Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje do zgromadzenia kapitału do dalszego rozwoju firm drogowych.
W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek sine qua non naszego poparcia dla tego projektu.
Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda. Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.
Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność
Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL