzysta na przegląd techniczny pojazdów. W tym czasie na popularnym szlaku nadal będą kursować tradycyjne zaprzęgi konne, ale wozy zastąpią sanie.

Gazeta Wyborcza pochowała żyjącego Powstańca. W sieci zawrzało gorące
Gazeta Wyborcza "pochowała" żyjącego Powstańca. W sieci zawrzało

W piątek Wojska Obrony Terytorialnej poinformowały o śmierci ppłk. Zbigniewa Rylskiego „Brzozy”, ostatniego z obrońców Pałacyku Michla. O wydarzeniu napisały również Gazeta.pl i Gazeta Wyborcza, jednak w publikacjach zamieszczono zdjęcie innego, wciąż żyjącego Powstańca – ppłk. Jakuba Nowakowskiego „Tomka”. Błąd szybko zauważyli internauci, którzy wezwali redakcję do sprostowania.

Julia W. skazana w UK: twierdziła, że jest zaginioną Madeleine McCann Wiadomości
Julia W. skazana w UK: twierdziła, że jest zaginioną Madeleine McCann

24-letnia Julia W. z Dolnego Śląska została skazana na sześć miesięcy więzienia przez brytyjski sąd za nękanie rodziców zaginionej Madeleine McCann. Kobieta przekonywała, że jest zaginioną dziewczynką, co wzbudziło duże zainteresowanie mediów społecznościowych już na początku 2023 roku.

Kompromitacja rzecznika rządu Donalda Tuska Adama Szłapki na platformie X gorące
Kompromitacja rzecznika rządu Donalda Tuska Adama Szłapki na platformie "X"

W relacjach między premierem Donaldem Tuskiem a prezydentem Karolem Nawrockim doszło do kolejnego sporu – tym razem o zasady współpracy ze służbami specjalnymi. Prezydent poinformował, że premier zakazał szefom służb kontaktów z głową państwa, co Biuro Bezpieczeństwa Narodowego uznało za „groźne dla bezpieczeństwa Polski”. W związku z brakiem kontaktu z szefami służb Karol Nawrocki wstrzymał nominacje oficerskie.

Rosja w gotowości nuklearnej. Putin reaguje na decyzje Trumpa Wiadomości
Rosja w gotowości nuklearnej. Putin reaguje na decyzje Trumpa

Prezydent Rosji Władimir Putin polecił rozpoczęcie przygotowań do potencjalnych prób broni jądrowej. Decyzja Kremla jest odpowiedzią na wcześniejsze zapowiedzi Stanów Zjednoczonych dotyczące wznowienia testów nuklearnych. Szef rosyjskiej dyplomacji Siergiej Ławrow potwierdził, że polecenia zostały już przyjęte do realizacji.

Nie żyje legenda polskiej fotografii z ostatniej chwili
Nie żyje legenda polskiej fotografii

Nie żyje Andrzej Świetlik, polski fotografik, który przez dekady utrwalał w obiektywie najważniejsze postaci kultury, muzyki i polityki. Artysta odszedł 8 listopada.

Gigantyczne korki w Krakowie. Zmiany w organizacji ruchu i objazdy z ostatniej chwili
Gigantyczne korki w Krakowie. Zmiany w organizacji ruchu i objazdy

Sobota, 8 listopada, przyniosła gigantyczne korki w północno-wschodniej części Krakowa. Szczególnie trudna była sytuacja na ulicy Bora-Komorowskiego, gdzie ruch niemal całkowicie się zatrzymał. Kierowcy utknęli w wielokilometrowych zatorach, a dostęp do Galerii Serenada i pobliskich sklepów był mocno utrudniony.

Tragiczna pomyłka w USA. Nie żyje kobieta z ostatniej chwili
Tragiczna pomyłka w USA. Nie żyje kobieta

Władze amerykańskiego stanu Indiana rozważają, czy postawić zarzuty właścicielowi domu, który śmiertelnie postrzelił próbującą wejść do środka 32-letnią kobietę, biorąc ją za włamywaczkę. Okazało się, że kobieta, będąca imigrantką z Gwatemali, pomyliła adres domu, w którym miała sprzątać.

Polska królikiem doświadczalnym nowego systemu - „rewolucyjnej dyktatury” tworzącej „nową demokrację” tylko u nas
Polska królikiem doświadczalnym nowego systemu - „rewolucyjnej dyktatury” tworzącej „nową demokrację”

Sprawa zarzutów wobec byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry to przejaw głębszego problemu, który trawi Polskę w zasadzie od przejęcia władzy przez „uśmiechniętą koalicję”, a mianowicie nienazwanej zmiany systemu politycznego. Odtąd już nie prawo reguluje życie polityczno-społeczne, ale wola tych, którzy znajdują się u władzy. Nic dziwnego, że zachodnie media konserwatywne mówią wprost o autorytaryzmie, który zapukał do polskich drzwi. Ja bym jednak nazwała to totalitaryzmem i wykażę, że taka ocena jest uzasadniona.

REKLAMA

"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe