OC będzie droższe. To wpływ rekomendacji KNF na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych

Ciągłe podwyżki wszelkich produktów, usług i danin publicznych bynajmniej nie napawają optymizmem. Niestety, nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie miało być lepiej – przynajmniej, jeśli chodzi o obowiązkowe dla kierowców ubezpieczenie OC. Wręcz przeciwnie, można się spodziewać poważnego wzrostu składek, przed którym nie da się uciec. Jedną z przyczyn takich prognoz są opublikowane w lipcu 2022 r. rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) dla towarzystw sprzedających ubezpieczenia komunikacyjne.
 OC będzie droższe. To wpływ rekomendacji KNF na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych
/ https://unsplash.com/license

Decyzje KNF źródłem podwyżek cen OC

Przypomnijmy – KNF jest organem władz publicznych odpowiedzialnym za nadzór nad szeroko pojętym sektorem finansowym, w którego skład wchodzi branża ubezpieczeń komunikacyjnych wraz z działającymi w jej ramach towarzystwami. Ich funkcjonowanie na rynku w dużej mierze zależy właśnie od zaleceń wydawanych przez KNF, które wprost wpływają na koszty operacyjne przedsiębiorstw. Co do zasady, im bardziej rygorystyczne zasady, tym większe wydatki notuje towarzystwo, co z kolei przekłada się wprost na ceny OC Skody, Opla, Mercedesa, BMW, Hondy, Dacii i każdego innego samochodu. Tymczasem wydane w lipcu 2022 r. rekomendacje jeszcze bardziej zaostrzają kryteria działalności i likwidacji szkód przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Dlaczego?

Bogaty katalog zaleceń obejmuje niemal rewaluacyjne zasady, do których będą się stosować firmy z branży polis komunikacyjnych. Jedną z nich jest stwierdzenie, że towarzystwa powinny pobierać od kierowców składki co najmniej w takiej wysokości, aby uzyskane kwoty wystarczyły na sfinansowanie wypłat odszkodowań i wydatków związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. To oznacza całkowicie nowy sposób wyliczania składki, który zapewne mocno obciąży portfele kierowców. Zmiany wejdą w życie od 1 listopada 2022 r., więc można przypuszczać, że od tego czasu OC Citroena, Forda, Renault, Toyoty, Mazdy czy Audi będzie sukcesywnie drożeć.

Nie tylko KNF, czyli dlaczego ceny OC będą rosnąć

Z punktu widzenia kierowcy taki obrót spraw jest oczywiście niekorzystny – w końcu każdy chce płacić za obowiązkowe ubezpieczenie jak najmniej, to zrozumiałe. Należy jednak zrozumieć też sytuację rynkową i uświadomić sobie, że z powodu walki cenowej o klienta składki często bywają zaniżane. Zdarza się, że towarzystwa działają „po kosztach”, aby pozyskać i utrzymać klientów u siebie, a gdy zaczyna się to dziać na masową skalę, zwiększa się ryzyko upadku całej branży. Aby uniknąć negatywnych scenariuszy i nakłonić towarzystwa do większej dbałości o stabilność finansową, KNF wprowadza zmiany, które wprost tego wymagają.

Omawiane rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego są ważnym, ale nie jedynym czynnikiem mogącym wpływać na wzrosty cen ubezpieczeń. Kolejną kwestią jest inflacja – gdy ceny usług mechaników i podzespołów motoryzacyjnych rosną w dynamicznym tempie, musi to znaleźć odzwierciedlenie w składkach ubezpieczeniowych. Ponieważ droższe naprawy bezpośrednio przekładają się na wyższe odszkodowania, cena OC w ślad za tym także powinna wzrastać i właśnie taki mechanizm swoimi decyzjami próbuje wymusić KNF. Instytucja zdaje się mówić, że daje towarzystwom zielone światło dla podwyżek, ale nie za darmo – wymaga przy tym bowiem poprawy jakości świadczonych usług.

Niezależnie od tego, czy ważność Twojej polisy upływa przed wejściem w życie omawianych zmian, czy po, przy poszukiwaniu ofert zawsze porównuj je ze sobą i wybieraj te najtańsze. Pomoże Ci w tym darmowy kalkulator OC i AC online.

 

Artykuł Sponsorowany


 

POLECANE
Ćśśś... premier śpi tylko u nas
Ćśśś... premier śpi

Środa to dzień w środku tygodnia, ale dla premiera Tuska stał się początkiem długiego weekendu. Właśnie wtedy, gdy pod Łukowem eksplodował tajemniczy dron – nie wiadomo, skąd przyleciał ani kto go wysłał – szef rządu miał odpoczynek. Zanim jednak udał się na wolne, już we wtorek zabrakło go na posiedzeniu Rady Ministrów. Ministrowie poplotkowali, poczekali, a ostatecznie obradom przewodniczył Władysław Kosiniak-Kamysz. Dla wicepremiera to pewnie powód do satysfakcji, ale dla obywateli raczej do niepokoju: kto faktycznie steruje państwem w chwilach kryzysu?

Eksplozja w Osinach. Nowe informacje z ostatniej chwili
Eksplozja w Osinach. Nowe informacje

– Oględziny miejsca upadku drona w Osinach (woj. lubelskie) będą kontynuowane w czwartek – zapowiedział w środę prokurator okręgowy w Lublinie Grzegorz Trusiewicz. Dodał, że na polu kukurydzy spadł "spory dron wojskowy", na którego silniku ujawniono napisy "prawdopodobnie w języku koreańskim".

Koreańczycy rezygnują z atomu w Polsce. Minister energii: To nie wynika z działań rządu z ostatniej chwili
Koreańczycy rezygnują z atomu w Polsce. Minister energii: "To nie wynika z działań rządu"

Południowokoreański koncern jądrowy Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) potwierdził we wtorek zakończenie działalności w Polsce. "Decyzja koreańskiej spółki KHNP nie wynika z żadnych działań rządu" – twierdzi minister energii Miłosz Motyka.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Zmiany w dostępności sprzedaży biletów na pociągi. PKP Intercity wydał komunikat.

Ekspert dotarła do stenogramów obrad twórców Konstytucji i obala mity na temat ich intencji w sprawie KRS tylko u nas
Ekspert dotarła do stenogramów obrad twórców Konstytucji i obala mity na temat ich intencji w sprawie KRS

KRS miała być materią ustawową. O czym naprawdę dyskutowano przy pracach nad Konstytucją? Jakie były intencje twórców Konstytucji?

Izrael rozpoczął ofensywę. Chcą zająć Gazę z ostatniej chwili
Izrael rozpoczął ofensywę. Chcą zająć Gazę

Ruszyła izraelska ofensywa wojskowa w Strefie Gazy, mająca na celu zajęcie miasta Gaza. – Rozpoczęliśmy pierwszą fazę zaplanowanego ataku na miasto Gaza – przekazał rzecznik izraelskiej armii.

Wielki powrót upałów! Pogoda niebawem zaskoczy z ostatniej chwili
Wielki powrót upałów! Pogoda niebawem zaskoczy

Choć wydawało się, że lato już za nami, prognozy pogody przynoszą zaskakujące wieści. Synoptycy zapowiadają, że na przełomie sierpnia i września do Polski powrócą upały, a słupki rtęci ponownie pokażą nawet 30 stopni Celsjusza. 

Smutne wieści z Pomorza. Odnaleziono ciało strażaka z ostatniej chwili
Smutne wieści z Pomorza. Odnaleziono ciało strażaka

Odnaleziono ciało strażaka, który zaginął podczas akcji ratunkowej 13 sierpnia w Kawlach w woj. pomorskim – poinformowała straż pożarna.

Komunikat dla mieszkańców Małopolski z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Małopolski

NFZ Kraków zapowiada prace serwisowe. Czasowo niedostępne będą kluczowe portale i systemy oddziału.

To nie przypadek – polskie kluby piłkarskie zaczynają wygrywać w Europie tylko u nas
To nie przypadek – polskie kluby piłkarskie zaczynają wygrywać w Europie

To nie jakiś chwilowy kaprys losu, a realny, długofalowy trend w piłce nożnej. Polskie kluby zaczynają w Europie wygrywać zdecydowanie częściej niż dotychczas, a przez to zyskują pieniądze, które pozwalają… wygrywać jeszcze częściej. Takie sprzężenie zwrotne staje się napędem całej „polskiej fortuny piłkarskiej”.

REKLAMA

OC będzie droższe. To wpływ rekomendacji KNF na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych

Ciągłe podwyżki wszelkich produktów, usług i danin publicznych bynajmniej nie napawają optymizmem. Niestety, nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie miało być lepiej – przynajmniej, jeśli chodzi o obowiązkowe dla kierowców ubezpieczenie OC. Wręcz przeciwnie, można się spodziewać poważnego wzrostu składek, przed którym nie da się uciec. Jedną z przyczyn takich prognoz są opublikowane w lipcu 2022 r. rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) dla towarzystw sprzedających ubezpieczenia komunikacyjne.
 OC będzie droższe. To wpływ rekomendacji KNF na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych
/ https://unsplash.com/license

Decyzje KNF źródłem podwyżek cen OC

Przypomnijmy – KNF jest organem władz publicznych odpowiedzialnym za nadzór nad szeroko pojętym sektorem finansowym, w którego skład wchodzi branża ubezpieczeń komunikacyjnych wraz z działającymi w jej ramach towarzystwami. Ich funkcjonowanie na rynku w dużej mierze zależy właśnie od zaleceń wydawanych przez KNF, które wprost wpływają na koszty operacyjne przedsiębiorstw. Co do zasady, im bardziej rygorystyczne zasady, tym większe wydatki notuje towarzystwo, co z kolei przekłada się wprost na ceny OC Skody, Opla, Mercedesa, BMW, Hondy, Dacii i każdego innego samochodu. Tymczasem wydane w lipcu 2022 r. rekomendacje jeszcze bardziej zaostrzają kryteria działalności i likwidacji szkód przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Dlaczego?

Bogaty katalog zaleceń obejmuje niemal rewaluacyjne zasady, do których będą się stosować firmy z branży polis komunikacyjnych. Jedną z nich jest stwierdzenie, że towarzystwa powinny pobierać od kierowców składki co najmniej w takiej wysokości, aby uzyskane kwoty wystarczyły na sfinansowanie wypłat odszkodowań i wydatków związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. To oznacza całkowicie nowy sposób wyliczania składki, który zapewne mocno obciąży portfele kierowców. Zmiany wejdą w życie od 1 listopada 2022 r., więc można przypuszczać, że od tego czasu OC Citroena, Forda, Renault, Toyoty, Mazdy czy Audi będzie sukcesywnie drożeć.

Nie tylko KNF, czyli dlaczego ceny OC będą rosnąć

Z punktu widzenia kierowcy taki obrót spraw jest oczywiście niekorzystny – w końcu każdy chce płacić za obowiązkowe ubezpieczenie jak najmniej, to zrozumiałe. Należy jednak zrozumieć też sytuację rynkową i uświadomić sobie, że z powodu walki cenowej o klienta składki często bywają zaniżane. Zdarza się, że towarzystwa działają „po kosztach”, aby pozyskać i utrzymać klientów u siebie, a gdy zaczyna się to dziać na masową skalę, zwiększa się ryzyko upadku całej branży. Aby uniknąć negatywnych scenariuszy i nakłonić towarzystwa do większej dbałości o stabilność finansową, KNF wprowadza zmiany, które wprost tego wymagają.

Omawiane rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego są ważnym, ale nie jedynym czynnikiem mogącym wpływać na wzrosty cen ubezpieczeń. Kolejną kwestią jest inflacja – gdy ceny usług mechaników i podzespołów motoryzacyjnych rosną w dynamicznym tempie, musi to znaleźć odzwierciedlenie w składkach ubezpieczeniowych. Ponieważ droższe naprawy bezpośrednio przekładają się na wyższe odszkodowania, cena OC w ślad za tym także powinna wzrastać i właśnie taki mechanizm swoimi decyzjami próbuje wymusić KNF. Instytucja zdaje się mówić, że daje towarzystwom zielone światło dla podwyżek, ale nie za darmo – wymaga przy tym bowiem poprawy jakości świadczonych usług.

Niezależnie od tego, czy ważność Twojej polisy upływa przed wejściem w życie omawianych zmian, czy po, przy poszukiwaniu ofert zawsze porównuj je ze sobą i wybieraj te najtańsze. Pomoże Ci w tym darmowy kalkulator OC i AC online.

 

Artykuł Sponsorowany



 

Polecane
Emerytury
Stażowe