Będą podwyżki w DB Cargo Polska i spółkach zależnych. To sukces zakładowych związków zawodowych
Porozumienie dotyczące wzrostu wynagrodzeń przedstawiciele Solidarności i innych organizacji związkowych działających w DB Cargo Polska podpisali z pracodawcą pod koniec marca.
„Nie chcieliśmy się zgodzić na podzielenie podwyżek na gwarantowane i uznaniowe”
Tadeusz Florek, przewodniczący Solidarności w koncernie, podkreśla, że podczas negocjacji związkowcy z „S” naciskali na podwyżki w jednakowej wysokości dla wszystkich pracowników. – Nie chcieliśmy się zgodzić na podzielenie podwyżek na gwarantowane i uznaniowe. W poprzednich latach tak właśnie było. O wysokości części uznaniowej decydowali przełożeni, w efekcie czego zdarzało się, że osoby lepiej zarabiające dostawały więcej, co sprawiało, że dysproporcje w zarobkach ulegały zwiększeniu – mówi związkowiec.
To nie jest jedyny sukces strony związkowej. W maju wejdą również w życie zmiany w Zakładowych Układach Zbiorowych Pracy obowiązujących w DB Cargo Polska i w spółkach zależnych. Najważniejsza dotyczy wprowadzenia dodatku stażowego. Negocjacje tego dodatku trwały wiele lat. – Wreszcie się udało. Dodatek będzie przysługiwał już po dwóch latach pracy w koncernie – podkreśla Waldemar Machaj, wiceprzewodniczący „S” w koncernie. Jak wyjaśnia, w zależności od stażu pracy wyniesie od 20 do 40 proc. stawki zasadniczej pracownika i będzie wypłacany raz w roku, przy okazji Święta Kolejarza.
Wyższe dodatki
Ponadto związkowcy wynegocjowali zwiększenie takich dodatków, jak: dodatek za liczbę przejechanych kilometrów, dodatek hotelowy, dodatek dla brygadzistów czy dodatek za wielozadaniowość. – To bardzo ważne w przypadku, gdy np. maszynista posiada uprawnienia rewidenta taboru, to jeśli dwa razy w miesiącu wykona pracę na tym drugim stanowisku, otrzyma 250 zł brutto, czyli o 150 zł więcej niż do tej pory – podkreśla Tadeusz Florek.
DB Cargo Polska należy do niemieckiego koncernu Deutsche Bahn. W Polsce firma wraz ze spółkami zależnymi zatrudnia ok. 2,5 tys. pracowników.
CZYTAJ TAKŻE: „S” w Michelin Polska: Zamykają zakład, ale zwolnień grupowych nie będzie