[Nasz news] Senator PO w książce o przekopie Mierzei (2006 r.): „Uniezależni nas od rosyjskiego korka”

Dziennikarze „Tygodnika Solidarność” i portalu Tysol.pl dotarli do interesującej publikacji propagującej przekop Mierzei Wiślanej zredagowanej w 2006 r. przez... Jerzego Wcisłę, dziś senatora RP z ramienia Platformy Obywatelskiej.
 [Nasz news] Senator PO w książce o przekopie Mierzei (2006 r.): „Uniezależni nas od rosyjskiego korka”
/ zrzut z ekranu
Publikacja została wydana przez Oficynę „Oko”, którego właścicielką była Dorota Wcisła, prywatnie małżonka senatora Wcisły.

Już we wstępnie Jerzy Wcisła przekonuje o potrzebie przekopu Mierzei

„W przekonaniu wielu środowisk decyzja o wykonaniu przekopu Mierzei też już dojrzała do realizacji (…). O tych i wielu innych aspektach związanych z ideą budowy kanału przez Mierzeję traktuje ta książka. Celem tej publikacji jest przekazanie jak najszerszemu gronu odbiorców wiedzy na temat skutków takiegoż kanału. A może nawet uświadomienie opinii społecznej, że taka wiedza istnieje i najwyższy czas, byśmy rozpatrywali ten zamysł w oparciu o wiedzę, a nie ukształtowane przez lata stereotypy. Stereotypy, które często mitologizują zagrożenia dla środowiska naturalnego (…), stereotypy o monstrualnych kosztach przedsięwzięcia z jednej strony, a z drugiej o istniejących alternatywach rozwoju nie tylko Elbląga, ale całego regionu nadzalewowego, nadkanałowego i żuławskiego. Takich alternatyw nie ma. (…) Przyznać trzeba, że mówimy o przedsięwzięciu bardzo ważnym, a wręcz strategicznej decyzji o przyszłości Elbląga i regionu. (…) Redaktorowi opracowania pozostaje satysfakcja, że udało się skupić w jednym działaniu grono osób zaangażowanych (…), że publikacja będzie sprzyjała poszerzaniu tego grona”.


Co znajdziemy w książce? Już w pierwszym artykule prof. dr inż. Tadeusz Jednorał, wybitny specjalista z zakresu badań morza oraz morskiego budownictwa hydrotechnicznego, przekonuje – „rozwój jest uwarunkowany zbudowaniem w polskiej części Mierzei Wiślanej kanału żeglugowego, który stworzy dogodne połączenia dla różnego typu morskich jednostek pływających, wiodące z Morza Bałtyckiego do portów i przystani Zalewu Wiślanego”.

Jeden z najważniejszych artykułów „Kanał przez Mierzeję”, który został przygotowany do publikacji, napisał sam senator Wcisła. –

„Jak to się dzieje, że największy polski akwen otoczony tak atrakcyjnie turystycznie terenami nie zapełnia się każdego lata żaglówkami?”


– pyta Jerzy Wcisła, który sam odpowiada –

„należy wykonać kanał łączący Zalew z Bałtykiem po polskiej stronie i w ten sposób uniezależnić się od rosyjskiego korka”.


A co senator pisze o krytykujących przekop?

„Najwięcej – jak zwykle – wiedzą ci, którzy się z ideą nie zgadzają. Mówienie NIE przychodzi nam, Polakom, szczególnie łatwo. Pewnie dlatego, że w naszej kulturze nie osądza się nikogo za bierność. Grzech zaniechania nie istnieje w katechizmie naszego życia społecznego. A szkoda – chciałbym kiedyś zobaczyć te upadłe anioły, rejtanów, demonstrantów, malwersantów na tle ich dokonań (…) nie ukrywam: to jest idea fix wielu moich działań. Kanał Elbląski i Zalew Wiślany uzupełniają się niemal tak, jak palce ręki”.


Senator polemizuje z wieloma zarzutami przeciwko przekopowi, m.in. zagrożeniom ekologicznym – „Jeśli przyjąć założenie, że naturalne procesy są z natury lepsze, to można spytać: po co budować wały przeciwpowodziowe – wszak są one wyraźnie skierowane przeciwko naturalnym procesom? (…) Ingerencja w naturę jest cechą rozwoju cywilizacyjnego. W swej istocie nie jest ani zła, ani dobra”.
 

„Jestem przekonany, że ta książka jest elementem ostatniej batalii przed podjęciem decyzji o budowie Kanału przez Mierzeję”


– Jerzy Wcisła kończy swoją publikację, jednak przyszłość pokazała, że nie udało się przekonać... swoich partyjnych liderów. Przez 8 lat rządów koalicji PO-PSL przekop nie powstał, chociaż senator Wcisła w rozmowie z Tysol.pl twierdzi, że był to przedmiot zainteresowania rządu, ale w okresie 8 lat sprawowania władzy przez jego partię nie było możliwości zrobienia więcej dla przekopu. – Gdyby nie zrobiono specustawy, to ten kanał mógłby być już dawno budowany, należało dokończyć ścieżkę zaczętą przez nas, dokończyć negocjacje z Komisją Europejską – zdradza nam senator Wcisła. – Nie miałem nigdy żadnego sygnału, by Rosjanom kanał przeszkadzał, a współpracowałem z Rosjanami z Kaliningradu w sprawach z tym związanych. Osobiście rozmawiałem z premierem Tuskiem, który poparł ideę budowy kanału – dodaje Jerzy Wcisła.

Sam premier twierdził jednak inaczej.

– Dzisiaj nie ma żadnych przesłanek, żeby twierdzić, że to przedsięwzięcie pod względem środowiskowym i finansowym jest na pewno odpowiedzialne


– tak przekop Mierzei Wiślanej ocenił w 2013 r. premier Donald Tusk.

W 2013 r. w trakcie przedterminowej kampanii wyborczej na prezydenta Elbląga przyspieszenie rozpoczęcia przekopu Mierzei Wiślanej zostało zaproponowane zarówno przez kandydatów PO, jak i PiS. Na słowa te mocno zareagował Tusk.

– Mierzeja Wiślana pozostanie w tym kształcie, w jakim jest, albo zostanie przekopana, nie dlatego, że wygra pan Jerzy Wilk (PiS) czy Elżbieta Gelert (PO). Poprosiłem Elżbietę Gelert, aby niepotrzebnie nie robiła ludziom wody z mózgu (…) i żeby nie wmawiała nikomu, że od tego, kto zostanie prezydentem Elbląga na następny rok, będzie zależało, czy Mierzeja zostanie przekopana, czy nie


– grzmiał Tusk.

Gdy ruszyła wycinka drzew niezbędna do przeprowadzenia inwestycji, wielu posłów PO było zbulwersowanych. „MASAKRA – jaki obszar planowany jest do wycięcia” – grzmiał na Twitterze poseł Arkadiusz Myrcha.

Sam senator Wcisła wciąż pozostaje zwolennikiem przekopu Mierzei Wiślanej, jednak krytykuje realizację zaproponowaną przez PiS.

– Budowa kanału ma sens ekonomiczny tylko wtedy, gdy parametry portu zostaną dostosowane do parametrów kanału. Bez tego kanał będzie pełnił głównie rolę turystyczną, a to nie wystarczy dla uzasadnienia ekonomicznego


– mówi w rozmowie z portalem Info Elbląg senator PO. W dalszej części rozmowy popiera postulaty władz województwa pomorskiego.

– Pomorze ma wiele racji. Po co budować 5-metrowy kanał, skoro i tak wpłyną do niego tylko jednostki o zanurzeniu nieco ponad 2 metry? Do takiej głębokości docelowo i tak ma zostać pogłębiona Szkarpawa w ramach rewitalizacji Wisły. Poprzedni rząd uznawał jednak, że do portu w Elblągu powinny wpływać jednostki o zanurzeniu nie do 2,5 metra, ale 5 metrów i zabezpieczył pieniądze na pogłębienie portu. (…) Od samego początku była to inwestycja polityczna. PiS podjął decyzję o budowie kanału dopiero wtedy, gdy już tracił władzę, w dodatku z nierealnym harmonogramem. Rząd PO-PSL przedłużył ten harmonogram do 2020 roku, a PiS nie dość, że przedłużył termin do 2022 roku, to jeszcze wprowadził specustawę i skonfliktował się o kanał z Rosją, Pomorzem, ekologami i Komisją Europejską


– retorycznie pyta w rozmowie z Info Elbląg.

Jerzy Wilk, poseł Prawa i Sprawiedliwości z Elbląga, twierdzi, że działania wokół przekopu Mierzei Wiślanej za rządów PO-PSL były markowaniem prac.

– Dokumentacja przygotowana przez rządu PO-PSL trafiła do kosza, a wydano na nią 5 mln złotych, musieliśmy opracować wszystko od podstaw. Senator Wcisła jest strasznie zgryźliwy w temacie przekopu Mierzei Wiślanej. Nawet wśród elblążan uzyskał pseudonim „Jurek Motorówka”. Intencje PO w sprawie przekopu pokazują słowa Donalda Tuska z 2013 r., nic więcej nie trzeba dodawać 


– z ironią w rozmowie z Tysol.pl komentuje Jerzy Wilk, który odpiera również zarzuty związane z niedostosowaniem portu w Elblągu.

– W Elblągu rządzi prezydent Wróblewski, który jest w koalicji z PO i PSL. Port jest jednostką samorządową. Gdyby był portem państwowym, to Urząd Morski mógłby przejąć prace, tymczasem samorząd nawet nie przygotował złotówki do wkładu własnego związanego z dostosowaniem portu. Prezydent Elbląga jest wspierany przez senatora Wcisłę


– kontynuuje poseł Wilk.

Sprawę dla nas komentuje również Rafał Traks, radny miejski Prawa i Sprawiedliwości z Elbląga.

- Senator Wcisła i poseł Gelert od lat zabiegali o przekop Mierzei Wiślanej. Nie oszukujmy się, to, że nie potrafili przekonać swoich politycznych pryncypałów, pokazuje tylko ich słabość. Tusk nie był orędownikiem przekopu, co sam mówił. Rzeczywiste kroki podjął jednak rząd Prawa i Sprawiedliwości i to bezsprzeczny fakt, pokazaliśmy, że można to zrobić szybko i sprawnie


– ocenia elbląski radny.

– Od 2017 r. jako klub radnych wielokrotnie zgłaszaliśmy inicjatywę w różnej formie, by zająć się tematem przygotowania pełnej analizy portu Elbląg dostosowanego do przekopu. Nie ma żadnej reakcji ze strony prezydenta, który twierdzi, że czeka na reakcję władz państwowych, mimo że to on jest administratorem portu


– zakończył Traks.

Ustawę o przekopie poparło 222 posłów Prawa i Sprawiedliwości, 116 Platformy Obywatelskiej, 27 Kukiz’15, 14 Nowoczesnej, 12 PSL, 7 niezrzeszonych i 3 Wolnych i Solidarnych. Przeciw był: 1 poseł PiS, 2 PO, 1 Kukiz’15, 1 Nowoczesnej i 4 UED. 1 poseł Kukiz’15, 2 PSL i 15 Nowoczesnej wstrzymało się od głosu. Również na szczeblu samorządowym panuje różnica zdań w sprawie przekopu w szeregach PO. Pozytywnie wyrazili się o nim radni Sejmiku Warmińsko-Mazurskiego z PO i PSL, sprzeciwiali się radni PO z woj. pomorskiego.

Mateusz Kosiński
















 

POLECANE
Spotkanie Trump-Putin na Alasce. Europejscy liderzy wydali wspólne oświadczenie z ostatniej chwili
Spotkanie Trump-Putin na Alasce. Europejscy liderzy wydali wspólne oświadczenie

Europejscy przywódcy z zadowoleniem przyjęli wysiłki prezydenta USA Donalda Trumpa, aby zakończyć rosyjską agresję przeciw Ukrainie. Następnym krokiem muszą być dalsze rozmowy z udziałem prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego - podkreślili w sobotnim oświadczeniu.

Śmiertelne zagrożenie nad Bałtykiem. Nowe ostrzeżenia w Międzyzdrojach Wiadomości
Śmiertelne zagrożenie nad Bałtykiem. Nowe ostrzeżenia w Międzyzdrojach

W Międzyzdrojach ustawiono nowe tablice ostrzegawcze. Ratownicy WOPR przypominają turystom o jednym z najgroźniejszych zjawisk w Bałtyku - prądzie wstecznym. „Zanim wejdziecie do morza, zwróćcie uwagę na oznakowanie i przestrzegajcie zasad” - apelują.

Portugalia płonie. Władze apelują o międzynarodową pomoc z ostatniej chwili
Portugalia płonie. Władze apelują o międzynarodową pomoc

Od ponad dwóch tygodni Portugalia zmaga się z niszczycielskimi pożarami, które trawią lasy i łąki w północnych i środkowych regionach kraju. Rząd premiera Luisa Montenegro w piątek podjął dramatyczną decyzję o uruchomieniu europejskiego mechanizmu ochrony ludności.

Nie żyje były muzyk zespołu T.Love Wiadomości
Nie żyje były muzyk zespołu T.Love

Media obiegły smutne wiadomości. 13 sierpnia 2025 roku odszedł Jacek Śliwczyński - basista T.Love z lat 80. Wiadomość o jego śmierci jako pierwszy podał fotograf koncertowy Wiesław Radzioch.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Najnowszy album New Bone Quintet, uznanego kwintetu jazzowego założonego i prowadzonego przez Tomasza Kudyka, zabrzmi podczas koncertu formacji, który odbędzie się w sobotę na stołecznym Rynku Starego Miasta w ramach 31. Międzynarodowego Plenerowego Festiwalu „Jazz na Starówce”.

Rozmowy Trump-Putin. Zełenski leci w poniedziałek do Waszyngtonu z ostatniej chwili
Rozmowy Trump-Putin. Zełenski leci w poniedziałek do Waszyngtonu

Wołodymyr Zełenski zapowiedział wizytę w Białym Domu na zaproszenie Donalda Trumpa. Ukraiński prezydent ujawnił szczegóły swojej długiej rozmowy telefonicznej z amerykańskim przywódcą i podkreślił wagę formatu trójstronnego Ukraina–USA–Rosja.

Trump rozmawiał po spotkaniu  Putinem z liderami UE. Wśród nich Karol Nawrocki polityka
Trump rozmawiał po spotkaniu Putinem z liderami UE. Wśród nich Karol Nawrocki

Donald Trump ujawnił kulisy rozmów z Władimirem Putinem. W telebriefingu z europejskimi liderami uczestniczył także prezydent Polski Karol Nawrocki. Komisja Europejska potwierdziła, że amerykański prezydent przedstawił szczegóły spotkania, które może przesądzić o przyszłości wojny na Ukrainie.

Izraelskie media: Skandal na stadionie w Debreczynie to wina Polaków pilne
Izraelskie media: Skandal na stadionie w Debreczynie to wina Polaków

Po meczu Rakowa Częstochowa z Maccabi Hajfa nie gasną emocje, będące reakcją na skandaliczne wydarzenia. Izraelscy kibice dopuścili się obraźliwych gestów i wywiesili haniebny transparent, ale izraelskie media próbują obarczyć winą Polaków. Atmosfera wokół spotkania Ligi Konferencji gęstnieje , a UEFA już wszczęła postępowanie dyscyplinarne.

UE reaguje na spotkanie Trump–Putin. O 9.30 startują narady ambasadorów z ostatniej chwili
UE reaguje na spotkanie Trump–Putin. O 9.30 startują narady ambasadorów

Ambasadorowie krajów Unii Europejskiej zwołali pilne spotkanie. W sobotę o godz. 9:30 czasu polskiego omówią rozmowę Donalda Trumpa z Władimirem Putinem na Alasce – poinformowała stacja Sky News, powołując się na źródła unijne.

Spotkanie Trump-Putin. Co ustalili przywódcy? polityka
Spotkanie Trump-Putin. Co ustalili przywódcy?

Donald Trump i Władimir Putin spotkali się na Alasce po raz pierwszy od dekady. Choć rozmowy określono jako „konstruktywne”, zabrakło przełomu – nie ogłoszono zawieszenia broni, a obaj przywódcy ograniczyli się do ogólnikowych deklaracji. Eksperci mówią wprost: to Putin wyszedł zwycięsko.

REKLAMA

[Nasz news] Senator PO w książce o przekopie Mierzei (2006 r.): „Uniezależni nas od rosyjskiego korka”

Dziennikarze „Tygodnika Solidarność” i portalu Tysol.pl dotarli do interesującej publikacji propagującej przekop Mierzei Wiślanej zredagowanej w 2006 r. przez... Jerzego Wcisłę, dziś senatora RP z ramienia Platformy Obywatelskiej.
 [Nasz news] Senator PO w książce o przekopie Mierzei (2006 r.): „Uniezależni nas od rosyjskiego korka”
/ zrzut z ekranu
Publikacja została wydana przez Oficynę „Oko”, którego właścicielką była Dorota Wcisła, prywatnie małżonka senatora Wcisły.

Już we wstępnie Jerzy Wcisła przekonuje o potrzebie przekopu Mierzei

„W przekonaniu wielu środowisk decyzja o wykonaniu przekopu Mierzei też już dojrzała do realizacji (…). O tych i wielu innych aspektach związanych z ideą budowy kanału przez Mierzeję traktuje ta książka. Celem tej publikacji jest przekazanie jak najszerszemu gronu odbiorców wiedzy na temat skutków takiegoż kanału. A może nawet uświadomienie opinii społecznej, że taka wiedza istnieje i najwyższy czas, byśmy rozpatrywali ten zamysł w oparciu o wiedzę, a nie ukształtowane przez lata stereotypy. Stereotypy, które często mitologizują zagrożenia dla środowiska naturalnego (…), stereotypy o monstrualnych kosztach przedsięwzięcia z jednej strony, a z drugiej o istniejących alternatywach rozwoju nie tylko Elbląga, ale całego regionu nadzalewowego, nadkanałowego i żuławskiego. Takich alternatyw nie ma. (…) Przyznać trzeba, że mówimy o przedsięwzięciu bardzo ważnym, a wręcz strategicznej decyzji o przyszłości Elbląga i regionu. (…) Redaktorowi opracowania pozostaje satysfakcja, że udało się skupić w jednym działaniu grono osób zaangażowanych (…), że publikacja będzie sprzyjała poszerzaniu tego grona”.


Co znajdziemy w książce? Już w pierwszym artykule prof. dr inż. Tadeusz Jednorał, wybitny specjalista z zakresu badań morza oraz morskiego budownictwa hydrotechnicznego, przekonuje – „rozwój jest uwarunkowany zbudowaniem w polskiej części Mierzei Wiślanej kanału żeglugowego, który stworzy dogodne połączenia dla różnego typu morskich jednostek pływających, wiodące z Morza Bałtyckiego do portów i przystani Zalewu Wiślanego”.

Jeden z najważniejszych artykułów „Kanał przez Mierzeję”, który został przygotowany do publikacji, napisał sam senator Wcisła. –

„Jak to się dzieje, że największy polski akwen otoczony tak atrakcyjnie turystycznie terenami nie zapełnia się każdego lata żaglówkami?”


– pyta Jerzy Wcisła, który sam odpowiada –

„należy wykonać kanał łączący Zalew z Bałtykiem po polskiej stronie i w ten sposób uniezależnić się od rosyjskiego korka”.


A co senator pisze o krytykujących przekop?

„Najwięcej – jak zwykle – wiedzą ci, którzy się z ideą nie zgadzają. Mówienie NIE przychodzi nam, Polakom, szczególnie łatwo. Pewnie dlatego, że w naszej kulturze nie osądza się nikogo za bierność. Grzech zaniechania nie istnieje w katechizmie naszego życia społecznego. A szkoda – chciałbym kiedyś zobaczyć te upadłe anioły, rejtanów, demonstrantów, malwersantów na tle ich dokonań (…) nie ukrywam: to jest idea fix wielu moich działań. Kanał Elbląski i Zalew Wiślany uzupełniają się niemal tak, jak palce ręki”.


Senator polemizuje z wieloma zarzutami przeciwko przekopowi, m.in. zagrożeniom ekologicznym – „Jeśli przyjąć założenie, że naturalne procesy są z natury lepsze, to można spytać: po co budować wały przeciwpowodziowe – wszak są one wyraźnie skierowane przeciwko naturalnym procesom? (…) Ingerencja w naturę jest cechą rozwoju cywilizacyjnego. W swej istocie nie jest ani zła, ani dobra”.
 

„Jestem przekonany, że ta książka jest elementem ostatniej batalii przed podjęciem decyzji o budowie Kanału przez Mierzeję”


– Jerzy Wcisła kończy swoją publikację, jednak przyszłość pokazała, że nie udało się przekonać... swoich partyjnych liderów. Przez 8 lat rządów koalicji PO-PSL przekop nie powstał, chociaż senator Wcisła w rozmowie z Tysol.pl twierdzi, że był to przedmiot zainteresowania rządu, ale w okresie 8 lat sprawowania władzy przez jego partię nie było możliwości zrobienia więcej dla przekopu. – Gdyby nie zrobiono specustawy, to ten kanał mógłby być już dawno budowany, należało dokończyć ścieżkę zaczętą przez nas, dokończyć negocjacje z Komisją Europejską – zdradza nam senator Wcisła. – Nie miałem nigdy żadnego sygnału, by Rosjanom kanał przeszkadzał, a współpracowałem z Rosjanami z Kaliningradu w sprawach z tym związanych. Osobiście rozmawiałem z premierem Tuskiem, który poparł ideę budowy kanału – dodaje Jerzy Wcisła.

Sam premier twierdził jednak inaczej.

– Dzisiaj nie ma żadnych przesłanek, żeby twierdzić, że to przedsięwzięcie pod względem środowiskowym i finansowym jest na pewno odpowiedzialne


– tak przekop Mierzei Wiślanej ocenił w 2013 r. premier Donald Tusk.

W 2013 r. w trakcie przedterminowej kampanii wyborczej na prezydenta Elbląga przyspieszenie rozpoczęcia przekopu Mierzei Wiślanej zostało zaproponowane zarówno przez kandydatów PO, jak i PiS. Na słowa te mocno zareagował Tusk.

– Mierzeja Wiślana pozostanie w tym kształcie, w jakim jest, albo zostanie przekopana, nie dlatego, że wygra pan Jerzy Wilk (PiS) czy Elżbieta Gelert (PO). Poprosiłem Elżbietę Gelert, aby niepotrzebnie nie robiła ludziom wody z mózgu (…) i żeby nie wmawiała nikomu, że od tego, kto zostanie prezydentem Elbląga na następny rok, będzie zależało, czy Mierzeja zostanie przekopana, czy nie


– grzmiał Tusk.

Gdy ruszyła wycinka drzew niezbędna do przeprowadzenia inwestycji, wielu posłów PO było zbulwersowanych. „MASAKRA – jaki obszar planowany jest do wycięcia” – grzmiał na Twitterze poseł Arkadiusz Myrcha.

Sam senator Wcisła wciąż pozostaje zwolennikiem przekopu Mierzei Wiślanej, jednak krytykuje realizację zaproponowaną przez PiS.

– Budowa kanału ma sens ekonomiczny tylko wtedy, gdy parametry portu zostaną dostosowane do parametrów kanału. Bez tego kanał będzie pełnił głównie rolę turystyczną, a to nie wystarczy dla uzasadnienia ekonomicznego


– mówi w rozmowie z portalem Info Elbląg senator PO. W dalszej części rozmowy popiera postulaty władz województwa pomorskiego.

– Pomorze ma wiele racji. Po co budować 5-metrowy kanał, skoro i tak wpłyną do niego tylko jednostki o zanurzeniu nieco ponad 2 metry? Do takiej głębokości docelowo i tak ma zostać pogłębiona Szkarpawa w ramach rewitalizacji Wisły. Poprzedni rząd uznawał jednak, że do portu w Elblągu powinny wpływać jednostki o zanurzeniu nie do 2,5 metra, ale 5 metrów i zabezpieczył pieniądze na pogłębienie portu. (…) Od samego początku była to inwestycja polityczna. PiS podjął decyzję o budowie kanału dopiero wtedy, gdy już tracił władzę, w dodatku z nierealnym harmonogramem. Rząd PO-PSL przedłużył ten harmonogram do 2020 roku, a PiS nie dość, że przedłużył termin do 2022 roku, to jeszcze wprowadził specustawę i skonfliktował się o kanał z Rosją, Pomorzem, ekologami i Komisją Europejską


– retorycznie pyta w rozmowie z Info Elbląg.

Jerzy Wilk, poseł Prawa i Sprawiedliwości z Elbląga, twierdzi, że działania wokół przekopu Mierzei Wiślanej za rządów PO-PSL były markowaniem prac.

– Dokumentacja przygotowana przez rządu PO-PSL trafiła do kosza, a wydano na nią 5 mln złotych, musieliśmy opracować wszystko od podstaw. Senator Wcisła jest strasznie zgryźliwy w temacie przekopu Mierzei Wiślanej. Nawet wśród elblążan uzyskał pseudonim „Jurek Motorówka”. Intencje PO w sprawie przekopu pokazują słowa Donalda Tuska z 2013 r., nic więcej nie trzeba dodawać 


– z ironią w rozmowie z Tysol.pl komentuje Jerzy Wilk, który odpiera również zarzuty związane z niedostosowaniem portu w Elblągu.

– W Elblągu rządzi prezydent Wróblewski, który jest w koalicji z PO i PSL. Port jest jednostką samorządową. Gdyby był portem państwowym, to Urząd Morski mógłby przejąć prace, tymczasem samorząd nawet nie przygotował złotówki do wkładu własnego związanego z dostosowaniem portu. Prezydent Elbląga jest wspierany przez senatora Wcisłę


– kontynuuje poseł Wilk.

Sprawę dla nas komentuje również Rafał Traks, radny miejski Prawa i Sprawiedliwości z Elbląga.

- Senator Wcisła i poseł Gelert od lat zabiegali o przekop Mierzei Wiślanej. Nie oszukujmy się, to, że nie potrafili przekonać swoich politycznych pryncypałów, pokazuje tylko ich słabość. Tusk nie był orędownikiem przekopu, co sam mówił. Rzeczywiste kroki podjął jednak rząd Prawa i Sprawiedliwości i to bezsprzeczny fakt, pokazaliśmy, że można to zrobić szybko i sprawnie


– ocenia elbląski radny.

– Od 2017 r. jako klub radnych wielokrotnie zgłaszaliśmy inicjatywę w różnej formie, by zająć się tematem przygotowania pełnej analizy portu Elbląg dostosowanego do przekopu. Nie ma żadnej reakcji ze strony prezydenta, który twierdzi, że czeka na reakcję władz państwowych, mimo że to on jest administratorem portu


– zakończył Traks.

Ustawę o przekopie poparło 222 posłów Prawa i Sprawiedliwości, 116 Platformy Obywatelskiej, 27 Kukiz’15, 14 Nowoczesnej, 12 PSL, 7 niezrzeszonych i 3 Wolnych i Solidarnych. Przeciw był: 1 poseł PiS, 2 PO, 1 Kukiz’15, 1 Nowoczesnej i 4 UED. 1 poseł Kukiz’15, 2 PSL i 15 Nowoczesnej wstrzymało się od głosu. Również na szczeblu samorządowym panuje różnica zdań w sprawie przekopu w szeregach PO. Pozytywnie wyrazili się o nim radni Sejmiku Warmińsko-Mazurskiego z PO i PSL, sprzeciwiali się radni PO z woj. pomorskiego.

Mateusz Kosiński

















 

Polecane
Emerytury
Stażowe