Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL

 

POLECANE
Głupia krucjata europejskiego karła przeciwko amerykańskiemu gigantowi tylko u nas
Głupia krucjata europejskiego karła przeciwko amerykańskiemu gigantowi

Europejski Program na Rzecz Przemysłu Obronnego (EDIP) miał być jednym z elementów wzmacniania bezpieczeństwa Starego Kontynentu między innymi poprzez rozwój europejskiego przemysłu zbrojeniowego. Jednak przyjęta przez komisje Parlamentu Europejskiego wersja okazała się korzystna głównie dla Francji i Niemiec.

Ustawa budżetowa w TK. Wniosek złożył prezydent z ostatniej chwili
Ustawa budżetowa w TK. Wniosek złożył prezydent

We wtorek Trybunał Konstytucyjny ma zająć się ustawą budżetową na 2025 r. Rozprawa TK będzie dotyczyć prezydenckiego wniosku o zbadanie zgodności wspomnianej ustawy z Konstytucją.

Niemcy: Chadecy i socjaldemokraci podpisali umowę koalicyjną z ostatniej chwili
Niemcy: Chadecy i socjaldemokraci podpisali umowę koalicyjną

Partie chadeckie CDU i CSU oraz socjaldemokratyczna SPD podpisały w poniedziałek w Berlinie umowę koalicyjną stanowiącą podstawę programową ich rządu.

Tak wyssane z palca informacje. Burza w sieci po emisji programu TVN z ostatniej chwili
"Tak wyssane z palca informacje". Burza w sieci po emisji programu TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Niemieckie DB Cargo zwolni tysiące pracowników pilne
Niemieckie DB Cargo zwolni tysiące pracowników

Niemiecki przewoźnik towarowy DB Cargo, należący do Deutsche Bahn, zapowiedział masowe zwolnienia. Do 2029 roku firma planuje zlikwidować aż 5000 etatów; to dużo więcej, niż pierwotnie zakładano.

Ostateczna i podlegająca natychmiastowej wykonalności. Komunikat dla mieszkańców Warszawy gorące
"Ostateczna i podlegająca natychmiastowej wykonalności". Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Centrum Handlowe Modlińska 6D zostało zamknięte decyzją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Powodem jest poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa – poinformował zarządca hali spółka Mirtan.

Onet uderza w Karola Nawrockiego. Skorumpowana władza odpaliła operację «Karol» z ostatniej chwili
Onet uderza w Karola Nawrockiego. "Skorumpowana władza odpaliła operację «Karol»"

– Wydarzenia w ostatnich dniach pokazały, że jedynym kandydatem, który ma format prezydencki, jest pan dr Karol Nawrocki. Stąd też obecna władza uznała, że odpali operację "Karol" – mówił na poniedziałkowej konferencji prasowej poseł PiS Andrzej Śliwka.

Rekordowa liczba zabitych rosyjskich żołnierzy na Ukrainie. Dane zatrważają Wiadomości
Rekordowa liczba zabitych rosyjskich żołnierzy na Ukrainie. Dane zatrważają

Rosjanie stracili w zeszłym roku najwięcej żołnierzy od początku wojny na Ukrainie. Jak podaje BBC, w walkach zginęło co najmniej 45 287 osób. To trzy razy więcej niż w pierwszym roku inwazji. 

Kończy się. Ważny komunikat w sprawie 800 plus z ostatniej chwili
"Kończy się". Ważny komunikat w sprawie 800 plus

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydał komunikat dotyczący świadczenia socjalnego 800 plus.

Zostały odłowione. Ważny komunikat poznańskiego zoo gorące
"Zostały odłowione". Ważny komunikat poznańskiego zoo

Poznański ogród chętnie dzieli się informacjami o swoich podopiecznych, licząc, że zainteresuje ich losem jak największą rzeszę ludzi, którym na sercu leży ich dobro.

REKLAMA

Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL


 

Polecane
Emerytury
Stażowe