W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty

W rejonie Zatoki Gdańskiej, w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej, trwają prace przy budowie falochronów. Do ich wzmocnienia posłużą kamienie z polskich kopalń oraz Skandynawii. Rozpoczęły się też prace przy budowie mostów zapewniających ciągłość ruchu na Mierzei.
 W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty
/ screen YT - Tom

Jak podała PAP w piątek w komunikacie rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy czyli falochron zachodni i wschodni.

Na falochronie zachodnim wykonano już 65 proc. prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

"Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim" – powiedział kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki.

Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii - już realizowane są dostawy z polskich kopalń na południu kraju. Większość dostawców oraz podwykonawców pracujących na budowie to firmy polskie, często wywodzące się z regionu. Na terenie budowy zlokalizowano węzeł betoniarski, aby zmniejszyć, w miarę możliwości, transport po lokalnych drogach - podał Urząd Morski w Gdyni.

Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona.

Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Z dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.

"Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego. Trwają końcowe prace żelbetowe związane z wykonywaniem skrzydełek oraz ścianek zaplecznych na podporach skrajnych. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym" - podkreślił zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski.

Toczą się już prace związane z wytworzeniem konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu, a pierwsze elementy powinny na przełomie września i października trafić na plac budowy. Powstaje także budynek Bosmanatu. Tu wykonywane są prace murarskie na kondygnacji parteru oraz roboty żelbetowe na stropach.

Wiele dzieje się też przy powstającym, nowym układzie drogowym: wykopy, nasypy, humusowanie skarp, stabilizacja – to prace już wykonane, które będą trwały też w kolejnych tygodniach.

Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.

Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej - obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie.

Aktualnie realizowany etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztuczne j wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy ma mieć ok. 1 km długości i 5 metrów głębokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej to 22 800 m.


 

POLECANE
Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec.

Nagła zmiana w Lasach Państwowych. Jest nowy dyrektor generalny z ostatniej chwili
Nagła zmiana w Lasach Państwowych. Jest nowy dyrektor generalny

Minister klimatu Paulina Hennig-Kloska odwołała Witolda Kossa ze stanowiska dyrektora generalnego Lasów Państwowych. Koss sprawował tę funkcję przez 1,5 roku. Na jego miejsce powołała Adama Wasiaka. 

Nie żyje Krzesisława Dubielówna z ostatniej chwili
Nie żyje Krzesisława Dubielówna

Media obiegła smutna wiadomość. W wieku 91 lat zmarła wybitna polska aktorka Krzesisława Dubielówna.

Propozycja zoo: Nie chcecie już swoich zwierząt? Dajcie je naszym drapieżnikom Wiadomości
Propozycja zoo: Nie chcecie już swoich zwierząt? Dajcie je naszym drapieżnikom

Ogród zoologiczny w duńskim Aalborgu zaapelowało do mieszkańców o przekazywanie zdrowych, ale niechcianych zwierząt domowych, takich jak króliki, świnki morskie czy kury. Zoo zajmie się nimi na swój sposób.

Gubernator Teksasu nakazał aresztowanie demokratów, którzy zbiegli ze stanu gorące
Gubernator Teksasu nakazał aresztowanie demokratów, którzy zbiegli ze stanu

W Teksasie w Stanach Zjednoczonych polityczna burza. Na proponowane przez polityków Partii Republikańskiej zmiany okręgów wyborczych ich oponenci odpowiedzieli zerwaniem kworum i ucieczką poza granice stanu. Gubernator Teksasu zapowiedział użycie siły wobec zbuntowanych polityków, ci jednak skryli się w stanach, gdzie większość mają przedstawiciele ich partii. "To jest wojna" - odgrażają się demokraci.

Nowy szef Instytutu Pileckiego chciał zorganizować seminarium nt. zwrotu dzieł sztuki Niemcom przez Polskę z ostatniej chwili
Nowy szef Instytutu Pileckiego chciał zorganizować seminarium nt. zwrotu dzieł sztuki Niemcom przez Polskę

Prof. Krzysztof Ruchniewicz, dyrektor Instytutu Pileckiego i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. relacji polsko–niemieckich, planował zorganizowanie seminarium poświęconego zwrotowi dóbr kultury przez Polskę m.in. Niemcom oraz osobom pochodzenia żydowskiego. Propozycja ta, jak oceniła kierowniczka oddziału instytutu w Berlinie, pozostaje w sprzeczności z polityką państwa polskiego.

2 sierpnia 1943 - bunt w Treblince. Przywódcą konspiracji był oficer Wojska Polskiego tylko u nas
2 sierpnia 1943 - bunt w Treblince. Przywódcą konspiracji był oficer Wojska Polskiego

Więzień niemieckiego obozu śmierci, Samuel Willenberg tak wspominał po latach: "Nadszedł pamiętny dzień 2 sierpnia 1943 r. Było upalnie i słonecznie. Nad całym obozem Treblinka roznosił się odór spalonych, rozkładających się ciał tych, którzy przedtem zostali zagazowani. Ten dzień był dla nas dniem wyjątkowym. Mieliśmy nadzieję, że spełni się w nim to, o czym od dawna marzyliśmy. Nie myśleliśmy, czy pozostaniemy przy życiu. Jedyne, co nas absorbowało, to myśl, aby zniszczyć fabrykę śmierci, w której się znajdowaliśmy".

Dolny Śląsk: Poważny wypadek na kolejce górskiej z ostatniej chwili
Dolny Śląsk: Poważny wypadek na kolejce górskiej

W poniedziałek wieczorem doszło do poważnego wypadku na kolejce górskiej Kolorowa w Karpaczu na Dolnym Śląsku – przekazała RMF FM.

Prezydent ostro o Żurku: Opowiada bzdury z ostatniej chwili
Prezydent ostro o Żurku: Opowiada bzdury

Prezydent Andrzej Duda w ostrych słowach wypowiedział się na temat ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka. – To jest wstyd po prostu, że ktoś, kto ma niby wykształcenie prawnicze i jeszcze w dodatku przez lata należał do stanu sędziowskiego, opowiada takie bzdury – powiedział na antenie Polsat News.

Dyrektor generalny Lasów Państwowych odwołany z ostatniej chwili
Dyrektor generalny Lasów Państwowych odwołany

Minister klimatu i środowiska odwołała Witolda Kossa ze stanowiska dyrektora generalnego Lasów Państwowych – przekazał resort w poniedziałek wieczorem.

REKLAMA

W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty

W rejonie Zatoki Gdańskiej, w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej, trwają prace przy budowie falochronów. Do ich wzmocnienia posłużą kamienie z polskich kopalń oraz Skandynawii. Rozpoczęły się też prace przy budowie mostów zapewniających ciągłość ruchu na Mierzei.
 W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej powstają falochrony i mosty
/ screen YT - Tom

Jak podała PAP w piątek w komunikacie rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy czyli falochron zachodni i wschodni.

Na falochronie zachodnim wykonano już 65 proc. prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

"Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim" – powiedział kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki.

Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii - już realizowane są dostawy z polskich kopalń na południu kraju. Większość dostawców oraz podwykonawców pracujących na budowie to firmy polskie, często wywodzące się z regionu. Na terenie budowy zlokalizowano węzeł betoniarski, aby zmniejszyć, w miarę możliwości, transport po lokalnych drogach - podał Urząd Morski w Gdyni.

Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona.

Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Z dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.

"Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego. Trwają końcowe prace żelbetowe związane z wykonywaniem skrzydełek oraz ścianek zaplecznych na podporach skrajnych. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym" - podkreślił zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski.

Toczą się już prace związane z wytworzeniem konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu, a pierwsze elementy powinny na przełomie września i października trafić na plac budowy. Powstaje także budynek Bosmanatu. Tu wykonywane są prace murarskie na kondygnacji parteru oraz roboty żelbetowe na stropach.

Wiele dzieje się też przy powstającym, nowym układzie drogowym: wykopy, nasypy, humusowanie skarp, stabilizacja – to prace już wykonane, które będą trwały też w kolejnych tygodniach.

Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.

Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej - obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie.

Aktualnie realizowany etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztuczne j wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy ma mieć ok. 1 km długości i 5 metrów głębokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej to 22 800 m.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe