Portal Spożywczy: Zmiany dla pracowników handlu od 1 sierpnia

W rozmowie z Portalem Spożywczym Przewodniczący Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ "Solidarność" Alfred Bujara przekonywał, że zapisy ustawy covidowej z 2022 r. wprowadziły możliwość powierzenia pracownikom w niedziele wykonania „innych czynności handlowych” na skutek krótkiego okresu paniki, jaka nastała w sklepach, masowego wykupu towarów pierwszej potrzeby i problemów organizacyjnych niektórych sieci handlowych.
"Możliwość wykorzystana przez niektórych pracodawców"
- Rząd zdecydował się na taki krok, żeby przedsiębiorcy mieli możliwość dotowarowania sklepu artykułami pierwszej potrzeby. Niestety, ale możliwość ta została wykorzystana przez niektórych pracodawców, którzy przymuszali pracowników do pracy w niedziele, nie radząc sobie z organizacją pracy i zapewnieniem odpowiedniej liczby pracowników. Zatrudnieni natomiast mieli za zadanie rozładować nie tylko produkty pierwszej potrzeby, ale cały towar, włącznie z alkoholem i papierosami
– powiedział Alfred Bujara.
Dodał, że na problem wykorzystywania ustawy do pracy w sklepach w niedziele, Solidarność zwróciła uwagę już rok temu przy okazji przekształcenia stanu epidemii w stan zagrożenia epidemicznego.
Teraz, jak przekonywał przewodniczący, pracodawcy będą musieli inaczej rozwiązać problemy organizacyjne, najprawdopodobniej zatrudniając kolejnych pracowników. Dodał, że oszczędności, do których dążyli pracodawcy, odbywały się kosztem osób zatrudnionych, którzy dziś, podobnie jak my, cieszą się z prawa do niedzielnego odpoczynku z rodzinami.