Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 


 

POLECANE
A kiedy żołnierzy przeprosisz?!. Krzyki z widowni na spektaklu z Kurdej-Szatan z ostatniej chwili
"A kiedy żołnierzy przeprosisz?!". Krzyki z widowni na spektaklu z Kurdej-Szatan

Podczas premiery spektaklu w Teatrze Muzycznym w Gdyni Barbara Kurdej-Szatan musiała zmierzyć się z pytaniem, które od lat ciąży nad jej wizerunkiem. W pewnym momencie ciszę na sali przerwał głos widza: "A kiedy żołnierzy naszych przeprosisz?!".

Akcja ratunkowa w  Alpach. Dramatyczne poszukiwania Polaków z ostatniej chwili
Akcja ratunkowa w Alpach. Dramatyczne poszukiwania Polaków

W szwajcarskich Alpach trwa intensywna akcja poszukiwawcza dwóch polskich turystów, którzy zaginęli podczas wyprawy w rejonie masywu Weissmies. Mężczyźni, mający 52 i 76 lat, wyruszyli w góry 16 sierpnia, dzień po przyjeździe do Szwajcarii, i od tego czasu nie nawiązali kontaktu z rodziną.

Weto prezydenta Nawrockiego ws. Ukrainy. Jest oświadczenie KE z ostatniej chwili
Weto prezydenta Nawrockiego ws. Ukrainy. Jest oświadczenie KE

Zgodnie z dyrektywą o ochronie tymczasowej pomoc Ukraińcom musi być udzielona, ale poziom świadczeń socjalnych i rodzinnych określają państwa członkowskie – oświadczył we wtorek rzecznik Komisji Europejskiej Markus Lammert.

Waldemar Żurek przybył do KRS i groził sędziom z ostatniej chwili
Waldemar Żurek przybył do KRS i groził sędziom

Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek po raz pierwszy od objęcia urzędu pojawił się w siedzibie Krajowej Rady Sądownictwa. Podczas swojego przemówienia otwierającego posiedzenie Rady wygłosił ostrą krytykę jej obecnego składu, podważając legalność sędziowskiej części KRS. Groził przy tym zebranym konsekwencjami prawnymi i stwierdził, że będzie dążył, by sędziowie Rady opuścili budynek.

Prokurator Ewa Wrzosek delegowana do Ministerstwa Sprawiedliwości pilne
Prokurator Ewa Wrzosek delegowana do Ministerstwa Sprawiedliwości

Prokurator Ewa Wrzosek objęła stanowisko radcy generalnego w biurze ministra sprawiedliwości – podał w komunikacie resort sprawiedliwości.

Niemcy ogłosiły swój sukces. Pozbyli się 10 tysięcy imigrantów od maja z ostatniej chwili
Niemcy ogłosiły swój sukces. Pozbyli się 10 tysięcy imigrantów od maja

Niemiecki minister spraw wewnętrznych Alexander Dobrindt ocenia restrykcje w polityce azylowej wprowadzone przez nowy rząd jako duży sukces. Kluczowym dowodem na skuteczność tych działań ma być liczba migrantów zawróconych na granicy – od 8 maja było to ponad 10 tysięcy osób, z czego około 550 to osoby ubiegające się o azyl.

Pilny komunikat dla miejscowości nadmorskich pilne
Pilny komunikat dla miejscowości nadmorskich

Główny Inspektor Sanitarny wydał ostrzeżenia dla kilkudziesięciu nadmorskich miejscowości.

Zdecydowana odpowiedź rzecznika prezydenta na krytykę prezesa Związku Ukraińców w Polsce z ostatniej chwili
Zdecydowana odpowiedź rzecznika prezydenta na krytykę prezesa Związku Ukraińców w Polsce

Decyzja prezydenta Karola Nawrockiego o zawetowaniu ustawy dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wywołała impulsywną reakcję Mirosława Skórki, prezesa Związku Ukraińców w Polsce. Jego wypowiedź w TVP Info zdecydowanie skomentował Rafał Leśkiewicz, rzecznik prezydenta, nazywając ją bezczelnymi manipulacjami, obrażającymi prezydenta RP.

Ranny żołnierz. Kosiniak-Kamysz: To ataki szkolonych bandytów z ostatniej chwili
Ranny żołnierz. Kosiniak-Kamysz: To ataki szkolonych bandytów

– Znów wzrasta liczba incydentów na granicy z Białorusią, wojsko jest cały czas do dyspozycji – mówił we wtorek wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Zaznaczył, że stan żołnierza, który w poniedziałek został ranny na tej granicy, jest stabilny, a sprawę wyjaśnia Żandarmeria Wojskowa.

Ruchniewicz prosi Niemców o pomoc w zwolnieniu Hanny Radziejowskiej z Instytutu Pileckiego Wiadomości
Ruchniewicz prosi Niemców o pomoc w zwolnieniu Hanny Radziejowskiej z Instytutu Pileckiego

Hanna Radziejowska, kierowniczka berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego, nie tylko została odwołana ze stanowiska, ale grozi jej również dyscyplinarne zwolnienie. Powodem ma być wysłanie poufnego listu do minister kultury Marty Cienkowskiej, w którym zgłosiła nieprawidłowości w funkcjonowaniu instytucji.

REKLAMA

Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe