"Nie promocja końca świata, a wzrost na drodze Pana"

Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni” – pisze dr Amy-Jill Levine, profesor Nowego Testamentu i Nauk Żydowskich Mary Jane Werthan University w Vanderbilt Divinity School, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 1 grudnia.
Mistyczna droga
Mistyczna droga / pixabay.com/Meranda Devan

Pełny tekst komentarza:

W Ewangelii Łukasza 21, 25-28 i 34-36, w czytaniu na pierwszą niedzielę Adwentu 2024, Jezus mówi swoim uczniom o tym, co ma nastąpić. Smutne jest to, że to, co będzie, już się wydarzyło i wydarza się teraz. Widzieliśmy w przeszłości i widzimy dzisiaj, że wiele nacji jest w „opłakanym stanie”. Słyszymy wzburzone morze i fale huraganów, widzimy tajfuny oraz powodzie, które przychodzą coraz częściej i wyrządzają coraz większe szkody. Widzimy ludzi umierających nie tylko z przerażenia, ale także od bomb i ostrzału, z powodu chorób serca i raka. Co robimy w obliczu cierpienia - ekologicznego, militarnego, cielesnego? Wezwanie Jezusa mówi, abyśmy nie odwracali się od obowiązków na rzecz hulanek i pijaństwa; to dobra rada. Moja matka również by się z tym zgodziła. Jednakże samo mówienie nam, czego mamy nie robić, jest niewystarczające.

Czytaj także: Papież: Jezus zachęca nas do zaufania Jego miłości

Dobrą nowiną jest to, że Jezus daje nam instrukcje dotyczące tego, co powinniśmy czynić. Oto pięć spośród wielu różnych sugestii:

Wzrost na drodze Pana

1. Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni”. Oznacza to zajmowanie miejsc, dzięki którym można pomóc planecie i jej mieszkańcom. Kiedy widzimy zniszczenie nie uciekamy od szkód, ale niesiemy pomoc ludziom, którzy zostali poszkodowani.

Przypowieści o końcu świata

2. Ze starożytności pochodzi wiele przykładów literatury apokaliptycznej, zarówno w kanonie (w tym kilka ostatnich rozdziałów Księgi Daniela i cała Księga Apokalipsy), jak i w tekstach niekanonicznych, takich jak 1 i 2 Księga Henocha, 2 Barucha i 4 Ezdrasza. Ludzie żyjący w tamtych czasach wiedzieli, że pism tych nie należało traktować dosłownie. Są one raczej przypowieściami pomagającymi nam wyobrazić sobie inny świat.

a) Jeśli potrafimy wyobrazić sobie zniszczenie i śmierć, a następnie wyobrazić sobie siebie w tej sytuacji, jesteśmy lepiej przygotowani, gdy nadejdzie burza, atak lub choroba.

b) Jesteśmy lepiej przygotowani, ponieważ wiemy, że śmierć nie jest końcem naszej historii.

Bóg przychodzący

3. Teksty apokaliptyczne pomagają nam wyobrazić sobie Boga, który przychodzi, aby zaprowadzić sprawiedliwość w niesprawiedliwym świecie. Bóg wyraźnie mówi, że zemsta należy do nieba. Ona nie jest częścią ludzkich początków. Nie musimy wyobrażać sobie, że chwytamy za broń, aby dokonać pomsty na naszych wrogach.

Spełnione obietnice

4. Dzisiejsze czytanie z Księgi Jeremiasza 33,14-16 ukazuje mniej druzgocący, ale równie ważny obraz Bożej sprawiedliwości. Jeremiasz zapewnia nas, że obietnice dane przez Boga „domowi Izraela i Judy” - czyli narodowi żydowskiemu - zostaną spełnione.

a) Juda, później zwana Judeą, a po 135 roku n.e. nazywana przez Rzymian Syro-Palestyną, będzie bezpieczna, a Jerozolima będzie słynęła z powodu swojej sprawiedliwości.

b) Zarówno proroctwa, jak i literatura apokaliptyczna pomagają nam wyobrazić sobie następujące możliwości:

i) Jeremiasz oferuje możliwość pokoju między Izraelem a Palestyńczykami.

ii) Być może my, jako ludzie, widząc wszystkie znaki ostrzegawcze możemy być bardziej czujni, mniej pod względem wyglądania dronów czy snajperów, pocisków lub bomb, ale bardziej pod względem pracy na rzecz pokoju, do którego dąży judaizm, chrześcijaństwo i islam.

Dzieciątko

5. W końcu, w całej tej dyskusji o znakach na niebie, powinniśmy również pamiętać, że głównym znakiem Adwentu nie jest drżenie niebios, ale dziecko owinięte w pieluchy i leżące w żłobie.

a) Możemy więc wybrać znak, który do nas najbardziej przemawia.

b) Możemy zdecydować, co należy czynić, kiedy go dostrzeżemy.

Czytaj także: Adwent. Czas oczekiwania i przygotowania

Komentarz w formie wideo

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Gwiazda TVN straci program? Podano wyniki oglądalności z ostatniej chwili
Gwiazda TVN straci program? Podano wyniki oglądalności

Oglądalność "Kropki nad i" w sezonie 2024/2025 spadła aż o 213 tys. widzów – informuje portal Wirtualne Media.

Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego.

Fatalne wieści dla Tuska. Sondaż nie pozostawia złudzeń z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Tuska. Sondaż nie pozostawia złudzeń

Ponad połowa Polaków uważa, że Donald Tusk nie jest skutecznym premierem – wynika z sondażu IBRiS przeprowadzonego dla Radia ZET.

Komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Gdańska

Port Lotniczy Gdańsk udostępni miejsce dla zespołu ratowników. Będą mieli swoje zaplecze i będą parkować karetkę. Będą zabezpieczać teren dzielnicy Matarnia i okolic – informuje Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Polska 2050 stawia ultimatum Tuskowi: Zagłosujemy z PiS i Konfederacją z ostatniej chwili
Polska 2050 stawia ultimatum Tuskowi: "Zagłosujemy z PiS i Konfederacją"

Jeżeli rząd nie dogada się z Polską 2050 w sprawie jej projektu, partia Szymona Hołowni przegłosuje go razem z PiS i Konfederacją – dowiedział się "Puls Biznesu”. Szykuje się kolejny zgrzyt w łonie koalicji rządzącej.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

We wtorek po południu i w nocy burze, ulewne deszcze do 40 mm i wiatr do 70 km/h na zachodzie i północnym-wschodzie Polski – ostrzega we wtorek IMGW.

615 lat temu pod Grunwaldem wojska polsko-litewskie pokonały armię Zakonu Krzyżackiego z ostatniej chwili
615 lat temu pod Grunwaldem wojska polsko-litewskie pokonały armię Zakonu Krzyżackiego

15 lipca 1410 r. pod Grunwaldem wojska polsko-litewskie, wspierane przez oddziały ruskie, czeskie i tatarskie, pod wodzą króla Władysława Jagiełły pokonały armię zgromadzoną przez Zakon Krzyżacki. Była to jedna z największych bitew średniowiecza.

Czy uda się wepchnąć dżinna z powrotem do butelki? tylko u nas
Czy uda się wepchnąć dżinna z powrotem do butelki?

Bardzo dobrze, że prowadzący z nim rozmowę w Radiu Wnet Łukasz Jankowski przerwał wywiad po jego słowach o "fejkowych komorach gazowych". Ale dlaczego człowiek o takich poglądach w ogóle się tam znalazł? Dlaczego został mu udostępniony mikrofon? Czy redakcja nie mogła przewidzieć, co będzie mówił?

Reprezentacja Polski ma nowego trenera Wiadomości
Reprezentacja Polski ma nowego trenera

Po ponad miesiącu od rezygnacji Michała Probierza Polski Związek Piłki Nożnej zdecydował, kto przejmie stery w reprezentacji Polski. Jak ustalił Polsat News, nowym selekcjonerem zostanie Jan Urban.

Pożar w Siemianowicach Śląskich. Komunikat RCB dla mieszkańców Wiadomości
Pożar w Siemianowicach Śląskich. Komunikat RCB dla mieszkańców

RCB wydało w poniedziałek wieczorem alert dotyczący pożaru hali produkcyjnej przy ul. Chemicznej w Siemianowicach Śląskich. Mieszkańcy proszeni są o niezbliżanie się do miejsca pożaru oraz o zamknięcie okien, aby uniknąć narażenia na szkodliwy dym.

REKLAMA

"Nie promocja końca świata, a wzrost na drodze Pana"

Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni” – pisze dr Amy-Jill Levine, profesor Nowego Testamentu i Nauk Żydowskich Mary Jane Werthan University w Vanderbilt Divinity School, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 1 grudnia.
Mistyczna droga
Mistyczna droga / pixabay.com/Meranda Devan

Pełny tekst komentarza:

W Ewangelii Łukasza 21, 25-28 i 34-36, w czytaniu na pierwszą niedzielę Adwentu 2024, Jezus mówi swoim uczniom o tym, co ma nastąpić. Smutne jest to, że to, co będzie, już się wydarzyło i wydarza się teraz. Widzieliśmy w przeszłości i widzimy dzisiaj, że wiele nacji jest w „opłakanym stanie”. Słyszymy wzburzone morze i fale huraganów, widzimy tajfuny oraz powodzie, które przychodzą coraz częściej i wyrządzają coraz większe szkody. Widzimy ludzi umierających nie tylko z przerażenia, ale także od bomb i ostrzału, z powodu chorób serca i raka. Co robimy w obliczu cierpienia - ekologicznego, militarnego, cielesnego? Wezwanie Jezusa mówi, abyśmy nie odwracali się od obowiązków na rzecz hulanek i pijaństwa; to dobra rada. Moja matka również by się z tym zgodziła. Jednakże samo mówienie nam, czego mamy nie robić, jest niewystarczające.

Czytaj także: Papież: Jezus zachęca nas do zaufania Jego miłości

Dobrą nowiną jest to, że Jezus daje nam instrukcje dotyczące tego, co powinniśmy czynić. Oto pięć spośród wielu różnych sugestii:

Wzrost na drodze Pana

1. Ewangelia Łukasza i towarzyszący jej tom Dziejów Apostolskich nie promuje końca świata, ale wzrost na drodze Pana. Dlatego naśladowcy Jezusa mają być, jak mówi Jezus, „zawsze czujni”. Oznacza to zajmowanie miejsc, dzięki którym można pomóc planecie i jej mieszkańcom. Kiedy widzimy zniszczenie nie uciekamy od szkód, ale niesiemy pomoc ludziom, którzy zostali poszkodowani.

Przypowieści o końcu świata

2. Ze starożytności pochodzi wiele przykładów literatury apokaliptycznej, zarówno w kanonie (w tym kilka ostatnich rozdziałów Księgi Daniela i cała Księga Apokalipsy), jak i w tekstach niekanonicznych, takich jak 1 i 2 Księga Henocha, 2 Barucha i 4 Ezdrasza. Ludzie żyjący w tamtych czasach wiedzieli, że pism tych nie należało traktować dosłownie. Są one raczej przypowieściami pomagającymi nam wyobrazić sobie inny świat.

a) Jeśli potrafimy wyobrazić sobie zniszczenie i śmierć, a następnie wyobrazić sobie siebie w tej sytuacji, jesteśmy lepiej przygotowani, gdy nadejdzie burza, atak lub choroba.

b) Jesteśmy lepiej przygotowani, ponieważ wiemy, że śmierć nie jest końcem naszej historii.

Bóg przychodzący

3. Teksty apokaliptyczne pomagają nam wyobrazić sobie Boga, który przychodzi, aby zaprowadzić sprawiedliwość w niesprawiedliwym świecie. Bóg wyraźnie mówi, że zemsta należy do nieba. Ona nie jest częścią ludzkich początków. Nie musimy wyobrażać sobie, że chwytamy za broń, aby dokonać pomsty na naszych wrogach.

Spełnione obietnice

4. Dzisiejsze czytanie z Księgi Jeremiasza 33,14-16 ukazuje mniej druzgocący, ale równie ważny obraz Bożej sprawiedliwości. Jeremiasz zapewnia nas, że obietnice dane przez Boga „domowi Izraela i Judy” - czyli narodowi żydowskiemu - zostaną spełnione.

a) Juda, później zwana Judeą, a po 135 roku n.e. nazywana przez Rzymian Syro-Palestyną, będzie bezpieczna, a Jerozolima będzie słynęła z powodu swojej sprawiedliwości.

b) Zarówno proroctwa, jak i literatura apokaliptyczna pomagają nam wyobrazić sobie następujące możliwości:

i) Jeremiasz oferuje możliwość pokoju między Izraelem a Palestyńczykami.

ii) Być może my, jako ludzie, widząc wszystkie znaki ostrzegawcze możemy być bardziej czujni, mniej pod względem wyglądania dronów czy snajperów, pocisków lub bomb, ale bardziej pod względem pracy na rzecz pokoju, do którego dąży judaizm, chrześcijaństwo i islam.

Dzieciątko

5. W końcu, w całej tej dyskusji o znakach na niebie, powinniśmy również pamiętać, że głównym znakiem Adwentu nie jest drżenie niebios, ale dziecko owinięte w pieluchy i leżące w żłobie.

a) Możemy więc wybrać znak, który do nas najbardziej przemawia.

b) Możemy zdecydować, co należy czynić, kiedy go dostrzeżemy.

Czytaj także: Adwent. Czas oczekiwania i przygotowania

Komentarz w formie wideo

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe