Miliony ton rocznie. Prace w polskim porcie wchodzą w decydującą fazę

Co musisz wiedzieć?
- Rozruch instalacji i testy ośmiu ramion nalewczych na 380-metrowym nabrzeżu.
- Przepustowość 2 mln t rocznie i obsługa tankowców do 130 m długości.
- Inwestycja warta jest około 500 mln zł, a jej zakończenie zaplanowane na połowę 2025 r.
- Terminal ograniczy transport kolejowy i wzmocni bezpieczeństwo logistyczne Rafinerii Gdańskiej.
Terminal ORLEN w Gdańsku na ostatniej prostej
Grupa ORLEN oraz generalny wykonawca, Grupa NDI, poinformowali o wejściu inwestycji w decydującą fazę. Trwają rozruchy mechaniczne i uruchomienia systemów automatyki, kluczowe dla sprawnego startu operacji.
Podkreślono, że "na tym etapie największym wyzwaniem są: testy sprzętu, ale też koordynacja instalacji z istniejącymi systemami, integracja z systemami Rafinerii oraz realizacja dodatkowych zleceń Inwestora".
"Wszystkie działania przebiegają zgodnie z harmonogramem – jesteśmy na ostatniej prostej!" – podkreśla wykonawca. Wyzwania obejmują integrację z infrastrukturą Rafinerii Gdańskiej i realizację dodatkowych zleceń inwestorskich.
- Komunikat dla mieszkańców Katowic
- Nowy sondaż. Trzaskowski poniżej „psychologicznej” granicy
- Nie żyje trener polskiego klubu
- Dobre wieści dla Karola Nawrockiego. Jest nowy sondaż
- Ingerencja w wybory. Akcja Demokracja wydała kuriozalne oświadczenie
Projekt kosztował około 500 mln zł
Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, latem 2024 r. na 380-metrowym nabrzeżu zamontowano osiem zautomatyzowanych ramion nalewczych – operację przeprowadzono w jeden dzień przy użyciu pływającego dźwigu, co było jednym z najbardziej spektakularnych przedsięwzięć inżynieryjnych roku.
Parametry techniczne:
- Obsługa zbiornikowców o długości do 130 m, zanurzeniu 5,8 m i szerokości 17,6 m.
- Dwa stanowiska przeładunkowe z czterema dwukierunkowymi ramionami. Każde umożliwia elastyczny przeładunek – od biokomponentów po MGO.
- System przeciwpożarowy zasilany wodą z Martwej Wisły oraz zaawansowane układy pomiarowe i monitoring.
Wartość projektu to około 500 mln zł. Zakończenie i pełne uruchomienie przewidziano na połowę 2025 r., a wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem.