[Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach

Często słyszy się, że muzułmanie to wieczne ofiary Zachodu (a niektórzy wliczają w to również Rosję). Imperializm, kolonializm etc. Takie zarzuty stawia się naturalnie już od czasów wypraw krzyżowych. Niby nie były sprowokowane niczym, bo islam to rzekomo religia pokoju.
Marek Jan Chodakiewicz [Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach
Marek Jan Chodakiewicz / Tygodnik Solidarność

Warto zatrzymać się w tym miejscu, ponieważ argumenty tego typu słyszy się też o czasach współczesnych. Czyli jak było przed krucjatami? Od chwili, gdy dżihad wybuchnął ze swojej pustyni?

Jak to było przed krucjatami? 

Rodney Stark przypomina: „Nie zacznę od wezwania papieskiego w Clermont, ale od powstania islamu i początku muzułmańskich inwazji przeciw chrześcijaństwu. To się właśnie wtedy zaczęło – w VII wieku, gdy armie islamskie najechały większą część tego, co wtedy było chrześcijańskim terytorium: Bliski Wschód, Egipt i całość północnej Afryki, a potem Hiszpania i południowe Włochy, jak również wiele głównych wysp śródziemnomorskich, w tym Sycylia, Korsyka, Cypr, Rodos, Kreta, Malta i Sardynia. Jest również ważne, aby zbadać chrześcijańskie kontrataki, które zaczęły się w VIII wieku i wnet «wyzwoliły» wiele z okupowanych terenów, dlatego że były to zwiastuny militarnych konfrontacji, do których ostatecznie doszło w Ziemi Świętej” (Zob. Rodney Stark, „God’s Battalions: The Case for the Crusades, New York: HarperOne/HaperCollinsPublishers, 2009, s. 9).

Warto w tym kontekście przytoczyć też opinię wielkiego erudyty ks. Paula Stenhouse’a: „Dla państw chrześcijańskich Morza Śródziemnego była to ciągnąca się przez 463 lata zmora nocna: okresem regularnych, zdezorganizowanych (a czasami dobrze zorganizowanych) krwawych najazdów muzułmanów – głównie Arabów i Berberów – zarówno sił morskich, jak i lądowych... 463 lata minęły między śmiercią Mahometa w 632 r. i ogłoszeniem Krucjaty, aby wyzwolić Święte Miejsca w 1095 r. Nie był to czas «pokojowego współistnienia» między muzułmanami a chrześcijanami europejskimi i bizantyjskimi. Ani nie było to tym dla chrześcijan, którzy żyli na ziemiach okupowanych przez muzułmanów. Cieszyli się «pokojem» w tym sensie, że mieli spuszczone oczy, płacili dżizja, czyli pogłówne, i akceptowali status nieosób w ziemiach, które były chrześcijańskie, zanim pojawili się napastnicy muzułmańscy” (Zob. Paul Stenhouse, „Islam: Context and Complexity” [Islam: Kontekst i złożoność], North Melbourne, Victoria: Australian Scholarly Publishing, 2020, s. 66, 76–77.)

Jeśli chodzi o obecne potrzeby dotyczące zwalczania islamskiego terroryzmu, to dobrze naświetla ich korzenie David Fromkin. Pokazuje, że należy przemyśleć dyplomatyczne decyzje pokoju wersalskiego, które stworzyły w postosmańskim terytorium nowe realia geopolityczne, których głównym mankamentem jest chroniczny konflikt. W miejsce plemion i klanów zachodni imperialiści utworzyli państwa „narodowe” (Zob. David Fromkin, „A Peace to End All Peace: The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East” [Pokój, który zakończy wszelki pokój: Upadek Imperium Osmańskiego i utworzenie nowoczesnego Środkowego Wschodu], New York: Henry Holt and Company, 1989).

A jak się przeciwstawiać wypełznięciu konfliktu poza światy islamu? Mój były kolega z uczelni J. Michael Waller robi krótki i przystępny wykład o twardej wojnie propagandowej, którą należy prowadzić przeciw islamistycznym terrorystom (Zob. J. Michael Waller, „Fighting the War of Ideas Like a Real War” [Walcząc w wojnie idei jak na prawdziwej wojnie], Washington, DC: The Institute of World Politics Press, 2007). 

Czytaj także: Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham: William wypowiedział wojnę Harry'emu

Czytaj także: Wielka Brytania: Polak odparł atak sześciu napastników chcących go okraść

Czytaj także: Kiedy na Ziemię powrócą astronauci, którzy uktnęli na orbicie? Jest komunikat NASA

Inne źródła

Inni myśliciele podkreślają, że kalifatystów, islamistów i terrorystów można pokonać w oparciu o stare schematy zimnowojenne: ograniczanie, wojny przez pośredników, tajne akcje i kontrterroryzm (Zob. Katherine Cornell Gorka and Patrick Sookhdeo, red., „Fighting the Ideological War: Winning Strategies from Communism to Islamism” [Bijąc się w wojnie ideologicznej: Zwycięskie strategie od komunizmu do islamizmu], McLean, VA: Isaac Publishing and The Westminster Institute, 2012; Mary Habeck, „Knowing the Enemy: Jihadist Ideology and the War on Terror” [Znając wroga: Ideologia dżihadu i wojna przeciw terrorowi], New Haven & London: Yale University Press, 2006; Sebastian Gorka, Defeating Jihad: The Winnable War [Zwyciężyć nad dżihadem: Wojna, którą można wygrać],Washington, DC: Regnery Publishing, 2016). Ostatni autor był moim kolegą w IWP.

Warto tutaj zwrócić uwagę chyba na najbardziej prominentnego znawcę i krytyka tzw. „islamu politycznego”. Jest nim francuski naukowiec Olivier Roy (Zob. Olivier Roy w wywiadzie udzielonym Jeanowi-Louisowi Schlegelowi, „In Search of The Lost Orient: An Interview” [W poszukiwaniu zaginionego Orientu: wywiad], tłum. C. Jon Delogu, New York: Columbia University Press, 2017; zob. też: Olivier Roy, „The New Central Asia: Geopolitics and the Birth of Nations” [Nowa Azja Środkowa: Geopolityka i narodziny narodów], New York, NY: New York University Press, 2007; Olivier Roy, Islam and Resistance in Afghanistan [Islam i ruch oporu w Afganistanie], 2 wyd., Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1990).

Natomiast aby islamistom przeciwstawić się w USA i gdzie indziej na Zachodzie, należy poznać naturę tej cywilizacji oraz poinformować o niej współobywateli. Sam Solomon i E. Al Maqdisi pokazują, jak tzw. migranci po prostu naśladują swego Proroka, który też emigrował, aby ustanowić Państwo Islamskie bez wiedzy i często wbrew woli swoich gospodarzy (Zob. Sam Solomon i E. Al Maqdisi, „Modern Day Trojan Horse: The Islamic Doctrine of Immigration: Accepting Freedom or Imposing Islam?” [Nowoczesny koń trojański: Islamska doktryna emigracji], Charlottesville, VA: ANM Publishers, 2009).
Daniel Akbari i Paul Tetreault uczą, jak sprostać wyzwaniom patologii, które islamscy migranci przywlekli ze sobą, a które są esencją ich cywilizacji (Zob. Daniel Akbari i Paul Tetreault, „Honor Killing: A Professional’s Guide to Sexual Relations and Ghayra Violence from the Islamic Sources” [Mordy honorowe: Profesjonalny przewodnik do spraw relacji seksualnych i przemocy urażonego poczucia męskiej kontroli nad kobietami], Bloomington, IN: Authorhouse, 2014).

Istnieje też cały szereg popularnych wykładni antyapologetycznych. Ich zwolennicy widzą mahometanizm jednoznacznie jako zagrożenie dla niemuzułmanów. Część z grupy antyapologetycznej zachowuje standardy naukowe, a argumenty buduje w sposób realistyczny i wyważony. Inni nie bawią się w takie subtelności (Por. Robert Spencer, „Did Muhammad Exist? An Inquiry into Islam’s Obscure Origins, Rev. and Expanded Edition”, New York and Nashville, TN: Bombardier, Post Hill Press, 2021; Jamie Glazov, „Jihadist Psychopath: How He is Charming, Seducing, and Devouring Us”, New York and Nashville, TN: Post Hill Press, 2018; Guillaume Faye, „Understanding Islam”, tłum. Robert Adwan, London: Arktos, 2016; Stephen Coughlin, „Catastrophic Failure: Blindfolding America in the Face of Jihad”, Washington, DC: Center for Security Policy Press, 2015; Laurent Murawiec, „The Mind of Jihad”, Cambridge: Cambridge University Press, 2008; G.M. Davis, „Religion of Peace?: Islam’s War Against the World”, Los Angeles, CA: World Ahead Publishing, Inc., 2006; Gregory M. Davis, „Islam 101” [b.d.], s. 1–44, https://www.jihadwatch.org/islam-101; Bill Warner [William French], red., „A Simple Koran: Reconstructed Historical Koran: The Islamic Trilogy”, vol. 3, Center for the Study of Political Islam, 2006; Bill Warner [William French], „A Two-Hour Koran”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Life of Mohammed: The Sira”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Hadith: The Sunna of Mohammed”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „Sharia Law for Non-Muslims”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Women”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Doctrine of Slavery”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Christians and Jews”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „A Self-Study Course on Political Islam”, vol. 1, A Taste of Islam, CSPI, 2011). 

Głębsza wiedza 

Dla złaknionych głębszej wiedzy istnieje też cała plejada wielojęzycznych – ze wskazaniem na preferencję angielskiego – periodyków poświęconych islamowi: historii, teologii, archeologii, literaturze, komparatystyce (Zob. elektroniczną listę bibliograficzną periodyków: http://www.brill.com/files/brill.nl/index-islamicus-consulted-periodicals-yearbook-2010.pdf; http://guides.library.cornell.edu/c.php?g=139196&p=3545394; https://middleeast.library.cornell.edu/content/academic-scholarly-journals; http://guides.lib.umich.edu/islamicmsstudies/bibres. Większość z nich jest wysoce specjalizowana, na przykład „Journal of Islamic Manuscripts”. Mamy też studia multidyscyplinarne: choćby wydawany przez Oxford University „Journal of Islamic Studies” czy przez Indiana University „Journal of Islamic and Muslim Studies”. Obie wypowiadające się z pozycji postępowych. Odwrotnie niż przygotowywany pod auspicjami neokonserwatywnego Hudson Institute „Current Trends in Islamist Ideology”. Aby otrzeć się o świat kolorowych magazynów zajmujących się współczesnymi sprawami społeczności islamskiej na poziomie popularnym, należy zaprenumerować choćby poświęcony pielgrzymkom i wypełniony zdjęciami „Al-Hujjaj Magazine” z RPA.

Nie sposób w tym miejscu opisać każdej publikacji, ale każdy może znaleźć coś interesującego dla siebie – od wiernych do niewiernych – zarówno islamofilów, jak i islamofobów i każdego pośrodku. Odkryłem tutaj zaledwie wierzchołek góry lodowej dotyczącej nauki o światach islamu. Ale niech będzie to początek dla zainteresowanych. 

To tyle o wstępie do nauki o światach islamu.
 


 

POLECANE
Wiadomości
Ławka do ćwiczeń w warunkach domowych – jaką wybrać?

Trening siłowy pozwala rozbudować masę mięśniową, ale także spalić tkankę tłuszczową. Takie ćwiczenia można zaplanować w domu, ale trzeba mieć do tego odpowiedni sprzęt. Wśród nich powinna znaleźć się ławka do ćwiczeń, która nie zajmuje dużo miejsca. Wystarczy kawałek podłogi do jej ustawienia, aby móc zaplanować solidny trening.

Skandaliczne zachowanie senatora Lewicy. Kidawa-Błońska reaguje gorące
Skandaliczne zachowanie senatora Lewicy. Kidawa-Błońska reaguje

Nie milkną echa nagrania przedstawiającego senatora Lewicy Macieja Kopca, który w wulgarny sposób odnosi się do nagrywającego. – Śpij ku**a, przestępco je**ny – grzmiał. Co na to marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska?

Zdobycie kontraktu to powód do dumy. Właściciel TVN Warner Bros. Discovery dokonał wyboru z ostatniej chwili
"Zdobycie kontraktu to powód do dumy". Właściciel TVN Warner Bros. Discovery dokonał wyboru

Nie opadają emocje wywołane spekulacjami na temat sprzedaży jednej z największych, a jednocześnie najbardziej zaangażowanych politycznie stacji telewizyjnych w Polsce – TVN. Warner Bros. Discovery, właściciel spółki, podejmuje kolejne decyzje, które mają ratować jej pozycję.

Chcą aresztu dla kolejnego posła PiS. Bodnar przekazał wniosek Wiadomości
Chcą aresztu dla kolejnego posła PiS. Bodnar przekazał wniosek

Adam Bodnar przekazał dzisiaj do marszałka Sejmu wniosek o wyrażenie przez Sejm RP zgody na pociągnięcie posła Dariusza Mateckiego do odpowiedzialności karnej oraz jego zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie.

Belgijski dziennik: Spektakl fałszu w Waszyngtonie. Francuskie starania wydają się być śmieszne polityka
Belgijski dziennik: Spektakl fałszu w Waszyngtonie. Francuskie starania wydają się być śmieszne

Prezydenci USA i Francji, Donald Trump i Emmanuel Macron, odegrali w Waszyngtonie spektakl o fałszywej przyjaźni; nie zabrakło szerokich uśmiechów i poklepywania się po plecach, ale francuskie starania dyplomatyczne wydają się być śmieszne w porównaniu z walcem amerykańskiej administracji - ocenił belgijski dziennik "Le Soir".

Wiadomości
Jakich błędów unikać przy zarządzaniu magazynem w małej firmie?

Nieuporządkowany magazyn prowadzi do chaosu, generuje opóźnienia i niepotrzebne koszty. Zwłaszcza w małych firmach każdy błąd w zarządzaniu towarami może odbić się na rentowności i satysfakcji klientów. Jak więc uniknąć większości typowych błędów?

Zwierzę uciekło z zoo. Wydano komunikat gorące
Zwierzę uciekło z zoo. Wydano komunikat

W poznańskim ogrodzie zoologicznym pracownicy przeżyli chwile grozy po tym, jak okazało się, że jedno ze zwierząt uciekło ze swojego wybiegu.

Rosja płaciła za osiem gwiazdek? Pokazano dowody gorące
Rosja płaciła za "osiem gwiazdek"? Pokazano dowody

"TVN24 i Prokuratura wspólnie obnażają olbrzymią skalę manipulacji Rządu Donalda Tuska i pokazują, że Polska za poprzednich rządów skutecznie poradziła sobie z nowymi zagrożeniami ze strony Rosji. Wraca również sprawa finansowania przez rosyjski wywiad hasła «j…ć PiS», czy jak kto woli tzw. Ośmiu Gwiazdek" – pisze Stanisław Żaryn, doradca prezydenta.

Jest nowy komunikat Watykanu ws. papieża Franciszka z ostatniej chwili
Jest nowy komunikat Watykanu ws. papieża Franciszka

We wtorek rano służby prasowe Watykanu przekazały najnowsze informacje nt. zdrowia papieża Franciszka. Głowa Kościoła katolickiego zmaga się z obustronnym zapaleniem płuc.

Byli dyrektorzy Lasów Państwowych zatrzymani przez CBA Wiadomości
Byli dyrektorzy Lasów Państwowych zatrzymani przez CBA

Rzecznik prasowy MSWiA Jacek Dobrzyński poinformował we wtorek rano, że na polecenie prokuratury funkcjonariusze CBA zatrzymali trzech byłych dyrektorów Lasów Państwowych: dyrektora generalnego, dyrektora centrum informacyjnego oraz byłego dyrektora regionalnej dyrekcji w Szczecinie.

REKLAMA

[Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach

Często słyszy się, że muzułmanie to wieczne ofiary Zachodu (a niektórzy wliczają w to również Rosję). Imperializm, kolonializm etc. Takie zarzuty stawia się naturalnie już od czasów wypraw krzyżowych. Niby nie były sprowokowane niczym, bo islam to rzekomo religia pokoju.
Marek Jan Chodakiewicz [Felieton „TS”] Marek Jan Chodakiewicz: Dżihad dziś w źródłach
Marek Jan Chodakiewicz / Tygodnik Solidarność

Warto zatrzymać się w tym miejscu, ponieważ argumenty tego typu słyszy się też o czasach współczesnych. Czyli jak było przed krucjatami? Od chwili, gdy dżihad wybuchnął ze swojej pustyni?

Jak to było przed krucjatami? 

Rodney Stark przypomina: „Nie zacznę od wezwania papieskiego w Clermont, ale od powstania islamu i początku muzułmańskich inwazji przeciw chrześcijaństwu. To się właśnie wtedy zaczęło – w VII wieku, gdy armie islamskie najechały większą część tego, co wtedy było chrześcijańskim terytorium: Bliski Wschód, Egipt i całość północnej Afryki, a potem Hiszpania i południowe Włochy, jak również wiele głównych wysp śródziemnomorskich, w tym Sycylia, Korsyka, Cypr, Rodos, Kreta, Malta i Sardynia. Jest również ważne, aby zbadać chrześcijańskie kontrataki, które zaczęły się w VIII wieku i wnet «wyzwoliły» wiele z okupowanych terenów, dlatego że były to zwiastuny militarnych konfrontacji, do których ostatecznie doszło w Ziemi Świętej” (Zob. Rodney Stark, „God’s Battalions: The Case for the Crusades, New York: HarperOne/HaperCollinsPublishers, 2009, s. 9).

Warto w tym kontekście przytoczyć też opinię wielkiego erudyty ks. Paula Stenhouse’a: „Dla państw chrześcijańskich Morza Śródziemnego była to ciągnąca się przez 463 lata zmora nocna: okresem regularnych, zdezorganizowanych (a czasami dobrze zorganizowanych) krwawych najazdów muzułmanów – głównie Arabów i Berberów – zarówno sił morskich, jak i lądowych... 463 lata minęły między śmiercią Mahometa w 632 r. i ogłoszeniem Krucjaty, aby wyzwolić Święte Miejsca w 1095 r. Nie był to czas «pokojowego współistnienia» między muzułmanami a chrześcijanami europejskimi i bizantyjskimi. Ani nie było to tym dla chrześcijan, którzy żyli na ziemiach okupowanych przez muzułmanów. Cieszyli się «pokojem» w tym sensie, że mieli spuszczone oczy, płacili dżizja, czyli pogłówne, i akceptowali status nieosób w ziemiach, które były chrześcijańskie, zanim pojawili się napastnicy muzułmańscy” (Zob. Paul Stenhouse, „Islam: Context and Complexity” [Islam: Kontekst i złożoność], North Melbourne, Victoria: Australian Scholarly Publishing, 2020, s. 66, 76–77.)

Jeśli chodzi o obecne potrzeby dotyczące zwalczania islamskiego terroryzmu, to dobrze naświetla ich korzenie David Fromkin. Pokazuje, że należy przemyśleć dyplomatyczne decyzje pokoju wersalskiego, które stworzyły w postosmańskim terytorium nowe realia geopolityczne, których głównym mankamentem jest chroniczny konflikt. W miejsce plemion i klanów zachodni imperialiści utworzyli państwa „narodowe” (Zob. David Fromkin, „A Peace to End All Peace: The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East” [Pokój, który zakończy wszelki pokój: Upadek Imperium Osmańskiego i utworzenie nowoczesnego Środkowego Wschodu], New York: Henry Holt and Company, 1989).

A jak się przeciwstawiać wypełznięciu konfliktu poza światy islamu? Mój były kolega z uczelni J. Michael Waller robi krótki i przystępny wykład o twardej wojnie propagandowej, którą należy prowadzić przeciw islamistycznym terrorystom (Zob. J. Michael Waller, „Fighting the War of Ideas Like a Real War” [Walcząc w wojnie idei jak na prawdziwej wojnie], Washington, DC: The Institute of World Politics Press, 2007). 

Czytaj także: Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham: William wypowiedział wojnę Harry'emu

Czytaj także: Wielka Brytania: Polak odparł atak sześciu napastników chcących go okraść

Czytaj także: Kiedy na Ziemię powrócą astronauci, którzy uktnęli na orbicie? Jest komunikat NASA

Inne źródła

Inni myśliciele podkreślają, że kalifatystów, islamistów i terrorystów można pokonać w oparciu o stare schematy zimnowojenne: ograniczanie, wojny przez pośredników, tajne akcje i kontrterroryzm (Zob. Katherine Cornell Gorka and Patrick Sookhdeo, red., „Fighting the Ideological War: Winning Strategies from Communism to Islamism” [Bijąc się w wojnie ideologicznej: Zwycięskie strategie od komunizmu do islamizmu], McLean, VA: Isaac Publishing and The Westminster Institute, 2012; Mary Habeck, „Knowing the Enemy: Jihadist Ideology and the War on Terror” [Znając wroga: Ideologia dżihadu i wojna przeciw terrorowi], New Haven & London: Yale University Press, 2006; Sebastian Gorka, Defeating Jihad: The Winnable War [Zwyciężyć nad dżihadem: Wojna, którą można wygrać],Washington, DC: Regnery Publishing, 2016). Ostatni autor był moim kolegą w IWP.

Warto tutaj zwrócić uwagę chyba na najbardziej prominentnego znawcę i krytyka tzw. „islamu politycznego”. Jest nim francuski naukowiec Olivier Roy (Zob. Olivier Roy w wywiadzie udzielonym Jeanowi-Louisowi Schlegelowi, „In Search of The Lost Orient: An Interview” [W poszukiwaniu zaginionego Orientu: wywiad], tłum. C. Jon Delogu, New York: Columbia University Press, 2017; zob. też: Olivier Roy, „The New Central Asia: Geopolitics and the Birth of Nations” [Nowa Azja Środkowa: Geopolityka i narodziny narodów], New York, NY: New York University Press, 2007; Olivier Roy, Islam and Resistance in Afghanistan [Islam i ruch oporu w Afganistanie], 2 wyd., Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1990).

Natomiast aby islamistom przeciwstawić się w USA i gdzie indziej na Zachodzie, należy poznać naturę tej cywilizacji oraz poinformować o niej współobywateli. Sam Solomon i E. Al Maqdisi pokazują, jak tzw. migranci po prostu naśladują swego Proroka, który też emigrował, aby ustanowić Państwo Islamskie bez wiedzy i często wbrew woli swoich gospodarzy (Zob. Sam Solomon i E. Al Maqdisi, „Modern Day Trojan Horse: The Islamic Doctrine of Immigration: Accepting Freedom or Imposing Islam?” [Nowoczesny koń trojański: Islamska doktryna emigracji], Charlottesville, VA: ANM Publishers, 2009).
Daniel Akbari i Paul Tetreault uczą, jak sprostać wyzwaniom patologii, które islamscy migranci przywlekli ze sobą, a które są esencją ich cywilizacji (Zob. Daniel Akbari i Paul Tetreault, „Honor Killing: A Professional’s Guide to Sexual Relations and Ghayra Violence from the Islamic Sources” [Mordy honorowe: Profesjonalny przewodnik do spraw relacji seksualnych i przemocy urażonego poczucia męskiej kontroli nad kobietami], Bloomington, IN: Authorhouse, 2014).

Istnieje też cały szereg popularnych wykładni antyapologetycznych. Ich zwolennicy widzą mahometanizm jednoznacznie jako zagrożenie dla niemuzułmanów. Część z grupy antyapologetycznej zachowuje standardy naukowe, a argumenty buduje w sposób realistyczny i wyważony. Inni nie bawią się w takie subtelności (Por. Robert Spencer, „Did Muhammad Exist? An Inquiry into Islam’s Obscure Origins, Rev. and Expanded Edition”, New York and Nashville, TN: Bombardier, Post Hill Press, 2021; Jamie Glazov, „Jihadist Psychopath: How He is Charming, Seducing, and Devouring Us”, New York and Nashville, TN: Post Hill Press, 2018; Guillaume Faye, „Understanding Islam”, tłum. Robert Adwan, London: Arktos, 2016; Stephen Coughlin, „Catastrophic Failure: Blindfolding America in the Face of Jihad”, Washington, DC: Center for Security Policy Press, 2015; Laurent Murawiec, „The Mind of Jihad”, Cambridge: Cambridge University Press, 2008; G.M. Davis, „Religion of Peace?: Islam’s War Against the World”, Los Angeles, CA: World Ahead Publishing, Inc., 2006; Gregory M. Davis, „Islam 101” [b.d.], s. 1–44, https://www.jihadwatch.org/islam-101; Bill Warner [William French], red., „A Simple Koran: Reconstructed Historical Koran: The Islamic Trilogy”, vol. 3, Center for the Study of Political Islam, 2006; Bill Warner [William French], „A Two-Hour Koran”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Life of Mohammed: The Sira”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Hadith: The Sunna of Mohammed”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „Sharia Law for Non-Muslims”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Women”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Doctrine of Slavery”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „The Islamic Doctrine of Christians and Jews”, A Taste of Islam, CSPI, 2010; Bill Warner [William French], „A Self-Study Course on Political Islam”, vol. 1, A Taste of Islam, CSPI, 2011). 

Głębsza wiedza 

Dla złaknionych głębszej wiedzy istnieje też cała plejada wielojęzycznych – ze wskazaniem na preferencję angielskiego – periodyków poświęconych islamowi: historii, teologii, archeologii, literaturze, komparatystyce (Zob. elektroniczną listę bibliograficzną periodyków: http://www.brill.com/files/brill.nl/index-islamicus-consulted-periodicals-yearbook-2010.pdf; http://guides.library.cornell.edu/c.php?g=139196&p=3545394; https://middleeast.library.cornell.edu/content/academic-scholarly-journals; http://guides.lib.umich.edu/islamicmsstudies/bibres. Większość z nich jest wysoce specjalizowana, na przykład „Journal of Islamic Manuscripts”. Mamy też studia multidyscyplinarne: choćby wydawany przez Oxford University „Journal of Islamic Studies” czy przez Indiana University „Journal of Islamic and Muslim Studies”. Obie wypowiadające się z pozycji postępowych. Odwrotnie niż przygotowywany pod auspicjami neokonserwatywnego Hudson Institute „Current Trends in Islamist Ideology”. Aby otrzeć się o świat kolorowych magazynów zajmujących się współczesnymi sprawami społeczności islamskiej na poziomie popularnym, należy zaprenumerować choćby poświęcony pielgrzymkom i wypełniony zdjęciami „Al-Hujjaj Magazine” z RPA.

Nie sposób w tym miejscu opisać każdej publikacji, ale każdy może znaleźć coś interesującego dla siebie – od wiernych do niewiernych – zarówno islamofilów, jak i islamofobów i każdego pośrodku. Odkryłem tutaj zaledwie wierzchołek góry lodowej dotyczącej nauki o światach islamu. Ale niech będzie to początek dla zainteresowanych. 

To tyle o wstępie do nauki o światach islamu.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe