Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.


 

POLECANE
Liczba Ukraińców w Polsce rośnie szybciej niż w całej UE z ostatniej chwili
Liczba Ukraińców w Polsce rośnie szybciej niż w całej UE

W czerwcu 2025 roku liczba Ukraińców objętych ochroną czasową wzrosła o 5,6 tys., osiągając niemal milion. To największy miesięczny wzrost w całej Unii Europejskiej. Analitycy informują: Polska staje się głównym celem migracyjnym w Europie, a struktura demograficzna uchodźców zaczyna się zmieniać.

Spotkanie Trump–Putin. Jest reakcja Tuska z ostatniej chwili
Spotkanie Trump–Putin. Jest reakcja Tuska

"Rosja szanuje wyłącznie silnych, a Putin okazał się po raz kolejny graczem sprytnym i bezwzględnym" – napisał w sobotę na platformie X premier Donald Tusk.

Burza w Pałacu Buckingham. Nowe doniesienia ws. książęcej pary z ostatniej chwili
Burza w Pałacu Buckingham. Nowe doniesienia ws. książęcej pary

Rodzina książęca szykuje się do kolejnej zmiany adresu. Książę i księżna Walii planują przeprowadzkę do Forest Lodge w Windsor Great Park. Zamieszkają tam także ich dzieci – George, Charlotte i Louis.

Leśkiewicz ujawnia, co powiedział Karol Nawrocki podczas rozmowy liderów z Trumpem Wiadomości
Leśkiewicz ujawnia, co powiedział Karol Nawrocki podczas rozmowy liderów z Trumpem

„Karol Nawrocki podkreślił bardzo wyraźnie, że dobrym krokiem w kierunku pokoju na Ukrainie jest rozpoczęcie rozmów przez Donalda Trumpa” – tymi słowami rzecznik Prezydenta RP Rafał Leśkiewicz skomentował poranną telekonferencję zorganizowaną przez byłego prezydenta USA.

NFZ wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
NFZ wydał pilny komunikat

Gorące lato zwiększa ryzyko oparzeń słonecznych — jak ich unikać, rozpoznać stopnie poparzeń i kiedy zgłosić się do lekarza.

Trump da Ukrainie gwarancje bezpieczeństwa, ale bez członkostwa w NATO z ostatniej chwili
Trump da Ukrainie gwarancje bezpieczeństwa, ale bez członkostwa w NATO

Według źródeł dyplomatycznych, na które powołuje się agencja AFP, Stany Zjednoczone w sobotę zaproponowały Ukrainie gwarancje bezpieczeństwa przypominające mechanizm art. 5 NATO, choć bez nadania jej formalnego statusu członka Sojuszu.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka w najbliższym czasie Wiadomości
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka w najbliższym czasie

Do Polski zaczyna napływać chłodniejsze powietrze polarno-morskie – poinformował PAP synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Tomasz Siemieniuk. W nocy możliwe deszcze i burze na północy i wschodzie kraju.

Polacy wracają do Polski: Niemcy stanęły w miejscu Wiadomości
Polacy wracają do Polski: "Niemcy stanęły w miejscu"

Po wielu latach życia w Niemczech coraz więcej Polaków decyduje się na powrót do ojczyzny. Taką tendencję wskazuje najnowszy materiał niemieckiej telewizji, który pokazuje zmieniające się nastroje wśród emigrantów z Polski.

106 lat temu Polacy zaczęli walkę o polski Śląsk Wiadomości
106 lat temu Polacy zaczęli walkę o polski Śląsk

106 lat temu, w 1919 roku, rozpoczęło się I Powstanie Śląskie. Jego celem było przyłączenie Górnego Śląska do Polski. Zryw trwał 10 dni, zakończył się klęską, ale przygotował grunt do kolejnych powstań w następnych latach.

Po rozpuszczonych boomersach i odklejonych millenialsach nadchodzi pokolenie bezczelnych kretynów gorące
Po rozpuszczonych boomersach i odklejonych millenialsach nadchodzi pokolenie bezczelnych kretynów

To nie jest zwykła zmiana pokoleniowa, to nie jest nawet powolna erozja obyczajów. To jest proces całkowitego rozpadu społecznego – zjawisko, w którym więzi, język i role, jakie przez wieki spajały naród, zostały wymazane i zastąpione pustką. W tym pokoleniu starszy człowiek odzywa się do ciebie na ulicy, a ty nie reagujesz. Nie dlatego, że nie masz czasu, ale dlatego, że nie wiesz, co powiedzieć. Zanikł odruch, że obcy człowiek to też część twojego społeczeństwa, że krótka wymiana słów tworzy tkankę, która chroni nas przed atomizacją. W dziadkach było to naturalne, w rodzicach – osłabione, ale jeszcze obecne. W tobie nie ma już nic, tylko ekran telefonu i dźwięk powiadomień.

REKLAMA

Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe