Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 


 

POLECANE
Imigranci w Szczecinie. Jest komunikat policji z ostatniej chwili
Imigranci w Szczecinie. Jest komunikat policji

Poseł PiS Dariusz Matecki w ostatnich dniach opisywał temat cudzoziemców, którzy pojawili się w centrum Szczecina. Teraz do sprawy odniosła się szczecińska policja.

Śmierć dziecka odebranego matce. Ekspert: dziecko to też człowiek gorące
Śmierć dziecka odebranego matce. Ekspert: dziecko to też człowiek

Dziecko to człowiek, a nie „sprawa do rozpatrzenia” – dlaczego procedury muszą służyć dobru dziecka, a nie je zastępować?

Jest oświadczenie patocelebryty Tuska Jacka Murańskiego ws. powtórzenia wyborów z ostatniej chwili
Jest oświadczenie patocelebryty Tuska Jacka Murańskiego ws. "powtórzenia wyborów"

Patocelebryta Jacek Murański postanowił zaangażować się w inicjatywę Romana Giertycha, mającą na celu unieważnienie wyniku ostatnich wyborów prezydenckich.

Karol Nawrocki: Otoczyli nas. Współczuję skurczybykom gorące
Karol Nawrocki: Otoczyli nas. Współczuję skurczybykom

Prezydent elekt Karol Nawrocki zapowiedział w niedzielę w Pułtusku, że 7 sierpnia, dzień po zaprzysiężeniu na prezydenta, wystąpi z pierwszymi inicjatywami. Zapewniał też, że będzie prezydentem pracowitym i prezydentem dialogu.

Eksplozja w kościele w Damaszku. Wiele ofiar z ostatniej chwili
Eksplozja w kościele w Damaszku. Wiele ofiar

Zamachowiec samobójca zabił w niedzielę 13 osób i ranił 53 podczas mszy w chrześcijańskim kościele w Damaszku.

Koszykarze Legii Warszawa mistrzami Polski z ostatniej chwili
Koszykarze Legii Warszawa mistrzami Polski

Koszykarze Legii Warszawa w siódmym meczu finałowym play-off rozgrywanym w Lublinie pokonali tamtejszy Start 92-82 i po 56 latach przerwy zdobyli mistrzostwo Polski.

Niemcy odesłali nielegalnych imigrantów do Polski. Podano liczbę z ostatniej chwili
Niemcy odesłali nielegalnych imigrantów do Polski. Podano liczbę

Czterech obywateli Erytrei zatrzymała niemiecka policja na Moście Europejskim Neurüdnitz – Siekierki. Po kontroli zostali odesłani do Polski – informuje niemiecki serwis nordkurier.de.

Iran zamknie cieśninę Ormuz? Jest decyzja parlamentu z ostatniej chwili
Iran zamknie cieśninę Ormuz? Jest decyzja parlamentu

Iran rozważa zamknięcie Cieśniny Ormuz po decyzji parlamentu. Ruch Iranu grozi zakłóceniem 20 proc. światowych dostaw ropy.

Już 7 sierpnia. Prezydent elekt Karol Nawrocki zapowiada z ostatniej chwili
"Już 7 sierpnia". Prezydent elekt Karol Nawrocki zapowiada

– Już 7 sierpnia wyjdę z konkretnymi inicjatywami, które będą wypełnieniem planu, za którym zagłosowało blisko 11 mln Polaków. I tych Polaków nie dam oszukać, jako prezydent Polski – oświadczył w niedzielę prezydent elekt Karol Nawrocki.

Alarm bojowy w kilku państwach. Atak możliwy w każdej chwili z ostatniej chwili
Alarm bojowy w kilku państwach. Atak możliwy w każdej chwili

Państwa Zatoki Perskiej, posiadające amerykańskie bazy wojskowe, przygotowują się na ewentualny odwet Iranu po atakach USA na obiekty jądrowe tego kraju - napisała w niedzielę agencja Reutera.

REKLAMA

Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe