Śmierć patostreamera w programie na żywo

Mogłoby się wydawać, że prowokacja miała jedynie poruszyć umysły. Mogła być przecież częścią kampanii uwrażliwiającej młodzież na zagrożenia ulicy, przestrogą przed przemocą, narkotykami i złym towarzystwem. Niemniej zdjęcie opublikowane kilka miesięcy temu na Instagramie przez gwiazdy francuskiego internetu – Naruto i Safine – nie było również zapowiedzią „niewinnej” i „świetnej” zabawy „na żywo”, ale zaproszeniem do klikania, zasiadania przed komputerami dla czystej „beki”. W śmiechu, o czym warto pamiętać, prawie zawsze zaszyta jest przemoc, układ poddany – dominujący. Śmiechem można poniżyć, zniszczyć, towarzysko skreślić. W tej historii dla „śmiechu” i „kilku groszy” uruchomiono najniższe instynkty.
Czaszka. Ilustracja poglądowa Śmierć patostreamera w programie na żywo
Czaszka. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • W nocy, między 17 i 18 sierpnia, Pormanove zmarł podczas snu, podczas transmisji na żywo za pośrednictwem kamery internetowej. 
  • Zmarły patostreamer zapraszał na swój kanał innych patostreamerów, którzy mieli go dręczyć
  • Tragiczne wydarzenie wywołało dyskusję we Francji

 

Bezsensowna śmierć

Streamerzy stoją przed otwartym bagażnikiem luksusowego auta. W środku zaś – ułożony jak martwa ofiara gangsterskich porachunków – ich akolita, inny streamer Raphaël Graven, alias Jean Pormanove. Sceneria została starannie wyreżyserowana i zawierała znaczące ingredienty współczesnych trendów internetowych. Na brzuchu „ofiary” artefakty sukcesu streamowania, znaczące atraktory dla wygłodniałej popularności młodzieży: kilka nierozpakowanych telefonów najnowszej generacji, zegarek marki „rolex” oraz skórzana torebka Louis Vuittona. W domyśle, jak można mniemać, Pormanove miał zginąć za garść dolarów. Ponura baśń wykreowana na użytek promocyjnego zdjęcia okazała się antycypacją tragicznych wydarzeń. Kasandrą, która doprowadziła do śmierci online.

"Ależ on pokracznie leży"

W nocy, między 17 i 18 sierpnia, Pormanove zmarł podczas snu, przy włączonej kamerce internetowej. W pewnym momencie transmisji inni mężczyźni, którzy spali na łóżkach obok zmarłego, obudzili się, a następnie starali się nawiązać kontakt z niedającym znaków życia Raphaëlem Gravenem. Bezskutecznie. Jeden z nich cisnął nawet w Pormanove’a plastikową butelką. „Ależ on pokracznie leży” – zdążył się zdziwić drugi mężczyzna zanim przerwano transmisję na żywo.

Przed śmiercią Pormanove’a trwała, jak zwykle, wielogodzinna gehenna nazwana dla celów promocyjnych na platformie Kick „Dziesięć dni i nocy tortur”. Pormanove’a bito, poniżano, wylewano nań pomyje, zakładano na głowę zabrudzoną bieliznę, kazano połykać silnie trujące substancje. Wątłej budowy mężczyzna ponoć godził się na te udręki – były one częścią jego internetowego wizerunku, znakiem rozpoznawczym.

 

Jean Pormanove

Czterdziestosześcioletni były żołnierz Raphaël Graven swoją karierę internetową zainicjował niewinnie w 2015 roku. Początkowo filmował siebie grającego w popularne gry wideo. Szybko stał się gwiazdą transmisji na żywo ze względu na żywiołowe reakcje i obelżywe komentarze, którymi raczył innych graczy „po drugiej stronie ekranu”. Kluczem do sukcesu okazała się jego ambiwalentna osobowość. Pormanove sprawiał bowiem wrażenie wyrośniętego mężczyzny niespełna rozumu. Był łatwą ofiarą, tête à claques, takim chłopcem do bicia. Przesłuchiwani przez nicejską prokuraturę blogerzy, którzy znaleźli się przed kamerami z Pormanovem, podkreślali, że zmarły ochoczo zgadzał się na publiczne poniżenia fizyczne, psychiczne i moralne. Że było to „niewinne” teatrum, inscenizacja bez złych intencji. W podobnej poetyce, by tak rzec, funkcjonował polski vloger Krzysztof Kononowicz. Podczas transmisji, zazwyczaj w suterenowym otoczeniu, pito alkohol i wyzywano się od najgorszych, reagując również na wiadomości pozostawione na gorąco na czacie przez obserwujących transmisje.

Kick

Pormanove poszedł jednak dalej w kontrowersyjnej patoformule. Zapraszał na swój kanał innych użytkowników Kick, by stać się ich publicznym kozłem ofiarnym. Był poniżany, smarowany odchodami, polewany pomyjami, podduszany, podtapiany, związywany, bity po twarzy, opluwany, zabierano mu również jedzenie albo wydzielano alkohol. Francuski bloger stawał się coraz bardziej popularny. Na przestrzeni lat zbudował silną społeczność: ponad 143 tys. osób na Instagramie, prawie 670 tys. na Twitchu i ponad 580 tys. na TikToku. Jego gwiazda jednak rozbłysła w ostatnich miesiącach na słynącej z luźnego regulaminu dla użytkowników australijskiej platformie Kick. Tam, według inwestygacji dziennikarzy „Mediapart”, zarabiał miesięcznie ponad 40 tys. euro.

Śmierć Pormanove’a na żywo mówi o kondycji całego społeczeństwa, skupia w sobie i wyraża wszystkie instytucje społeczeństwa: religijne, prawne, moralne i wytwarza efekty estetyczne i morfologiczne.

 

Burzliwa dyskusja we Francji

Clara Chappaz, francuska minister ds. sztucznej inteligencji i cyfryzacji, ogłosiła na platformie X, iż sprawa zostanie przeanalizowana przez ARCOM (odpowiednik polskiej KRRiT, który reguluje również treści internetowe) oraz sporządziła raport dla Pharos (rządowy organ służący do zgłoszenia nieprawidłowych zachowań w internecie). „Skontaktowałam się również z zarządcami platformy [Kick], aby uzyskać wyjaśnienia” – dodała minister. Clara Chappaz potępiła „absolutny horror” i stwierdziła, że „tego typu patologie [...] nie mogą się zdarzać ani we Francji czy w Europie, ani nigdzie indziej”. Francuskie władze zapowiadają skończenie, jak to ujęto, z „wolną amerykanką” panującą na niektórych platformach internetowych.

„Prawdziwym pytaniem nie jest, czy zakazać nadawania takich treści, ale jak tysiące normalnych ludzi może je oglądać”

– pyta na łamach „Le Figaro” psycholog kliniczna Amélie Boukhobza.

„To nic innego jak przejaw zarówno cząstki perwersji, jak i podglądactwa, które tkwią w każdym człowieku” – dodaje doktor psychopatologii. Przy czym podkreśla, iż „osoby, które oglądały te transmisje na żywo, nie były przypadkami klinicznymi. Były przeciętnymi Kowalskimi”.

 

Kondycja społeczeństwa francuskiego

Aby pojąć i zrozumieć śmierć francuskiego vlogera, egzegeza psychologiczna wydaje się niewystarczająca. Zainspirowany pismami Émile’a Durkheima Marcel Mauss mówił przy takich wydarzeniach o „totalnych faktach społecznych”. Czyli o punktowych zjawiskach, które świadczą o kondycji całego społeczeństwa. Jak papierek lakmusowy oddają stan danej wspólnoty. Mają charakter holistyczny, dotykają wszystkich dziedzin funkcjonowania jednostki. W tej wizji śmierć Pormanove’a na żywo mówi o kondycji całego społeczeństwa, skupia w sobie i wyraża wszystkie instytucje społeczeństwa: religijne, prawne, moralne i wytwarza efekty estetyczne i morfologiczne.

Upadek szkoły

Zatem po kolei. Idąc tropem paradygmatu Maussa, śmierć Pormanove’a jest emanacją szkoły. Jej upadek nad Sekwaną – i nie tylko! – przybiera charakter lawiniasty. Dzieci francuskiej republiki nie chcą się utożsamiać z takimi wartościami jak szacunek dla drugiego człowieka, nienaruszalność cielesna czy etos dobrze wykonanej pracy. Z drugiej strony, sytuacja pedagogów jest nie do pozazdroszczenia. Jak bowiem zachęcać do nauki, skoro prawdziwe frukta ekonomiczne nie wymagają specjalnych zdolności? Wystarczy kamerka internetowa, patologiczne akrobacje i kilka bluzgów, aby zarabiać bajońskie sumy. Ze szkołą konkurują modne profile twórców internetowych. Tej konkurencji nie sposób wygrać. Współczesność wydaje się bowiem boleśnie ukąszona efemerydami, modami, które znikają równie prędko, jak się pojawiają.

Rodzice, o czym dobitnie świadczą statystyki, zostali zastąpieni interaktywnymi niańkami wprowadzającymi dzieci w hipnotyczny stan. Nieletni przed ekranem przeobraża się w bierne zombie w szponach liberalnego rynku. Chłonie reklamy, wzorce postępowań, jego aspiracje wyznaczają skomercjalizowane matryce. Według badań francuskiego Obserwatorium Rodzicielstwa i Edukacji Cyfrowej (Observatoire de la parentalité et de l'éducation numérique) zrealizowanych w 2024 roku statystyczny jedenastolatek spędza przed ekranem telefonu średnio godzinę dziennie. Nastolatkowie zaś (15–17 lat) nie rozstają się ze swoimi smartfonami nawet przez cztery godziny w ciągu doby. A w weekend – aż przez 5 godzin. Do czasu spędzonego przed ekranem – około godziny – należy jeszcze doliczyć programy telewizyjne, gry na konsoli oraz aktywności przed komputerem. Na domiar złego rodzice nie są świadomi faktycznego stanu rzeczy i systematycznie nie doszacowują czasu, jaki ich potomstwo spędza przed ekranem. Rodzice, o czym dobitnie świadczą statystyki, zostali zastąpieni interaktywnymi niańkami wprowadzającymi dzieci w hipnotyczny stan.

Ofiara współczesnego świata

A co jeśli Pormanove jest kozłem ofiarnym nie tylko swoich rzeczywistych oprawców, w jakiejś mierze ofiarą ułud współczesnego świata lecz i symbolicznie całego społeczeństwa? Co jeśli dzisiejsze wspólnoty zostały owładnięte chronicznym kryzysem żądającym od swoich synów ofiarniczej daniny? Według Renégo Girarda: gdy „w społeczeństwie zaczyna się coś psuć, terminy płatności ulegają skróceniu, a zasada wzajemności uwidacznia się nie tylko w wymianach pozytywnych [...], lecz także w wymianach wrogich lub «negatywnych», które wskazują tendencję wzrostową”, dochodzi do niebezpiecznego, zagrażającego fundamentom spokojnego trwania społeczności. Wówczas rozpoczyna się – według francuskiego antropologa – szerzenie się naśladownictwa konfliktogennego. Agresja powszednieje i nie znajdując ujścia zwyczajnymi kanałami, reprodukuje mechanizmy wpisujące się w logikę kozła ofiarnego. W owej analogii agresja, której szukał i doznawał Pormanove, była emanacją kondycji całej wspólnoty. Uczestniczyli w niej i ci, którzy wymierzali mu ciosy i go poniżali, ale również ci, którzy się temu biernie przyglądali. Ba! Zasiadając przed komputerami, opłacali gorszące widowisko. Ale jak poucza Girard: „w miarę, jak kryzys się utwierdza, wszyscy członkowie wspólnoty stają się bliźniakami przemocy. Można powiedzieć, że stają się swoimi sobowtórami, odbiciem siebie samych”.


 

POLECANE
Niemcy boją się wizyty Karola Nawrockiego? Będzie domagał się reparacji gorące
Niemcy boją się wizyty Karola Nawrockiego? "Będzie domagał się reparacji"

- "Oczekuje się, że nowy prezydent Polski za kilka dni złoży swoją inauguracyjną wizytę w Berlinie. Karol Nawrocki zapowiedział już jeden temat: „Z pewnością” tematem rozmów będą reparacje za II wojnę światową" - pisze niemiecki der Spiegel w artykule "Prezydent Polski Nawrocki chce domagać się reparacji podczas wizyty w Niemczech".

Zadanie dla Donalda Tuska: nie przeszkadzać tylko u nas
Zadanie dla Donalda Tuska: nie przeszkadzać

Premier Donald Tusk potrafi odwracać kota ogonem. Pytany, czy drzwi do Białego Domu są przed nim zamknięte, najpierw zwala odpowiedzialność na polityków PiSu, mówiąc: "Wszyscy wiemy, ile pielgrzymek pisowskich wyjeżdżało do Waszyngtonu, żeby wytłumaczyć naszym amerykańskim przyjaciołom, jakim potworem ja jestem".

Sanepid wydał komunikat dla mieszkańców. Bakterie coli w wodociągu z ostatniej chwili
Sanepid wydał komunikat dla mieszkańców. Bakterie coli w wodociągu

Woda dostarczana z wodociągu zbiorowego zaopatrzenia w wodę w miejscowościach Lublewo i Bielkówko, w gminie Kolbudy w woj. pomorskim, jest niezdatna do spożycia – podała Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Pruszczu Gdańskim.

Burza w Pałacu Buckingham. Niespodziewany ruch księcia Harry’ego Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Niespodziewany ruch księcia Harry’ego

Książę Harry wrócił do Wielkiej Brytanii w trzecią rocznicę śmierci swojej babci, królowej Elżbiety II, by oddać jej hołd i wziąć udział w działaniach charytatywnych. Wizyta wzbudziła też spekulacje dotyczące ewentualnego spotkania z ojcem, królem Karolem III.

Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Prokuratura bada okoliczności tragedii Wiadomości
Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Prokuratura bada okoliczności tragedii

Prokurator rejonowy w Nisku na Podkarpaciu wszczął śledztwo ws. wypadku, w którym zginęła dziennikarka radiowej Trójki Katarzyna Stoparczyk. Zabezpieczamy kolejne dowody i przesłuchujemy świadków – powiedział PAP prokurator rejonowy Piotr Walkowicz.

Stanowski ostro odpowiada Wysockiej-Schnepf. „Robić ze mnie hejtera dzieci? Serio?” Wiadomości
Stanowski ostro odpowiada Wysockiej-Schnepf. „Robić ze mnie hejtera dzieci? Serio?”

Konflikt między Dorotą Wysocką-Schnepf a Krzysztofem Stanowskim przybrał kolejny obrót. Dziennikarka zapowiedziała, że kieruje pozwy przeciwko twórcy Kanału Zero i Robertowi Mazurkowi. Powód? Jej zdaniem doszło do „piętnowania” jej 14-letniego syna. Na emocjonalny wpis Wysockiej-Schnepf natychmiast zareagował Stanowski, który nie tylko odrzucił zarzuty, ale także oskarżył ją o manipulowanie opinią publiczną.

Francja na politycznym zakręcie. Rząd Francois Bayrou bez wotum zaufania z ostatniej chwili
Francja na politycznym zakręcie. Rząd Francois Bayrou bez wotum zaufania

Rząd premiera Francji Francois Bayrou przegrał w poniedziałek wieczorem w parlamencie głosowanie nad wotum zaufania. Oznacza to, że rząd musi ustąpić. Według mediów Bayrou ma złożyć dymisję na ręce prezydenta Emmanuela Macrona we wtorek rano.

tylko u nas
Karolina Romanowska o reedukacji Ukraińców

– Musimy pokazywać postawy godne naśladowania i uczyć, że można przeciwstawić się złu. To działa pozytywnie na relacje obu narodów, bo pokazuje Polakom, że nie cały naród ukraiński był zły, a Ukraińcom daje pozytywne wzorce, z którymi mogą się identyfikować – mówi Karolina Romanowska, przewodnicząca Stowarzyszenia Pojednania Polsko-Ukraińskiego, w rozmowie z Konradem Wernickim.

Mars zaskakuje badaczy. Nowe odkrycie zmienia dotychczasowy obraz planety Wiadomości
Mars zaskakuje badaczy. Nowe odkrycie zmienia dotychczasowy obraz planety

Na powierzchni Marsa odkryto nowy minerał – hydroksysiarczan żelaza(III). To przełomowe znalezisko może świadczyć o tym, że kiedyś na Czerwonej Planecie istniały warunki sprzyjające powstawaniu życia.

Lewandowski bohaterem meczu z Finlandią. Kamera uchwyciła zabawny moment Wiadomości
Lewandowski bohaterem meczu z Finlandią. Kamera uchwyciła zabawny moment

Reprezentacja Polski zrobiła kolejny krok w stronę baraży do mistrzostw świata. W niedzielny wieczór na Stadionie Śląskim Biało-Czerwoni pokonali Finlandię 3:1.

REKLAMA

Śmierć patostreamera w programie na żywo

Mogłoby się wydawać, że prowokacja miała jedynie poruszyć umysły. Mogła być przecież częścią kampanii uwrażliwiającej młodzież na zagrożenia ulicy, przestrogą przed przemocą, narkotykami i złym towarzystwem. Niemniej zdjęcie opublikowane kilka miesięcy temu na Instagramie przez gwiazdy francuskiego internetu – Naruto i Safine – nie było również zapowiedzią „niewinnej” i „świetnej” zabawy „na żywo”, ale zaproszeniem do klikania, zasiadania przed komputerami dla czystej „beki”. W śmiechu, o czym warto pamiętać, prawie zawsze zaszyta jest przemoc, układ poddany – dominujący. Śmiechem można poniżyć, zniszczyć, towarzysko skreślić. W tej historii dla „śmiechu” i „kilku groszy” uruchomiono najniższe instynkty.
Czaszka. Ilustracja poglądowa Śmierć patostreamera w programie na żywo
Czaszka. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • W nocy, między 17 i 18 sierpnia, Pormanove zmarł podczas snu, podczas transmisji na żywo za pośrednictwem kamery internetowej. 
  • Zmarły patostreamer zapraszał na swój kanał innych patostreamerów, którzy mieli go dręczyć
  • Tragiczne wydarzenie wywołało dyskusję we Francji

 

Bezsensowna śmierć

Streamerzy stoją przed otwartym bagażnikiem luksusowego auta. W środku zaś – ułożony jak martwa ofiara gangsterskich porachunków – ich akolita, inny streamer Raphaël Graven, alias Jean Pormanove. Sceneria została starannie wyreżyserowana i zawierała znaczące ingredienty współczesnych trendów internetowych. Na brzuchu „ofiary” artefakty sukcesu streamowania, znaczące atraktory dla wygłodniałej popularności młodzieży: kilka nierozpakowanych telefonów najnowszej generacji, zegarek marki „rolex” oraz skórzana torebka Louis Vuittona. W domyśle, jak można mniemać, Pormanove miał zginąć za garść dolarów. Ponura baśń wykreowana na użytek promocyjnego zdjęcia okazała się antycypacją tragicznych wydarzeń. Kasandrą, która doprowadziła do śmierci online.

"Ależ on pokracznie leży"

W nocy, między 17 i 18 sierpnia, Pormanove zmarł podczas snu, przy włączonej kamerce internetowej. W pewnym momencie transmisji inni mężczyźni, którzy spali na łóżkach obok zmarłego, obudzili się, a następnie starali się nawiązać kontakt z niedającym znaków życia Raphaëlem Gravenem. Bezskutecznie. Jeden z nich cisnął nawet w Pormanove’a plastikową butelką. „Ależ on pokracznie leży” – zdążył się zdziwić drugi mężczyzna zanim przerwano transmisję na żywo.

Przed śmiercią Pormanove’a trwała, jak zwykle, wielogodzinna gehenna nazwana dla celów promocyjnych na platformie Kick „Dziesięć dni i nocy tortur”. Pormanove’a bito, poniżano, wylewano nań pomyje, zakładano na głowę zabrudzoną bieliznę, kazano połykać silnie trujące substancje. Wątłej budowy mężczyzna ponoć godził się na te udręki – były one częścią jego internetowego wizerunku, znakiem rozpoznawczym.

 

Jean Pormanove

Czterdziestosześcioletni były żołnierz Raphaël Graven swoją karierę internetową zainicjował niewinnie w 2015 roku. Początkowo filmował siebie grającego w popularne gry wideo. Szybko stał się gwiazdą transmisji na żywo ze względu na żywiołowe reakcje i obelżywe komentarze, którymi raczył innych graczy „po drugiej stronie ekranu”. Kluczem do sukcesu okazała się jego ambiwalentna osobowość. Pormanove sprawiał bowiem wrażenie wyrośniętego mężczyzny niespełna rozumu. Był łatwą ofiarą, tête à claques, takim chłopcem do bicia. Przesłuchiwani przez nicejską prokuraturę blogerzy, którzy znaleźli się przed kamerami z Pormanovem, podkreślali, że zmarły ochoczo zgadzał się na publiczne poniżenia fizyczne, psychiczne i moralne. Że było to „niewinne” teatrum, inscenizacja bez złych intencji. W podobnej poetyce, by tak rzec, funkcjonował polski vloger Krzysztof Kononowicz. Podczas transmisji, zazwyczaj w suterenowym otoczeniu, pito alkohol i wyzywano się od najgorszych, reagując również na wiadomości pozostawione na gorąco na czacie przez obserwujących transmisje.

Kick

Pormanove poszedł jednak dalej w kontrowersyjnej patoformule. Zapraszał na swój kanał innych użytkowników Kick, by stać się ich publicznym kozłem ofiarnym. Był poniżany, smarowany odchodami, polewany pomyjami, podduszany, podtapiany, związywany, bity po twarzy, opluwany, zabierano mu również jedzenie albo wydzielano alkohol. Francuski bloger stawał się coraz bardziej popularny. Na przestrzeni lat zbudował silną społeczność: ponad 143 tys. osób na Instagramie, prawie 670 tys. na Twitchu i ponad 580 tys. na TikToku. Jego gwiazda jednak rozbłysła w ostatnich miesiącach na słynącej z luźnego regulaminu dla użytkowników australijskiej platformie Kick. Tam, według inwestygacji dziennikarzy „Mediapart”, zarabiał miesięcznie ponad 40 tys. euro.

Śmierć Pormanove’a na żywo mówi o kondycji całego społeczeństwa, skupia w sobie i wyraża wszystkie instytucje społeczeństwa: religijne, prawne, moralne i wytwarza efekty estetyczne i morfologiczne.

 

Burzliwa dyskusja we Francji

Clara Chappaz, francuska minister ds. sztucznej inteligencji i cyfryzacji, ogłosiła na platformie X, iż sprawa zostanie przeanalizowana przez ARCOM (odpowiednik polskiej KRRiT, który reguluje również treści internetowe) oraz sporządziła raport dla Pharos (rządowy organ służący do zgłoszenia nieprawidłowych zachowań w internecie). „Skontaktowałam się również z zarządcami platformy [Kick], aby uzyskać wyjaśnienia” – dodała minister. Clara Chappaz potępiła „absolutny horror” i stwierdziła, że „tego typu patologie [...] nie mogą się zdarzać ani we Francji czy w Europie, ani nigdzie indziej”. Francuskie władze zapowiadają skończenie, jak to ujęto, z „wolną amerykanką” panującą na niektórych platformach internetowych.

„Prawdziwym pytaniem nie jest, czy zakazać nadawania takich treści, ale jak tysiące normalnych ludzi może je oglądać”

– pyta na łamach „Le Figaro” psycholog kliniczna Amélie Boukhobza.

„To nic innego jak przejaw zarówno cząstki perwersji, jak i podglądactwa, które tkwią w każdym człowieku” – dodaje doktor psychopatologii. Przy czym podkreśla, iż „osoby, które oglądały te transmisje na żywo, nie były przypadkami klinicznymi. Były przeciętnymi Kowalskimi”.

 

Kondycja społeczeństwa francuskiego

Aby pojąć i zrozumieć śmierć francuskiego vlogera, egzegeza psychologiczna wydaje się niewystarczająca. Zainspirowany pismami Émile’a Durkheima Marcel Mauss mówił przy takich wydarzeniach o „totalnych faktach społecznych”. Czyli o punktowych zjawiskach, które świadczą o kondycji całego społeczeństwa. Jak papierek lakmusowy oddają stan danej wspólnoty. Mają charakter holistyczny, dotykają wszystkich dziedzin funkcjonowania jednostki. W tej wizji śmierć Pormanove’a na żywo mówi o kondycji całego społeczeństwa, skupia w sobie i wyraża wszystkie instytucje społeczeństwa: religijne, prawne, moralne i wytwarza efekty estetyczne i morfologiczne.

Upadek szkoły

Zatem po kolei. Idąc tropem paradygmatu Maussa, śmierć Pormanove’a jest emanacją szkoły. Jej upadek nad Sekwaną – i nie tylko! – przybiera charakter lawiniasty. Dzieci francuskiej republiki nie chcą się utożsamiać z takimi wartościami jak szacunek dla drugiego człowieka, nienaruszalność cielesna czy etos dobrze wykonanej pracy. Z drugiej strony, sytuacja pedagogów jest nie do pozazdroszczenia. Jak bowiem zachęcać do nauki, skoro prawdziwe frukta ekonomiczne nie wymagają specjalnych zdolności? Wystarczy kamerka internetowa, patologiczne akrobacje i kilka bluzgów, aby zarabiać bajońskie sumy. Ze szkołą konkurują modne profile twórców internetowych. Tej konkurencji nie sposób wygrać. Współczesność wydaje się bowiem boleśnie ukąszona efemerydami, modami, które znikają równie prędko, jak się pojawiają.

Rodzice, o czym dobitnie świadczą statystyki, zostali zastąpieni interaktywnymi niańkami wprowadzającymi dzieci w hipnotyczny stan. Nieletni przed ekranem przeobraża się w bierne zombie w szponach liberalnego rynku. Chłonie reklamy, wzorce postępowań, jego aspiracje wyznaczają skomercjalizowane matryce. Według badań francuskiego Obserwatorium Rodzicielstwa i Edukacji Cyfrowej (Observatoire de la parentalité et de l'éducation numérique) zrealizowanych w 2024 roku statystyczny jedenastolatek spędza przed ekranem telefonu średnio godzinę dziennie. Nastolatkowie zaś (15–17 lat) nie rozstają się ze swoimi smartfonami nawet przez cztery godziny w ciągu doby. A w weekend – aż przez 5 godzin. Do czasu spędzonego przed ekranem – około godziny – należy jeszcze doliczyć programy telewizyjne, gry na konsoli oraz aktywności przed komputerem. Na domiar złego rodzice nie są świadomi faktycznego stanu rzeczy i systematycznie nie doszacowują czasu, jaki ich potomstwo spędza przed ekranem. Rodzice, o czym dobitnie świadczą statystyki, zostali zastąpieni interaktywnymi niańkami wprowadzającymi dzieci w hipnotyczny stan.

Ofiara współczesnego świata

A co jeśli Pormanove jest kozłem ofiarnym nie tylko swoich rzeczywistych oprawców, w jakiejś mierze ofiarą ułud współczesnego świata lecz i symbolicznie całego społeczeństwa? Co jeśli dzisiejsze wspólnoty zostały owładnięte chronicznym kryzysem żądającym od swoich synów ofiarniczej daniny? Według Renégo Girarda: gdy „w społeczeństwie zaczyna się coś psuć, terminy płatności ulegają skróceniu, a zasada wzajemności uwidacznia się nie tylko w wymianach pozytywnych [...], lecz także w wymianach wrogich lub «negatywnych», które wskazują tendencję wzrostową”, dochodzi do niebezpiecznego, zagrażającego fundamentom spokojnego trwania społeczności. Wówczas rozpoczyna się – według francuskiego antropologa – szerzenie się naśladownictwa konfliktogennego. Agresja powszednieje i nie znajdując ujścia zwyczajnymi kanałami, reprodukuje mechanizmy wpisujące się w logikę kozła ofiarnego. W owej analogii agresja, której szukał i doznawał Pormanove, była emanacją kondycji całej wspólnoty. Uczestniczyli w niej i ci, którzy wymierzali mu ciosy i go poniżali, ale również ci, którzy się temu biernie przyglądali. Ba! Zasiadając przed komputerami, opłacali gorszące widowisko. Ale jak poucza Girard: „w miarę, jak kryzys się utwierdza, wszyscy członkowie wspólnoty stają się bliźniakami przemocy. Można powiedzieć, że stają się swoimi sobowtórami, odbiciem siebie samych”.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe