Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu

W tym tygodniu gościła w Polsce unijna Komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Spotkanie z Panią Komisarz miało być okazją dyskusji o problemach transportu i przygotowywanego na poziomie Unii Europejskiej Pakietu Mobilności.
 Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu
/ Fot. Ewa Podgórska-Rakiel
Spotkanie z Panią Komisarz, zaplanowane zostało na wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji sejmowych ds. Unii Europejskiej, Infrastruktury oraz Gospodarki i Rozwoju w dniu 24 listopada. Jako partnerzy społeczni, związki zawodowe zawsze otrzymują zaproszenia na Komisje sejmowe i mogą tam osobiście zgłaszać swoje uwagi. Tym razem także otrzymaliśmy zaproszenie na tę Komisję, ale o dialogu w tym wypadku nie było mowy, - mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”.

Uczestniczyłem w tym posiedzeniu z dr Ewa Podgórską-Rakiel z Zespołu Prawnego KK, nie przygotowano dla przedstawicieli związków zawodowych miejsc przy stołach z mikrofonami, zajęliśmy więc miejsca pod ścianą, a prowadząca Komisję poseł Izabela Kloc wyczytywała z przygotowanej wcześniej listy nazwiska posłów, którzy mogli zadawać pytania Komisarz. Nie zostaliśmy poinformowani wcześniej, że uczestniczymy w Komisji bez prawa głosu i że nie ma swobody wypowiedzi tylko obowiązuje ustalona wcześniej lista mówców. To zła praktyka. Zostaliśmy zaproszeni tylko po to żeby nasze podpisy były na liście obecności. W sprawie problemów kierowców transportu międzynarodowego mamy dialog pozorowany, - podkreśla Kucharski.   


Rząd zobowiązał się rozwiązać problemy pracowników transportu w kilka miesięcy od wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Minął rok i nieprawidłowości, które wskazał TK w wyroku z dnia 24 listopada 2016 r. (K 11/15) nie zostały usunięte. Przede wszystkim, jak podkreślił TK, nie ma kompleksowej i systemowej regulacji  co  do zasad wynagradzania kierowców transportu międzynarodowego, a obecne rozwiązania opierające się na wypłacie świadczeń za podróże służbowe, są fikcją.

Przewodniczący Sekcji podkreśla także, że od dłuższego czasu NSZZ „Solidarność” starała się podejmować rozmowy o transporcie na forum RDS jak i z odpowiedzialnymi ministerstwami. W tym celu został powołany Trójstronny Branżowy Zespół ds. Transportu Drogowego którego celem było wypracowanie odpowiednich zmian w przepisach. Zespół do dnia dzisiejszego nie osiągnął zamierzonego celu ponieważ strona rządowa jest permanentnie nie przygotowana i odczuwa się lekceważący stosunek do partnerów społecznych. Niestety do dnia dzisiejszego brak jest jakichkolwiek propozycji ze strony rządowej by pomóc kierowcom. Na dodatek krajowy ustawodawca nie traktuje kierowców zatrudnionych w transporcie jako pracowników delegowanych. Polska wyłączyła kierowców transportu międzynarodowego z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług choć dyrektywa 96/71/WE ich obejmuje.

Właśnie o tym, że Polska ustawowo nie stosuje przepisów dotyczących delegowania pracowników do kierowców transportu międzynarodowego chcieliśmy poinformować Panią Komisarz Bulc na posiedzeniu Komisji, mówi dr Ewa Podgórska-Rakiel. Sytuacja zaczyna być poważna, ponieważ Ministerstwo Spraw Zagranicznych odpowiadając pisemnie na pytania postawione na Zespole problemowym Rady Dialogu Społecznego ds. międzynarodowych, nie ukrywa wyłączenia transportu z delegowania i wskazuje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako drogę do potwierdzenia stanu zgodnego z prawem Unii. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że są instrumenty unijnej kontroli prawnej, w tym postepowanie  przed TSUE ale sądziliśmy, że jest to droga ostateczna i polskiemu rządowi na tym nie zależy. W przypadku transportu jest wręcz przeciwnie i w tej sytuacji rozważymy proponowaną przez Ministerstwo drogę postępowania skargowego na rząd RP do organów Unii, choć zaznaczyć należy, że związki preferowałyby jednak dialog niż skarżenie się na własny kraj, - stwierdza prawniczka.       

Sprawa jest dość oczywista, ponieważ Komisarz Violeta Bulc również w swoim oświadczeniu na Komisji 24 listopada poinformowała, że dyrektywa o delegowaniu już obecnie stosowana musi być do pracowników transportu międzynarodowego od "zerowego" dnia. Projektowane są natomiast rozwiązania Pakietu Mobilności, które w przyszłości powodować będą stosowanie do kierowców płacy innego państwa członkowskiego po 3 dniu delegowania. Na tą chwilę jednak obowiązuje moment przekroczenie granicy.

ml

 

POLECANE
Przemycali papierosy przez granicę balonem. Straż graniczna wydała komunikat Wiadomości
Przemycali papierosy przez granicę balonem. Straż graniczna wydała komunikat

Jak podaje w komunikacie Podlaski Oddział Straży Granicznej, funkcjonariusze udaremnili przemyt nielegalnych wyrobów tytoniowych przerzucanych przez granicę polsko- białoruską przy użyciu balonu meteorologicznego.

Co zrobiłeś przez ostatni tydzień w pracy?. Elon Musk stawia ultimatum urzędnikom pilne
"Co zrobiłeś przez ostatni tydzień w pracy?". Elon Musk stawia ultimatum urzędnikom

"Wszyscy pracownicy agencji federalnych wkrótce otrzymają e-mail z prośbą o wyjaśnienie, co zrobili w zeszłym tygodniu. Brak odpowiedzi zostanie potraktowany jako rezygnacja z pracy" - napisał w sobotę Musk na swoim portalu X. Urzędnicy dostali czas na przesłanie sprawozdań do końca poniedziałku.

Papież Franciszek w szpitalu. Jest decyzja ws. polskiego hierarchy z ostatniej chwili
Papież Franciszek w szpitalu. Jest decyzja ws. polskiego hierarchy

Dzisiaj rano wydano najnowszy komunikat o zdrowiu papieża, który trafił do szpitala w zeszłym tygodniu w związku z zapaleniem oskrzeli. stan papieża określany był jako "krytyczny". Papież podjął decyzję ws. polskiego kardynała.

Nielegalne parkowanie w strefie płatnej to żyła złota. Ile Warszawa zarobiła na mandatach? Wiadomości
Nielegalne parkowanie w strefie płatnej to żyła złota. Ile Warszawa zarobiła na mandatach?

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego funkcjonuje w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Z biegiem lat dodawano do niej kolejne dzielnice, a w 2020 r. jej obszar zwiększył się dwukrotnie. 2024 roku wystawiono ponad 411 tys. mandatów.

Orban: nie ma takich pieniędzy, za które zgodzimy się na imigrantów i edukację LGBT Wiadomości
Orban: nie ma takich pieniędzy, za które zgodzimy się na imigrantów i edukację LGBT

„Nie możemy być szantażowani finansowo w tych kwestiach, ponieważ są one ważniejsze niż pieniądze” – stwierdził Victor Orban w wywiadzie dla Radia Kossuth

Antyunijne demonstracje w Sofii. Podpalono przedstawicielstwo UE pilne
Antyunijne demonstracje w Sofii. Podpalono przedstawicielstwo UE

Jak informuje "Politico", kilkuset demonstrantów usiłowało w sobotę wedrzeć się do przedstawicielstwa Unii Europejskiej w Sofii. "Nasze biuro UE zostało zdewastowane" - powiedziała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, nazywając atak "oburzającym".

Jest najnowszy komunikat o stanie papieża pilne
Jest najnowszy komunikat o stanie papieża

Wczoraj, jak informowały watykańskie media, doszło do pogorszenia stanu Franciszka, który określono jako krytyczny. Dzisiaj rano wydano najnowszy komunikat o zdrowiu papieża, który trafił do szpitala w zeszłym tygodniu w związku z zapaleniem oskrzeli.

Rosja zaatakowała Kijów. Alarmy trwały całą noc Wiadomości
Rosja zaatakowała Kijów. Alarmy trwały całą noc

Siły powietrzne Ukrainy podały, że Kijów oraz centralne i wschodnie części kraju były objęte alertem przeciwlotniczym przez sześć godzin w nocy z soboty na niedzielę.

Dzisiaj wybory do Bundestagu. Która partia jest faworytem? z ostatniej chwili
Dzisiaj wybory do Bundestagu. Która partia jest faworytem?

Dzisiaj o godz. 8.00 rozpoczęły się wybory do Bundestagu. Według sondaży na największe poparcie może liczyć chadecja. Lokale wyborcze będą czynne do godz. 18.00. Tuż po ich zamknięciu zostaną opublikowane pierwsze prognozy exit poll.

Waszyngton: Ważne słowa Andrzeja Dudy nt. obecności amerykańskich wojsk w Polsce z ostatniej chwili
Waszyngton: Ważne słowa Andrzeja Dudy nt. obecności amerykańskich wojsk w Polsce

Prezydent USA Donald Trump spotkał się w sobotę z prezydentem Polski Andrzejem Dudą i potwierdził bliski sojusz obu krajów - poinformował Biały Dom w serwisie X. Trump pochwalił też Dudę za zaangażowanie Polski w zwiększenie wydatków na obronność.

REKLAMA

Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu

W tym tygodniu gościła w Polsce unijna Komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Spotkanie z Panią Komisarz miało być okazją dyskusji o problemach transportu i przygotowywanego na poziomie Unii Europejskiej Pakietu Mobilności.
 Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu
/ Fot. Ewa Podgórska-Rakiel
Spotkanie z Panią Komisarz, zaplanowane zostało na wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji sejmowych ds. Unii Europejskiej, Infrastruktury oraz Gospodarki i Rozwoju w dniu 24 listopada. Jako partnerzy społeczni, związki zawodowe zawsze otrzymują zaproszenia na Komisje sejmowe i mogą tam osobiście zgłaszać swoje uwagi. Tym razem także otrzymaliśmy zaproszenie na tę Komisję, ale o dialogu w tym wypadku nie było mowy, - mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”.

Uczestniczyłem w tym posiedzeniu z dr Ewa Podgórską-Rakiel z Zespołu Prawnego KK, nie przygotowano dla przedstawicieli związków zawodowych miejsc przy stołach z mikrofonami, zajęliśmy więc miejsca pod ścianą, a prowadząca Komisję poseł Izabela Kloc wyczytywała z przygotowanej wcześniej listy nazwiska posłów, którzy mogli zadawać pytania Komisarz. Nie zostaliśmy poinformowani wcześniej, że uczestniczymy w Komisji bez prawa głosu i że nie ma swobody wypowiedzi tylko obowiązuje ustalona wcześniej lista mówców. To zła praktyka. Zostaliśmy zaproszeni tylko po to żeby nasze podpisy były na liście obecności. W sprawie problemów kierowców transportu międzynarodowego mamy dialog pozorowany, - podkreśla Kucharski.   


Rząd zobowiązał się rozwiązać problemy pracowników transportu w kilka miesięcy od wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Minął rok i nieprawidłowości, które wskazał TK w wyroku z dnia 24 listopada 2016 r. (K 11/15) nie zostały usunięte. Przede wszystkim, jak podkreślił TK, nie ma kompleksowej i systemowej regulacji  co  do zasad wynagradzania kierowców transportu międzynarodowego, a obecne rozwiązania opierające się na wypłacie świadczeń za podróże służbowe, są fikcją.

Przewodniczący Sekcji podkreśla także, że od dłuższego czasu NSZZ „Solidarność” starała się podejmować rozmowy o transporcie na forum RDS jak i z odpowiedzialnymi ministerstwami. W tym celu został powołany Trójstronny Branżowy Zespół ds. Transportu Drogowego którego celem było wypracowanie odpowiednich zmian w przepisach. Zespół do dnia dzisiejszego nie osiągnął zamierzonego celu ponieważ strona rządowa jest permanentnie nie przygotowana i odczuwa się lekceważący stosunek do partnerów społecznych. Niestety do dnia dzisiejszego brak jest jakichkolwiek propozycji ze strony rządowej by pomóc kierowcom. Na dodatek krajowy ustawodawca nie traktuje kierowców zatrudnionych w transporcie jako pracowników delegowanych. Polska wyłączyła kierowców transportu międzynarodowego z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług choć dyrektywa 96/71/WE ich obejmuje.

Właśnie o tym, że Polska ustawowo nie stosuje przepisów dotyczących delegowania pracowników do kierowców transportu międzynarodowego chcieliśmy poinformować Panią Komisarz Bulc na posiedzeniu Komisji, mówi dr Ewa Podgórska-Rakiel. Sytuacja zaczyna być poważna, ponieważ Ministerstwo Spraw Zagranicznych odpowiadając pisemnie na pytania postawione na Zespole problemowym Rady Dialogu Społecznego ds. międzynarodowych, nie ukrywa wyłączenia transportu z delegowania i wskazuje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako drogę do potwierdzenia stanu zgodnego z prawem Unii. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że są instrumenty unijnej kontroli prawnej, w tym postepowanie  przed TSUE ale sądziliśmy, że jest to droga ostateczna i polskiemu rządowi na tym nie zależy. W przypadku transportu jest wręcz przeciwnie i w tej sytuacji rozważymy proponowaną przez Ministerstwo drogę postępowania skargowego na rząd RP do organów Unii, choć zaznaczyć należy, że związki preferowałyby jednak dialog niż skarżenie się na własny kraj, - stwierdza prawniczka.       

Sprawa jest dość oczywista, ponieważ Komisarz Violeta Bulc również w swoim oświadczeniu na Komisji 24 listopada poinformowała, że dyrektywa o delegowaniu już obecnie stosowana musi być do pracowników transportu międzynarodowego od "zerowego" dnia. Projektowane są natomiast rozwiązania Pakietu Mobilności, które w przyszłości powodować będą stosowanie do kierowców płacy innego państwa członkowskiego po 3 dniu delegowania. Na tą chwilę jednak obowiązuje moment przekroczenie granicy.

ml


 

Polecane
Emerytury
Stażowe