Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)


 

POLECANE
Niemieckie medium, w którym publikowano instrukcję stosowania wobec PiS metod policyjnych na liście niemieckich służb gorące
Niemieckie medium, w którym publikowano "instrukcję" stosowania wobec PiS "metod policyjnych" na liście niemieckich służb

Bawarski Urząd Ochrony Konstytucji opublikował analizę rosyjskiej kampanii dezinformacyjnej nazywanej w dokumencie "DOPPELGÄNGER". Co ciekawe przewija się w niej nazwa medium, które publikowało artykuły Klausa Bachmanna, który wzywał do stosowania "metod policyjnych" wobec PiS i Andrzeja Dudy.

Czarna seria. Nie żyje następny żołnierz z ostatniej chwili
Czarna seria. Nie żyje następny żołnierz

Armię dotyka seria tragicznych wydarzeń. Tym razem o śmierci żołnierza poinformowała 18. Dywizja Zmechanizowana.

Adam Bodnar podziękował za przewrócenie państwa konstytucyjnego gorące
Adam Bodnar podziękował za "przewrócenie państwa konstytucyjnego"

Donald Tusk i Adam Bodnar odbyli wielogodzinne spotkanie z przedstawicielami ściśle wyselekcjonowanych i najbardziej upolitycznionych środowisk sędziowskich.

Niemieccy pracodawcy gorzej opłacają obcokrajowców tylko u nas
Niemieccy pracodawcy gorzej opłacają obcokrajowców

Niemiecki rząd przyznaje w publikacji Bundestagu, ze w Niemczech średnie miesięczne wynagrodzenie dla pracujących na pełen etat wynosi 3 945 euro dla Niemców i 3 034 euro dla obcokrajowców. Mediana wynagrodzeń obcokrajowców była zatem o 911 euro lub 23 procent niższa niż w przypadku Niemców.

Dramat nad jeziorem Ukiel w Olsztynie z ostatniej chwili
Dramat nad jeziorem Ukiel w Olsztynie

W sobotę na niestrzeżonej plaży nad jeziorem Ukiel w Olsztynie doszło do tragicznego wypadku. 36-letni mężczyzna stracił życie, próbując uratować swojego siedmioletniego syna, który wpadł do wody podczas zabawy na pontonie.

Nie żyje znany piłkarz z ostatniej chwili
Nie żyje znany piłkarz

Media obiegła informacja o śmierci byłego piłkarza reprezentacji Szkocji. Ron Yeats miał 86 lat.

Technicy działają. Potężna awaria na niemieckiej kolei z ostatniej chwili
"Technicy działają". Potężna awaria na niemieckiej kolei

W sobotę, 7 września doszło do poważnej awarii systemu łączności Deutsche Bahn, która sparaliżowała ruch kolejowy w środkowych Niemczech.

Nowa prognoza IMGW. Oto co nas czeka w najbliższych dniach z ostatniej chwili
Nowa prognoza IMGW. Oto co nas czeka w najbliższych dniach

Jak poinformował IMGW, Europa wschodnia, północna oraz częściowo centralna znajdują się w zasięgu słabnącego wyżu znad zachodniej Rosji, pozostała część kontynentu pod wpływem rozległego niżu z ośrodkiem nad Wielką Brytanią. Zachodnia i centralna Polska będzie w zasięgu zatoki niżu z ośrodkiem nad Wielką Brytanią, a wschodnie obszary kraju pozostaną na skraju wyżu z centrum nad zachodnią Rosją. Na przeważający obszar kraju z południa będzie napływać powietrze pochodzenia zwrotnikowego, jedynie wschód pozostanie w powietrzu polarnym, kontynentalnym.

Anna Lewandowska podzieliła się radosną wiadomością. W sieci lawina gratulacji z ostatniej chwili
Anna Lewandowska podzieliła się radosną wiadomością. W sieci lawina gratulacji

Anna Lewandowska podzieliła się w mediach społecznościowych radosną wiadomością.

Kiedy się Pan dowiedział? Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska z ostatniej chwili
"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.

REKLAMA

Żużel w Wielkopolsce

Żużel w Wielkopolsce

Właśnie obejrzałem zawody żużlowe w Pile(Challenge Mistrzostw🇵🇱)oraz mecz ligowy Startu Gniezno z klubem z Niemiec. Dziś wybieram się na żużel do Ostrowa Wlkp. Z tego powodu publikuję wywiad o "czarnym sporcie" ,jakiego udzieliłem ukazującemu się w Lesznie tygodnikowi ABC.

 

Rozmowa z Ryszardem Czarneckim – europosłem, kibicem sportu żużlowego

Prezesi klubów powinni się obawiać po tym co dzieje się choćby w Orlenie czy Enei?
           Tak. A dzieje się to, co przewidywałem i o czym mówiłem na łamach „Tygodnika Żużlowego”. Ostrzegałem, że nadchodzi dekoniunktura i mamy teraz tego potwierdzenie.
          To, że spółki wycofują się z żużla to jest wyłącznie decyzja ekonomiczna, czy jednak w grę wchodzi po prostu polityka?
          Myślę, że to co jest problemem to brak decyzji systemowych. Brak jasnego modelu, co i w jakim zakresie, jeśli chodzi o polski żużel, będzie sponsorowane przez spółki Skarbu Państwa.  Efekt jest taki, że Enea rezygnuje ze sponsorowania dwóch klubów żużlowych, ale dwa inne będzie jednak wspierać dalej.
         Dlaczego?
      To jest dobre pytanie. Działacze dwóch klubów cieszą się, że im się poszczęściło. Może po prostu mieli lepsze … chody? Działacze tych dwóch klubów, które nie będą już dostawać pieniędzy z Enei mają za to wielki problem, bo te środki były już zapisane w klubowych budżetach. I teraz pewnie zachodzą w głowę, dlaczego to ich odstawiono na boczny tor i zrzucono z sań. Ale taka uznaniowość spowoduje  poczucie krzywdy, dyskryminacji i bardzo psuje atmosferę w naszym środowisku żużlowym.
       A wymiar polityczny?
Na pewno nie przynosi to splendoru i poklasku dla obecnie rządzących naszym krajem.
            Skoro spółka Skarbu Państwa z jakiegoś powodu rezygnuje ze wspierania jednego klubu, a dla innych jednak ma pieniądze, to raczej chyba nie chodzi o jej trudną sytuację ekonomiczną?
         Do tego właśnie zmierzam. Sytuacja, w której jedni dostają, a innym w tym samym czasie się odbiera i nie wiadomo dlaczego tak się dzieje -  nie jest dobra. To będzie skłócać  środowisko żużlowe i powodować niepotrzebne napięcia. Ale też może przełożyć się na wzrastającą niechęć ze strony sponsorów prywatnych. Żeby było jasne : ja absolutnie rozumiem, że strategia państwa względem sportu, strategia firm państwowych może ulec zmianie. To jest normalne. Tak, obawiałem się, że firmy państwowe będą zmieniać swój stosunek do żużla i tak się stało. To co jest niedopuszczalne, nie do przyjęcia i naprawdę naganne to jest zmiana zasad i reguł w trakcie , kiedy mecz trwa. Liga ruszyła, wszystko jest zaplanowane i w tym momencie demoluje się budżety klubowe poprzez zabieranie im pieniędzy.
        Mówimy o spółkach Orlen i Enea. Pytanie czy za chwilę nie pójdą za nimi kolejne, które wspierają nasze kluby.   
           Tak, bo już mówi się o Tauronie, który zrezygnował ze wspierania Częstochowy. Słyszałem też o kilku innych firmach państwowych. Nie liczy się to, że jakiś podmiot przez szereg lat sponsorował i wspierał dany klub. Dziś to już nie ma znaczenia. Ktoś zdecydował, żeby bez żadnego uzasadnienia z tego zrezygnować. Nie buduje to autorytetu instytucji państwowych.
           A może nazywajmy rzeczy po imieniu :  prezesi niektórych klubów byli po prostu zbyt mocno związani z poprzednią władzą? I dzisiaj przyszedł czas zapłaty.
       I dlatego trzeba karać żużel. Ja tak nie uważam. Ci prezesi potrafili po prostu zmobilizować i wykorzystać lokalnych polityków, senatorów, europosłów czy ministrów do tego, żeby ci umiejętnie lobbowali i żeby skutecznie próbowali „załatwiać” pieniądze dla klubów. To nie chodzi o to, że prezesi są politycznie powiązani ! Po prostu są obrotni i potrafią uruchomić znaczących ludzi i lokalne aktywa. Bywało, że są z różnej strony sceny politycznej, a łączy ich żużel. Polityk Platformy może się spierać i kłócić z politykiem PiS, ale jeżeli obaj są np. z Zielonej Góry, to są za Falubazem i grają do jednej bramki. I tak ,moim zdaniem,  powinno to wyglądać z korzyścią dla klubów i dyscypliny sportu.          Tymczasem raczej władza stosuje taką zasadę, że na "złość mamie odmrożę sobie uszy". Skoro tamci dawali, to my im zabieramy. Tylko, że w tym momencie, wylewa się żużlowe dziecko z kąpielą.
         To co się dzieje to tylko taki chwilowy powyborczy efekt, że kluby mogą stracić sponsorów?
       Obawiam się, że to nie jest jakiś chwilowy kryzys i emocjonalna powyborcza reakcja. Mamy już prawie czerwiec, trwa to wszystko już parę miesięcy i wcale nie jest lepiej. I nie ma zbyt dobrych widoków na utrzymanie tego poważnego sponsoringu żużla. Wiem, że w ostatnim czasie blisko 9 milionów złotych zabrano polskiemu żużlowi. Tendencja jest zła. Nie, że się poprawia, nie, że te emocje opadają, tylko ta cała sytuacja jeszcze się pogarsza.
        Zbliżamy się do połowy sezonu, ale nie ma co ukrywać, że kluby myślą już o składach na przyszły rok. Jako prezes Sparty Wrocław zostawiłby pan w drużynie Taia Woffindena?
       Absolutnie nie. To jest prawdziwy dramat dla Wrocławia, co prezentuje ten zawodnik. „Tajski” nie umie i nie chce odejść u szczytu kariery, tak, żeby kibice go wspominali z szacunkiem i pamiętali jego wielkie sukcesy. Z drugiej strony klub z Wrocławia wstrzymuje się z męską decyzją ze względów sentymentalno- marketingowych. Mieli nadzieję, że Tai się przełamie, ale jak widać nie przełamał się.
      Czy Leon Madsen to były odpowiedni następca Woffindena?
        Bardzo dobry zawodnik, bardzo regularnie jeżdżący, zawsze na podium Mistrzostw Europy. Jest w czołówce Grand Prix, choć i on miewa kryzys i słabsze występy. O ile Woffindenowi bardzo zaszkodziła przeprowadzka z Polski na Wyspy Brytyjskie, to Madsenowi analogiczna przeprowadzka do Danii nie przeszkodziła. Nie chcę sugerować czegokolwiek włodarzom Sparty Wrocław, ale na pewno byłaby to jedna z ciekawszych opcji.
       Nie zaskakuje pana postawa Jacka Holdera? Toruń niedawno się go pozbył, a teraz podobno chętnie chcieliby go znów zatrudnić.
       To jest lekcja pokory dla tych wszystkich, którzy chcieli przedwcześnie skreślać zawodników, który mają papiery na jeżdżenie. Na pewno nie pierwsza i chyba nie ostatnia w polskim speedwayu. Czy zostanie na kolejny sezon w Lublinie? To zależy przede wszystkim od możliwości budżetowych Motoru w przyszłym sezonie. Czy one się dużo zmniejszą czy zmniejszą się nieznacznie ? Bo, że się zmniejszą to jestem w stanie się założyć.
        Włókniarz Częstochowa to nie jest wcale drużyna do walki o medale?
Prawdę mówiąc ja nie typowałem Włókniarza Częstochowa do podium w tym sezonie, więc nie jestem jakoś specjalnie zaskoczony postawą tego zespołu. Na pewno drużynę z Częstochowy stać na lepszą jazdę i lepsze wyniki.
        Bartek Zmarzlik znów mistrzem świata?
     Nie oczekujmy tego, że Bartek będzie wygrywał każdy wyścig i każdy turniej Grand Prix. To jest niemożliwe. Początek cyklu to nie były „jego” tory, a i tak był w ścisłej czołówce. Teraz prowadzi w klasyfikacji generalnej i wierzę, że tak już pozostanie do końca roku. Uważam, że jest zdecydowanym faworytem do zdobycia mistrzostwa świata, ale na pewno nikt z konkurentów tego złotego medalu mu nie podaruje. Musi jechać tak, jak to robi zawsze czyli na maksa w każdym turnieju Grand Prix.
        Co z cyklem SEC, który Pan wspiera? Finansowo i organizacyjnie wszystko zapięte?
         SEC jest sportowo mocny, jak nigdy. Głupie decyzje promotorów cyklu Grand Prix odnośnie składu SGP  tylko wzmocniły SEC. Maciej Janowski wygrał Challenge i będzie stałym uczestnikiem, z czego bardzo się cieszę. To jest dowód, że polityka personalna władz cyklu Grand Prix jest kompletnie niezrozumiała. SEC umiejętnie z tego korzysta i cały czas się rozwija.
Tomasz Zalewa

 

*tekst ukazał się w leszno24.pl (29.05.2024)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe