"Nie promocja końca świata, a wzrost na drodze Pana"

Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni” – pisze dr Amy-Jill Levine, profesor Nowego Testamentu i Nauk Żydowskich Mary Jane Werthan University w Vanderbilt Divinity School, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 1 grudnia.
Mistyczna droga
Mistyczna droga / pixabay.com/Meranda Devan

Pełny tekst komentarza:

W Ewangelii Łukasza 21, 25-28 i 34-36, w czytaniu na pierwszą niedzielę Adwentu 2024, Jezus mówi swoim uczniom o tym, co ma nastąpić. Smutne jest to, że to, co będzie, już się wydarzyło i wydarza się teraz. Widzieliśmy w przeszłości i widzimy dzisiaj, że wiele nacji jest w „opłakanym stanie”. Słyszymy wzburzone morze i fale huraganów, widzimy tajfuny oraz powodzie, które przychodzą coraz częściej i wyrządzają coraz większe szkody. Widzimy ludzi umierających nie tylko z przerażenia, ale także od bomb i ostrzału, z powodu chorób serca i raka. Co robimy w obliczu cierpienia - ekologicznego, militarnego, cielesnego? Wezwanie Jezusa mówi, abyśmy nie odwracali się od obowiązków na rzecz hulanek i pijaństwa; to dobra rada. Moja matka również by się z tym zgodziła. Jednakże samo mówienie nam, czego mamy nie robić, jest niewystarczające.

Czytaj także: Papież: Jezus zachęca nas do zaufania Jego miłości

Dobrą nowiną jest to, że Jezus daje nam instrukcje dotyczące tego, co powinniśmy czynić. Oto pięć spośród wielu różnych sugestii:

Wzrost na drodze Pana

1. Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni”. Oznacza to zajmowanie miejsc, dzięki którym można pomóc planecie i jej mieszkańcom. Kiedy widzimy zniszczenie nie uciekamy od szkód, ale niesiemy pomoc ludziom, którzy zostali poszkodowani.

Przypowieści o końcu świata

2. Ze starożytności pochodzi wiele przykładów literatury apokaliptycznej, zarówno w kanonie (w tym kilka ostatnich rozdziałów Księgi Daniela i cała Księga Apokalipsy), jak i w tekstach niekanonicznych, takich jak 1 i 2 Księga Henocha, 2 Barucha i 4 Ezdrasza. Ludzie żyjący w tamtych czasach wiedzieli, że pism tych nie należało traktować dosłownie. Są one raczej przypowieściami pomagającymi nam wyobrazić sobie inny świat.

a) Jeśli potrafimy wyobrazić sobie zniszczenie i śmierć, a następnie wyobrazić sobie siebie w tej sytuacji, jesteśmy lepiej przygotowani, gdy nadejdzie burza, atak lub choroba.

b) Jesteśmy lepiej przygotowani, ponieważ wiemy, że śmierć nie jest końcem naszej historii.

Bóg przychodzący

3. Teksty apokaliptyczne pomagają nam wyobrazić sobie Boga, który przychodzi, aby zaprowadzić sprawiedliwość w niesprawiedliwym świecie. Bóg wyraźnie mówi, że zemsta należy do nieba. Ona nie jest częścią ludzkich początków. Nie musimy wyobrażać sobie, że chwytamy za broń, aby dokonać pomsty na naszych wrogach.

Spełnione obietnice

4. Dzisiejsze czytanie z Księgi Jeremiasza 33,14-16 ukazuje mniej druzgocący, ale równie ważny obraz Bożej sprawiedliwości. Jeremiasz zapewnia nas, że obietnice dane przez Boga „domowi Izraela i Judy” - czyli narodowi żydowskiemu - zostaną spełnione.

a) Juda, później zwana Judeą, a po 135 roku n.e. nazywana przez Rzymian Syro-Palestyną, będzie bezpieczna, a Jerozolima będzie słynęła z powodu swojej sprawiedliwości.

b) Zarówno proroctwa, jak i literatura apokaliptyczna pomagają nam wyobrazić sobie następujące możliwości:

i) Jeremiasz oferuje możliwość pokoju między Izraelem a Palestyńczykami.

ii) Być może my, jako ludzie, widząc wszystkie znaki ostrzegawcze możemy być bardziej czujni, mniej pod względem wyglądania dronów czy snajperów, pocisków lub bomb, ale bardziej pod względem pracy na rzecz pokoju, do którego dąży judaizm, chrześcijaństwo i islam.

Dzieciątko

5. W końcu, w całej tej dyskusji o znakach na niebie, powinniśmy również pamiętać, że głównym znakiem Adwentu nie jest drżenie niebios, ale dziecko owinięte w pieluchy i leżące w żłobie.

a) Możemy więc wybrać znak, który do nas najbardziej przemawia.

b) Możemy zdecydować, co należy czynić, kiedy go dostrzeżemy.

Czytaj także: Adwent. Czas oczekiwania i przygotowania

Komentarz w formie wideo

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Rekordowa liczba dezercji w ukraińskiej armii z ostatniej chwili
Rekordowa liczba dezercji w ukraińskiej armii

Przez 10 miesięcy 2024 roku zdezerterowało więcej ukraińskich żołnierzy, niż w ciągu pierwszych dwóch lat wojny – podał w niedzielę dziennik „Financial Times”. Według źródeł brytyjskiej gazety poborowi uciekają też ze szkoleń za granicą, w tym w Polsce.

Piłkarz Legii Warszawa kontra Ostatnie Pokolenie. Nagranie stało się hitem sieci z ostatniej chwili
Piłkarz Legii Warszawa kontra "Ostatnie Pokolenie". Nagranie stało się hitem sieci

Michał Kucharczyk, piłkarz Legii Warszawa i dziewięciokrotny reprezentant Polski, starł się z aktywistami klimatycznymi z organizacji "Ostatnie Pokolenie".

Patostreamer Crawly wyjechał z Ukrainy? Rzecznik MSWiA zabrał głos z ostatniej chwili
Patostreamer "Crawly" wyjechał z Ukrainy? Rzecznik MSWiA zabrał głos

Patostreamer "Crawly", deportowany z Polski z zakazem wjazdu do strefy Schengen, publikuje film, który wskazuje na to, że znajduje się w Pradze. Rzecznik MSWiA został zapytany o tę sprawę.

Niemcy już oficjalnie przyznają, że importują gaz z Rosji. I nie zamierzają przestać z ostatniej chwili
Niemcy już oficjalnie przyznają, że importują gaz z Rosji. I nie zamierzają przestać

Sankcje na rosyjski gaz nie są szczelne. LNG z Rosji dociera do Niemiec przez terminale w innych krajach – twierdzi niemiecki Der Spiegel.

Kuriozalna sytuacja na konferencji Tuska. Gdzie jest ta granica?! [WIDEO] z ostatniej chwili
Kuriozalna sytuacja na konferencji Tuska. "Gdzie jest ta granica?!" [WIDEO]

Donald Tusk mówił w miejscowości Dąbrówka o Tarczy Wschód. Jego zaskakujące pytanie o granicę z Rosją podbiło media społecznościowe.

Tajemnicza śmierć po andrzejkach. Nie żyją dwie osoby z ostatniej chwili
Tajemnicza śmierć po andrzejkach. Nie żyją dwie osoby

Dwóch uczestników sobotniego spotkania towarzyskiego zmarło w niejasnych okolicznościach. Policja zatrzymała trzy osoby i prowadzi śledztwo pod nadzorem prokuratury.

Niemcy mają problem z dużą różnicą w sile nabywczej z ostatniej chwili
Niemcy mają problem z dużą różnicą w sile nabywczej

Jak przekazał w niedzielę Niemiecki Instytut Gospodarczy najnowsze badanie pokazuje, w którym regionie mieszkańcy mogą pozwolić sobie na większe wydawanie pieniędzy.

Wybory parlamentarne w Rumunii. Media zwracają uwagę na frekwencję polityka
Wybory parlamentarne w Rumunii. Media zwracają uwagę na frekwencję

To najwyższa frekwencja w historii wyborów parlamentarnych w Rumunii – twierdzi telewizja Digi24. Również inne media zwracają uwagę na bardzo dużą mobilizację wyborców w niedzielnym głosowaniu – zarówno w kraju, jak za granicą.

Dyplomata nie wytrzymał po wpisie Szczerby. Niech mnie wsadzą. Dzwoniłem do Ciebie ze sto razy z ostatniej chwili
Dyplomata nie wytrzymał po wpisie Szczerby. "Niech mnie wsadzą. Dzwoniłem do Ciebie ze sto razy"

Premier Gruzji, Irakli Kobachidze, ogłosił, że kraj wstrzymuje negocjacje z Unią Europejską do końca 2028 roku. Decyzja wywołała masowe protesty. Poseł KO Michał Szczerba wyraził solidarność z demonstrantami, co spotkało się z ostrą reakcją dyplomaty Marka Reszuty.

Karol Nawrocki ws. wprowadzenia edukacji zdrowotnej: Te zmiany idą w złym kierunku polityka
Karol Nawrocki ws. wprowadzenia "edukacji zdrowotnej": Te zmiany idą w złym kierunku

W niedzielę na Placu Zamkowym w Warszawie odbyła się demonstracja pod hasłem "Tak dla edukacji! Nie dla deprawacji!". Na miejscu był obecny m.in. kandydat na prezydenta Karol Nawrocki.

REKLAMA

"Nie promocja końca świata, a wzrost na drodze Pana"

Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni” – pisze dr Amy-Jill Levine, profesor Nowego Testamentu i Nauk Żydowskich Mary Jane Werthan University w Vanderbilt Divinity School, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 1 grudnia.
Mistyczna droga
Mistyczna droga / pixabay.com/Meranda Devan

Pełny tekst komentarza:

W Ewangelii Łukasza 21, 25-28 i 34-36, w czytaniu na pierwszą niedzielę Adwentu 2024, Jezus mówi swoim uczniom o tym, co ma nastąpić. Smutne jest to, że to, co będzie, już się wydarzyło i wydarza się teraz. Widzieliśmy w przeszłości i widzimy dzisiaj, że wiele nacji jest w „opłakanym stanie”. Słyszymy wzburzone morze i fale huraganów, widzimy tajfuny oraz powodzie, które przychodzą coraz częściej i wyrządzają coraz większe szkody. Widzimy ludzi umierających nie tylko z przerażenia, ale także od bomb i ostrzału, z powodu chorób serca i raka. Co robimy w obliczu cierpienia - ekologicznego, militarnego, cielesnego? Wezwanie Jezusa mówi, abyśmy nie odwracali się od obowiązków na rzecz hulanek i pijaństwa; to dobra rada. Moja matka również by się z tym zgodziła. Jednakże samo mówienie nam, czego mamy nie robić, jest niewystarczające.

Czytaj także: Papież: Jezus zachęca nas do zaufania Jego miłości

Dobrą nowiną jest to, że Jezus daje nam instrukcje dotyczące tego, co powinniśmy czynić. Oto pięć spośród wielu różnych sugestii:

Wzrost na drodze Pana

1. Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni”. Oznacza to zajmowanie miejsc, dzięki którym można pomóc planecie i jej mieszkańcom. Kiedy widzimy zniszczenie nie uciekamy od szkód, ale niesiemy pomoc ludziom, którzy zostali poszkodowani.

Przypowieści o końcu świata

2. Ze starożytności pochodzi wiele przykładów literatury apokaliptycznej, zarówno w kanonie (w tym kilka ostatnich rozdziałów Księgi Daniela i cała Księga Apokalipsy), jak i w tekstach niekanonicznych, takich jak 1 i 2 Księga Henocha, 2 Barucha i 4 Ezdrasza. Ludzie żyjący w tamtych czasach wiedzieli, że pism tych nie należało traktować dosłownie. Są one raczej przypowieściami pomagającymi nam wyobrazić sobie inny świat.

a) Jeśli potrafimy wyobrazić sobie zniszczenie i śmierć, a następnie wyobrazić sobie siebie w tej sytuacji, jesteśmy lepiej przygotowani, gdy nadejdzie burza, atak lub choroba.

b) Jesteśmy lepiej przygotowani, ponieważ wiemy, że śmierć nie jest końcem naszej historii.

Bóg przychodzący

3. Teksty apokaliptyczne pomagają nam wyobrazić sobie Boga, który przychodzi, aby zaprowadzić sprawiedliwość w niesprawiedliwym świecie. Bóg wyraźnie mówi, że zemsta należy do nieba. Ona nie jest częścią ludzkich początków. Nie musimy wyobrażać sobie, że chwytamy za broń, aby dokonać pomsty na naszych wrogach.

Spełnione obietnice

4. Dzisiejsze czytanie z Księgi Jeremiasza 33,14-16 ukazuje mniej druzgocący, ale równie ważny obraz Bożej sprawiedliwości. Jeremiasz zapewnia nas, że obietnice dane przez Boga „domowi Izraela i Judy” - czyli narodowi żydowskiemu - zostaną spełnione.

a) Juda, później zwana Judeą, a po 135 roku n.e. nazywana przez Rzymian Syro-Palestyną, będzie bezpieczna, a Jerozolima będzie słynęła z powodu swojej sprawiedliwości.

b) Zarówno proroctwa, jak i literatura apokaliptyczna pomagają nam wyobrazić sobie następujące możliwości:

i) Jeremiasz oferuje możliwość pokoju między Izraelem a Palestyńczykami.

ii) Być może my, jako ludzie, widząc wszystkie znaki ostrzegawcze możemy być bardziej czujni, mniej pod względem wyglądania dronów czy snajperów, pocisków lub bomb, ale bardziej pod względem pracy na rzecz pokoju, do którego dąży judaizm, chrześcijaństwo i islam.

Dzieciątko

5. W końcu, w całej tej dyskusji o znakach na niebie, powinniśmy również pamiętać, że głównym znakiem Adwentu nie jest drżenie niebios, ale dziecko owinięte w pieluchy i leżące w żłobie.

a) Możemy więc wybrać znak, który do nas najbardziej przemawia.

b) Możemy zdecydować, co należy czynić, kiedy go dostrzeżemy.

Czytaj także: Adwent. Czas oczekiwania i przygotowania

Komentarz w formie wideo

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe