Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski

Polska ze względu na swoje strategiczne położenie w sercu Europy zawsze była przedmiotem pożądania najeźdźców, zaborców. To położenie na piekielnie trudnej do obrony równinie stało się przyczyną Jej nieszczęść.
Flaga Polski Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski
Flaga Polski / Pixabay.com

To ono było decydujące w końcówce XVIII stulecia gdy traciliśmy niepodległość. Co prawda istotną przyczyną rozbiorów były wewnętrzne spory i osłabienie państwa jednakże pogrążona w podobnym kryzysie, leżąca na obrzeżach kontynentu, Hiszpania nie straciła suwerenności. A więc przeklęte położenie geograficzne czy „przeciągi” jak mawiał Marszałek Józef Piłsudski? Tak, z punktu widzenia geopolityki czy obronności to rzeczywiście olbrzymi problem ale gdy przyjrzymy się gospodarce to już nie koniecznie. Już pierwszy rzut oka na mapę uzmysławia nam, że przecież ogromna cześć europejskich szlaków drogowych, kolejowych, powietrznych wiedzie przez nasz kraj. Znaczenie naszych portów rośnie w imponującym tempie zagrażając holenderskim i niemieckim championom. Co więc powinniśmy czynić by wykorzystać naszą dziejową szansę, przekuć przekleństwo w ogromną zaletę - walor? 

Czytaj również: Zaskakujące słowa w Bundestagu: Rząd Tuska bezczelnie łamie prawo [WIDEO]

Żałoba w Pałacu Buckingham. Książę William wydał oświadczenie

 

Realizacja wizji

Dla realizacji tej wizji niezbędne jest podejście patriotyczne a nie internacjonalne, kosmopolityczne. Trzeba porzucić ultraliberalne myśli. Skoncentrować się na propaństwowymi myśleniu i dążeniu bo w realizacji tych śmiałych dążeń. Nie ma alternatywy dla państwowego kapitału. Prywatny, w takiej skali w kraju nie istnieje bądź przerasta to jego możliwości. Przed nami kilka epokowych, fundamentalnych wyzwań infrastrukturalnych, gospodarczych, pomijam te militarne choć i w tym aspekcie silna gospodarka Kraju ogromnie wzmocni nasze bezpieczeństwo. Te wyzwania to transformacja energetyki, rozbudowa połączeń kolejowych i drogowych a także lotniczych i infrastruktury morskiej, portowej. Ostatnie lata przyniosły nam realną poprawę w zakresie transportu drogowego. Powstały fundamentalne dla rozwoju naszych portów arterie północ - południe.  Pamiętam zdecydowaną postawę jednego z wiceministrów transportu, który jako jeden z nielicznych był w pełni świadom znaczenia tych tras dla rozwoju kraju mówił: „być może będą mi w przyszłości czynili zarzuty w tej sprawie ale A1 to absolutny polski priorytet”. Autostrady i drogi szybkiego ruchu wschód - zachód mają, z oczywistych względów, obecnie mniejsze gospodarcze znaczenie ale o nie także trzeba zadbać i je dokończyć (A2 do wschodniej granicy). Sytuacja od strony infrastruktury kolejowej nie wygląda już tak dobrze. Widoczne są duże zapóźnienia w zakresie remontów.

Większy postęp występuje w zakresie taboru głownie dzięki innowacyjnym, krajowym konstrukcjom. Jednakże odziedziczona jeszcze po PRL gęsta siatka połączeń kolejowych powoduje, że jesteśmy tu w całkiem dobrej sytuacji. Nie zaniedbując powyższych, trzeba więc skoncentrować się na pozostałych trzech obszarach.

 

Wielkie projekty strategiczne

Energetyka. Tu czeka nas prawdziwa rewolucja. O tym, że nie można zawracać kijem Wisły przekonuje nas smutny „pomnik” w północno- wschodniej Polsce - pozostałość po wieżach niedoszłej elektrowni węglowej. Na horyzoncie widać już zmierzch pracy, fundamentalnych dla stabilności naszego systemu energetycznego elektrowni opalanych węglem brunatnym w Bełchatowie i Turowie. Czym je zastąpić? Niestabilnym OZE? Nie ma tu alternatywy dla atomu. Nie ma już czasu na długotrwałe procedury i ewentualną zmianę lokalizacji. Projekt „państwowy” realizowany z Amerykanami znacząco przyspieszył. Potrzebnym uzupełnieniem, wsparciem są też projekty publiczno - prywatne jak ten robiony wspólnie z koreańskim KHNP czy rozwijanie małych reaktorów jądrowych. Jaka przyszłość czeka transport lotniczy? Mamy wszelkie atuty: dogodne, centralne położenie, krajowe linie lotnicze, które zdają się wychodzić z zapaści i zaawansowane prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym.  Co więcej, ten projekt przeszedł test prywatnego inwestora. Jedna z renomowanych firm z branży wyraziła wolę zainwestowania weń naprawdę dużych pieniędzy. To jest do zrealizowania oczywiście pod warunkiem utrzymania nad nim kontroli przez Skarb Państwa Rzeczypospolitej. Rozumiem polityków, sam byłem politykiem. Nie nazywajmy tego portu CPK. Niech będzie przemianowany ale nie opowiadajmy bajek, że wystarczą nam współdziałające z Okęciem małe porty regionalne (Modlin, Radom). Pamiętajmy, że walka toczy się tu nie tylko o pasażera ale o intratne potoki cargo. Nie bez znaczenia jest tu także znaczenie militarne projektowanego obiektu, ale miałem nie pisać o obronności. Na koniec o portach. Potrzebujemy dalszego rozwoju infrastruktury portowej: terminali kontenerowych w Szczecinie-Świnoujściu i Gdański a także Nowego Portu w Gdyni na terenach odebranych morzu. Do tego wszystkiego potrzebna jest wizja i odwaga a więc odwagi koledzy politycy. Nie bójcie się marzyć o Wielkiej, Dumnej Polsce. W polityce trzeba mieć marzenia i je realizować nie dla partii - dla Kraju.

[Autor jest urzędnikiem państwowym, byłym posłem i menadżerem, absolwentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego]
 


 

POLECANE
Niemieckie medium, w którym publikowano instrukcję stosowania wobec PiS metod policyjnych na liście niemieckich służb gorące
Niemieckie medium, w którym publikowano "instrukcję" stosowania wobec PiS "metod policyjnych" na liście niemieckich służb

Bawarski Urząd Ochrony Konstytucji opublikował analizę rosyjskiej kampanii dezinformacyjnej nazywanej w dokumencie "DOPPELGÄNGER". Co ciekawe przewija się w niej nazwa medium, które publikowało artykuły Klausa Bachmanna, który wzywał do stosowania "metod policyjnych" wobec PiS i Andrzeja Dudy.

Czarna seria. Nie żyje następny żołnierz z ostatniej chwili
Czarna seria. Nie żyje następny żołnierz

Armię dotyka seria tragicznych wydarzeń. Tym razem o śmierci żołnierza poinformowała 18. Dywizja Zmechanizowana.

Adam Bodnar podziękował za przewrócenie państwa konstytucyjnego gorące
Adam Bodnar podziękował za "przewrócenie państwa konstytucyjnego"

Donald Tusk i Adam Bodnar odbyli wielogodzinne spotkanie z przedstawicielami ściśle wyselekcjonowanych i najbardziej upolitycznionych środowisk sędziowskich.

Niemieccy pracodawcy gorzej opłacają obcokrajowców tylko u nas
Niemieccy pracodawcy gorzej opłacają obcokrajowców

Niemiecki rząd przyznaje w publikacji Bundestagu, ze w Niemczech średnie miesięczne wynagrodzenie dla pracujących na pełen etat wynosi 3 945 euro dla Niemców i 3 034 euro dla obcokrajowców. Mediana wynagrodzeń obcokrajowców była zatem o 911 euro lub 23 procent niższa niż w przypadku Niemców.

Dramat nad jeziorem Ukiel w Olsztynie z ostatniej chwili
Dramat nad jeziorem Ukiel w Olsztynie

W sobotę na niestrzeżonej plaży nad jeziorem Ukiel w Olsztynie doszło do tragicznego wypadku. 36-letni mężczyzna stracił życie, próbując uratować swojego siedmioletniego syna, który wpadł do wody podczas zabawy na pontonie.

Nie żyje znany piłkarz z ostatniej chwili
Nie żyje znany piłkarz

Media obiegła informacja o śmierci byłego piłkarza reprezentacji Szkocji. Ron Yeats miał 86 lat.

Technicy działają. Potężna awaria na niemieckiej kolei z ostatniej chwili
"Technicy działają". Potężna awaria na niemieckiej kolei

W sobotę, 7 września doszło do poważnej awarii systemu łączności Deutsche Bahn, która sparaliżowała ruch kolejowy w środkowych Niemczech.

Nowa prognoza IMGW. Oto co nas czeka w najbliższych dniach z ostatniej chwili
Nowa prognoza IMGW. Oto co nas czeka w najbliższych dniach

Jak poinformował IMGW, Europa wschodnia, północna oraz częściowo centralna znajdują się w zasięgu słabnącego wyżu znad zachodniej Rosji, pozostała część kontynentu pod wpływem rozległego niżu z ośrodkiem nad Wielką Brytanią. Zachodnia i centralna Polska będzie w zasięgu zatoki niżu z ośrodkiem nad Wielką Brytanią, a wschodnie obszary kraju pozostaną na skraju wyżu z centrum nad zachodnią Rosją. Na przeważający obszar kraju z południa będzie napływać powietrze pochodzenia zwrotnikowego, jedynie wschód pozostanie w powietrzu polarnym, kontynentalnym.

Anna Lewandowska podzieliła się radosną wiadomością. W sieci lawina gratulacji z ostatniej chwili
Anna Lewandowska podzieliła się radosną wiadomością. W sieci lawina gratulacji

Anna Lewandowska podzieliła się w mediach społecznościowych radosną wiadomością.

Kiedy się Pan dowiedział? Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska z ostatniej chwili
"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.

REKLAMA

Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski

Polska ze względu na swoje strategiczne położenie w sercu Europy zawsze była przedmiotem pożądania najeźdźców, zaborców. To położenie na piekielnie trudnej do obrony równinie stało się przyczyną Jej nieszczęść.
Flaga Polski Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski
Flaga Polski / Pixabay.com

To ono było decydujące w końcówce XVIII stulecia gdy traciliśmy niepodległość. Co prawda istotną przyczyną rozbiorów były wewnętrzne spory i osłabienie państwa jednakże pogrążona w podobnym kryzysie, leżąca na obrzeżach kontynentu, Hiszpania nie straciła suwerenności. A więc przeklęte położenie geograficzne czy „przeciągi” jak mawiał Marszałek Józef Piłsudski? Tak, z punktu widzenia geopolityki czy obronności to rzeczywiście olbrzymi problem ale gdy przyjrzymy się gospodarce to już nie koniecznie. Już pierwszy rzut oka na mapę uzmysławia nam, że przecież ogromna cześć europejskich szlaków drogowych, kolejowych, powietrznych wiedzie przez nasz kraj. Znaczenie naszych portów rośnie w imponującym tempie zagrażając holenderskim i niemieckim championom. Co więc powinniśmy czynić by wykorzystać naszą dziejową szansę, przekuć przekleństwo w ogromną zaletę - walor? 

Czytaj również: Zaskakujące słowa w Bundestagu: Rząd Tuska bezczelnie łamie prawo [WIDEO]

Żałoba w Pałacu Buckingham. Książę William wydał oświadczenie

 

Realizacja wizji

Dla realizacji tej wizji niezbędne jest podejście patriotyczne a nie internacjonalne, kosmopolityczne. Trzeba porzucić ultraliberalne myśli. Skoncentrować się na propaństwowymi myśleniu i dążeniu bo w realizacji tych śmiałych dążeń. Nie ma alternatywy dla państwowego kapitału. Prywatny, w takiej skali w kraju nie istnieje bądź przerasta to jego możliwości. Przed nami kilka epokowych, fundamentalnych wyzwań infrastrukturalnych, gospodarczych, pomijam te militarne choć i w tym aspekcie silna gospodarka Kraju ogromnie wzmocni nasze bezpieczeństwo. Te wyzwania to transformacja energetyki, rozbudowa połączeń kolejowych i drogowych a także lotniczych i infrastruktury morskiej, portowej. Ostatnie lata przyniosły nam realną poprawę w zakresie transportu drogowego. Powstały fundamentalne dla rozwoju naszych portów arterie północ - południe.  Pamiętam zdecydowaną postawę jednego z wiceministrów transportu, który jako jeden z nielicznych był w pełni świadom znaczenia tych tras dla rozwoju kraju mówił: „być może będą mi w przyszłości czynili zarzuty w tej sprawie ale A1 to absolutny polski priorytet”. Autostrady i drogi szybkiego ruchu wschód - zachód mają, z oczywistych względów, obecnie mniejsze gospodarcze znaczenie ale o nie także trzeba zadbać i je dokończyć (A2 do wschodniej granicy). Sytuacja od strony infrastruktury kolejowej nie wygląda już tak dobrze. Widoczne są duże zapóźnienia w zakresie remontów.

Większy postęp występuje w zakresie taboru głownie dzięki innowacyjnym, krajowym konstrukcjom. Jednakże odziedziczona jeszcze po PRL gęsta siatka połączeń kolejowych powoduje, że jesteśmy tu w całkiem dobrej sytuacji. Nie zaniedbując powyższych, trzeba więc skoncentrować się na pozostałych trzech obszarach.

 

Wielkie projekty strategiczne

Energetyka. Tu czeka nas prawdziwa rewolucja. O tym, że nie można zawracać kijem Wisły przekonuje nas smutny „pomnik” w północno- wschodniej Polsce - pozostałość po wieżach niedoszłej elektrowni węglowej. Na horyzoncie widać już zmierzch pracy, fundamentalnych dla stabilności naszego systemu energetycznego elektrowni opalanych węglem brunatnym w Bełchatowie i Turowie. Czym je zastąpić? Niestabilnym OZE? Nie ma tu alternatywy dla atomu. Nie ma już czasu na długotrwałe procedury i ewentualną zmianę lokalizacji. Projekt „państwowy” realizowany z Amerykanami znacząco przyspieszył. Potrzebnym uzupełnieniem, wsparciem są też projekty publiczno - prywatne jak ten robiony wspólnie z koreańskim KHNP czy rozwijanie małych reaktorów jądrowych. Jaka przyszłość czeka transport lotniczy? Mamy wszelkie atuty: dogodne, centralne położenie, krajowe linie lotnicze, które zdają się wychodzić z zapaści i zaawansowane prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym.  Co więcej, ten projekt przeszedł test prywatnego inwestora. Jedna z renomowanych firm z branży wyraziła wolę zainwestowania weń naprawdę dużych pieniędzy. To jest do zrealizowania oczywiście pod warunkiem utrzymania nad nim kontroli przez Skarb Państwa Rzeczypospolitej. Rozumiem polityków, sam byłem politykiem. Nie nazywajmy tego portu CPK. Niech będzie przemianowany ale nie opowiadajmy bajek, że wystarczą nam współdziałające z Okęciem małe porty regionalne (Modlin, Radom). Pamiętajmy, że walka toczy się tu nie tylko o pasażera ale o intratne potoki cargo. Nie bez znaczenia jest tu także znaczenie militarne projektowanego obiektu, ale miałem nie pisać o obronności. Na koniec o portach. Potrzebujemy dalszego rozwoju infrastruktury portowej: terminali kontenerowych w Szczecinie-Świnoujściu i Gdański a także Nowego Portu w Gdyni na terenach odebranych morzu. Do tego wszystkiego potrzebna jest wizja i odwaga a więc odwagi koledzy politycy. Nie bójcie się marzyć o Wielkiej, Dumnej Polsce. W polityce trzeba mieć marzenia i je realizować nie dla partii - dla Kraju.

[Autor jest urzędnikiem państwowym, byłym posłem i menadżerem, absolwentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego]
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe