Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL

 

POLECANE
tylko u nas
Cristina Dumitrescu: Unia Europejska nie chce zjednoczenia Rumunii z Mołdawią

Cristina Dumitrescu, rumuńska senator i uczestniczka konferencji MEGA w Kiszyniowie, otwarcie krytykuje działania mołdawskich władz oraz ich relacje z Unią Europejską. W rozmowie z Konradem Wernickim mówi o blokowaniu zjednoczenia Mołdawii z Rumunią, wpływach Zachodu i Rosji oraz o tym, dlaczego jej środowisko jest fałszywie oskarżane o prorosyjskość.

Trump zmusił UE do kapitulacji. Niemcy niezadowoleni tylko u nas
Trump zmusił UE do kapitulacji. Niemcy niezadowoleni

Porozumienie z UE w sprawie handlu to najnowszy sukces Donalda Trumpa. W ogłoszonej kampanii obrony rynku amerykańskiego, a tak naprawdę ustawienia sprawiedliwych reguł gry, prezydent Stanów Zjednoczonych zmusza kolejne państwa do ugody. Jednocześnie doprowadził do zakończenia wojny Izraela z Iranem czy wojny na wschodzie Demokratycznej Republiki Konga. Z naszego punktu widzenia kluczowa jest jednak wojna Rosji z Ukrainy.

Niemiecka minister: UE ma słabą pozycję w negocjacjach z USA pilne
Niemiecka minister: UE ma słabą pozycję w negocjacjach z USA

Niemiecka minister gospodarki i energii Katherina Reiche stwierdziła we wtorek, że Unia Europejska znajduje się w niekorzystnej pozycji w rozmowach ze Stanami Zjednoczonymi. Jej zdaniem taki stan rzeczy jest nie do zaakceptowania i wymaga pilnej zmiany.

Wiktor Orban ostro: Musimy odpłacić Brukseli. To, co się dzieje w Polsce, jest haniebne z ostatniej chwili
Wiktor Orban ostro: Musimy odpłacić Brukseli. To, co się dzieje w Polsce, jest haniebne

Premier Węgier Wiktor Orban w rozmowie z Michałem Karnowskim dla wPolsce24.pl odniósł się do aktualnej sytuacji politycznej w Polsce, roli Unii Europejskiej i przyszłości sojuszu Europy środkowowschodniej. W wywiadzie nie brakowało mocnych słów pod adresem Donalda Tuska i Unii Europejskiej, licznych odniesień do historii oraz apelów o wspólne działanie.

Komornik zajął konto Roberta Bąkiewicza. Chodzi o świadczenie na rzecz Babci Kasi Wiadomości
Komornik zajął konto Roberta Bąkiewicza. Chodzi o świadczenie na rzecz "Babci Kasi"

Robert Bąkiewicz znów na celowniku – choć prezydent go ułaskawił, komornicy nie odpuszczają. Z jego konta zniknęło już ponad 9 tys. zł, a pieniądze trafiły m.in. do tzw. „Babci Kasi”, znanej z agresywnych wystąpień przeciwko obecnej opozycji i środowiskom patriotycznym.

Trump: Za 10 dni ogłosimy nowe sankcje na Rosję z ostatniej chwili
Trump: Za 10 dni ogłosimy nowe sankcje na Rosję

Prezydent USA Donald Trump powiedział we wtorek, że nałoży nowe sankcje na Rosję za 10 dni, jeśli w tym czasie Moskwa nie zawrze porozumienia o zakończeniu wojny. Przyznał jednak, że nie wie, jak bardzo sankcje dotkną Rosję.

W Iranie rozważają zamknięcie stolicy. Powodem katastrofalny brak wody Wiadomości
W Iranie rozważają zamknięcie stolicy. Powodem katastrofalny brak wody

Iran mierzy się z największym w swojej historii kryzysem wodnym – sytuacja jest tak poważna, że władze rozważają wprowadzenie nadzwyczajnych środków. W Teheranie, stolicy kraju, przerwy w dostawie wody trwają nawet do 48 godzin, a mieszkańcy zmagają się z rekordowymi temperaturami.

Katastrofa wojskowego śmigłowca w Niemczech. Nie żyją 3 osoby z ostatniej chwili
Katastrofa wojskowego śmigłowca w Niemczech. Nie żyją 3 osoby

Trzy osoby zginęły we wtorkowej katastrofie wojskowego śmigłowca szkoleniowego, który runął do rzeki pod Lipskiem - informuje tygodnik „Spiegel”, powołując się na źródła w Bundeswehrze.

Wolontariusze zbierający podpisy pod referendum ws. migracji mieli zostać zaatakowani w Warszawie z ostatniej chwili
Wolontariusze zbierający podpisy pod referendum ws. migracji mieli zostać zaatakowani w Warszawie

We wtorek po południu na Rondzie Wiatraczna w Warszawie miało dojść do niepokojącego incydentu. Wolontariusze zbierający podpisy pod wnioskiem o referendum dotyczącym polityki imigracyjnej mieli zostać zaatakowani przez dwie osoby.

Tragiczny wypadek Polaków w egipskim kurorcie. Wśród ofiar śmiertelnych jest dziecko z ostatniej chwili
Tragiczny wypadek Polaków w egipskim kurorcie. Wśród ofiar śmiertelnych jest dziecko

Jak przekazało RMF24, w wyniku tragicznego wypadku w Marsa Alam zginęło dwoje Polaków: matka z dzieckiem.

REKLAMA

Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL


 

Polecane
Emerytury
Stażowe