Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem

Deutsche ReGas to prywatna firma znana w Niemczech z budowy i eksploatacji terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG). Właścicielami oraz założycielami Deutsche ReGas są Stephan Knabe i Ingo Wagner. Firma koncentruje swoją działalność w dwóch lokalizacjach; Lubmin i Mukran we wschodniej części niemieckiego wybrzeża Bałtyku.
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy / materiały prasowe Deutsche ReGas

Pierwszy terminal FSRU Deutsche ReGas został uruchomiony w porcie przemysłowym w Lubminie. Pierwsza jednostka FSRU o nazwie "Neptun" została rozmieszczona od stycznia 2023 r. do maja 2024 r., zanim została przeniesiona do Mukranu. Pływający gazoport w Lubminie był pierwszym prywatnie finansowanym terminalem LNG w Niemczech. Deutsche ReGas wykorzystuje dodatkowo obecnie gazoport LNG na bazie FSRU w porcie Mukran na wyspie Rugia. Ich FSRU stacjonuje tam od maja 2024 roku. Poza "Neptunem" zakotwiczony był tam również statek "Energos Power", ale jak się okazuje Deutsche ReGas rozwiązała właśnie umowę czarterową na "Energos Power" z rządem niemieckim w lutym 2025 roku. Nie jest jasne, czy i kiedy ten statek opuści ostatecznie te wody. "Energos Power",  został w niedzielę odholowany przez kilka holowników z portu Mukran na Rugii.  Prawie 300-metrowy statek ma obecnie cumować w pobliżu Rugii.

 

Gazoport w Mukran: kontrowersje, protesty i decyzje ministerstwa

Projekt gazoportu w Mukran od początku budził duże kontrowersje. Krytycy uważali, że jest on nieopłacalny i zbędny. Federalny minister gospodarki Robert Habeck mimo wszystko forsował ten gazoport. Ekolodzy z BUND kilkakrotnie próbowali legalnie zatrzymać projekt. Lokalna społeczność, była temu również przeciwna.

Podczas gdy FSRU "Energos Power" należy formalnie do rządu federalnego i był czarterowany przez ReGas, drugi statek, "Neptune", należy do francuskiego koncernu Total. Według Ingo Wagnera, powodem wypowiedzenia jest polityka cenowa innych niemieckich gazoportów, które należą do niemieckiego państwa i funkcjonują pod nazwą Deutsche Energy Terminal GmbH (DET).

 

Dumping cenowy państwowych terminali LNG

Ta spółka państwowa eksploatuje obecnie cztery pływające terminale LNG w trzech różnych lokalizacjach; Brunsbüttel, Stade oraz Wilhelmshaven, gdzie cumują aż dwie jednostki FSRU. Ingo Wagner zarzuca DET, że wprowadza do obrotu swoje zdolności poniżej opłat zatwierdzonych przez Federalną Agencję ds. Sieci. To oznaczałoby celowy dumping cenowy. W związku z tym zagrożone są również długoterminowe plany inwestycyjne prywatnej ReGas, bo firma planuje rozbudowę rozwiązań wodorowych i elektrolizerów.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki Wiadomości
Iga Świątek w finale Cincinnati! Historyczny sukces Polki

Iga Świątek po raz pierwszy w karierze awansowała do finału turnieju WTA 1000 na twardych kortach w Cincinnati. Rozstawiona z numerem trzecim polska tenisistka w półfinale wygrała z Jeleną Rybakiną z Kazachstanu (nr 9.) 7:5, 6:3.

Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat? z ostatniej chwili
Grafzero: Co będziemy czytać za 100 lat?

Grafzero vlog literacki zastanawia się, które współczesne książki będą czytane za 100 lat? Kto przetrwa, a kto przejdzie do historii?

Kultowy polski serial wraca po latach Wiadomości
Kultowy polski serial wraca po latach

Serial „Ranczo” może doczekać się swojego ostatniego, jedenastego sezonu. W lipcu 2025 roku ruszyły przygotowania do realizacji pięciu odcinków o życiu mieszkańców fikcyjnej gminnej miejscowości Wilkowyje.

Wiadomości
Forum w Karpaczu: Jaka przyszłość czeka Unię? Debata od "Europy Ojczyzn" po wizję superpaństwa

W obliczu narastających wyzwań, takich jak presja migracyjna, zagrożenia hybrydowe i globalna rywalizacja mocarstw, pytanie o przyszły kształt Unii Europejskiej staje się coraz bardziej palące. Czy Wspólnota powinna zacieśniać integrację, zmierzając w stronę federalnego superpaństwa, czy też powrócić do koncepcji "Europy Ojczyzn"? Na te i inne pytania odpowiedzą międzynarodowi eksperci oraz polscy politycy podczas panelu dyskusyjnego na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji Wiadomości
Macron: Europa nie może okazać słabości wobec Rosji

Rosja nie chce pokoju, a Europa nie może wobec niej okazać słabości, bo otworzy to pole dla przyszłych konfliktów – oświadczył w niedzielę prezydent Francji Emmanuel Macron po wideokonferencji liderów państw wchodzących w skład tzw. koalicji chętnych.

Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat Wiadomości
Nie żyje legendarny aktor. Miał 87 lat

W niedzielę rano odszedł Terence Stamp, jeden z najbardziej rozpoznawalnych aktorów swojego pokolenia. Miał 87 lat. Rodzina artysty w oświadczeniu dla mediów podkreśliła: „Pozostawił po sobie niezwykły dorobek, zarówno aktorski, jak i pisarski, który będzie poruszał i inspirował ludzi przez wiele lat”.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, większość Europy będzie w obszarze podwyższonego ciśnienia, jedynie na północnym wschodzie i przejściowo nad Hiszpanią zaznaczą się niże z frontami atmosferycznymi. Polska będzie w zasięgu rozległego wyżu, którego centrum przesunie się w rejon Islandii i Grenlandii, jedynie na północnym wschodzie zaznaczy się strefa rozmywającego się frontu okluzji. Z północy w dalszym ciągu napływać będzie chłodne powietrze polarne.

Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem z ostatniej chwili
Ojciec zginął ratując córki nad Bałtykiem

Dramat nad Bałtykiem. Jedna z tragedii miała miejsce w niedzielę około godziny 14 na plaży nr 64 w Stegnie, gdzie 48-letni mężczyzna próbował uratować swoje córki, porwane przez fale i prąd wsteczny.

Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Lubelszczyzny

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się dziś spotkanie informacyjne z samorządowcami, którego tematem była kwestia udziału w projekcie "Lubelskie bez azbestu".

Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki z ostatniej chwili
Polacy bez podium w Wiśle. Żyła o krok od najlepszej trójki

Piotr Żyła zajął czwarte miejsce, a Kamil Stoch był piąty w niedzielnym konkursie Letniej Grand Prix w Wiśle. Zwyciężył Austriak Niklas Bachlinger.

REKLAMA

Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem

Deutsche ReGas to prywatna firma znana w Niemczech z budowy i eksploatacji terminali skroplonego gazu ziemnego (LNG). Właścicielami oraz założycielami Deutsche ReGas są Stephan Knabe i Ingo Wagner. Firma koncentruje swoją działalność w dwóch lokalizacjach; Lubmin i Mukran we wschodniej części niemieckiego wybrzeża Bałtyku.
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy Niemcy: spółka zajmująca się regazyfikacją LNG rozwiązała umowę z niemieckim rządem
Terminal LNG FSRU w Lubminie. Niemcy / materiały prasowe Deutsche ReGas

Pierwszy terminal FSRU Deutsche ReGas został uruchomiony w porcie przemysłowym w Lubminie. Pierwsza jednostka FSRU o nazwie "Neptun" została rozmieszczona od stycznia 2023 r. do maja 2024 r., zanim została przeniesiona do Mukranu. Pływający gazoport w Lubminie był pierwszym prywatnie finansowanym terminalem LNG w Niemczech. Deutsche ReGas wykorzystuje dodatkowo obecnie gazoport LNG na bazie FSRU w porcie Mukran na wyspie Rugia. Ich FSRU stacjonuje tam od maja 2024 roku. Poza "Neptunem" zakotwiczony był tam również statek "Energos Power", ale jak się okazuje Deutsche ReGas rozwiązała właśnie umowę czarterową na "Energos Power" z rządem niemieckim w lutym 2025 roku. Nie jest jasne, czy i kiedy ten statek opuści ostatecznie te wody. "Energos Power",  został w niedzielę odholowany przez kilka holowników z portu Mukran na Rugii.  Prawie 300-metrowy statek ma obecnie cumować w pobliżu Rugii.

 

Gazoport w Mukran: kontrowersje, protesty i decyzje ministerstwa

Projekt gazoportu w Mukran od początku budził duże kontrowersje. Krytycy uważali, że jest on nieopłacalny i zbędny. Federalny minister gospodarki Robert Habeck mimo wszystko forsował ten gazoport. Ekolodzy z BUND kilkakrotnie próbowali legalnie zatrzymać projekt. Lokalna społeczność, była temu również przeciwna.

Podczas gdy FSRU "Energos Power" należy formalnie do rządu federalnego i był czarterowany przez ReGas, drugi statek, "Neptune", należy do francuskiego koncernu Total. Według Ingo Wagnera, powodem wypowiedzenia jest polityka cenowa innych niemieckich gazoportów, które należą do niemieckiego państwa i funkcjonują pod nazwą Deutsche Energy Terminal GmbH (DET).

 

Dumping cenowy państwowych terminali LNG

Ta spółka państwowa eksploatuje obecnie cztery pływające terminale LNG w trzech różnych lokalizacjach; Brunsbüttel, Stade oraz Wilhelmshaven, gdzie cumują aż dwie jednostki FSRU. Ingo Wagner zarzuca DET, że wprowadza do obrotu swoje zdolności poniżej opłat zatwierdzonych przez Federalną Agencję ds. Sieci. To oznaczałoby celowy dumping cenowy. W związku z tym zagrożone są również długoterminowe plany inwestycyjne prywatnej ReGas, bo firma planuje rozbudowę rozwiązań wodorowych i elektrolizerów.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe