Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

Kupiłem piekarnik, który od początku sprawia problemy. Jego wyświetlacz już dwukrotnie wymieniano, ale nadal ma martwe piksele. Zgłosiłem ponownie ten problem sprzedającemu, ale usłyszałem, że firma nie wymieni wyświetlacza po raz trzeci. Czy mogę coś jeszcze zrobić, czegoś żądać? Czy nadal mam gwarancję na ten sprzęt?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Drogi Czytelniku, Twoja sytuacja jest niestety dość powszechna, ale prawo konsumenckie daje Ci szerokie możliwości ochrony interesów. Warto wyjaśnić, że w takich przypadkach kluczowe znaczenie mają przepisy dotyczące gwarancji oraz rękojmi, które możesz stosować niezależnie od siebie.

Co to jest gwarancja?

Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy, które określa, jakie wady są objęte ochroną i jakie działania podejmie gwarant w razie ich zgłoszenia. Jeżeli producent zobowiązał się naprawiać lub wymieniać wadliwe elementy, a problem wyświetlacza nie został skutecznie rozwiązany, masz prawo domagać się dalszej naprawy lub wymiany w ramach gwarancji. Warto pamiętać, że gdy dana część, w tym przypadku wyświetlacz, została wymieniona na nową, okres gwarancji na tę część zaczyna biec na nowo, o ile warunki gwarancji nie stanowią inaczej. Informacja serwisanta o braku możliwości dalszej wymiany może więc być niezgodna z warunkami gwarancji, dlatego zalecam dokładne zapoznanie się z jej treścią.

Jednakże gwarancja nie jest jedyną drogą ochrony konsumenta. Rękojmia, która wynika z przepisów Kodeksu cywilnego, to podstawowe prawo konsumenckie przysługujące niezależnie od gwarancji. Zgodnie z nią sprzedawca odpowiada za wady fizyczne towaru przez dwa lata od daty zakupu. W ramach rękojmi możesz domagać się naprawy, wymiany na nowy egzemplarz, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. To Ty jako konsument decydujesz, czego oczekujesz, a sprzedawca nie może odmówić spełnienia Twojego żądania, o ile nie wiąże się to z nadmiernymi kosztami.

Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

W przypadku wadliwego piekarnika, który mimo dwukrotnej naprawy nadal nie działa prawidłowo, możesz zażądać wymiany całego urządzenia na nowe. Wielokrotne nieskuteczne naprawy są podstawą do uznania, że wada nie może zostać usunięta, co daje Ci prawo do wymiany lub zwrotu pieniędzy. Jeżeli jednak piekarnik jest w jakimś stopniu funkcjonalny, możesz również zdecydować się na obniżenie ceny. Zgodnie z przepisami masz prawo zażądać proporcjonalnej obniżki, odpowiadającej obniżeniu wartości użytkowej piekarnika z powodu wadliwego wyświetlacza. Na przykład, jeśli piekarnik kosztował 3000 zł, a wada sprawia, że jego wartość spadła o 20%, możesz żądać zwrotu 600 zł.

W praktyce powinieneś skontaktować się ze sprzedawcą i jasno określić swoje żądania, czy oczekujesz naprawy, wymiany, obniżenia ceny czy zwrotu pieniędzy. Zalecam złożenie reklamacji w formie pisemnej, opisując dotychczasowe problemy i wskazując, że wada nie została skutecznie usunięta. Jeśli gwarant lub sprzedawca nie odpowie na Twoje żądanie lub je odrzuci, masz możliwość zgłoszenia sprawy do rzecznika praw konsumentów lub skierowania jej do sądu.

Prawo do rekompensaty za wadliwy produkt

Podsumowując, masz prawo żądać sprawnego sprzętu lub rekompensaty za jego obniżoną wartość. Warto działać zdecydowanie i przypominać sprzedawcy, że nieskuteczne naprawy nie zwalniają go z odpowiedzialności za produkt.


 

POLECANE
W imieniu Rzeczypospolitej – protestuję z ostatniej chwili
"W imieniu Rzeczypospolitej – protestuję"

18 lutego 1895 r. w Briańsku w Rosji urodził się generał Aleksander Krzyżanowski, „Wilk”, Komendant Okręgu Wileńskiego AK, dowódca oddziałów Armii Krajowej podczas Powstania Wileńskiego (operacja „Ostra Brama”). Aresztowany przez NKWD, więziony w Związku Sowieckim do 1947 r. Po powrocie do Polski aresztowany przez UB i osadzony w więzieniu przy ul. Rakowieckiej w Warszawie, gdzie zmarł w 1951 r.

Nawrocki ostro o Trzaskowskim: Zawsze drugi, zawsze spóźniony gorące
Nawrocki ostro o Trzaskowskim: Zawsze drugi, zawsze spóźniony

– Zawsze drugi, zawsze spóźniony, zawsze papuguje innych – tak popierany przez PiS kandydat na prezydenta Karol Nawrocki odpowiedział kandydatowi KO Rafałowi Trzaskowskiemu, który zaproponował "pakt dla bezpieczeństwa". Nawrocki wskazał, że w grudniu proponował Konstytucję Bezpieczeństwa RP.

Wiceprezydent USA spotkał się z szefową AfD. Wiadomo, o czym rozmawiano gorące
Wiceprezydent USA spotkał się z szefową AfD. Wiadomo, o czym rozmawiano

Wiceprezydent USA J. D. Vance spotkał się w piątek z liderką prawicowej partii Alternatywa dla Niemiec (AfD) Alice Weidel na marginesie Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa – podał portal RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND). O spotkaniu informuje także stacja ZDF.

W TVN nerwowo, a Warner Bros. Discovery wykonuje nowy ruch z ostatniej chwili
W TVN nerwowo, a Warner Bros. Discovery wykonuje nowy ruch

Warner Bros. Discovery Sports i Saalfelden Leogang – Salzburgerland zacieśniają współpracę, gwarantując światowe emocje MTB do 2030 roku – informują branżowe media.

Awaria gazociągu w Małopolsce. Mieszkańcy ewakuowani z ostatniej chwili
Awaria gazociągu w Małopolsce. Mieszkańcy ewakuowani

Awaria gazociągu wysokiego ciśnienia w Przeciszowie w woj. małopolskim. Mieszkańcy zostali ewakuowani – informuje tvn24.pl.

Tȟašúŋke Witkó: Polska lamusem Niemiec tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Polska lamusem Niemiec

9 lutego 2025 roku, w niedzielę, w godzinach wieczornych odbyła się debata przedwyborcza, w której uczestniczyło dwóch pretendentów do kanclerskiego fotela w Berlinie: Olaf Scholz z Socjaldemokratycznej Partii Niemiec i Friedrich Merz, lider Unii Chrześcijańsko-Demokratycznej. Dziś, po opadnięciu emocji związanych z owym starciem, możemy stwierdzić, żaden z polityków nie porwał, ani, tym bardziej, nie zaskoczył publiczności.

Spotkanie Vance-Zełenski. Wiceprezydent USA zabrał głos polityka
Spotkanie Vance-Zełenski. Wiceprezydent USA zabrał głos

– Chcemy trwałego pokoju, a nie takiego, który będzie skutkował konfliktem w Europie Wschodniej za kilka lat – powiedział w piątek wiceprezydent USA J.D. Vance po spotkaniu z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim. Zełenski podkreślił konieczność uzyskania przez Kijów prawdziwych gwarancji bezpieczeństwa.

Radna KO wytoczyła proces karny dziennikarzowi, który ujawnił prokuratorskie zarzuty postawione jej mężowi tylko u nas
Radna KO wytoczyła proces karny dziennikarzowi, który ujawnił prokuratorskie zarzuty postawione jej mężowi

Przed Sądem Rejonowym w Zabrzu ruszył proces karny red. Przemysława Jarasza z Głosu Zabrza i Rudy Śląskiej. Dziennikarz śledczy lokalnego tygodnika nagradzany w przeszłości m.in. nagrodą Srebrnego Pióra Prezydenta RP, został posadzony na ławie oskarżonych przez radną klubu Koalicji Obywatelskiej w Zabrzu Annę Sosnowską na podstawie art. 212 kodeksu karnego (zniesławienie). Grozi mu do roku więzienia.

Kompromitacja Polski. Kto był tłumaczem szefa MON w rozmowach z Hegsethem? pilne
"Kompromitacja Polski". Kto był tłumaczem szefa MON w rozmowach z Hegsethem?

Magdalena Fitas-Czuchnowska, żona pracownika "Gazety Wyborczej" Wojciecha Czuchnowskiego, który dwa dni temu nazwał sekretarza obrony USA Pete'a Hegsetha "przygłupem", dziś była... tłumaczką podczas rozmowy Hegsetha z wicepremierem Kosiniakiem-Kamyszem – informuje portal niezalezna.pl. Historyk prof. Sławomir Cenckiewicz mówi o kompromitacji.

Już jutro protesty pod 160 sklepami Lidla w całej Polsce z ostatniej chwili
Już jutro protesty pod 160 sklepami Lidla w całej Polsce

W najbliższą sobotę, 15 lutego, odbędzie się kolejna akcja protestacyjna pod sklepami niemieckiej sieci Lidl, która planuje wybudować w Gietrzwałdzie, niedaleko miejsca objawień Matki Bożej, centrum logistyczne, gdzie będą magazynowane m.in. odpady – informują organizatorzy akcji.

REKLAMA

Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

Kupiłem piekarnik, który od początku sprawia problemy. Jego wyświetlacz już dwukrotnie wymieniano, ale nadal ma martwe piksele. Zgłosiłem ponownie ten problem sprzedającemu, ale usłyszałem, że firma nie wymieni wyświetlacza po raz trzeci. Czy mogę coś jeszcze zrobić, czegoś żądać? Czy nadal mam gwarancję na ten sprzęt?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Drogi Czytelniku, Twoja sytuacja jest niestety dość powszechna, ale prawo konsumenckie daje Ci szerokie możliwości ochrony interesów. Warto wyjaśnić, że w takich przypadkach kluczowe znaczenie mają przepisy dotyczące gwarancji oraz rękojmi, które możesz stosować niezależnie od siebie.

Co to jest gwarancja?

Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy, które określa, jakie wady są objęte ochroną i jakie działania podejmie gwarant w razie ich zgłoszenia. Jeżeli producent zobowiązał się naprawiać lub wymieniać wadliwe elementy, a problem wyświetlacza nie został skutecznie rozwiązany, masz prawo domagać się dalszej naprawy lub wymiany w ramach gwarancji. Warto pamiętać, że gdy dana część, w tym przypadku wyświetlacz, została wymieniona na nową, okres gwarancji na tę część zaczyna biec na nowo, o ile warunki gwarancji nie stanowią inaczej. Informacja serwisanta o braku możliwości dalszej wymiany może więc być niezgodna z warunkami gwarancji, dlatego zalecam dokładne zapoznanie się z jej treścią.

Jednakże gwarancja nie jest jedyną drogą ochrony konsumenta. Rękojmia, która wynika z przepisów Kodeksu cywilnego, to podstawowe prawo konsumenckie przysługujące niezależnie od gwarancji. Zgodnie z nią sprzedawca odpowiada za wady fizyczne towaru przez dwa lata od daty zakupu. W ramach rękojmi możesz domagać się naprawy, wymiany na nowy egzemplarz, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. To Ty jako konsument decydujesz, czego oczekujesz, a sprzedawca nie może odmówić spełnienia Twojego żądania, o ile nie wiąże się to z nadmiernymi kosztami.

Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

W przypadku wadliwego piekarnika, który mimo dwukrotnej naprawy nadal nie działa prawidłowo, możesz zażądać wymiany całego urządzenia na nowe. Wielokrotne nieskuteczne naprawy są podstawą do uznania, że wada nie może zostać usunięta, co daje Ci prawo do wymiany lub zwrotu pieniędzy. Jeżeli jednak piekarnik jest w jakimś stopniu funkcjonalny, możesz również zdecydować się na obniżenie ceny. Zgodnie z przepisami masz prawo zażądać proporcjonalnej obniżki, odpowiadającej obniżeniu wartości użytkowej piekarnika z powodu wadliwego wyświetlacza. Na przykład, jeśli piekarnik kosztował 3000 zł, a wada sprawia, że jego wartość spadła o 20%, możesz żądać zwrotu 600 zł.

W praktyce powinieneś skontaktować się ze sprzedawcą i jasno określić swoje żądania, czy oczekujesz naprawy, wymiany, obniżenia ceny czy zwrotu pieniędzy. Zalecam złożenie reklamacji w formie pisemnej, opisując dotychczasowe problemy i wskazując, że wada nie została skutecznie usunięta. Jeśli gwarant lub sprzedawca nie odpowie na Twoje żądanie lub je odrzuci, masz możliwość zgłoszenia sprawy do rzecznika praw konsumentów lub skierowania jej do sądu.

Prawo do rekompensaty za wadliwy produkt

Podsumowując, masz prawo żądać sprawnego sprzętu lub rekompensaty za jego obniżoną wartość. Warto działać zdecydowanie i przypominać sprzedawcy, że nieskuteczne naprawy nie zwalniają go z odpowiedzialności za produkt.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe