Maciej Serweta: OdJAZZdowa zachęta

 W ramach przeglądu swojego księgozbioru zatrzymałem się na chwilę przy książce "Literatura, kultura, komunikacja" będącej pracą zbiorową wydaną nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego. W tej publikacji Piotr Rudzki w eseju "Witkiewicz w teatrze Tadeusza Kantora" przywołuje w pamięci przedstawienie "Nadobnisie i koczkodany”, w którym to Tadeusz Kantor zrealizował ideę Teatru Niemożliwego, między innymi poprzez niekonwencjonalną inscenizację i czynne zaangażowanie widza w tak zwane "postępowanie sceniczne".
morguefile.com Maciej Serweta: OdJAZZdowa zachęta
morguefile.com / morguefile.com
      Oto widzowie nie mieli możliwości wejścia do teatru. Już w szatni byli zatrzymywani i sadzani wzdłuż ścian przez wyglądających dość dramatycznie szatniarzy (w te role wcielili się Lech i Wacław Janiccy). Owi szatniarze niemal musztrowali widzów i łajali głośnymi komendami typu: W kolejkę, podnieść numerki, opuścić numerki, nie pchać się! 
      Ta dość oryginalna i odbiegająca forma "scenicznego postępowania" od klasycznej wizji teatru na pewno nie pozostała bez echa w krakowskim środowisku. I na pewno stanowiła osobliwą zachętę do przekroczenia progu budynku teatralnego przez tych, którzy niekoniecznie mają do czynienia, na co dzień z teatrem. Powróciło do mnie pytanie, które od lat gdzieś w różnych dyskusjach przewijało się niczym puszczona od nowa kaseta w magnetofonie:  Co zrobić by zachęcić szersze grono do częstych wizyt w świątyni sztuki, jaką przecież jest teatr?

A może tak...
      W 2015 roku Teatr im St.I. Witkiewicza w Zakopanem obchodził 30 lecie działalności. Na tą okoliczność ukazała się ciekawa płyta, będąca niejako pokłosiem wieloletniej współpracy zespołu New Bone z Teatrem. Zawiera ona materiał z muzyką Jerzego Chruścińskiego - od początku istnienia związanego z Teatrem Witkacego, twórcy muzyki do ponad 70 spektakli. Na nowo zaaranżowane dźwięki motywów ze spektakli takich jak: "Na niby-prawdę", "Czarownice z Salem", "Dr Faustus", "Bezimienne dzieło", "If I", "Benedictus", "Bal w operze" grupa New Bone zebrała na jeden krążek i opatrzyła tytułem Teatr Witkacego od-JAZZ- dowo. Wszystko w klimacie współczesnego jazzu.

     Jerzy Chruściński - Absolwent Wydziału Teorii, Kompozycji, Dyrygentury Akademii Muzycznej w Katowicach komponował również dla Teatru Dramatycznego w Legnicy, Teatru im. Norwida w Jeleniej Górze, Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Białostockiego Teatru Lalek i Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku, Teatru Nowego w Zabrzu i Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu i Teatru Ludowego w Krakowie. Jest także autorem muzyki do telewizyjnego filmu „Cudownie ocalony”. Otrzymał nagrodę na XXXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych - Klasyka Polska 2007 (kwiecień 2007) za muzykę do spektaklu "Dzień Dobry Państwu - Witkacy". W listopadzie 2008 odznaczony honorową odznaką "Zasłużony dla kultury polskiej".

     Kwintet jazzowy New Bone - złożony jest z młodych, utytułowanych muzyków. Czterema płytami (w tym trzema autorskimi) utwierdził swoją pozycję na polskim rynku jazzowym. Entuzjastycznie o ich muzycznych dokonaniach wypowiadały się takie autorytety w tej dziedzinie, jak Jarek Śmietana czy Bogdan Chmura. Pozytywny oddźwięk w branżowej prasie zarówno polskiej, jak i zagranicznej, przyczynił się do wzrostu zainteresowania zespołem poza granicami naszego kraju. Grupa otrzymuje propozycje koncertów w najdalszych zakątkach globu, obecnie trwają prace nad kolejnymi zagranicznymi występami. Formacja zaprezentowała się w ramach drugiej edycji festiwalu Polskie Gwiazdy Światowego Jazzu w Moskwie, a także podczas Międzynarodowego Delhi Jazz Festival w 2013 r. Formacja była także jedną z gwiazd Varna Summer International Jazz Festival w Bułgarii w 2014 r. Zespół brał również udział na w festiwalu Art Jazz Cooperation - Ukraina 2015. Kwintet tworzą muzycy:
Tomasz Kudyk - trumpet, flugelhorn, Bartłomiej Prucnal - alto sax, Dominik Wania - piano, Maciej Adamczak - double bass, Dawid Fortuna - drums.

      Są to miłe dla ucha aranżacje kompozycji, które przecież w założeniu nie zostały pomyślane, jako kompozycje jazzowe. Artystom z kwintetu udało się dokonać ciekawej interpretacji muzyki Jerzego Chruścińskiego. Moim faworytem na tej płycie jest motyw ze spektaklu "Bal w operze". Utrzymany w spokojnym tempie, nostalgiczny utwór z delikatnie "lejącym się fortepianem" i spokojną sekcją dętą wprowadza odbiorcę w refleksyjny nastrój. Można tego utworu słuchać godzinami bez obawy, że się znudzi. Do czego serdecznie zachęcam. 



Zatem... słuchamy !

 

POLECANE
Nie żyje Barbara Skrzypek. Nowy komunikat prokuratury pilne
Nie żyje Barbara Skrzypek. Nowy komunikat prokuratury

W poniedziałek wieczorem Prokuratura Okręgowa w Warszawie opublikowała komunikat dotyczący zmarłej w sobotę Barbary Skrzypek, wieloletniej współpracowniczki szefa PiS Jarosława Kaczyńskiego.

Postawią Ci wiatrak koło domu? Wraca ustawa wiatrakowa Wiadomości
Postawią Ci wiatrak koło domu? Wraca "ustawa wiatrakowa"

Na wtorkowym posiedzeniu rządu ministrowie zajmą się m.in. projektem noweli ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, który znosi wprowadzoną w 2016 r. zasadę 10H i wprowadza minimalną odległość 500 m wiatraków od zabudowań.

Walka z mową nienawiści, czyli cenzor ma być w każdym z nas tylko u nas
Walka z "mową nienawiści", czyli cenzor ma być w każdym z nas

6 marca Sejm RP przyjął nowelizację listy przesłanek dotyczących przestępstw motywowanych nienawiścią. Przynależność narodowa, etniczna, rasowa, wyznaniowa i bezwyznaniowość znajdowały się tam już wcześniej. Obecnie Sejm dodał do nich wiek, płeć, niepełnosprawność i orientację seksualną.

Paweł Rubcow vel Pablo Gonzalez przerwał milczenie gorące
Paweł Rubcow vel Pablo Gonzalez przerwał milczenie

Zatrzymany w lutym 2022 roku przez polskie służby „hiszpański dziennikarz” okazał się rosyjskim szpiegiem, który był jednym z wymienionych pomiędzy Zachodem a Rosją więźniów podczas wymiany w Ankarze, gdzie osobiście witał go Władimir Putin.

Karol Nawrocki zebrał podpisy. Podał dokładną liczbę gorące
Karol Nawrocki zebrał podpisy. Podał dokładną liczbę

– Jutro będę składał oficjalnie podpisy w Państwowej Komisji Wyborczej. Zebrałem 1,25 mln podpisów. To więcej niż Trzaskowski – oświadczył w poniedziałek na antenie RMF FM kandydat na prezydenta Karol Nawrocki.

Zastępca Bodnara zabrał głos: Wrzosek nie powinna prowadzić tego postępowania Wiadomości
Zastępca Bodnara zabrał głos: Wrzosek nie powinna prowadzić tego postępowania

– Prok. Ewa Wrzosek nie powinna prowadzić tego postępowania i powinna wyłączyć się w trybie art. 41 paragraf 1 KPK, celem zachowania obiektywizmu w prowadzeniu tego postępowania – twierdzi prokurator Robert Hernand, zastępca prokuratora generalnego Adama Bodnara.

Pijany wjechał w matkę z dwójką dzieci. Sąd podjął decyzję Wiadomości
Pijany wjechał w matkę z dwójką dzieci. Sąd podjął decyzję

Opolski sąd aresztował na trzy miesiące 49-letniego obywatela Ukrainy, który prowadząc pod wpływem alkoholu, wjechał w stojącą przy pasach dla pieszych kobietę z dwojgiem dzieci. Mężczyźnie grozi do 12 lat więzienia – poinformowała w poniedziałek KW Policji w Opolu.

Nie żyje znana aktorka Wiadomości
Nie żyje znana aktorka

Belgijska aktorka i laureatka nagród w Cannes Emilie Dequenne przegrała walkę z rzadkim nowotworem.

Spięcie na konferencji prasowej rzecznika prokuratury. To nie są moje słowa! z ostatniej chwili
Spięcie na konferencji prasowej rzecznika prokuratury. "To nie są moje słowa!"

Na konferencji prokuratury dotyczącej przesłuchania i śmierci Barbary Skrzypek doszło do spięcia między reporterami wPolsce24 i TV Republiki a rzecznikiem Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Piotrem Skibą.

Prof. Boštjan Marko Turk: Donald Trump i Elon Musk vs. globalna kontr-ewolucja tylko u nas
Prof. Boštjan Marko Turk: Donald Trump i Elon Musk vs. globalna kontr-ewolucja

Donald Trump to siła niespotykana od dziesięcioleci. Z Elonem Muskiem po swojej stronie, wyruszyli na wojnę przeciwko wszechpotężnemu imperium globalnej biurokracji. Prezydent USA obnażył globalistyczną politykę swojego poprzednika, a czyniąc to, wyjaśnił również to, co czuliśmy od ponad dekady, a mianowicie, że polityka globalistyczna jest niczym więcej niż oszustwem, bez względu na to, jak wymyślne są słowa, które ją ubierają.

REKLAMA

Maciej Serweta: OdJAZZdowa zachęta

 W ramach przeglądu swojego księgozbioru zatrzymałem się na chwilę przy książce "Literatura, kultura, komunikacja" będącej pracą zbiorową wydaną nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego. W tej publikacji Piotr Rudzki w eseju "Witkiewicz w teatrze Tadeusza Kantora" przywołuje w pamięci przedstawienie "Nadobnisie i koczkodany”, w którym to Tadeusz Kantor zrealizował ideę Teatru Niemożliwego, między innymi poprzez niekonwencjonalną inscenizację i czynne zaangażowanie widza w tak zwane "postępowanie sceniczne".
morguefile.com Maciej Serweta: OdJAZZdowa zachęta
morguefile.com / morguefile.com
      Oto widzowie nie mieli możliwości wejścia do teatru. Już w szatni byli zatrzymywani i sadzani wzdłuż ścian przez wyglądających dość dramatycznie szatniarzy (w te role wcielili się Lech i Wacław Janiccy). Owi szatniarze niemal musztrowali widzów i łajali głośnymi komendami typu: W kolejkę, podnieść numerki, opuścić numerki, nie pchać się! 
      Ta dość oryginalna i odbiegająca forma "scenicznego postępowania" od klasycznej wizji teatru na pewno nie pozostała bez echa w krakowskim środowisku. I na pewno stanowiła osobliwą zachętę do przekroczenia progu budynku teatralnego przez tych, którzy niekoniecznie mają do czynienia, na co dzień z teatrem. Powróciło do mnie pytanie, które od lat gdzieś w różnych dyskusjach przewijało się niczym puszczona od nowa kaseta w magnetofonie:  Co zrobić by zachęcić szersze grono do częstych wizyt w świątyni sztuki, jaką przecież jest teatr?

A może tak...
      W 2015 roku Teatr im St.I. Witkiewicza w Zakopanem obchodził 30 lecie działalności. Na tą okoliczność ukazała się ciekawa płyta, będąca niejako pokłosiem wieloletniej współpracy zespołu New Bone z Teatrem. Zawiera ona materiał z muzyką Jerzego Chruścińskiego - od początku istnienia związanego z Teatrem Witkacego, twórcy muzyki do ponad 70 spektakli. Na nowo zaaranżowane dźwięki motywów ze spektakli takich jak: "Na niby-prawdę", "Czarownice z Salem", "Dr Faustus", "Bezimienne dzieło", "If I", "Benedictus", "Bal w operze" grupa New Bone zebrała na jeden krążek i opatrzyła tytułem Teatr Witkacego od-JAZZ- dowo. Wszystko w klimacie współczesnego jazzu.

     Jerzy Chruściński - Absolwent Wydziału Teorii, Kompozycji, Dyrygentury Akademii Muzycznej w Katowicach komponował również dla Teatru Dramatycznego w Legnicy, Teatru im. Norwida w Jeleniej Górze, Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Białostockiego Teatru Lalek i Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku, Teatru Nowego w Zabrzu i Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu i Teatru Ludowego w Krakowie. Jest także autorem muzyki do telewizyjnego filmu „Cudownie ocalony”. Otrzymał nagrodę na XXXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych - Klasyka Polska 2007 (kwiecień 2007) za muzykę do spektaklu "Dzień Dobry Państwu - Witkacy". W listopadzie 2008 odznaczony honorową odznaką "Zasłużony dla kultury polskiej".

     Kwintet jazzowy New Bone - złożony jest z młodych, utytułowanych muzyków. Czterema płytami (w tym trzema autorskimi) utwierdził swoją pozycję na polskim rynku jazzowym. Entuzjastycznie o ich muzycznych dokonaniach wypowiadały się takie autorytety w tej dziedzinie, jak Jarek Śmietana czy Bogdan Chmura. Pozytywny oddźwięk w branżowej prasie zarówno polskiej, jak i zagranicznej, przyczynił się do wzrostu zainteresowania zespołem poza granicami naszego kraju. Grupa otrzymuje propozycje koncertów w najdalszych zakątkach globu, obecnie trwają prace nad kolejnymi zagranicznymi występami. Formacja zaprezentowała się w ramach drugiej edycji festiwalu Polskie Gwiazdy Światowego Jazzu w Moskwie, a także podczas Międzynarodowego Delhi Jazz Festival w 2013 r. Formacja była także jedną z gwiazd Varna Summer International Jazz Festival w Bułgarii w 2014 r. Zespół brał również udział na w festiwalu Art Jazz Cooperation - Ukraina 2015. Kwintet tworzą muzycy:
Tomasz Kudyk - trumpet, flugelhorn, Bartłomiej Prucnal - alto sax, Dominik Wania - piano, Maciej Adamczak - double bass, Dawid Fortuna - drums.

      Są to miłe dla ucha aranżacje kompozycji, które przecież w założeniu nie zostały pomyślane, jako kompozycje jazzowe. Artystom z kwintetu udało się dokonać ciekawej interpretacji muzyki Jerzego Chruścińskiego. Moim faworytem na tej płycie jest motyw ze spektaklu "Bal w operze". Utrzymany w spokojnym tempie, nostalgiczny utwór z delikatnie "lejącym się fortepianem" i spokojną sekcją dętą wprowadza odbiorcę w refleksyjny nastrój. Można tego utworu słuchać godzinami bez obawy, że się znudzi. Do czego serdecznie zachęcam. 



Zatem... słuchamy !


 

Polecane
Emerytury
Stażowe