Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?

„Rail Baltica z powodu rosnących kosztów inwestycji, wysokiej inflacji w ostatnich latach, rozszerzenia zakresu prac oraz utrudnień biurokratycznych jest ono opóźnione o przynajmniej pięć lat” – piszą Bartosz Chmielewski i Sandra Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich.
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 / fot. YouTube / Kolej z lotu ptaka

Co dalej z Rail Baltica?

Jak informuje Ośrodek Studiów Wschodnich, projekt Rail Baltica, mający połączyć stolice państw bałtyckich z Polską i Finlandią, napotyka na poważne trudności. Pomimo jego strategicznego znaczenia, zarówno dla mobilności wojskowej, jak i gospodarczej, realizacja inwestycji jest opóźniona o co najmniej pięć lat.

Problemy finansowe

Jak podkreślono, największym problemem są rosnące koszty – z 5,8 mld euro do 23,8 mld euro. Projekt może nie zostać ukończony do 2030 roku, co jest wymagane w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Pomimo uzyskania znacznych funduszy z UE finansowanie projektu jest nadal niewystarczające. OSW zwraca uwagę, iż istnieje ryzyko, że niektóre odcinki zostaną zrealizowane z opóźnieniem lub nie powstaną w ogóle. W debatach publicznych, szczególnie na Łotwie i w Estonii, pojawiają się wątpliwości co do opłacalności inwestycji.

Dodatkowe fundusze od UE?

Ośrodek Studiów Wschodnich zwraca uwagę, że projekt ma także kluczowe znaczenie z punktu widzenia NATO, ponieważ jego opóźnienia mogą wpłynąć na mobilność wojskową w regionie. Zdaniem analityków Polska oraz kraje bałtyckie mogą naciskać na Brukselę o dodatkowe fundusze, aby zabezpieczyć realizację projektu w możliwie jak najszerszym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE:


 

POLECANE
Europoseł z Francji przywiozła do Polski setki pigułek aborcyjnych. Przynosimy wsparcie z ostatniej chwili
Europoseł z Francji przywiozła do Polski setki pigułek aborcyjnych. "Przynosimy wsparcie"

Francuskie posłanki Mathilde Panot i Manon Aubry dostarczyły do Warszawy 300 pigułek aborcyjnych. Zapowiedziały, że w przyszłości wyślą ich więcej.

Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu Wiadomości
Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu

Chociaż Niemcy publicznie deklarują odejście od rosyjskich surowców, rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Jak ujawnia niemiecki tygodnik "Der Spiegel", niemiecka państwowa spółka SEFE (następczyni niemieckiego oddziału Gazpromu) sprowadza do kraju ogromne ilości rosyjskiego skroplonego gazu ziemnego (LNG) – często omijając własne zakazy i ukrywając faktyczny kierunek dostaw.

Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT z ostatniej chwili
Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT

KRRiT krytykuje wykluczenie Telewizji Republika z debaty prezydenckiej TVP z udziałem TVN i Polsatu, która odbędzie się 12 maja.

Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury gorące
Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury

Prokuratura Okręgowa Warszawa – Praga wszczęła w środę dochodzenie w sprawie znieważenia Żydów oraz nawoływania do nienawiści w trakcie poniedziałkowej debaty kandydatów na prezydenta. Chodzi o zachowanie Grzegorza Brauna w trakcie debaty prezydenckiej "Super Expressu".

Znamy nazwisko nowego rzecznika niemieckiego rządu. To dziennikarz z ostatniej chwili
Znamy nazwisko nowego rzecznika niemieckiego rządu. To dziennikarz

Dziennikarz i publicysta "Sueddeutsche Zeitung" Stefan Kornelius obejmie stanowisko rzecznika nowego, chadecko-socjaldemokratycznego rządu Niemiec – poinformował portal dziennika.

Nowości Netflix – maj 2025. Morderstwo, obława i polityczne intrygi z ostatniej chwili
Nowości Netflix – maj 2025. Morderstwo, obława i polityczne intrygi

Netflix w maju 2025 kusi miniserialem true crime, docuserią o Bin Ladenie, komediami i odważnym serialem animowanym.

Zabójstwo lekarza w Krakowie. Jest decyzja sądu ws. nożownika z ostatniej chwili
Zabójstwo lekarza w Krakowie. Jest decyzja sądu ws. nożownika

Krakowski sąd rejonowy aresztował w środę na trzy miesiące 35-latka podejrzanego o zabójstwo lekarza w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie – poinformował sędzia Maciej Czajka, rzecznik Sądu Okręgowego w Krakowie ds. karnych.

Karol Nawrocki: Nigdy nie zgodzę się na prywatyzację lasów z ostatniej chwili
Karol Nawrocki: Nigdy nie zgodzę się na prywatyzację lasów

Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki zadeklarował w środę, że jeśli zostanie wybrany na ten urząd, nigdy nie zgodzi się na sprywatyzowanie Lasów Państwowych i będzie chronił zarówno ich społeczną, jak i gospodarczą funkcję. Podkreślił, że lasy to nasze narodowe dobro.

Ruszyło CPK. Wybrano firmę PR Wiadomości
"Ruszyło CPK". Wybrano firmę PR

Według medialnych doniesień, agencja Lighthouse została wybrana w przetargu do opracowania strategii komunikacji oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakres współpracy obejmuje lata 2025–2027.

Awaria Vinted. Setki zgłoszeń od użytkowników z ostatniej chwili
Awaria Vinted. Setki zgłoszeń od użytkowników

30 kwietnia 2025 r. od godz. 15 użytkownicy Vinted zgłaszają problemy z wejściem na aplikację oraz stronę internetową.

REKLAMA

Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?

„Rail Baltica z powodu rosnących kosztów inwestycji, wysokiej inflacji w ostatnich latach, rozszerzenia zakresu prac oraz utrudnień biurokratycznych jest ono opóźnione o przynajmniej pięć lat” – piszą Bartosz Chmielewski i Sandra Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich.
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 / fot. YouTube / Kolej z lotu ptaka

Co dalej z Rail Baltica?

Jak informuje Ośrodek Studiów Wschodnich, projekt Rail Baltica, mający połączyć stolice państw bałtyckich z Polską i Finlandią, napotyka na poważne trudności. Pomimo jego strategicznego znaczenia, zarówno dla mobilności wojskowej, jak i gospodarczej, realizacja inwestycji jest opóźniona o co najmniej pięć lat.

Problemy finansowe

Jak podkreślono, największym problemem są rosnące koszty – z 5,8 mld euro do 23,8 mld euro. Projekt może nie zostać ukończony do 2030 roku, co jest wymagane w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Pomimo uzyskania znacznych funduszy z UE finansowanie projektu jest nadal niewystarczające. OSW zwraca uwagę, iż istnieje ryzyko, że niektóre odcinki zostaną zrealizowane z opóźnieniem lub nie powstaną w ogóle. W debatach publicznych, szczególnie na Łotwie i w Estonii, pojawiają się wątpliwości co do opłacalności inwestycji.

Dodatkowe fundusze od UE?

Ośrodek Studiów Wschodnich zwraca uwagę, że projekt ma także kluczowe znaczenie z punktu widzenia NATO, ponieważ jego opóźnienia mogą wpłynąć na mobilność wojskową w regionie. Zdaniem analityków Polska oraz kraje bałtyckie mogą naciskać na Brukselę o dodatkowe fundusze, aby zabezpieczyć realizację projektu w możliwie jak najszerszym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE:



 

Polecane
Emerytury
Stażowe