Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?

„Rail Baltica z powodu rosnących kosztów inwestycji, wysokiej inflacji w ostatnich latach, rozszerzenia zakresu prac oraz utrudnień biurokratycznych jest ono opóźnione o przynajmniej pięć lat” – piszą Bartosz Chmielewski i Sandra Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich.
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 / fot. YouTube / Kolej z lotu ptaka

Co dalej z Rail Baltica?

Jak informuje Ośrodek Studiów Wschodnich, projekt Rail Baltica, mający połączyć stolice państw bałtyckich z Polską i Finlandią, napotyka na poważne trudności. Pomimo jego strategicznego znaczenia, zarówno dla mobilności wojskowej, jak i gospodarczej, realizacja inwestycji jest opóźniona o co najmniej pięć lat.

Problemy finansowe

Jak podkreślono, największym problemem są rosnące koszty – z 5,8 mld euro do 23,8 mld euro. Projekt może nie zostać ukończony do 2030 roku, co jest wymagane w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Pomimo uzyskania znacznych funduszy z UE finansowanie projektu jest nadal niewystarczające. OSW zwraca uwagę, iż istnieje ryzyko, że niektóre odcinki zostaną zrealizowane z opóźnieniem lub nie powstaną w ogóle. W debatach publicznych, szczególnie na Łotwie i w Estonii, pojawiają się wątpliwości co do opłacalności inwestycji.

Dodatkowe fundusze od UE?

Ośrodek Studiów Wschodnich zwraca uwagę, że projekt ma także kluczowe znaczenie z punktu widzenia NATO, ponieważ jego opóźnienia mogą wpłynąć na mobilność wojskową w regionie. Zdaniem analityków Polska oraz kraje bałtyckie mogą naciskać na Brukselę o dodatkowe fundusze, aby zabezpieczyć realizację projektu w możliwie jak najszerszym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE:


 

POLECANE
Sikorski dał się wkręcić Rosjanom. Zdradził im poufne informacje ws. wybuchu NS z ostatniej chwili
Sikorski dał się wkręcić Rosjanom. Zdradził im poufne informacje ws. wybuchu NS

Radosław Sikorski rozmawiał z rosyjskimi „komikami”, myśląc, że jego rozmówcą jest Petro Poroszenko. Podzielił się w jej trakcie wieloma drażliwymi tematami z punktu widzenia polskiego interesu publicznego. Zdradził im poufne informacje ws. wybuchu Nord Streamu.

Spotkanie na szczycie. Andrzej Duda i Antony Blinken rozmawiali o bezpieczeństwie z ostatniej chwili
Spotkanie na szczycie. Andrzej Duda i Antony Blinken rozmawiali o bezpieczeństwie

Prezydent Andrzej Duda spotkał się w czwartek w Warszawie z sekretarzem stanu USA Antony Blinkenem. Według ambasady USA Blinken i Duda rozmawiali m.in. na temat zagadnień związanych z bezpieczeństwem.

„Zebrało się kółko różańcowe i biadoli”. Burza po programie TVN Wiadomości
„Zebrało się kółko różańcowe i biadoli”. Burza po programie TVN

Wraz z końcem wakacji ruszyła nowa edycja popularnego programu TVN „Top Model”. Po emisji ostatniego odcinka w sieci zawrzało.

Bodnar zapowiada represje wobec sędziów. Jest reakcja I prezes Sądu Najwyższego z ostatniej chwili
Bodnar zapowiada represje wobec sędziów. Jest reakcja I prezes Sądu Najwyższego

Pierwsza prezes Sądu Najwyższego wydała komunikat, w którym odnosi się do zapowiedzi ministra sprawiedliwości Adama Bodnara o „weryfikacji sędziów”. To „brutalny atak na niezawisłość sędziowską” i „destrukcja wymiaru sprawiedliwości” – pisze Małgorzata Manowska.

Rozwód w Pałacu Buckingham. „Ona traktuje go okropnie” z ostatniej chwili
Rozwód w Pałacu Buckingham. „Ona traktuje go okropnie”

Kilka miesięcy temu hiszpański dziennik „Marca” informował, że Meghan Markle złożyła papiery rozwodowe, w których żąda od Harry’ego 80 mln dolarów i pełnej opieki nad dziećmi. Temat znowu wrócił na czołówki brytyjskich mediów. Nowe informacje przekazał „The Sun”.

O ile wzrośnie płaca minimalna? Jest komunikat rządu z ostatniej chwili
O ile wzrośnie płaca minimalna? Jest komunikat rządu

Rząd zaproponował zmiany w wysokości płacy minimalnej i minimalnej stawki godzinowej.

IMGW wydał pilny apel do rodziców i opiekunów dzieci z ostatniej chwili
IMGW wydał pilny apel do rodziców i opiekunów dzieci

IMGW wydał komunikat z prognozą pogody na nadchodzący dzień. Ostrzega, że do Polski nadciągają opady, które mogą powodować gwałtowne wezbranie wód i powódź błyskawiczną

„Prowadź nas, nadziejo” z Janem Pietrzakiem Wiadomości
„Prowadź nas, nadziejo” z Janem Pietrzakiem

„Chcecie zobaczyć człowieka naprawdę młodego (...), idźcie na występ Pietrzaka” – zachęcał Maciej Rybiński. I choć minęło trochę lat, ten apel nic nie stracił na aktualności. Cykl koncertów „Prowadź nas, nadziejo” to wspaniała okazja, by się o tym przekonać.

Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Bp Antoni Długosz: Panie ministrze Bodnar, dlaczego teraz Pan milczy? Wiadomości
Bp Antoni Długosz: Panie ministrze Bodnar, dlaczego teraz Pan milczy?

– Panie ministrze Bodnar, dlaczego, gdy nie tak dawno pełnił Pan funkcję Rzecznika Praw Obywatelskich, stawał Pan publicznie w obronie zabójcy 10-letniej dziewczynki, ubolewając nad zakładanymi mu kajdankami i nocnym przesłuchaniem? Dlaczego teraz Pan milczy? Dlaczego raziły Pana kajdanki u mordercy dziecka, a nie rażą u aresztowanego księdza? – pytał wczoraj w rozważaniach podczas Apelu Jasnogórskiego biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Antoni Długosz.

REKLAMA

Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?

„Rail Baltica z powodu rosnących kosztów inwestycji, wysokiej inflacji w ostatnich latach, rozszerzenia zakresu prac oraz utrudnień biurokratycznych jest ono opóźnione o przynajmniej pięć lat” – piszą Bartosz Chmielewski i Sandra Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich.
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 / fot. YouTube / Kolej z lotu ptaka

Co dalej z Rail Baltica?

Jak informuje Ośrodek Studiów Wschodnich, projekt Rail Baltica, mający połączyć stolice państw bałtyckich z Polską i Finlandią, napotyka na poważne trudności. Pomimo jego strategicznego znaczenia, zarówno dla mobilności wojskowej, jak i gospodarczej, realizacja inwestycji jest opóźniona o co najmniej pięć lat.

Problemy finansowe

Jak podkreślono, największym problemem są rosnące koszty – z 5,8 mld euro do 23,8 mld euro. Projekt może nie zostać ukończony do 2030 roku, co jest wymagane w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Pomimo uzyskania znacznych funduszy z UE finansowanie projektu jest nadal niewystarczające. OSW zwraca uwagę, iż istnieje ryzyko, że niektóre odcinki zostaną zrealizowane z opóźnieniem lub nie powstaną w ogóle. W debatach publicznych, szczególnie na Łotwie i w Estonii, pojawiają się wątpliwości co do opłacalności inwestycji.

Dodatkowe fundusze od UE?

Ośrodek Studiów Wschodnich zwraca uwagę, że projekt ma także kluczowe znaczenie z punktu widzenia NATO, ponieważ jego opóźnienia mogą wpłynąć na mobilność wojskową w regionie. Zdaniem analityków Polska oraz kraje bałtyckie mogą naciskać na Brukselę o dodatkowe fundusze, aby zabezpieczyć realizację projektu w możliwie jak najszerszym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE:



 

Polecane
Emerytury
Stażowe