„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 


 

POLECANE
Maskirowka Donalda Tuska jest testem dla Polski tylko u nas
Maskirowka Donalda Tuska jest testem dla Polski

Donald Tusk wcale nie postawił sobie za główny cel zablokowania objęcia urzędu prezydenta przez Karola Nawrockiego. Ani tym bardziej obsadzenia na jego miejscu Rafała Trzaskowskiego. Doskonale wie, że to niemożliwe.

Ekspert: Kwestionowanie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN w oparciu o wyroki trybunałów UE to fałsz i manipulacja tylko u nas
Ekspert: Kwestionowanie Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN "w oparciu o wyroki trybunałów UE" to fałsz i manipulacja

Po raz kolejny europoseł Michał Wawrykiewicz, wcześniej aktywista "Wolnych Sądów", z uporem godnym lepszej sprawy, kwestionuje status Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, opierając swoją tezę na rzekomych wyrokach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Takie twierdzenia to zwyczajne wprowadzanie opinii publicznej w błąd.

Policja znalazła ciało zaginionego dyrektora z NCBiR z ostatniej chwili
Policja znalazła ciało zaginionego dyrektora z NCBiR

Tragicznie zakończyły się poszukiwania Macieja Grzegorzewskiego. Zaginionego dyrektora z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju poszukiwano od niedzieli. W środę policjanci znaleźli jego ciało. 

Śmiertelne poduszki bezpieczeństwa. Unieruchomionych 2,5 miliona aut z ostatniej chwili
Śmiertelne poduszki bezpieczeństwa. Unieruchomionych 2,5 miliona aut

Francuski minister transportu zakazał jazdy samochodami wszystkich marek wyposażonych w poduszki powietrzne firmy Takata. Zakaz dotyczy aut z Korsyki i francuskich terytoriów zamorskich, a także samochodów wyprodukowanych przed 2011 rokiem we Francji kontynentalnej - podało BBC.

Tragiczny finał poszukiwań trzech nastolatków z ostatniej chwili
Tragiczny finał poszukiwań trzech nastolatków

W nocy z wtorku na środę trzech nastolatków wypłynęło kajakami na jezioro Małszewskie w gminie Jedwabno (woj. warmińsko-mazurskie).  Ich zaginięcie zgłosili koledzy, z którymi cała trójka przebywała w wynajętym domku letniskowym.

Dziennikarz TVN spytał o ponowne liczenie głosów. Riposta prezydenta Dudy zaboli Tuska z ostatniej chwili
Dziennikarz TVN spytał o ponowne liczenie głosów. Riposta prezydenta Dudy zaboli Tuska

Adam Bodnar chce ponownego przeliczenia głosów z blisko 1500 komisji obwodowych. Na konferencji prasowej dziennikarz TVN spytał Andrzeja Dudę, czy prokurator generalny dobrze robi, składając taki wniosek. W odpowiedzi prezydent zaznaczył, kto zgodnie z prawem ma decydujący głos w sprawie rozpatrywania protestów wyborczych i dzięki komu premier Donald Tusk ma dziś władzę. 

Ukraina dostanie setki rakiet za rosyjskie pieniądze z ostatniej chwili
Ukraina dostanie setki rakiet za rosyjskie pieniądze

Ukraina otrzyma 350 rakiet produkcji brytyjskiej sfinansowanych z odsetek od zamrożonych rosyjskich aktywów oraz pięć nowych systemów przeciwlotniczych, by wzmocnić ukraińską obronę powietrzną – przekazał w środę minister obrony Ukrainy Rustem Umierow.

Giertych przekazał informację od informatora z SN. Sąd Najwyższy odpowiada z ostatniej chwili
Giertych przekazał informację od "informatora z SN". Sąd Najwyższy odpowiada

Roman Giertych – powołując się na "informatora z SN" – przekazał, że część protestów wyborczych trafia do „kartonów” i nie jest rozpatrywana przez Sąd Najwyższy. Jego wpis doczekał się reakcji SN.

Bodnar zawnioskował o oględziny kart do głosowania z niemal 1500 komisji z ostatniej chwili
Bodnar zawnioskował o oględziny kart do głosowania z niemal 1500 komisji

Prokurator generalny Adam Bodnar wystąpił w swoich stanowiskach ws. dwóch z protestów przeciw wyborowi prezydenta z wnioskami o przeprowadzenie oględzin kart do głosowania w 1 tys. 472 obwodowych komisjach wyborczych – poinformowała w środę rzecznik prasowa PG prok. Anna Adamiak.

Obywatelskie zatrzymanie złodzieja z Kolumbii. W pogoń ruszyła kobieta [WIDEO] z ostatniej chwili
Obywatelskie zatrzymanie złodzieja z Kolumbii. W pogoń ruszyła kobieta [WIDEO]

W Kościerzynie młody Kolumbijczyk podjechał na rowerze do kobiety, wyrwał jej portfel, po czym uciekł. Za złodziejem ruszyła inna kobieta, która dogoniła go na dworcu PKP. – Chciałam go sama obezwładnić, wówczas zaczął być agresywny – relacjonowała.

REKLAMA

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych” – napisał przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” Henryk Grymel w liście otwartym do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka.
Lokomotywa PKP Cargo „Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”. Kolejarska „S” apeluje do ministra infrastruktury
Lokomotywa PKP Cargo / fot. Commons.Wikimedia.org/Koefbac/CC BY-SA 4.0

Przewodniczący odnosi się do wypowiedzi ministra dla portalu Business Insider w artykule pt. „Minister reaguje na działania PKP Cargo. Spółka ma «zrobić wszystko», by porozumieć się z załogą”.

W związku z deklaracją ministra przewodniczący kolejarskiej Solidarności zwraca się z apelem o osobiste zaangażowanie ministra w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych.

Apel o powstrzymanie „szaleńczych pomysłów” PKP Cargo SA

„Jeżeli celem Pana Ministra jest przywrócenie pozycji PKP Cargo S.A. jako wiodącego przewoźnika apeluję do Pana o powstrzymanie szaleńczych pomysłów zarządu PKP Cargo S.A., które doprowadzą do likwidacji spółki PKP Cargo i spółek zależnych. Proponowane przez zarząd, w sposób autorytarny, oszczędności dotyczące sfery pracowniczej nie są programem naprawczym, a likwidacyjnym. Celem zarządu winno być przywrócenie PKP Cargo pozycji lidera rynku przewozowego, a obecne działania zarządu spowodują jedynie braki wykwalifikowanej kadry”

– przekonuje Henryk Grymel.

„Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego”

Dodaje, że kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenie pracy doprowadzi do wykluczenia zawodowego, społecznego oraz ubóstwa tysięcy rodzin kolejarskich. „60% wynagrodzenia dla zdecydowanej większości pracowników kształtuje się poniżej minimalnej płacy, a nawet poniżej minimum socjalnego” – zaznacza.

Zdaniem związkowców działania podejmowane przez zarząd dotkną ok. 5 tysięcy pracowników PKP Cargo, a w spółce PKP Cargotabor, której nie dotyczą zapisy o nieświadczeniu pracy zawarte w ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, doprowadzą do natychmiastowego zwolnienia ponad 2 tysięcy pracowników.

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę”

„Załoga jest gotowa na ciężką pracę i szukanie oszczędności w celu ratowania spółki PKP Cargo i spółek zależnych oraz utrzymania miejsc pracy. Kierowanie pracowników na nieświadczenie pracy rozłożone na całą załogę w okresach jedno- lub dwumiesięcznych ograniczy odejścia wykwalifikowanej kadry do konkurencji oraz zapobiegnie licznym patologiom (wykluczenie zawodowe, społeczne, ubóstwo). Efekt ekonomiczny będzie taki sam w przypadku przebywania na nieświadczeniu pracy jednego pracownika, co kilku pracowników w systemie rotacyjnym”

– przekonuje przewodniczący Grymel.

Przypomina, że załoga już kilkukrotnie podejmowała się wyrzeczeń dla dobra spółki. W przeszłości były stosowane rotacyjne nieświadczenia pracy w cyklu miesięcznym, czasowo zostały zawieszone niektóre elementy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz w czasie pandemii Covid-19 zmniejszone normy czasu pracy w celu uzyskania dofinansowania z tarczy antycovidowej.

Prośba o osobistą interwencję

„Panie Ministrze, dalsze przyzwalanie na działania zarządu PKP Cargo i kierowanie pracowników na dwunastomiesięczne nieświadczenia pracy może spowodować niekontrolowane niepokoje społeczne, które nie są w interesie spółki w obliczu dramatycznej sytuacji. Mając na uwadze powyższe, Pańska skuteczna osobista interwencja może doprowadzić do rozwiązania trudnych problemów dotyczących spółki PKP Cargo, spółek zależnych i zatrudnionych w nich pracowników”

– zapewnia przewodniczący Grymel.

Wysyłanie pracowników PKP Cargo na nieświadczenie pracy

Przypomnijmy, w połowie maja Solidarność odniosła się do planu poprawy finansów opracowanego przez zarząd PKP Cargo. W ocenie kolejarskiej Solidarności przedstawiony przez zarząd PKP Cargo plan poprawy finansów spółki poprzez wysłanie do 30 proc. załogi na tzw. nieświadczenie pracy jest nie do zaakceptowania. Związkowcy podkreślają, że istnieje wiele innych sposobów na poprawę płynności finansowej największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce.

CZYTAJ TAKŻE: Solidarność pielgrzymowała do Krzeszowa

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe