"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 


 

POLECANE
Pilna decyzja MSZ ws. ambasadora Polski we Francji z ostatniej chwili
Pilna decyzja MSZ ws. ambasadora Polski we Francji

Rzecznik MSZ Maciej Wewiór przekazał w środę PAP, że decyzją szefa MSZ Radosława Sikorskiego ambasador Polski we Francji Jan R. został zwolniony z kierowania placówką do czasu wyjaśnienia wątpliwości. Sprawa ma związek z medialnymi doniesieniami o jego zatrzymaniu przez CBA.

 „Die Welt” ostro o Unii Europejskiej: „Nie sprawdziła się” z ostatniej chwili
„Die Welt” ostro o Unii Europejskiej: „Nie sprawdziła się”

Na łamach niemieckiego dziennika „Die Welt” opublikowano krytyczny tekst dotyczący kondycji Unii Europejskiej. Autorzy zarzucają Brukseli biurokratyczny autorytaryzm, nieskuteczność w kluczowych kryzysach i oderwanie od realnych problemów gospodarki oraz obywateli. W tekście pojawiają się mocne tezy o Green Deal, polityce migracyjnej i braku demokratycznej legitymacji urzędników w Brukseli.

USA objęły sankcjami wizowymi byłego komisarza UE. Oburzenie w Brukseli z ostatniej chwili
USA objęły sankcjami wizowymi byłego komisarza UE. Oburzenie w Brukseli

Komisja Europejska zdecydowanie potępiła w środę decyzję administracji Donalda Trumpa o nałożeniu zakazu wjazdu do USA na byłego komisarza UE ds. rynku wewnętrznego Thierry'ego Bretona oraz czterech szefów organizacji pozarządowych z Wielkiej Brytanii i Niemiec.

Prezydent Karol Nawrocki odwiedził żołnierzy i funkcjonariuszy SG na granicy z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki odwiedził żołnierzy i funkcjonariuszy SG na granicy

Prezydent RP Karol Nawrocki spotkał się z żołnierzami Wojska Polskiego i funkcjonariuszami Straży Granicznej, stacjonującymi na wschodniej granicy Polski.

Tom Rose przekazał Polakom życzenia świąteczne od prezydenta Trumpa z ostatniej chwili
Tom Rose przekazał Polakom życzenia świąteczne od prezydenta Trumpa

Ambasador USA w Polsce Thomas Rose, składając w środę Polakom życzenia świąteczne w imieniu swoim oraz prezydenta Donalda Trumpa, podkreślił, że Boże Narodzenie to czas, w którym wszyscy ludzie mogą dziękować Bogu za błogosławieństwa wiary, rodziny i wolności.

KO wygrywa wybory, ale nie ma z kim rządzić, spadki największych. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
KO wygrywa wybory, ale nie ma z kim rządzić, spadki największych. Zobacz najnowszy sondaż

W środę opublikowano najnowsze badanie poparcia dla partii politycznych. Z sondażu United Surveys by IBRiS dla Wirtualnej Polski wynika, że Koalicja Obywatelska wygrałaby wybory, jednak Donald Tusk właściwie nie miałby z kim utworzyć rząd - potencjalni koalicjanci właściwie nie wchodzą do Sejmu.

Zełenski ujawnił amerykański plan pełnego porozumienia pokojowego. Co zawiera? z ostatniej chwili
Zełenski ujawnił amerykański plan pełnego porozumienia pokojowego. Co zawiera?

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przekazał, że amerykański plan pokojowy, dotyczący zakończenia wojny rosyjsko-ukraińskiej, przewiduje zamrożenie konfliktu na obecnych liniach kontaktowych - poinformowały w środę media, w tym m.in. agencja AFP. Ukraiński prezydent rozmawiał z dziennikarzami we wtorek, ale wypowiedzi ze spotkania zostały opublikowane dopiero w środę. 

W Wigilię na straży bezpieczeństwa kraju stoi 20 tys. polskich żołnierzy z ostatniej chwili
W Wigilię na straży bezpieczeństwa kraju stoi 20 tys. polskich żołnierzy

W Wigilię Świąt Bożego Narodzenia na straży bezpieczeństwa państwa polskiego i naszych sojuszników stoi około 20 tysięcy żołnierzy - powiedział w środę wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podczas spotkania z żołnierzami służącymi w Centrum Logistycznym Rzeszów-Jasionka.

Jest nowy ranking zaufania. Karol Nawrocki ponownie na czele [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Jest nowy ranking zaufania. Karol Nawrocki ponownie na czele [SONDAŻ]

W Wigilię portal Onet.pl opublikował grudniowy sondaż zaufania do polityków. Na pierwszym miejscu ponownie znalazł się prezydent Karol Nawrocki. W badaniu widać też powrót Jarosława Kaczyńskiego do pierwszej dziesiątki oraz pogarszającą się sytuację Mateusza Morawieckiego.

„Niech ucichną dzisiaj wszelkie spory”. Świąteczne życzenia Pary Prezydenckiej z ostatniej chwili
„Niech ucichną dzisiaj wszelkie spory”. Świąteczne życzenia Pary Prezydenckiej

Para Prezydencka skierowała do Polaków w kraju i za granicą życzenia świąteczne. W bożonarodzeniowym przesłaniu podkreślono znaczenie wspólnoty, tradycji oraz nadziei płynącej z Narodzenia Pańskiego. W komunikacie znalazły się także słowa wdzięczności dla osób pełniących służbę w święta.

REKLAMA

"S" protestuje przeciwko decyzji Zarządu Portu Gdynia. Chodzi o przetarg na terminal promowy

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – piszą związkowcy z Solidarności.
/ fot. pixabay.com

Co musisz wiedzieć: 

  • Pod koniec czerwca br., Zarząd Morski Portu Gdynia ogłosił przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. 
  • Ostatecznie postępowanie wygrał szwedzki armator Stena Line, dotychczasowy użytkownik terminalu. 
  • Zdaniem Solidarności, decyzja Zarządu Portu Gdynia “stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji". 

 

Zarząd Morski Portu Gdynia rozstrzygnął postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego. Przetarg dotyczył korzystania z infrastruktury terminalu oraz najmu nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalność promowej. 

Na użytkownika terminalu w latach 2026-2032 w oparciu o przyznany pakiet czasowy oraz wynajętą powierzchnie terminalową wybrano szwedzkiego armatora Stena Line. 

Oferta konsorcjum polskich operatorów promowych Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. 

 

"Niedopuszczalna decyzja” 

Stanowczy protest wobec tej decyzji wyraziła Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ “Solidarność” działająca przy Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie

Związkowcy wezwali Zarząd Morski Portu Gdynia oraz rząd RP do natychmiastowej interwencji i wycofania się z decyzji o “wyłącznej dzierżawie Nadbrzeża” szwedzkiej firmie. Ich zdaniem, takie rozstrzygnięcie odbywa się kosztem polskiego konsorcjum, w którego skład wchodzi spółka Unity Line z Grupy PŻM. 

– Decyzja ta jest dla nas, ludzi morza, niedopuszczalna i stanowi rażące zaprzeczenie wszelkim deklaracjom o wspieraniu polskiego kapitału i tzw. repolonizacji – podkreśliła Solidarność. 

– Przekazanie najważniejszego nabrzeża promowego w wyłączną kontrolę zagranicznego podmiotu na lata to faktyczna rezygnacja Państwa Polskiego z suwerenności w obszarze kluczowej infrastruktury morskiej – stwierdzili związkowcy. 

Dodali przy tym, że wieloletnia działalność Unity Line oraz jej potencjał rozwojowy “zostały zlekceważone”, a “niedopuszczenie polskiego operatora promowego do strategicznego polskiego portu jest działaniem na szkodę Grupy PŻM, w tym pracowników”. 

– Kontrakt ten stawia pod znakiem zapytania przyszłość polskich miejsc pracy na morzu i na lądzie, bezpośrednio związanych z obsługą i współpracą z polskim operatorem promowym. Nie pozwolimy, aby decyzje Portu destabilizowały zatrudnienie polskich marynarzy i pracowników portowych – podkreśliła “S” przy PŻM w Szczecinie. 

 

Oświadczenie ZMPG 

Zarząd Morski Portu Gdynia w opublikowanym oświadczeniu napisał, że rozstrzygnięcie postępowania i wybór Stena Line jako użytkownika terminalu na najbliższe sześć lat spotkał się z protestem drugiego uczestnika postępowania – Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta “została odrzucona ze względów formalnych”. 

– Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało – przekazał w oświadczeniu ZM Portu Gdynia zapewniając, że postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych. 

Zarząd Morski Portu Gdynia zwrócił przy tym uwagę, że oferenci nie konkurowali ceną, która jest jednakowa dla wszystkich i wynika z taryfy, a kluczowy kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym termin rozpoczęcia przewozów. 

Podkreślił również, że celem Portu jest zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku, a Zarząd Portu Gdynia nie mógł dopuścić “do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych”. 

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 roku, zajmuje powierzchnie ponad 7 hektarów i pozwala na obsługę około 2,5 mln pasażerów. Jest on przystosowany zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych typu ro-ro. 



 

Polecane