Skandal wokół uchwały większości sejmowej m.in ws. mediów publicznych. Jest stanowisko Prezydenta
- "Nie kwestionując prawa do wprowadzania zmian w systemie prawnym przez większość parlamentarną, należy podkreślić, że cel polityczny nie może stanowić usprawiedliwienia dla łamania czy obchodzenia konstytucyjnych i ustawowych uregulowań"
- pisze w specjalnym liście do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni Prezydent Andrzej Duda.
Uchwała ws. mediów publicznych w Sejmie
We wtorek do Sejmu wpłynął poselski projekt uchwały ws. przywrócenia ładu prawnego oraz bezstronności i rzetelności mediów publicznych oraz PAP. Projekt wniosła grupa posłów KO, Polski 2050-TD, Lewicy, PSL-TD. Przedstawicielem wnioskodawców jest poseł KO Bogdan Zdrojewski.
W projekcie uchwały napisano, że Sejm RP, kierując się stojącym przed konstytucyjnymi organami państwa zadaniem naprawy fundamentów demokratycznego państwa prawnego oraz dobrem obywateli i interesem publicznym, „uznaje za niedopuszczalne trwanie stanu jawnego naruszenia prawa oraz łamania przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji oraz Polską Agencję Prasową prawa do informacji i zasady pluralizmu politycznego mającego swoje źródło w przepisach Konstytucji”.
Sejm uznaje także, że „stan ten jest nieakceptowany przez większość społeczeństwa, czemu obywatele dali wyraz w wyborach 15 października 2023 r.”.
Izba niższa wzywa „wszystkie organy państwa Rzeczypospolitej Polskiej do niezwłocznego podjęcia działań mających na celu przywrócenie ładu konstytucyjnego w zakresie dostępu obywateli do rzetelnej informacji i funkcjonowania mediów publicznych oraz w zakresie niezależności, obiektywizmu i pluralizmu w realizacji misji publicznej przez publiczną radiofonię i telewizję, a także w zakresie uzyskiwania i przekazu informacji przez Polską Agencję Prasową”.
„W szczególności wzywa Skarb Państwa reprezentowany przez organ właścicielski spółek realizujących misję publiczną radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej S.A. do podjęcia niezwłocznie działań naprawczych służących realizacji celów określonych w niniejszej uchwale i zapewnienia należytego funkcjonowania jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej w zgodzie ze standardami państwa prawa w okresie przejściowym – tj. do czasu uchwalenia i wdrożenia stosownych rozwiązań legislacyjnych” – napisano w projekcie.
Dodano, że „Sejm RP zobowiązuje się do niezwłocznego przystąpienia do prac legislacyjnych zapewniających trwałe przywrócenie stanu zgodnego z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej we wskazanych obszarach funkcjonowania państwa”.
Czytaj również: Tak zmieniło się poparcie dla partii politycznych. Zobacz najnowszy sondaż
Fala komentarzy
Próba dokonania zmian w mediach publicznych za pomocą uchwały stała się przedmiotem gorących komentarzy w mediach społecznościowych. Głos w sprawie zabrał m.in. Sebastian Kaleta, były wiceminister sprawiedliwości, poseł Suwerennej Polski.
Najśmieszniejsze w tej uchwale o mediach publicznych jest to, że wnioskodawcy uważają, że ich przekonanie o sytuacji politycznej, czyli „okres przejściowy”, ma rodzić z automatu skutki prawne. Nie rodzi. Ustawy obowiązują, a uchwały nie są źródłem prawa. Minister co najwyżej może projekt ustawy przygotować
– komentuje polityk.
Z kolei wieloletni dziennikarz Michał Rachoń ironizuje, że „fajna ta uchwała” i podkreśla, że jest to „czyste bezprawie i wezwanie do łamania prawa”.
Wynika z niej [uchwały – red.], że:
📌dlatego ze media publiczne krytykują rząd, tworzące go partie polityczne i jej polityków, trzeba wprowadzić bliżej nieokreślony „okres przejściowy” w czasie którego rząd ma przejąć nad mediami publicznymi kontrolę, do czasu „wdrożenia stosownych rozwiązań legislacyjnych”, o których nie ma ani słowa.
📌Ponadto uchwała w pierwszej kolejności jako powód tych bezprawnych zmian podaje krytykowanie Donalda Tuska jako premiera.
📌Uchwała odwołuje się tez do wyroku TK, który uznał wybór przez RMN zarządów mediów za niekonstytucyjny, co ciekawe tamten wyrok wielokrotnie pisze o tym, ze zgodnie z konstytucją…. Rząd nie może powoływać zarządów mediów publicznych
– komentuje Michał Rachoń.
Również sędzia Sądu Najwyższego prof. Kamil Zaradkiewicz przypomina na platformie X (dawniej Twitter), że „uchwała Sejmu nie ma żadnej mocy normatywnej, podobnie jak orzeczenia europejskich trybunałów”.
Uchwała polityczna Sejmu i orzeczenia ETPC mają wartość porównywalną z opinią, czyli nie wiążą nikogo
– wskazuje prof. Zaradkiewicz.
Antoni Macierewicz: Szef MON nie ma uprawnienia, by likwidować podkomisję smoleńską
Nie kwestionując prawa do wprowadzania zmian w systemie prawnym przez większość parlamentarną, należy podkreślić, że cel polityczny nie może stanowić usprawiedliwienia dla łamania czy obchodzenia konstytucyjnych i ustawowych uregulowań - napisał Prezydent @AndrzejDuda w piśmie… pic.twitter.com/8dIOkEvJMi
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) December 19, 2023