PKP chce kupić z Niemiec ponad setkę używanych wagonów
  Co musisz wiedzieć:
- PKP Intercity chce odkupić 109 wagonów od DB Regio.
 - Nowe pojazdy z kontraktów krajowych przyjadą dopiero za kilka lat.
 - Rekordy frekwencji wymuszają szybkie decyzje inwestycyjne.
 
PKP Intercity szuka taboru za granicą
Polski przewoźnik kolejowy złożył niemieckiemu DB Regio – spółce należącej do koncernu Deutsche Bahn – ofertę zakupu 109 używanych wagonów.
Jak podaje portal Rynek Kolejowy, transakcja ma pomóc w szybkim zwiększeniu liczby dostępnych miejsc w pociągach.
To już druga próba pozyskania taboru od Niemców. Wcześniejsza oferta, dotycząca zakupu 34 wagonów, została przez DB Regio odrzucona. Tym razem decyzja ze strony niemieckiego przewoźnika jeszcze nie zapadła, co potwierdził rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz.
- ING Bank Śląski wydal komunikat
 - Pilny komunikat IMGW. Zagrożenie dla kilku województw
 - Komunikat ZUS dla emerytów
 - JSW na krawędzi. Pracownicy trzymają się za kieszenie
 - PKO BP wydał komunikat
 - Newsweek zaatakował Rymanowskiego. Jest odpowiedź
 - Turcja reaguje na sankcje. Więcej ropy spoza Rosji
 
Atrakcyjna cena i szybkie wzmocnienie floty
Wartość poprzedniej oferty wynosiła około 7,3 mln euro, czyli w przeliczeniu ok. 31 mln zł. Oznacza to, że za jeden wagon PKP Intercity zapłaciłoby średnio 215 tys. euro (ok. 912 tys. zł). Jak zauważa Rynek Kolejowy, to kwota znacznie niższa niż koszt modernizacji lub zakupu nowych pojazdów.
Nowe wagony z kontraktu z poznańską fabryką FPS H. Cegielski i piętrowe zespoły trakcyjne pojawią się dopiero za kilka lat. Dlatego przewoźnik chce w międzyczasie wzmocnić flotę używanymi pojazdami, które mogą wejść do ruchu znacznie szybciej.
Używane wagony wzmocnią polskie trasy
Jeśli oferta zakupu 109 wagonów od DB Regio zostanie przyjęta, pojazdy wzmocnią polskie składy kursujące na krajowych trasach.
Chodzi o wagony 1. i 2. klasy oraz barowe, zdolne do jazdy z prędkością do 160 km/h. Równolegle PKP Intercity planuje również dzierżawę części taboru i zakup pięciu lokomotyw spalinowych, by jeszcze szybciej zwiększyć swoje możliwości przewozowe.
Rekordy frekwencji i plany inwestycyjne
PKP Intercity notuje historyczne wyniki przewozowe. 14 października, w Dzień Edukacji Narodowej, z usług przewoźnika skorzystało ponad 430 tys. pasażerów – to najlepszy wynik w historii spółki. Duża część podróżnych skorzystała wówczas z promocyjnych biletów za 1 zł.
Według planów spółki do końca 2025 roku PKP Intercity chce przewieźć ponad 80 mln pasażerów. Aby utrzymać tempo wzrostu, konieczne są dalsze inwestycje w tabor – zarówno nowy, jak i używany.
Odnowa i nowe dostawy wagonów
Równolegle trwają procesy modernizacji starszych wagonów. Zadanie to powierzono firmom PESA Mińsk Mazowiecki i FPS H. Cegielski.
Umowa o wartości 270 mln zł przewiduje odnowienie 40 pojazdów, z czego 32 wagony Z1B i Z1B PRM mają zostać odebrane do końca 2025 roku.
Z kolei kontrakt z H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu zakłada dostarczenie 300 nowych wagonów w zamówieniu podstawowym, z możliwością rozszerzenia o kolejne 150 sztuk. Wszystkie mają trafić do eksploatacji w kolejnych latach.

    
    
    
    
    
    
    
    
    
    


