Przetarg na tunel CPK wywołał burzę. Zarzuty o szycie pod zagraniczne korporacje
Co musisz wiedzieć?
- Dużych firm budowlane odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej ws. zasad przetargu na tunel i stację kolejową CPK.
- Największe kontrowersje wzbudza wymóg rocznych przychodów na poziomie 2 mld zł, który – zdaniem branży – eliminuje większość polskich przedsiębiorstw.
- To już drugi przetarg CPK, w którym zarzuca się spółce zbyt restrykcyjne warunki.
- Ostateczne oferty mają zostać złożone dopiero w październiku 2026 r., a tunel ma być gotowy najwcześniej w 2031 r.
Strategiczny tunel CPK
Tunel wraz z umieszczoną pod terminalem kolejowym halą peronową to jeden z kluczowych elementów przyszłego lotniska. Ma on:
- mieć długość 6 km, czyli o niemal 1,5 km więcej niż tunel dalekobieżny budowany przez CPK w Łodzi,
- być czterokrotnie szerszy od łódzkiego odpowiednika,
- pomieścić nawet 12 torów w najszerszym miejscu.
To właśnie przez ten tunel lotnisko CPK ma zostać skomunikowane z najważniejszymi osiami transportowymi kraju: wschód–zachód oraz północ–południe.
Kryteria selekcji pod ostrzałem. Branża: są nieproporcjonalne
W pierwszej fazie CPK chce dopuścić maksymalnie pięciu wykonawców. Jeśli zgłoszeń będzie więcej, o wyborze zdecydują kryteria selekcji, które – według części branży – są zbyt wyśrubowane.
Odwołania do KIO złożyły: Budimex, Gülermak, Mirbud, NDI, PORR oraz Strabag.
W dokumentach firmy zarzucają, że:
- warunki są nieadekwatne do przedmiotu zamówienia,
- ograniczają dostęp wykonawcom w pełni zdolnym do realizacji projektu,
- naruszają zasady uczciwej konkurencji.
Przychody na poziomie 2 mld zł? „Żadna polska firma nie spełnia”
Jak pisze portal wnp.pl, kontrowersje dotyczą też wymogów finansowych. CPK oczekuje, że każda firma lub konsorcjum wykaże, iż w ostatnich czterech latach osiągało min. 2 mld zł rocznego przychodu, z czego co najmniej jeden podmiot w konsorcjum musi mieć min. 1 mld zł.
Prezes Mirbudu, Jerzy Mirgos, ocenił te zapisy jednoznacznie:
„To są przychody, których nie osiąga żadna polska firma, wyjątkowo firmy krajowe, ale też chyba jedynie ze trzy, cztery. Ewidentnie jest to ‘uszyte’ na poziom firm korporacyjnych i dużych. Zamawiający, który jest publiczny i powinien myśleć, jak wypromować polskie firmy, nie dyskredytując oczywiście pozostałych krajowych, ustawia zasady, które uniemożliwiają im wystartowanie.”
To już drugi raz: podobne zarzuty przy przetargu na terminal CPK
Nie jest to pierwszy moment, w którym branża kwestionuje warunki postępowań CPK. Kilka miesięcy temu podobne wątpliwości dotyczyły przetargu na budowę terminala. Tam KIO wprawdzie oddaliła odwołania, ale CPK złagodził warunki, obniżając m.in.:
- próg projektów referencyjnych o 100 mln zł,
- wymagane przychody dla jednego podmiotu konsorcjum o połowę.
Mimo doświadczeń z tamtego postępowania – twierdzi Mirgos – obecne kryteria znów są nieadekwatne do wartości kontraktu, która wynosi ok. 2 mld zł, czyli mniej niż w przypadku terminala.
CPK: analizujemy odwołania, wprowadziliśmy część zmian
Biuro prasowe CPK potwierdza, że spółka prowadzi pogłębioną analizę zgłoszonych zastrzeżeń. Informuje jednocześnie, że część zmian w Opisie Potrzeb i Wymagań została już wprowadzona – jeszcze przed wybuchem fali odwołań.
Przedłużono również termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – nowa data to 7 stycznia 2026 r.
Kiedy zapadną decyzje?
Harmonogram postępowania
- marzec–sierpień 2026 r. – dialog konkurencyjny z wybranymi wykonawcami,
- wrzesień 2026 r. – zaproszenie do składania ofert,
- październik 2026 r. – termin składania ofert,
- styczeń 2027 r. – wybór najkorzystniejszej oferty,
- I kwartał 2027 r. – podpisanie umowy,
- 2031 r. – zakończenie prac,
- koniec 2032 r. – oddanie stacji i tunelu do użytku.




