„Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”

Marcin Horała, poseł PiS, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był w czwartek gościem w Radiu Gdańsk, gdzie skomentował rozważaną przez środowiska opozycyjne rezygnację z budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Koncepcja CPK „Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”
Koncepcja CPK / Twitter Marcin Horała

 „Bez CPK Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym”

Są zawarte umowy, które są warte miliardy. Oczywiście te pieniądze nie zostały jeszcze zapłacone, ale jest już pewne zobowiązanie. Są inne koszty. Mamy pozyskane pół miliarda funduszy unijnych. Niektóre projekty CPK są w ramach KPO. Gdyby CPK nie realizować, to nie wykona się kamieni milowych KPO i nie dostanie się środków. To nadal nie jest najważniejsze. Największy koszt to skazanie Polski na trwałe upośledzenie systemu transportowego. Na to, że nie będziemy mieli takiego systemu transportowego, jak państwa wysoko rozwinięte, więc Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym. To jest główny koszt rezygnacji z CPK 

– mówił Marcin Horała. Jak podkreślił, czteroletnią misję, którą miał, udało się wypełnić, a wszystko, co miało być wykonane, na tym etapie zostało wykonane. 

Mamy za sobą potworny proces biurokratyczny związany z dużą inwestycją, mamy decyzję środowiskową, w trakcie postępowania jest decyzja lokalizacyjna. Mamy skupione grunty, rozpoczęły się prace budowlane. Mamy zabezpieczone finansowanie po stronie publicznej, rząd uchwalił wieloletni plan finansowy. Udało się wybrać najlepszą ofertę i pozyskać inwestorów na komponent lotniczy. Mogę powiedzieć następcy, że nic, tylko kontynuować. Wszystko, co powinno być, jest gotowe 

– zaznaczył polityk. Poinformował, że „w wymiarze transportu lotniczego przeciągnięcie obsługi towarów do Polski to w perspektywie 30 lat jest 200 mld ekstra w budżecie Polski z tytułu ceł i podatków”. 

To są korzyści dodatkowe, poza samą rentownością i dywidendą wypłacaną udziałowcom, wśród których 51 proc. będzie miał Skarb Państwa 

– podsumował Marcin Horała.

Czytaj również: Jest inwestor, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Politycy PO chcą zatrzymania budowy CPK. Kontekst 

W poniedziałek polityk Platformy Obywatelskiej Marcin Kierwiński na antenie Radia Plus wypowiedział się między innymi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowę realizował rząd Prawa i Sprawiedliwości.

– Realizacja CPK musi być wstrzymana. Muszą zostać rozliczone gigantyczne pieniądze, które zostały zmarnowane. Ten projekt musi być przejrzany przez ekspertów i wtedy muszą być podjęte finalne decyzje. Ale odpowiadając zero-jedynkowo, tak, ten projekt zostanie zatrzymany. Musimy jeszcze zobaczyć, jakie kontrakty zostały podpisane. Musimy zobaczyć, ile pieniędzy publicznych da się uratować. Ten projekt zawierał też inwestycje jakby naokoło CPK, na przykład kolejowe, zobaczymy, które z tych rzeczy będą wykorzystane – mówił poseł. Jak podkreślił, „nie ma żadnych realnych perspektyw, żeby to lotnisko powstało”.

Czytaj więcej: Polityk Platformy o CPK: Ten projekt zostanie zatrzymany


 

POLECANE
Atak nożownika w Krakowie z ostatniej chwili
Atak nożownika w Krakowie

W Szpitalu Uniwersyteckim przy ul. Jakubowskiego w Krakowie doszło do ataku nożownika – informuje RMF FM.

Potężny wzrost PiS w sondażu poparcia partii politycznych CBOS gorące
Potężny wzrost PiS w sondażu poparcia partii politycznych CBOS

Gdyby wybory parlamentarne odbyły się pod koniec kwietnia, KO i PiS mogłyby liczyć na remisowe poparcie po 32 proc. – wynika z sondażu CBOS. Na drugim miejscu znalazła się Konfederacja z poparciem 15 proc.; do Sejmu weszłyby także Trzecia Droga i Lewica z poparciem odpowiednio 6 i 5 proc.

Nowa oferta Warner Bros. Discovery. Co to oznacza dla TVN? Wiadomości
Nowa oferta Warner Bros. Discovery. Co to oznacza dla TVN?

Potencjalna sprzedaż przez Warner Bros.Discovery długo gościła na czołówkach mediów. Firma jednak odstąpiła od swoich planów, przynajmniej na razie, i zaproponowała coś nowego.

Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb pilne
Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb

Niemieckie służby opublikowały kolejne komunikaty dotyczące sytuacji na polsko-niemieckiej granicy związane z nielegalnymi imigrantami.

Porażka Bodnara. Jest opinia TSUE w sprawie statusu sędziów z ostatniej chwili
Porażka Bodnara. Jest opinia TSUE w sprawie statusu sędziów

Sam udział w procesie nominacyjnym sędziego organu niedającego gwarancji niezawisłości nie uzasadnia konieczności wyłączenia go z rozpoznania sprawy – brzmi opinia rzecznika TSUE.

Trump: Byłbym po stronie Ukrainy, niekoniecznie Zełenskiego Wiadomości
Trump: Byłbym po stronie Ukrainy, niekoniecznie Zełenskiego

Prezydent USA Donald Trump powiedział w wywiadzie dla magazynu "The Atlantic", że może dojść do sytuacji, w której jasno poprze Ukrainę. Zaznaczył jednak, że niekoniecznie opowie się po stronie Wołodymyra Zełenskiego, bo "ma z nim ciężko".

Paraliż w stolicy. Rannych 18 osób pilne
Paraliż w stolicy. Rannych 18 osób

Do groźnego wypadku doszło w Warszawie z udziałem dwóch tramwajów, w którym ucierpiało aż 18 osób. W związku ze zdarzeniem ruch tramwajowy w okolicy został sparaliżowany.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy pilne
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

W związku ze zbliżającą się majówką mieszkańcy Warszawy powinni liczyć się ze zmianami w komunikacji miejskiej i ograniczeniami w organizacji ruchu.

Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Według ostatnich doniesień doszło do ataku na polskich funkcjonariuszy.

Konsternacja w studiu TVN po komentarzu eksperta: Niestety, najlepszy Nawrocki Wiadomości
Konsternacja w studiu TVN po komentarzu eksperta: "Niestety, najlepszy Nawrocki"

Prof. Karolina Wigura w studiu TVN bez wahania wskazała zwycięzcę poniedziałkowej debaty prezydenckiej "Super Expressu". Choć nie przyszło jej to łatwo. – Z przykrością muszę to powiedzieć, uważam, że wygrał Karol Nawrocki – stwierdziła. 

REKLAMA

„Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”

Marcin Horała, poseł PiS, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był w czwartek gościem w Radiu Gdańsk, gdzie skomentował rozważaną przez środowiska opozycyjne rezygnację z budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Koncepcja CPK „Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”
Koncepcja CPK / Twitter Marcin Horała

 „Bez CPK Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym”

Są zawarte umowy, które są warte miliardy. Oczywiście te pieniądze nie zostały jeszcze zapłacone, ale jest już pewne zobowiązanie. Są inne koszty. Mamy pozyskane pół miliarda funduszy unijnych. Niektóre projekty CPK są w ramach KPO. Gdyby CPK nie realizować, to nie wykona się kamieni milowych KPO i nie dostanie się środków. To nadal nie jest najważniejsze. Największy koszt to skazanie Polski na trwałe upośledzenie systemu transportowego. Na to, że nie będziemy mieli takiego systemu transportowego, jak państwa wysoko rozwinięte, więc Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym. To jest główny koszt rezygnacji z CPK 

– mówił Marcin Horała. Jak podkreślił, czteroletnią misję, którą miał, udało się wypełnić, a wszystko, co miało być wykonane, na tym etapie zostało wykonane. 

Mamy za sobą potworny proces biurokratyczny związany z dużą inwestycją, mamy decyzję środowiskową, w trakcie postępowania jest decyzja lokalizacyjna. Mamy skupione grunty, rozpoczęły się prace budowlane. Mamy zabezpieczone finansowanie po stronie publicznej, rząd uchwalił wieloletni plan finansowy. Udało się wybrać najlepszą ofertę i pozyskać inwestorów na komponent lotniczy. Mogę powiedzieć następcy, że nic, tylko kontynuować. Wszystko, co powinno być, jest gotowe 

– zaznaczył polityk. Poinformował, że „w wymiarze transportu lotniczego przeciągnięcie obsługi towarów do Polski to w perspektywie 30 lat jest 200 mld ekstra w budżecie Polski z tytułu ceł i podatków”. 

To są korzyści dodatkowe, poza samą rentownością i dywidendą wypłacaną udziałowcom, wśród których 51 proc. będzie miał Skarb Państwa 

– podsumował Marcin Horała.

Czytaj również: Jest inwestor, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Politycy PO chcą zatrzymania budowy CPK. Kontekst 

W poniedziałek polityk Platformy Obywatelskiej Marcin Kierwiński na antenie Radia Plus wypowiedział się między innymi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowę realizował rząd Prawa i Sprawiedliwości.

– Realizacja CPK musi być wstrzymana. Muszą zostać rozliczone gigantyczne pieniądze, które zostały zmarnowane. Ten projekt musi być przejrzany przez ekspertów i wtedy muszą być podjęte finalne decyzje. Ale odpowiadając zero-jedynkowo, tak, ten projekt zostanie zatrzymany. Musimy jeszcze zobaczyć, jakie kontrakty zostały podpisane. Musimy zobaczyć, ile pieniędzy publicznych da się uratować. Ten projekt zawierał też inwestycje jakby naokoło CPK, na przykład kolejowe, zobaczymy, które z tych rzeczy będą wykorzystane – mówił poseł. Jak podkreślił, „nie ma żadnych realnych perspektyw, żeby to lotnisko powstało”.

Czytaj więcej: Polityk Platformy o CPK: Ten projekt zostanie zatrzymany



 

Polecane
Emerytury
Stażowe