Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 


 

POLECANE
Obława za przestępcą w Mazowieckiem. Dwóch policjantów rannych z ostatniej chwili
Obława za przestępcą w Mazowieckiem. Dwóch policjantów rannych

Dwóch policjantów z Radomia zostało poszkodowanych w piątek rano podczas próby zatrzymania w pow. przysuskim (Mazowieckie) mężczyzny poszukiwanego listem gończym. Trwa obława za przestępcą – poinformowała mazowiecka policja.

Donald Trump zapowiada umowę handlową z Chinami. Podał datę Wiadomości
Donald Trump zapowiada umowę handlową z Chinami. Podał datę

W wywiadzie dla tygodnika "Time" prezydent USA Donald Trump stwierdził, że umowy handlowe Chin negocjowane ze Stanami Zjednoczonymi powinny się ukształtować za trzy do czterech tygodni.

Zapytaliśmy MSWiA o polsko-niemieckie patrole na polsko-niemieckiej granicy tylko u nas
Zapytaliśmy MSWiA o polsko-niemieckie patrole na polsko-niemieckiej granicy

Instytucja wspólnych międzynarodowych patroli w regionach przygranicznych nie jest koniecznością, ale może w poszczególnych wąskich wymiarach sprzyjać efektywności pracy na przygraniczu. Z drugiej strony Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) na pytanie naszej redakcji o konkretne dane i analizy świadczące o wyższej skuteczności patroli binarodowych w porównaniu do partoli jednonarodowościowych w zakresie zwalczania przestępczości, odpowiedziało, że nie dysponuje danymi w tym obszarze.

Uroczyste zgromadzenie parlamentu w Gnieźnie. Andrzej Duda: Musimy odważnie wykorzystywać swoje dziejowe szanse Wiadomości
Uroczyste zgromadzenie parlamentu w Gnieźnie. Andrzej Duda: Musimy odważnie wykorzystywać swoje dziejowe szanse

– Musimy odważnie wykorzystywać swoje dziejowe szanse. Dlatego już za trzy dni będziemy gościć kilkunastu europejskich przywódców – uczestników jubileuszowego, 10. szczytu Inicjatywy Trójmorza. To sukces, który przyniosła konsekwentna realizacja dalekosiężnej strategii – powiedział prezydent Andrzej Duda podczas uroczystego zgromadzenia parlamentu w Gnieźnie, związanego z 1000. rocznicą koronacji króla Bolesława Chrobrego.

Zamach na ważnego rosyjskiego generała. Precyzyjna likwidacja [WIDEO] Wiadomości
Zamach na ważnego rosyjskiego generała. "Precyzyjna likwidacja" [WIDEO]

W podmoskiewskiej miejscowości Bałaszice doszło do eksplozji samochodu, w którym zginął zastępca szefa Głównego Zarządu Operacyjnego Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Rosji, generał Jarosław Moskalik – podał m.in. portal Nexta, powołując się na rosyjskie media. 

Polska otrzyma dostęp do sprzętu obronnego tylko wówczas, gdy wypełni kryteria unijnych wartości gorące
Polska otrzyma dostęp do sprzętu obronnego tylko wówczas, gdy wypełni kryteria "unijnych wartości"

Jeżeli ktokolwiek sądził, że Polska w sytuacji zagrożenia czy ataku na swoje granice bezwarunkowo otrzyma pomoc ze strony UE po wdrożeniu wspólnej polityki obronnej, jest w poważnym błędzie. W sprawozdaniu przyjętym w środę 23 głosami za, 9 przeciw i 2 wstrzymującymi się, posłowie do PE z Komisji ds. Budżetu przegłosowali priorytety do długoterminowego budżetu, korzyści z którego poszczególne państwa członkowskie czerpać będą jedynie w sytuacji spełniania kryteriów tzw. praworządności i przestrzegania tzw. unijnych wartości.

Bodnarowcy zatrzymali księdza. Jest komunikat kurii Wiadomości
Bodnarowcy zatrzymali księdza. Jest komunikat kurii

Kilka dni temu doszło do zatrzymania czterech osób związanych ze sprawą dr Gizeli Jagielskiej i aborcji w Oleśnicy. Wśród zatrzymanych znalazł się ksiądz z archidiecezji przemyskiej. W tej sprawie pojawił się komunikat Kurii Metropolitalnej w Przemyślu.

Bodnar: Odwołuję sędziego Piotra Schaba. Wbrew ustawie idzie za ciosem z ostatniej chwili
Bodnar: Odwołuję sędziego Piotra Schaba. "Wbrew ustawie idzie za ciosem"

Minister Adam Bodnar odwołał w piątek sędziego Piotra Schaba z funkcji sędziowskiego rzecznika dyscyplinarnego – poinformował na swoich mediach resort sprawiedliwości.

Zabójstwo dyrektora United Healthcare. Amerykańska prokuratura domaga się najwyższej kary Wiadomości
Zabójstwo dyrektora United Healthcare. Amerykańska prokuratura domaga się najwyższej kary

Amerykańscy prokuratorzy złożyli w czwartek w sądzie federalnym formalne zawiadomienie, że zamierzają domagać się kary śmierci dla Luigiego Mangione, oskarżonego o zabójstwo w Nowym Jorku dyrektora generalnego giganta ubezpieczeniowego, United Healthcare. Zarzucają mu chęć „sprowokowania szerokiego oporu wobec tej branży".

Mer Kijowa: Jednym ze scenariuszy jest… oddanie terytorium z ostatniej chwili
Mer Kijowa: Jednym ze scenariuszy jest… oddanie terytorium

Witalij Kliczko, mer Kijowa, przyznał, że Ukraina może być zmuszona oddać ziemię w ramach porozumienia pokojowego z Rosją. Zaznaczył jednak, że może to być rozwiązanie tymczasowe.

REKLAMA

Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe